مدیرعامل شرکت آذر باتری گفت: یکی از مهمترین برنامههای این واحد صنعتی در راستای آمایش سرزمین ذیل بخش صنعت، وارد کردن تجهیزات و ماشینآلات لازم برای تولید باتری لیتیوم یون خودروهای هیبریدی یا برقی است که اگر به این هدف جامه عمل بپوشانیم، بدون تردید انقلابی در صنعت باتریسازی کشور رخ خواهد داد.
کاظم مرتاض در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین»، اظهار داشت: در سال ۱۳۷۸ کار خود را با نام تجاری آذر باتری آغاز کردیم و برای تامین مواد اولیه و افزایش میزان تولید، شرکت ریختهگری سرب را با هدف تولید شمش سرب از باتریهای فرسوده به صورت جداگانه تاسیس کردیم تا آنجا که در حال حاضر شرکت آذر باتری پس از شرکت صبا باتری، بزرگترین کارخانه تولیدکننده باتری خودرو در کشور است.
وی افزود: مقوله تولید در شرکت آذر باتری به عنوان یک رسالت در جهت رونق تولید در کشور انجام میشود؛ به طوری که با تلاش تمامی مجموعههای موثر در واحدهای تولیدی، میزان تولید را به پنج هزار باتری به صورت روزانه رساندهایم و در ادامه نیز قصد داریم ذیل این چشمانداز، ظرفیت تولید را افزایش دهیم.
مدیرعامل هلدینگ آذر باتری تصریح کرد: اگر شهرک صنعتی ارومیه در زمینه تولید باتری، امکانات مورد نظر بیشتـــری در اختیار شرکتهای بزرگ تولیدی قرار دهد، بدون تردید میزان تولید به صورت روزانه افزایش چشمگیری خواهد داشت. با این حال، تولید باتری خودرو در شرکت آذر باتری، به صورت ماهانه رقمی حدود ۱۵۰ هزار باتری و به صورت سالانه به یک میلیون و ۸۰۰ هزار باتری میرسد که در طرح توسعه هلدینگ، این رقم به پنج میلیون باتری در سال افزایش پیدا خواهد کرد.
مرتاض با اشاره به میزان اشتغال موجود در مجموعه، یادآور شد: میزان اشتغال مجموعه رقمی بیش از ۷۰۰ نفر را شامل میشود و با احتساب پرسنل شاغل در شرکتهای وابسته، این رقم به حدود دو هزار نفر پرسنل شاغل در کل مجموعه میرسد.
ساخت باتری برای خودروهای سبک و سنگین
مدیرعامـــل هلدینـــگ آذر باتـــری، تولیــــد باتریهای این واحـد صنعتــی را منحصــر بـــه خودرو دانست و عنوان کرد: باتریهای تولیدی مجموعــه برای خودروهــای سبک و سنگیـــن طراحی شده است که در این میان، باتریهای هر کدام از این دو دسته خودرو به لحاظ میزان آمپر با دیگری فرق اساسی دارد. در واقع، میـــزان آمپـــر هــر باتـــری میتوانـــد باتریهــای مختلف را از یکدیگــر متمایــز کنـــد. همچنین یکــی دیگـــر از مولفـــههای متمایزکننــده انواع باتری، میزان وزن آنها است. به طــور مثـــال، وزن باتری خودرویــی همچون پرایــد، رقمـــی حدود ۹ تا ۱۰ کیلوگرم است که این میزان وزن برای خودروی سنگینی همچون اسکانیا به ۴۲کیلوگرم هم میرسد.
مرتاض با اشاره به میزان پلیتهای مورد استفاده در باتری تولیدی، اضافه کرد: پلیت مورد استفاده در هر باتری به اندازه یک آمپر است. میزان آمپر هر باطری مشخص کننده تعداد پلیت به کار رفته در آن است؛ به عنوان مثال، برای یک باتری ۵۰ آمپری، حدود ۵۰پلیت به صورت مستقیم به کار گرفته میشود.
وی افـــزود: با توجـــه بـــه اهـــداف اولیـــه مجموعه در رابطه با خودکفایی کامل در بازار داخلــی به جهـــت تولیـــد باتری انواع خــودرو، پلیتهای مورد استفاده در هر باتری توسط یکی از واحدهـــای زیرمجموعــه شرکــت آذر باتری تولید میشود و در اختیار واحد تولید باتری قرار میگیرد.
سرب، فلزی استراتژیک
مدیرعامل هلدینگ آذر باتری اظهار کرد: میزان سرب موجود در انواع باتری نیز متفاوت است؛ به طـــوری کـــه در باتــــری خودروهـــای سبکـــی همچـــون پرایــــد بــــه حــــدود ۶ تـــــا هشــتکیلوگرم میرســد. از طرفی این میزان سرب در باتری خودروهای سنگیـــن به نسبت خودروهای سبک چند برابر است تا آنجا که میـــزان ســـرب موجـــود در باتــــری خودرویـــی همچون اسکانیا بیش از ۴۲ کیلوگرم وزن دارد. بنابراین فلز سرب به عنوان یک فلز استراتژیک، متناسب با میزان کارایی یک خودرو و یا باتری مورد استفاده در آن، ابتدا مورد ارزیابی قرار گرفته و پس از آن در راستای همسانسازی با کارکرد و قدرت هر خودرو، در باتریهای انواع خودرو، استفاده میشود.
مرتـــاض با اشـــاره به اینکه هیچگونه دپوی محصـــولات در ایـــن واحـــد صنعتـــی صـــورت نمیگیرد، عنوان کرد: به طــور کلی هیچ انبار یا سولـــهای برای دپـــو کـــردن محصولات شرکــت وجود ندارد؛ چراکه هر اندازهای که تولید وجود داشته باشد، به همان اندازه عملیات توزیع و صادرات آن صورت میگیـــرد تا جایی کــه در انتهـــا، هیچ باتـــری در مجموعـــه باقی نمانــد. بنابراین مجموعه درصدد ایجاد یک زنجیره برای اتصال تولید به عرضه و یا صادرات آن به صورت انبوه بوده و در این زمینه، برنامههای ویژهای تدوین کرده است.
اولویت تولید برای بازار داخلی
مدیرعامل هلدینگ آذر باتری با اشاره به زمینه صادراتی باتریهای تولیدی مجموعه، اذعان کرد: سیاستگذاری در زمینه توزیع و یا صادرات محصــولات آذر باتـــری، بر اســـاس اولویت عرضه به شرکتهای داخلی طراحی و تدویـــن شده است؛ به طوری که ۷۰ درصد تولید باتری به شرکتهای بزرگ ایران خــودرو، سایپــا و سایپـــا دیـــزل عرضـــه میشود و در این زمینه شاید شرکت آذر باتری به عنـــوان یکی از بزرگتــریـــن شرکـــتهـــای تامیـــنکننــده باتـــری خــودرویــی برای ایـــن شرکتها شناخته میشود.
مرتاض افزود: در زمینه صادراتی مشکلی به طور عمده وجود ندارد و صادرات به صورت کاملا برابر برای تمام شرکتهای تولیدکننده باتری خودرو در جریان است. با این حال، عمده صادرات باتری به برخی از کشورهای اطراف ازجمله افغانستان، پاکستان، ارمنستان، عراق و… صورت میگیرد که در این زمینه، میزان صادرات به سایر کشورها، کمتر از ۳۰درصد میزان تولید باتری در کل مجموعه است. بنابراین اولویت ما بر تامین نیاز داخلی با نیمنگاهـــی به بـــازار خارجـــی بــر اســـاس سیاستهای به روز و بر اساس منافع مجموعه خواهد بود.
وی بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی کــه در کشــور به صــورت عمــده برای استفـــاده درست و بهینه از خودرو و به خصوص باتری آن وجود دارد، عـــدم آگاهی از میـــزان کاربــرد و کارایی برخی تجهیزات درون خودرو بوده که از این منظر باعث تاسف بسیار است. به طور مثـــال، پرسشی کـــه میتوان از مصرفکننــدگان خـــودرو داشـــت، ایـــن اســت که فرد دارنده خودرو، به طور میانگین هر چند وقت یکبار دینــــام خـــــود را بررســــــی میکنـــــد؟ آیــــا مصرفکنندگان از کارایی و کاربرد آفتامات در خودرو اطلاع دارند یا میدانند که این قطعه چگونــه کاربــرد خود را از دســــت میدهــد؟ بـــدون تردیـــد بسیــاری از مصـــرفکنندگان خودرو نمیتوانند به این پرسشها پاسخ دهند؛ حتی خیلـــی از باتریســـازان از کاربرد آفتامات اطلاعی ندارند. بنابراین وقتی شما به عنــوان یک مصرفکننده اطلاعی از کاربرد تجهیزات مورد استفاده در خودرو (که ارتباط مستقیمی با باتری دارد) نداشته باشید، لذا همین موارد، باعث خرابی باتری پیش از موعد مقرر میشود.
مدیرعامل هلدینگ آذر باتری ادامه داد: باتری خودرو یک توان مشخصــی دارد کــه در ساختار آن به طور کامل تعریف شده است. این گونه نیست که هر تجهیز الکترونیکی (دزدگیر و…) که کارکرد آن وابستگی کامل به باتری خودرو دارد را درون خودرو به کار ببرید و انتظار فرسوده نشدن باتری را داشته باشید. باید بدانیم که باتری خودرو نمیتواند فراتر از آن چیزی که برایش تعریف شده است، کارایی و یا عمر بیشتری داشته باشد. بنابراین اگر باتریهـــا علاوه بــــر کیفیــــت تولیـــد، توســـط مصرفکننده درست استفاده شود، میزان تخمینـی عمـــر باتـــری بـــا در نظـــر گرفتـــن این پیشفرضها، به حدود دو سال خواهد رسید.
دولت متعهد عمل کند
مرتاض اظهار کرد: دولت به عنوان متولی امر تولیــد باید از شرکتهایی حمایت کنــد کـــه به طور واقعی، عــزم و دغدغـــه جدی بــرای تولید داشته باشند و در این راستا، تمام انرژی و توان خود را برای رسیدن به این هدف خرج کنند. بنابراین نباید اینگونه باشد کــه به طور مثــــال، برخـــی شرکتهــای نـــو پـــا از طـــرق مختلـــف، تسهیلات دولتــی مناسبی در اختیار بگیرند و دست آخــر قـــادر بــــه بازپرداخــت آن تسهیــلات به صنـــدوق دولـــت یا بانکهــای دولتی نباشند. لــذا دولــت به عنوان مسئــول اجـــرایـــی در کشـــور وظیفــــه دارد در ابتـــــدا مشکلات تولیدکنندگان را رصد و در مرحله آخر ذیل حل و فصل آن، اقدامات جدی در این زمینه اتخاذ کند.
وی با اشاره به تکنولوژی باتریهای برقی و یا هیبریدی، عنوان کرد: یکی از برنامههای جدی ما واردات ماشینآلات تولید باتری برای خودروهای هیبریدی از طریق کشور چین است که اگر تمام برنامهها با قوت و بدون مشکل پیش بروند، بدون تردید تا پایان سال و یا در نیمسـال ابتـــدایی ســال جدیـــد، ماشیــنآلات مربوطه وارد کشور خواهند شد.
مدیرعامــل هلدینــگ آذر باتــری در پایــان خاطرنشان کرد: یکی از اهداف مهم ما برای تولید باتری خودروهای هیبریدی، در راستای ایجاد محیط زیســـت سبــــز در کنـــار ارتقـــای تکنولوژی این صنعـــت در کشـــور بـــه نسبــت سایر کشورهـــای متولـــی در ایـــن زمینـــه صــورت میپذیرد؛ از طرف دیگـــر میتـــوان به ایجـــاد فزاینده اشتغال در کشور با ورود این تکنولوژی اشـــاره کــــرد. دولــــت بایـــد بـــرای ورود ایــن تکنولوژیها همراستا با چشمانداز آمایش سرزمیــن، به شرکتهای داوطلـــب در این زمیــنه کمک و یا زمینه را برای ارتقا و یا ورود تکنولوژی مربوطه تسهیل کند.