بررسی آمارهای منتشر شده سامانه کدال حاکی از تولید ۳۴۵ هزار و ۳۹۲ دستگاه خودرو توسط سه خودروساز بزرگ کشور یعنی ایرانخودرو، سایپا و پارس خودرو از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه است.
به گزارش «فلزات آنلاین»، این میزان تولید در مقایسه با آمار مدت مشابه سال قبل (تولید ۳۴۸ هزار و ۳۰۳ دستگاه خودرو) افت ناچیز ۰٫۸۳ درصدی را نشان میدهد.
بر پایه این گزارش، در پنج ماهه نخست امسال گروه صنعتی ایرانخودرو موفق به تولید ۱۶۹ هزار و ۹۵۶ دستگاه خودرو شد.
این گروه صنعتی توانست در این مدت ۱۱۶ هزار و ۵۰۲ دستگاه در گروه پژو، ۱۸ هزار و ۹۸۴ دستگاه در گروه سمند، ۲۰ هزار و هشت دستگاه دنا، ۱۱ هزار و ۶۱ دستگاه رانا، یک هزار و ۹۵۷ دستگاه هایما، یک هزار و ۳۴۱ دستگاه تارا و ۱۰۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ تولید کند.
بر پایه این گزارش، جمع تولیدات این خودروساز در پنج ماهه ابتدایی امسال در همسنجی با پارسال (۱۶۹ هزار و ۶۵ دستگاه) تقریبا بدون تغییر بوده و امسال ۸۹۱ دستگاه بیشتر بوده است.
آبیپوشان جاده مخصوص در مرداد ماه امسال ۲۴ هزار و ۹۱۱ دستگاه خودرو تولید کردند.
افت ۴.۳ درصدی تولیدات سایپا/ صادرات حدود ۵۰۰ دستگاه خودرو
بر پایه آمارهای سامانه کدال، در مدت مورد بررسی، گروه سایپا به عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور موفق به تولید ۱۳۱ هزار و ۶۶۹ دستگاه خودرو شد که شامل ۱۱۵ هزار و ۳۷۶ دستگاه خودرو در خانواده تیبا، ۹ هزار و ۱۴۵ دستگاه سایپا ۱۵۱ (وانت پراید)، ۶ هزار و ۶۵۰ دستگاه شاهین و همچنین ۱۳۸ دستگاه خودروی صادراتی کامل (CBU) و ۳۶۰ دستگاه اس. کی. دی (SKD یا قطعات نیمهکامل) بود.
این میزان تولید در مقایسه با پنج ماهه نخست ۹۹ افت ۴.۲۸ درصدی را نشان میدهد. سایپا در مرداد ماه امسال ۲۲ هزار و ۴۱۱ دستگاه خودرو تولید کرد.
رشد ۵ درصدی پارس خودرو
تا پایان مرداد ماه امسال همچنین پارس خودرو موفق به تولید ۴۳ هزار و ۷۶۷ دستگاه خودرو شامل ۲۵ هزار و ۵۴۵ دستگاه در گروه Q200 (کوئیک)، ۹ هزار و ۷۳۰ دستگاه کوئیک معمولی، هفت هزار و ۹۹۵ دستگاه در گروه S200 (ساینا) و ۴۹۷ دستگاه در گروه برلیانس شدند. این میزان تولید در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ رشد پنج درصدی نشان میدهد.
جمع تولیدات این خودروساز در مرداد ماه امسال هشت هزار و ۷۵۹ دستگاه به ثبت رسید.
بر اساس گزارشی از ایرنا، بررسی مهمترین برنامههای وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۴۰۰ حاکی از برنامهریزی برای تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه انواع خودروی سواری و وانت است.
با توجه به تولید ۹۸۴ هزار و ۲۰۰ دستگاه انواع سواری و وانت در سال ۹۹، رشد ۲۱.۹ درصدی در این بخش پیشبینی شده است.
در همین زمینه، پیشتر وزیر صنعت، معدن و تجارت زیان انباشته، کیفیت پایین تولیدات و قیمت را سه چالش اساسی صنعت خودرو عنوان کرد و گفت: این مشکلات به آن معنی نیست که این صنعت را کنار بگذاریم.
فاطمی امین بیان کرد: عدهای میگویند که اگر این صنعت را کنار گذاشته و به واردات خودرو اقدام کنیم به نفع ما است، اما برعکس معتقد هستیم صنعت خودروسازی دارای ظرفیتی است که میتواند به افتخار ملی تبدیل شود.
وی افزود: در همین راستا یک برنامه دو ساله برای صنعت خودرو تدوین شده که اجرایی شدن آن، تحول جدی در این صنعت به دنبال خواهد داشت و اوج آن سال ۱۴۰۴ خواهد بود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: باید هم زمان به تقویت رقابت، اصلاح سازوکارهای مدیریتی و اقتصادی و افزایش تولید در خودروسازی بپرداریم تا در این صنعت به توفیق برسیم.
فاطمی امین در پایان عنوان کرد: برنامه ما تولید ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو در سال آینده است که در سال ۱۴۰۴ به سه میلیون دستگاه افزایش خواهد یافت و باید ۳۰ درصد آن معادل حدود یک میلیون دستگاه تا آن زمان، روانه بازارهای صادراتی شود.
انتهای پیام//