سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۶:۵۴ /شنبه/۹ فروردین ۱۴۰۴
زمان انتشار: ۸:۴۵ /چهارشنبه/۱۳ مرداد ۱۴۰۰

تولید خودروهای ناقص، پدیده‌ای جدید در خودروسازی ایران

طبق گزارش سامانه کدال، خودروهای ناقص خودروسازان در سه ماهه بهار امسال نسبت به بازه زمانی سال گذشته با رشد ۵۸ درصدی روبه‌رو بوده است.

طبق گزارش سامانه کدال، خودروهای ناقص خودروسازان در سه ماهه بهار امسال نسبت به بازه زمانی سال گذشته با رشد ۵۸ درصدی روبه‌رو بوده است.

به گزارش «فلزات آنلاین»، بررسی‌ها از استخراج آمارهای این سامانه، بیان‌گر آن است که تعداد خودروهای ناقص سه خودروساز بزرگ کشور در سه ماه سال قبل ۷۹ هزار و ۴۱۵ دستگاه بوده. حال آنکه این تعداد در بهار ۱۴۰۰ به ۱۲۵هزار و ۱۳۵ دستگاه رسیده است.

بر این اساس برخی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو و قطعه در اظهارنظرهای اخیر تاکید کرده‌اند تا پایان تیر امسال این تعداد به ۱۴۰ هزار دستگاه افزایش یافته است.

تولید خودروهای ناقص و دپویی که از آن به عنوان پدیده جدید خودروسازی کشور نام می‌برند از سه سال گذشته همزمان با اعمال تحریم‌های صنعت خودرو آغاز شد. تولید این محصولات بیشتر به واسطه عدم تامین قطعه در خطوط تولید صورت می‌گیرد، این در شرایطی است که عوامل دیگری همچون مدیریت قیمت توسط خودروسازان نیز در این امر دخیل به نظر می‌رسد.

اوج تولید خودروهای ناقص در سال ۹۸ بود، به‌ طوری که برآوردها از دپوی ۲۰۰ هزار محصول ناقص در پارکینگ خودروسازان حکایت داشت. هر چند در این سه سال تولید محصولاتی که امکان تجاری شدن ندارند، افت و خیز داشته اما در سال ۱۴۰۰ بار دیگر شاهد رشد این نوع محصولات در سه شرکت بزرگ خودروسازی کشور هستیم.

بر این اساس روند صعودی تولید ناقصی‌ها از یک‌سو معوقات خودروسازان را افزایش داده و از سوی دیگر بازار را با کمبود خودرو روبه‌رو کرده که این امر رشد قیمت‌ها را در بازار کلید زده است، اما در شرایطی که به نظر می‌رسید همراه با وعده‌های مسئولان صنعتی کشور، سال ۱۴۰۰ وضعیت کمی و کیفی خودرو بهبود یابد، شاهد افت تولید از یک‌سو و افزایش خودروهای ناقص و معوق در خودروسازی‌های کشور هستیم.

سال گذشته سیاست‌گذار خودرو وعده بهبود وضعیت خودروسازی‌های کشور را با رونمایی از بسته ساماندهی صنعت خودرو داد و مجلس نیز اقداماتی در راستای بهبود وضعیت بازار و تولید انجام داد. حال به نظر می‌رسد این اقدامات و وعده‌ها نه تنها گشایشی در وضعیت خودروسازی‌ها در سال ۱۴۰۰ ایجاد نکرده که خودروسازی کشور را به لبه پرتگاه نیز نزدیک کرده است. درباره دلایل شکل‌گیری وضعیت کنونی اظهارنظر‌های متفاوتی از سوی دست‌اندرکاران و قطعه‌سازان کشور شنیده می‌شود.

آنچه مشخص است دلیل اصلی رشد ناقصی‌ها در سه ماه بهار، نبود قطعه در خطوط تولیدی خودروسازان است. در این زمینه برخی از دست‌اندرکاران خودرو رشد خودروهای انباری را به نبود قطعات الکترونیکی یا ریزتراشه‌ها نسبت می‌دهند و برخی دیگر نیز خودروسازان را در این امر دخیل می‌خوانند.

با اوج‌گیری ویروس کرونا در جهان خودروسازان با پدیده جدید نبود ریزتراشه‌ها مواجه شدند که این امر تیراژ را در شرکت‌های بزرگ تولیدی خودرو به‌ شدت کاهش داد. حالا نیز خبر می‌رسد که پس از مدت‌ها این مشکل جهانی به خودروسازی‌های کشور سرایت کرده و افت تولید را رقم زده است.

از سوی دیگر اما برخی قطعه‌سازان رشد ناقصی‌ها را به خودروسازان نسبت می‌دهند و عنوان می‌کنند تولید‌کنندگان به عمد مقصر اصلی رشد محصولات دپویی هستند.

ظاهرا خودروسازان نسبت به واردات برخی از قطعات خودرویی، به‌ طور مستقل عمل کرده‌اند که این امر به دلیل تاخیر در سفارش‌گذاری و مشکلاتی در امور گمرکی، رشد ناقصی‌ها را رقم زده است. در هر صورت مشکلاتی همچون نوسانات نرخ ارز، فراگیری دوباره کرونا، نبود نقدینگی و بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان نیز در رشد خودروهای انباری دخیل بوده است.

افت و خیز موجودی انبار در بهار

همان‌‌طور که عنوان شد اطلاعات منتشر شده در سایت کدال سازمان بورس نشان می‌دهد خودروسازان در فصل بهار ۱۴۰۰ به نسبت فصل بهار ۹۹ با رشد موجودی انبار مواجه شدند.

به لحاظ تعداد، موجودی انبار آن‌ها بیش از ۴۵هزار و ۷۰۰ دستگاه رشد را تجربه کرده است. این تعداد به معنای رشد ۵۸ درصدی موجودی انبار در بازه زمانی یاد شده است.

در میان سه خودروساز بزرگ کشور رشد موجودی انبار پارس خودرو در فصل بهار به نسبت تولید این خودروساز در همین بازه زمانی حول و حوش ۱۲۲ درصد رشد را نشان می‌دهد که این میزان رشد باعث شده تا پارس خودرویی در این بخش بیشترین رشد را به لحاظ درصدی تجربه کنند. اما به لحاظ تیراژ، موجودی انبار خودروسازی سایپا مقام اول را دارد.

صورت‌های مالی این خودروساز در پایان سه ماه اول سال (که البته هنوز حسابرسی نشده) نشان می‌دهد نارنجی‌های جاده مخصوص بیش از ۴۹ هزار و ۴۰۰ دستگاه از محصولات تولیدی خود را در پارکینگ‌های خود نگه داشته و به بازار عرضه نکردند.

این تعداد خودروی ناقص رسوبی در کف انبار سایپا حدود ۶۰ درصد تولیدی که این خودروساز در همین بازه زمانی انجام داده است را شامل می‌شود.

ایران خودرو نیز حدود ۴۰ هزار و ۶۰۰ دستگاه خودرو در کف پارکینگ‌های خود دپو کرده‌اند. این تعداد خودروی ناقص ۴۱ درصد تیراژ بهار این خودروساز را که حدود ۹۷ هزار و ۲۰۰ دستگاه بوده شامل می‌شود. حال سراغ ریز موجودی خودروسازان در کف پارکینگ‌ها می‌رویم. از خودروسازی سایپا آغاز می‌کنیم که به لحاظ تیراژ در صدر لیست قرار دارد.

نارنجی‌های جاده مخصوص حدود ۴۴ هزار و ۱۰۰ دستگاه از خانواده X۲۰۰ را در پارکینگ‌های خود نگه داشتند.

این در شرایطی است که به نسبت سال گذشته در همین بازه زمانی تعداد محصولات این خانواده رشد حدود ۱۶۵ درصدی را نشان می‌دهد، اما سراغ موجودی انبار ایران خودرو در پایان بهار امسال می‌رویم.

موجودی انبار گروه پژو به عنوان پرتیراژترین گروه تولیدی این خودروساز در سه ماهه امسال به نسبت سه ماهه اول سال گذشته افت را نشان می‌دهد. این افت حدود ۵/ ۱ درصد است. دلیل این مساله افت تیراژ اعضای این خانواده در سبد محصولاتی ایران خودرو است. گروه سمند نیز مانند گروه پژو افت تعداد را در موجودی انبار این خودروساز در بازه زمانی یاد شده ثبت کرده است.

ایران خودرو در پایان بهار ۱۴۰۰ به نسبت بهار ۹۹، تعداد محصولی که از گروه سمند در پارکینگ‌های خود نگه داشته‌اند حدود ۳۸درصد افت کرده است.

دنا نیز پشت سر گروه پژو و سمند در جاده افت موجودی انبار حرکت کرده است. آمارها نشان می‌دهد در پایان خرداد امسال در مجموع حدود ۱۱ هزار و ۳۰۰ دستگاه انواع دنا در این خودروسازی دپو شده بود که به نسبت سال گذشته افت ۴ درصدی را نشان می‌دهد.اما رانا برخلاف محصولات یاد شده در بازه زمانی یاد شده رشد انبار را به خود دیده است.

آبی‌های جاده مخصوص سال گذشته در انتهای فصل بهار حدود هزار و ۷۰۰ دستگاه انواع رانا را در پارکینگ‌های خود دپو کرده بودند. این رقم امسال به بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه رسیده است، بنابراین رشد بیش از ۴۲۸‌ درصدی را تجربه کرده است.

پارس خودرو نیز در موجودی انبار خود در پایان بهار امسال بیش از هزار دستگاه S۲۰۰ و همچنین بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ دستگاه کوئیک معمولی را دپو کرده که هر دوی این محصولات سال گذشته در این خودروساز تولید نمی‌شدند.

نبود نقدینگی و افت تولید ریز تراشه‌ها

همان‌طور که عنوان شد موجودی انبار سه شرکت بزرگ خودروسازی کشور در فصل بهار ۱۴۰۰ به نسبت بهار سال گذشته رشد ۵۸درصدی را نشان می‌دهد. افزایش موجودی انبار خودروسازان را می‌توان به عنوان رشد خودروهای ناقص در کشور تعبیر کرد.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در این خصوص اظهار داشت: دلیل این مساله را باید در نبود قطعات الکتریکی جست‌وجو کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بحران تامین ریزتراشه‌ها گریبان تمام شرکت‌های خودروساز دنیا را گرفته و شاهد هستیم که برندهای مطرح دنیا تعدادی از خطوط تولید خود را به طور موقت تعطیل کرده‌اند.

نجفی‌منش بیان کرد: خودروسازان داخلی نیز در حال حاضر با این مساله روبه رو هستند و همین اتفاق سبب رشد خودروهای ناقص شده است. اما آن طور که نجفی‌منش می‌گوید این همه ماجرا نیست.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان در ادامه تصریح کرد: تعلل در سفارش‌گذاری برای ریزش تراشه‌ها خود از دلایل دیگر رشد محصولات ناقص در کف کارخانه است.

وی تاکید کرد: اگر پیش‌بینی لازم در این زمینه انجام شده بود و سفارش‌گذاری به موقع انجام گرفته بود، شاید با این تعداد خودروی ناقص در کف کارخانه رو به رو نبودیم.

نجفی‌منش افزود: البته مشکلات گمرکی نیز در این ارتباط موثر است.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان بیان کرد: در حال حاضر بخشی از قطعات الکتریکی مورد نیاز زنجیره خودروسازی در گمرک دپو شده است و زمان مشخصی برای ترخیص آن وجود ندارد. نجفی‌منش، دلیل این مسئله را ناهماهنگی میان سازمان‌ها و نهادهای دخیل در این زمینه می‌داند.

البته چالش نقدینگی هم از نظر رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌ساز همچنان به قوت خود باقی است.

وی در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر بدهی خودروسازان به شرکت‌های قطعه‌ساز رکوردهـــای عجیبـــی می‌زنـــد بـــه طوری کــه هم‌اکنون رقم این بدهی به ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده که ۱۰ هزار میلیارد تومان از این رقم مربوط به بدهی‌های ۱۲۰روزه است که باید تاکنون تسویه می‌شد.

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو نیز در این باره تصریح کرد: در حال حاضر رشد تعداد خودروهای ناقص از چند عامل تاثیر می‌پذیرد.

وی در ادامه بیان کرد: عامل اول بلاتکلیفی، قیمت خودرو است. در حال حاضر مشخص نیست که برنامه سیاست‌گذار برای عرضه خودرو چیست و چه برنامه‌ای در ارتباط با قیمت‌گذاری خودرو دارد. این فعال صنعت قطعه ادامه می‌دهد روند صعودی نرخ ارز نیز سبب شده تا قیمت قطعات، مواد اولیه و مواد نیم ساخته افزایش پیدا کند.

بهنیا تصریح کرد: این اتفاق تامین قطعات و مواد اولیه را با چالش‌هایی همراه کرده است.

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو افزود: روند رو به رشد شیوع ویروس کرونا نیز مورد توجه سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو قرار گرفته است. افت تولید جهانی ریزش تراشه را هم در افزایش تولید خودروهای ناقص دخیل می‌داند.

وی تاکید کرد: تا زمانی که دولت سیزدهم مستقر و وزیر صمت نیز مشخص نشود امکان برنامه‌ریزی و کاهش خودروهای ناقص وجود ندارد، زیرا برنامه برای کاهش عامل اثرگذار روی تولید این خودروها در دستورکار نیست. یکی دیگر از قطعه‌سازان اما نظر دیگری درباره دلایـــل تولیـــد خودروهـــای ناقــــص دارد.خودروسازان خود به طور مستقل اقدام به واردات قطعات کرده‌اند.

بهنیا ادامه داد: بنابراین در سه ماهه ابتدای سال جاری موجودی انبار آ‌ن‌ها افزایش چشم‌گیری یافته اما در یکی دو ماه پیش‌رو با رسیدن قطعات وارداتی امکان تکمیل خودروهای ناقص برای آن‌ها فراهم خواهد شد و به نظر می‌رسد در پایان شهریور موجودی انبار آن‌ها به نسبت خرداد از روند کاهشی برخوردار باشد.

بر اساس گزارشی از دنیای اقتصاد، سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در پایان اذعان کرد: این روند در حالی از سوی خودروسازان پیگیری شده است که بدهی آن‌ها به شرکت‌های قطعه‌ساز سر به فلک می‌زند ولی آن‌ها به جای برنامه‌ریزی برای پرداخت بدهی خود به دنبال هدایت نقدینگی به سمت واردات قطعات هستند.

 

انتهای پیام//

در بازار ایالات متحده آمریکا،

۹:۱۱ /دوشنبه/۲۷ اسفند ۱۴۰۳

با توجه به تحولات منطقه‌ای اخیر،

۱۲:۰۴ /دوشنبه/۲۰ اسفند ۱۴۰۳

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو:

۱۱:۱۴ /سه شنبه/۳۰ بهمن ۱۴۰۳

در سال جاری میلادی محقق خواهد شد؛

۷:۲۰ /دوشنبه/۲۹ بهمن ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت بیهق قطعه پیشرو مطرح کرد

۱۱:۵۷ /شنبه/۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹

مدیرعامل شرکت دیزل پارت صوفیان:

۰:۴۸ /شنبه/۲۳ فروردین ۱۳۹۹

مدیرعامل شرکت عظیم پارت ایرانیان:

۰:۴۲ /شنبه/۲۳ فروردین ۱۳۹۹

مدیرعامل شرکت تولیدی صنعتی براتی:

۰:۳۶ /شنبه/۲۳ فروردین ۱۳۹۹

اسدالله فرشاد، کارشناس فولاد طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۵:۱۳ /شنبه/۱۲ آبان ۱۴۰۳

پیش‌نیاز رونق دوباره صنعت خودرو چیست؟

۵:۳۴ /یکشنبه/۲۴ بهمن ۱۴۰۰

طی ماه‌های اخیر در بازارهای جهانی،

۶:۳۸ /دوشنبه/۲۸ آبان ۱۴۰۳

وضعیت ساخت و تولید وسایل نقلیه در جهان چگونه است؟

۶:۳۷ /سه شنبه/۱۳ شهریور ۱۴۰۳

خودروهای الکتریکی؛ بازار بالقوه فلزات اساسی،

۵:۳۸ /چهارشنبه/۱۵ فروردین ۱۳۹۷
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/12/28

278400

فلزات آنلاین

1403/12/28

973636

فلزات آنلاین

1403/12/28

1478906

فلزات آنلاین

1403/12/28

1093112

فلزات آنلاین

1403/12/28

29198

فلزات آنلاین

1403/12/28

17975

فلزات آنلاین

1403/12/28

46715

فلزات آنلاین

1403/12/28

55899

فلزات آنلاین

1403/12/28

41670

فلزات آنلاین

1403/12/28

43790

فلزات آنلاین

1403/12/28

38336

فلزات آنلاین

1403/12/28

36352

فلزات آنلاین

1403/12/28

36527

فلزات آنلاین

1403/12/28

43216

فلزات آنلاین

1403/12/28

42024

فلزات آنلاین

1403/12/28

61794

فلزات آنلاین

1403/12/28

33795

فلزات آنلاین

1403/12/28

46053

فلزات آنلاین

1403/12/28

54563

فلزات آنلاین

1403/12/28

7697800