سرپرست معاونت حملونقل وزارت صمت از برنامهریزی برای افزایش معنادار و قابلتوجه تولید خودرو در سال ۱۴۰۳ در کنار رشد واردات خودروهای برقی، بنزینی و هیبریدی خبر داد و گفت: تمرکز وزارت صمت بر این است که ۸۰ درصد تولید خودروی کشور اقتصادی باشد.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از ایسنا، احمد آقایی در خصوص تولید خودرو در سال جاری و برنامهریزی برای جهش تولید، با بیان اینکه برنامه مدون و منظمی در راستای افزایش تولید به صورت جهشی در دستور کار وزارتخانه قرار دارد، اظهار داشت: برنامهریزی شده است که تولید خودرو نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد افزایش یافته و به عدد ۱.۷ میلیون دستگاه برسیم. این عدد نسبت به یک میلیون و ۳۴۰ هزار دستگاه خودرویی که در سال ۱۴۰۲ تولید شده است، افزایش معنادار و قابلتوجهی خواهد بود.
وی عنوان کرد: در سال ۱۳۹۷ پس از دوران برجام با کاهش تولید مواجه شدیم و طی چهار سال، تولید به زیر یک میلیون دستگاه در سال رسید. از سال ۱۴۰۰ و در دولت سیزدهم، افزایش تولید و رفع موانع تولید آغاز شد. در سال مذکور، حدود ۹۵۰ هزار دستگاه خودرو تولید کردیم و در سال ۱۴۰۱ به بالای یک میلیون و ۲۰۰ دستگاه رسیدیم؛ سال گذشته نیز عدد یک میلیون و ۳۴۰ هزار دستگاه ثبت شد که افزایش قابلتوجهی بود.
سرپرست معاونت حملونقل وزارت صمت ابراز امیداری کرد که طبق پیشبینی از بازار تقاضا در میزان مصرف کشور که حدود ۱.۲ تا ۱.۵ میلیون دستگاه است، تولید امسال بتواند جبران عقبماندگی و کمبود تولید سالهای گذشته را داشته باشد و بازار را به نقطه تعادل عرضه و تقاضا برساند.
آقایی در خصوص موضوع عرضه خودروها در سامانه یکپارچه، مطرح کرد: به خاطر داریم که در سال ۱۴۰۰ به دنبال همان کاهش تولیدی که در سالهای ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ به بعد داشتیم، با کمبود عرضه مواجه شدیم که عطش تقاضا در بازار شکل گرفت؛ از این رو خودروسازان برای عرضه از روش قرعهکشی استفاده کردند که روش چندان خوبی نبود. بنابراین دولت به دنبال این بود که بتواند خودرو را با یک روش مناسب در اختیار متقاضیان قرار دهد.
وی ادامه داد: بر این اساس در سال ۱۴۰۱، موضوع سامانه یکپارچه مطرح شد که طی دو دوره اجرای آن، بالغ بر ۲.۵ میلیون ثبتنام صورت گرفت و بر اساس آن مقرر شد افرادی که در سامانه ثبتنام کرده بودند، طی یک شیوه نوبتدهی و طبق ظرفیت تولید خودروسازان، عرضه صورت گیرد. در سال گذشته، بخش اعظمی از این خودروهای تعهد شده، تحویل مشتریان شد و امیدوار هستیم که امسال نیز سال آخر تحویلدهی تمامی خودروهای ثبتنامی باشد.
صف ثبتنام خودرو جمعآوری خواهد شد
سرپرست معاونت حملونقل وزارت صمت ضمن اشاره به تیراژ تولیدی که برای سال جاری در نظر گرفته شده است، گفت: پیشبینی ما این است که در نیمه دوم امسال، بحث صف را نداشته باشیم و تولید خودرو به صورت مداوم و مستمر صورت گیرد و تحویل مشتریان شود. همچنین شرایطی فراهم شود که مشتری بتواند به صورت مستقیم از خود نمایندگی یا از سایت خودروساز خرید خود را انجام دهد. در حقیقت بر اساس آخرین تغییرات صورت گرفته در دستورالعمل تنظیم بازار (مصوب شورای رقابت)، همین موضوع ذکر و تاکید شد که عرضه خودرو، مستقیما از طریق سایت خودروسازان انجام شود و تنها جهت اطلاع سامانه یکپارچه، پس از عقد قرارداد اطلاعرسانی صورت گیرد.
آقایی بیان کرد: طبق رصدی که انجام شد، فعالیت دو خودروساز مونتاژی نیز در حال حاضر بر همین اساس است و باتوجه به اینکه صف متقاضی برای عرضه خودرو وجود ندارد، عرضه به صورت فراخوانهای دورهای از طریق سایت خودروسازان انجام میشود. دو خودروساز بزرگ نیز بر اساس تقاضایی که وجود دارد، فراخوانها را در سایت خود انجام میدهند و قرارداد را با مشتری منعقد میکنند و صرفا اطلاعات آن را در اختیار سامانه یکپارچه قرار میدهند.
وی در ادامه با اشاره به موضوع واردات خودرو، اظهار داشت: واردات خودرو که از زمستان سال ۱۴۰۲ آغاز شد، از اواخر سال گذشته سرعت بیشتری گرفته و در حال انجام است؛ اخیرا نیز عرضه خودروهای برقی را داشتیم. از سوی دیگر، عرضه خودروهای وارداتی بنزینی و هیبریدی که از طریق سامانه یکپارچه در سال گذشته انجام شد، به مرور برای افرادی که انتخاب خودرو داشتهاند، در حال انجام است.
واردات حداقل ۱۰۰ هزار خودرو در سال جاری
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: برای سال جاری نیز واردات حداقل ۵۰ هزار خودرو از هرکدام (۵۰ هزار خودرو برقی و ۵۰ هزار خودروی بنزینی) را در دستور کار و برنامه داریم که این عدد قابل افزایش است. آمارها نشان میدهد زمانی که هیچ محدودیتی برای واردات خودرو نداشتیم، بیشترین آمار واردات در سال ۱۳۹۷ و پس از برجام بود که حدود ۱۰۵ هزار خودرو در سال وارد شد. ظرفیت ما برای واردات خودرو، بدون هیچ محدودیتی در محدوده ۱۰۰ هزار دستگاه است و پیشبینی میشود که با همین حدود تعداد، عطش بازار رفع شده و بازار به تعادل خواهد رسید.
آقایی در پایان یادآور شد: از سوی دیگر در بحث خودروهای داخلی، تمرکز ما بر خودروهای با قیمت مناسب و متناسب برای دهکهای پایین است و حدود ۸۰ درصد تولید نیز به همین خودروهای اقتصادی و مقرون به صرفه اختصاص پیدا خواهد کرد.
انتهای پیام//