سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۷:۴۹ /جمعه/۲ شهریور ۱۴۰۳
زمان انتشار: 7:32 /چهارشنبه/31 مرداد 1403

طی سه ماهه نخست سال 2024،

تولید فلز آلومینیوم در جهان کاهش یافت

تولید آلومینیوم جهان در فصل اول سال ۲۰۲۴ نسبت به فصل قبل از آن حدود ۱۶۴ هزار تن کاهش یافت و به ۱۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تن رسید. کشور چین بیشترین سهم از حجم تولید آلومینیوم اولیه دنیا را کسب کرد. بعد از چین، کشورهای قاره آسیا و آفریقا بیشترین تولیدات آلومینیوم را داشتند.

تولید آلومینیوم جهان در فصل اول سال ۲۰۲۴ نسبت به فصل قبل از آن، حدود ۱۶۴ هزار تن کاهش یافت و به ۱۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تن رسید. کشور چین بیشترین سهم از حجم تولید آلومینیوم اولیه دنیا را کسب کرد. بعد از چین، کشورهای قاره آسیا و آفریقا بیشترین تولیدات آلومینیوم را داشتند. چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده آلومینای مورد نیاز برای صنعت آلومینیوم‌ در طول دوره مورد بررسی بوده‌ است. این کشور برای تامین کسری تراز بازار خود در این دوره، حجم آلومینای مورد نیاز صنعت را از کشورهای صادرکننده تامین کرده‌ است. گفتنی است که تقاضای کشورهای اروپایی رو به افول بوده‌ زیرا تولید آلومینیوم اولیه کشورهای این قاره در طول دوره مورد بررسی کاهش یافته‌ است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات، آلومینیوم امروزه به یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین فلزات در دنیای ما تبدیل شده‌ است. این فلز با داشتن خواص مهمی مانند استحکام ویژه بالا، مقاومت به خوردگی و شکل‌پذیری مناسب در صنایعی مانند پوشش‌دهی، درب و پنجره، سلول‌های خورشیدی و صنایع هواپیمایی نقش مهمی را ایفا می‌کند. این فلز از سنگ معدن بوکسیت ابتدا به آلومینا و بعد به آلومینیوم با خلوص بالا تبدیل می‌شود؛ بنابراین، به آلومینیوم تولید شده از سنگ معدن نامبرده، آلومینیوم اولیه گفته می‌شود.

محبوبیت روزافزون آلومینیوم در دنیا

بر مبنای اطلاعات منتشر شده از سوی انجمن جهانی آلومینیوم در طول فصل‌های متمادی از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴، روند تولید آلومینیوم اولیه در دنیا افزایشی بوده‌ است. کاربرد گسترده این فلز در دنیای امروزی یکی از علل افزایش تولید آلومینیوم در طول بازه مورد بررسی بوده‌ است و از ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تن در فصل ابتدایی سال ۲۰۲۰، به حدود ۱۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تن در فصل اول سال ۲۰۲۴ رسید. گفتنی است که بر مبنای داده‌های اعلام شده، تولید کل آلومینیوم اولیه دنیا در فصل اول سال ۲۰۲۴ نسبت به فصل آخر سال ۲۰۲۳ حدود ۰.۹ درصد کاهش یافت.

در فصل اول سال ۲۰۲۴، کشور چین ۵۹.۲ درصد از تولید آلومینیوم دنیا را تشکیل داد که معادل با ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تن بود. در فصل آخر سال ۲۰۲۳، حدود ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تن آلومینیوم اولیه در کشور چین تولید شد و بعد از این کشور، کشورهای قاره آفریقا و آسیا (بدون احتساب چین)، مجموعا سهمی معادل با ۱۷.۶ درصد از تولیدات آلومینیوم دنیا را در فصل اول سال ۲۰۲۴ به خود اختصاص دادند.

اروپا نیز در همین فصل طی سال ۲۰۲۴ بالغ بر یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن آلومینیوم، معادل با ۹.۵ درصد از کل آلومینیوم اولیه دنیا را تولید کرد و روند تولیدات آلومینیوم اولیه کشورهای اروپا در تمامی فصول چهار سال اخیر، نزولی بوده‌ است. تولیدات آلومینیوم اروپا در فصل اول سال ۲۰۲۲ نسبت به فصل آخر سال ۲۰۲۱ حدود ۱۰۹ هزار تن کاهش یافت و به یک میلیون و ۷۶۰ هزار تن رسید. بر اساس نمودار یک، سایر کشورها نیز مجموعا ۱۳.۷ درصد از ساختار تولیدات آلومینیوم دنیا سهم داشتند. بیشترین تولید آلومینیوم اولیه دنیا کمتر از ۱۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تن در فصل سوم سال ۲۰۲۳ ثبت شد. گفتنی است که ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن از حجم مذکور، توسط چین تولید شد که بیشترین حجم تولید آلومینیوم این کشور میان تمامی فصول دوره مورد بررسی بود. ناگفته نماند که برای تولید آلومینیوم اولیه یکی از اساسی‌ترین ماده‌های اولیه مصرفی آلومینا است.

تولید و مصرف آلومینای قار‌ه‌های مختلف جهان

با افزایش تولید آلومینیوم در طول دوره مورد بررسی، بدیهی است که تقاضای مصرف آلومینا و همچنین تولید این ماده برای صنعت آلومینیوم‌سازی افزایش یابد. بر مبنای اطلاعات منتشر شده از سوی انجمن جهانی آلومینیوم، تولید آلومینای دنیا در فصل اول سال ۲۰۲۴ به ۳۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تن رسید که نسبت به فصل آخر سال ۲۰۲۳، بالغ بر ۸۰۲ هزار تن کاهش یافت. بیشترین میزان تولید آلومینا در فصل سوم سال ۲۰۲۳ بود که به ۳۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسید.

در فصل سوم سال ۲۰۲۳، چین حدود ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تن آلومینا تولید کرد و در فصل اول سال ۲۰۲۴ به ۱۹ میلیون تن رسید. در فصل اول سال ۲۰۲۴، سهم آمریکا از تولیدات آلومینای دنیا بالغ بر ۹.۸ درصد بود که نسبت به فصل قبل از آن، تغییری نداشت. مجموع سهم کشورهای آفریقا و آسیا (بدون احتساب چین) در فصل اول سال ۲۰۲۴ به ۱۰.۷ درصد رسید که نسبت به فصل قبل از آن حدود ۰.۶ واحد درصد کاهش یافت. به طور کلی روند تولید آلومینای کشور چین و کشورهای واقع در قاره آفریقا و آسیا در طول دوره مورد بررسی، صعودی بود در حالی که روند تولید آلومینای اروپا و اقیانوسیه کاملا نزولی اعلام شده‌ است.

گفتنی است که روند تولید آلومینای کشورهای قاره آمریکا در این دوره با میانگین سه میلیون و ۲۶۰ هزار تن در هر فصل، نوسانی بوده‌ است. نمودار ۲ روند تولید آلومینای فصلی مناطق مختلف دنیا از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ نشان می‌دهد. گفتنی است که بعد از چین، اقیانوسیه بیشترین میزان تولید آلومینا را در طول دوره مورد بررسی داشته‌ است.

بر مبنای آمار تولیدات آلومینیوم، میزان مصرف آلومینای صنایع آلومینیوم‌سازی هر منطقه ارزیابی شد. گفتنی است که چین، علاوه بر بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینا، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده آلومینا در دنیا از سال ۲۰۲۰ تا سال ۲۰۲۴ بوده‌ است. در فصل اول سال ۲۰۲۴، مصرف آلومینای چین به ۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسید که نسبت به فصل قبل از آن، بالغ بر ۱۶۹ هزار تن کاهش یافت. کشورهای قاره آفریقا و آسیا بعد از چین، بیشترین میزان مصرف آلومینا را در این دوره داشتند؛ مجموع مصرف آلومینای قاره آفریقا و آسیا در فصل اول سال ۲۰۲۴ حدود ۶ میلیون و ۱۰ هزار تن برآورد شد که نسبت به فصل آخر سال ۲۰۲۳ بالغ بر یک درصد کاهش یافت.

روند مصرف کشورهای قاره آمریکا در طول دوره مورد بررسی بر اساس نمودار ۲ صعودی بوده‌ است. بر خلاف آن، روند مصرف آلومینای کشورهای اروپایی در تمامی فصول سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ کاهشی بوده که اثر کاهش مصرف نیز در تولیدات آلومینیوم این قاره قابل مشاهده است.

عرضه و تقاضای بازار تجارت آلومینای جهان

کشور چین بر اساس نمودار یک بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ آلومینیوم و آلومینای دنیا در طول دوره مورد بررسی بوده‌ و به تبع آن، مصرف بسیار بالایی داشته‌ است. بر مبنای تراز بازار چین، در تمامی فصول سال‌های دوره این کشور اغلب متقاضی آلومینا بوده و نیاز خود را از طریق واردات تامین کرده است. تراز بازار کشور نامبرده به طور میانگین کسری ۶۹۱ هزار تن آلومینا در هر فصل را نشان داد که از طریق واردات تامین شد. این میزان از کسری آلومینای چین در فصل آخر سال ۲۰۲۳ به ۷۸۸ هزار تن رسید و در فصل اول سال ۲۰۲۳ حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن برآورد شد.

در فصل اول سال ۲۰۲۴، کشورهای قاره آفریقا و آسیا (به جز چین) متقاضی دو میلیون و ۴۸۰ هزار تن بوده‌اند که نسبت به فصل پیش از آن، بالغ بر ۱۷۰ هزار تن کاهش پیدا کرد. برخلاف آن، قاره اقیانوسیه طی تمامی فصل‌های چهار سال اخیر، بیش از نیاز خود آلومینا تولید کرد؛ بنابراین، این مازاد به کشورهای متقاضی آلومینا همانند چین صادر شد. این قاره علاوه بر تولید بالای آلومینا، مصرف کمتری نسبت به دیگر مناطق دارد که در نتیجه، این قاره به یکی از مهم‌ترین صادرکنندگان آلومینا در طول دوره مورد بررسی تبدیل شده‌ است. البته روند تراز بازار آلومینای اقیانوسیه نزولی بوده‌ است؛ چراکه تولیدات آلومینیوم این قاره از فصل اول سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴، افزایش یافته‌‌ است. بنابراین، این امر باعث افزایش مصرف داخلی آلومینا شده و احتمالا حجم صادرات کاهش یافته‌ است. کشورهای قاره آمریکا نیز از دیگر صادرکنندگان آلومینا در طول دوره مورد بررسی بوده‌اند. تراز بازار آلومینای قاره آمریکا همواره حاکی از برتری حجم تولید به تقاضای آلومینای مصرفی کشورهای واقع در این قاره بوده و مازاد تولید به مقاصد متقاضی صادر شده‌ است.

به‌ طور کلی کشورهای واقع در قاره آسیا، اروپا و آفریقا از واردکنندگان آلومینا در طول دوره مورد بررسی بوده‌اند و نیاز خود را از مقاصدی مانند کشورهای واقع در قاره آمریکا و اقیانوسیه تامین کرده‌اند.

انتهای پیام//

در راستای افزایش بهره‌وری و تولید پایدار،

6:26 /یکشنبه/28 مرداد 1403

در راستای اعلام پذیرش سالکو در تابلو اصلی بازار دوم بورس،

9:58 /سه شنبه/23 مرداد 1403

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران مطرح کرد:

8:22 /چهارشنبه/17 مرداد 1403

مهدی زحمتکش، مدیرعامل شرکت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:52 /شنبه/27 مرداد 1403

رضا فرزانه، رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع توری کاشان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

6:56 /پنجشنبه/26 مرداد 1402

رضا فرزانه، رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع توری کاشان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

4:36 /شنبه/17 دی 1401

تورج زارع، مدیرعامل شرکت آلومینای ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

0:28 /پنجشنبه/20 مرداد 1401

تورج زارع، مدیرعامل شرکت آلومینای ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

21:26 /پنجشنبه/23 تیر 1401

آریا صادق‌نیت حقیقی، دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در گفت‌‎وگو با «فلزات آنلاین»:

13:43 /سه شنبه/24 اسفند 1400
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

اینفوگرافیک شرکت آلومینای ایران؛

5:46 /شنبه/26 خرداد 1403

اینفوگرافیک دومین تولیدکننده آلومینیوم ایران؛

6:13 /چهارشنبه/12 مهر 1402
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/06/1

156571

فلزات آنلاین

1403/06/1

542326

فلزات آنلاین

1403/06/1

707860

فلزات آنلاین

1403/06/1

2552900

فلزات آنلاین

1403/06/1

22667

فلزات آنلاین

1403/06/1

13431

فلزات آنلاین

1403/06/1

45314

فلزات آنلاین

1403/06/1

49178

فلزات آنلاین

1403/06/1

44588

فلزات آنلاین

1403/06/1

41213

فلزات آنلاین

1403/06/1

27108

فلزات آنلاین

1403/06/1

28146

فلزات آنلاین

1403/06/1

26679

فلزات آنلاین

1403/06/1

35950

فلزات آنلاین

1403/06/1

33429

فلزات آنلاین

1403/06/1

42930

فلزات آنلاین

1403/06/1

26346

فلزات آنلاین

1403/06/1

40122

فلزات آنلاین

1403/06/1

43528

فلزات آنلاین

1403/06/1

3575900