سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۷:۰۸ /جمعه/۶ مهر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 8:15 /چهارشنبه/4 مهر 1403

یک فعال صنعت فولاد در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

تولید ماشین‌آلات به‌روز یک ضرورت است

یک فعال صنعت فولاد گفت: عدم ساخت و تولید ماشین‌آلات به‌روز زیر سایه تحریم‌ها و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، سرعت حرکت به سمت توسعه را کند کرده است؛ بر همین اساس ضرورت دارد مسیر واردات دستگاه‌های جدید به داخل کشور هموار شود تا تولیدکنندگان مسیر رشد و جهش تولید را با سرعت بیشتری طی کنند.

یک فعال صنعت فولاد گفت: عدم ساخت و تولید ماشین‌آلات به‌روز زیر سایه تحریم‌ها و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، سرعت حرکت به سمت توسعه را کند کرده است؛ بر همین اساس ضرورت دارد مسیر واردات دستگاه‌های جدید به داخل کشور هموار شود تا تولیدکنندگان مسیر رشد و جهش تولید را با سرعت بیشتری طی کنند.

اسدالله غیوری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» بیان کرد: حدود یک دهه است که فعالیت خود را در عرصه تولید و صنعت آغاز کرده‌ایم و به طور مشخص در زمینه طراحی و تولید صفحات روکش‌‎دار گچی، مقاطع و سازه‌های فولادی و تایل‌های سقفی در طرح‌های مختلف مشغول به کار هستیم. کارخانه ما در استان آذربایجان شرقی و در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر میانه واقع شده است و محصولات خود را در اختیار مشتریان داخلی قرار می‌دهیم؛ اگرچه در ابتدای فعالیت خود در بازارهای صادراتی نیز حضور داشتیم و محصولات خود را به کشور عراق صادر می‌کردیم اما در ادامه به دلیل مشکلات موجود در حوزه تجارت خارجی، به طور کامل بر تامین نیاز داخل متمرکز شدیم.

با معضل کمبود ورق مواجهیم

وی با اشاره به اینکه از ورق‌های گالوانیزه به عنوان ماده اولیه مورد نیاز تولید پروفیل فولادی استفاده می‌کنیم، افزود: در حال حاضر با چالش تامین ورق مواجه هستیم و به همین دلیل تولید پروفیل را متوقف کرده‌ایم. متاسفانه امروز کمبود ورق به مهم‌ترین چالش پیش روی تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی کشور تبدیل شده است و به همین دلیل بسیاری از کارخانه‌های کوچک و حتی متوسط مقیاس ناچار به تعطیلی شده‌اند. ما ورق مورد نیاز خود را از بازار آزاد و یکی از شرکت‌های تولیدکننده در شهرکرد خریداری می‌کنیم اما باید این واقعیت را بپذیریم که بسیاری از تولیدکنندگان پروفیل، توانایی مالی لازم جهت خرید نقدی ورق از بورس کالای ایران را ندارند و از طرفی خرید اعتباری نیز با توجه به زمان تحویل کالای خریداری شده برای آن‌ها مقرون به صرفه نیست. از طرفی، سهمیه‌های تعیین شده نیز کفاف نیاز واحدهای تولیدی را نمی‌دهد و مادامی که کارفرمایان نقدینگی کافی جهت خرید ورق، چه از بورس و چه از بازار آزاد را نداشته باشند، ناچار به تعطیلی خواهند شد.

این فعال صنعتی با در خصوص تولید صفحات روکش‌‎دار گچی، افزود: صفحات روکش‌دار (پنل) گچی، ساختارهای صفحه‌ای سبک و مستقلی هستند که از مخلوطی از گچ، آب و مواد افزودنی تولید می‌شوند. این صفحات معمولا در ابعاد استاندارد و به صورت پیش ساخته تولید شده و در ساختمان‌ها برای پوشش دادن دیوارها، سقف‌ها یا سایر ساختارهای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این صفحات علاوه بر سبک بودن، دارای ویژگی‌هایی نظیر استحکام مکانیکی، عایق حرارتی و صوتی، مقاومت به آتش و تناسب ابعاد نسبت به صفحات ساختمانی هستند که با توجه به محل استفاده و نیاز یک پروژه، در ضخامت و ابعاد مختلف تولید می‌شوند.

غیوری در ادامه به کاربرد این صفحات اشاره کرد و گفت: با توجه به سبک و سرعت بالای نصب صفحات روکش‌دار گچی، از آن‌ها در پروژه‌های ساختمانی، بازسازی و بهسازی ساختمان‌ها، تجهیزات تجاری و صنعتی، واحدهای مسکونی و سایر بخش‌ها استفاده می‌شود. به منظور تولید این صفحات، از ماشین‌آلات خارجی ساخت کشور ترکیه استفاده می‌کنیم و این دستگاه‌ها را حدود ۱۰ سال قبل، با قیمتی در حدود ۱۴۰ هزار دلار به داخل کشور وارد کردیم. در حال حاضر کشور ترکیه به پیشرفت قابل‌توجهی در زمینه ساخت دستگاه‌ها و ماشین‌الات صنعتی دست یافته که این مسئله برگرفته از روابط تولیدکنندگان این کشور با شرکت‌های مطرح اروپایی است. دولت ترکیه نیز اهمیت فراوانی به تولید و صنعت می‌دهد و به همین علت این کشور امروز به یکی از قطب‌های صنعتی منطقه تبدیل شده است.

وی در ارتباط با چالش‌های پیش روی تولیدکنندگان و صنعتگران داخلی، مطرح کرد: معتقدیم کمبود نقدینگی، معضلی است که ریشه در تمامی چالش‌های موجود دارد و تا زمانی که این مشکل به صورت کلان رفع نشود، نمی‌توان توسعه و پیشرفتی را در بخش تولید و صنعت متصور شد. از طرفی، عدم ساخت و تولید دستگاه‌ها و ماشین‌آلات جدید و به‌روز زیر سایه تحریم‌ها و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها نیز سرعت حرکت به سمت توسعه را کند کرده است. زمانی که ما دستگاه‌های فرمینگ (شکل‌دهی) را از کشور ترکیه وارد کردیم، نرخ ارز در بازار آزاد حدود سه هزار و ۵۰۰ تومان بود اما طی یک بازه زمانی حدود ۱۰ ساله، نرخ ارز به حدود ۶۰ هزار تومان افزایش یافته است و اگر می‌خواستیم امروز این دستگاه‌ها را خریداری کنیم، بی‌شک توانایی و نقدینگی کافی را نداشتیم؛ ضمن اینکه متاسفانه دولت و بخش‌های مربوطه نیز حمایت‌های لازم از تولیدکنندگان بخش خصوصی را به عمل نمی‌آورند و بانک‌ها نیز از اعطای تسهیلات حمایتی به واحدهای صنعتی سر باز می‌زنند.

این فعال صنعت فولاد درباره فرایند تولید پنل‌های گچی، اظهار داشت: پس از آماده‌سازی مواد اولیه شامل گچ، آب، فیبرهای تقویتی و مواد شیمیایی افزودنی نظیر روان‌کننده‌ها و تنظیم‌کننده‌ها، این مواد با استفاده از یک فرمولاسیون خاصی با یکدیگر ترکیب می‌شوند و پس از آن، مخلوط حاصل با استفاده از قالب‌های مناسب و به‌کارگیری تجهیزات خاص ریخته‌گری می‌شود. این قالب‌ها می‌توانند فلزی، پلاستیکی و یا چند قالب دو جداره باشند. پس از ریخته‌گری، این صفحات در محیط مناسب برای خشک شدن قرار می‌گیرند که فرایند مذکور ممکن است با استفاده از هوای طبیعی، اتاق‌ها و تونل‌های خشک‌کن انجام شود. لازم به ذکر است که خشک شدن صفحات پیش ساخته گچی عموما به مدت زمان طولانی نیاز دارد تا رطوبت به ‌طور کامل از آن‌ها رفع شود. نهایتا پس از خشک شدن این صفحات جهت مصارف مختلف به ویژه در صنعت ساختمان‌سازی برای مشتریان ارسال می‌شوند.

غیوری با اشاره به اینکه پروسه تولید پنل‌های گچی به صورت اتوماتیک انجام می‌شود و نیروی انسانی تنها نظارت بر اجرای آن دارد، خاطرنشان کرد: شهرستان میانه از لحاظ صنعتی چندان توسعه نیافته است و به همین دلیل جای کار فراوانی برای سرمایه‌گذاری و احداث کارخانه‌های جدید وجود دارد. از این رو ما با احداث یک کارخانه تولید گچ تلاش کرده‌ایم ضمن ایجاد اشتغال در سطح شهرستان، نقش خود را به بهترین نحو جهت صنعتی شدن منطقه ایفا کنیم. متاسفانه به دلیل توسعه‌نیافتگی کافی، نرخ بیکاری در میانه بالاست و از این رو امیدواریم با سرمایه‌گذاری‌های بیشتر جهت راه‌اندازی واحدهای تولیدی و صنعتی، معضل بیکاری در این منطقه کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه رکود حاکم در بخش ساخت‌وساز منجر به افت تولید و فروش مجموعه شده است، خاطرنشان کرد: در سال‌های ابتدایی فعالیت شرکت، ما محصولات خود را به صورت نقدی به فروش می‌رساندیم اما هم‌زمان با رشد تورم و مشکلات اقتصادی در کشور، ناچار به فروش با ارائه چک مدت‌دار هستیم؛ این در حالی است که چاره‌ای جز خرید نقدی مواد اولیه مورد نیاز خود نداریم و بنابراین در سیکل تولید و فروش محصولات دچار چالش شده‌ایم. کاغذ کرافت، یکی از مواد اولیه مورد نیاز تولید پنل‌های گچی است که به دلیل پایین بودک کیفیت تولیدات داخل، ناچار به واردات نمونه باکیفیت خارجی از کشورهایی مانند ترکیه، تایلند، روسیه و آلمان هستیم. واردات مواد اولیه و ترخیص آن از گمرک نیز دشواری‌های خاص خود را دارد و به نوعی زمان‌بر و نیز هزینه‌بر است.

ابن فعال حوزه صنعت در پایان ابراز امیدواری کرد با روی کار آمدن دولت جدید، رکود حاکم در اقتصاد کشور کاهش و به دنبال آن رشد و توسعه تولید و صنعت تحقق پیدا کند.

انتهای پیام//

سختگیری‌های اتحادیه اروپا در حوزه معدن؛

6:33 /دوشنبه/26 شهریور 1403

مدیرعامل شرکت صنعتی معدنی کانیار تبدیل شمال‌شرق:

5:34 /چهارشنبه/31 مرداد 1403

با الزام کشورها به کاهش انتشار کربن،

9:02 /شنبه/27 مرداد 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

در دوره ۱۰ ساله منتهی به ۲۰۲۳ به وقوع پیوست؛

13:01 /سه شنبه/19 تیر 1403

هم‌زمان با افت عیار معادن صورت گرفت؛

14:20 /چهارشنبه/29 فروردین 1403
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/07/5

177071

فلزات آنلاین

1403/07/5

547589

فلزات آنلاین

1403/07/5

734112

فلزات آنلاین

1403/07/5

2552900

فلزات آنلاین

1403/07/5

22435

فلزات آنلاین

1403/07/5

11645

فلزات آنلاین

1403/07/5

43677

فلزات آنلاین

1403/07/5

49178

فلزات آنلاین

1403/07/5

44588

فلزات آنلاین

1403/07/5

40530

فلزات آنلاین

1403/07/5

26631

فلزات آنلاین

1403/07/5

27653

فلزات آنلاین

1403/07/5

26259

فلزات آنلاین

1403/07/5

33816

فلزات آنلاین

1403/07/5

31587

فلزات آنلاین

1403/07/5

42311

فلزات آنلاین

1403/07/5

26133

فلزات آنلاین

1403/07/5

38486

فلزات آنلاین

1403/07/5

41728

فلزات آنلاین

1403/07/5

3878100