مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو در مراسم افتتاح خط تولید انبوه گیربکس ۶ سرعته، از تولید ۷۸ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودروی مجهز به این گیربکس در سال آینده خبر داد و گفت: رانا پلاس، دنا پلاس و دنا پلاس بهینهشده ازجمله این محصولات خواهد بود.
به گزارش «فلزات آنلاین» و به نقل از شاتا، فرشاد مقیمی در مراسم افتتاح خط تولید انبوه گیربکس ۶ سرعته، با بیان اینکه از فردا روزانه ۶ دستگاه محصول رانا پلاس سقف شیشهای مجهز به گیربکس ۶ سرعته تولید خواهد شد، اظهار داشت: گیربکس ۶ سرعته برای ایجاد مزیت رقابتی، صرفا بر تولیدات با نام و نشان ایرانخودرو تطبیق داده خواهد شد.
وی نیرومحرکه را ازجمله شرکتهای مهم زیرمجموعه ایرانخودرو برشمرد و عنوان کرد: این شرکت ظرفیت تولید روزانه دو هزار و ۴۰۰ دستگاه گیربکس را دارد که ظرفیت روزانه ۴۰۰ دستگاه آن به گیربکس ۶ سرعته اختصاص خواهد یافت. این شرکت محصولات خود را برای سایر خودروسازان نیز ارائه میکند.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو از توسعه گیربکس و طراحی و تولید گیربکس نیمه اتوماتیک و اتوماتیک در سال ۱۴۰۰ نیز خبر داد و بیان کرد: در سال آینده تولید گیربکس نیمه اتوماتیک MT6 با هدف ۸۵ هزار دستگاه و AMT6 با هدف تولید ۱۲ هزار دستگاه با سطح داخلیسازی ۳۰ درصدی کلید خواهد خورد. در ادامه توسعه این بخش از پلتفرم خودرو، گیربکس اتوماتیک DCT را به تولید خواهیم رساند.
مقیمی دستاورد مهم پروژه گیربکس ۶ سرعته با مدیریت جهادی در ایرانخودرو را، فراتر از تولید گیربکس، ایجاد اعتماد به نفس در زنجیره تامین و توان جوانان کشور در پیشبرد اهداف توسعهای صنعت خودرو کشور دانست و اضافه کرد: دستاورد امروز، یقینا در تحقق سایر اهداف این بخش ازجمله توسعه گیربکسهای نیمهاتوماتیک و اتوماتیک در آینده نزدیک، راهگشا خواهد بود.
وی تصریح کرد: همراهی و همکاری برخی نهادها ازجمله هوا-فضای سپاه و شرکتهای دانشبنیان نیز در تسریع اجرای پروژه نقش مهمی داشته است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو کاهش مصرف سوخت دو تا ۲٫۵ درصدی و کاهش میزان آلایندگی خودرو، کاهش نیرو و زمان تعویض دنده، کاهش دور و صدا و همچنین کاهش استهلاک موتور و گیربکس را از نتایج بهره گیری از گیربکسهای ۶ سرعته دانست و افزود: ۱۰۰ درصد این گیربکس توسط متخصصان شرکت نیرومحرکه، ایرانخودرو و ساپکو انجام شده است. در این پروژه ۸۵ سازنده مشارکت میکنند که ۲۱ سازنده از این تعداد به تازگی به شبکه تامین گیربکس افزوده شدهاند.
مقیمی یادآور شد: مشاوران خارجی زمان ۱۸ تا ۲۴ ماه را برای به ثمر رسیدن و بهرهبرداری از این طرح پیشبینی کرده بودند اما متخصصان داخلی توانستند این زمان را به هشت ماه کاهش دهند و محصول نهایی را بدون حضور کارشناسان خارجی به نتیجه برسانند.
وی صرفهجویی ارزی حدود ۸۷ میلیون یورویی در طی چهار سال را از نتایج مهم این پروژه دانست و خاطرنشان کرد: گیربکس ۶ دنده قابلیت نصب بر روی اکثر خودروها را دارد و تولید آن در شرایط تحریمی و داخلیسازی آن کاری جهادی به شمار می رود. در حال حاضر با فعال شدن خط تولید این گیربکس، فرصت شغلی برای ۱۵۰ نفر ایجاد و این تعداد نیروی انسانی به خط تولید اضافه شده است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو بهبود کیفیت و عملکرد خودرو را نیز از نتایج استفاده از این گیربکس عنوان کرد و ادامه داد: با بهبودهای اعمالشده و تسهیل قابلیت رانندگی و تعویض دنده، رضایت مشتریان افزایش خواهد یافت.
مقیمی ابراز کرد: پیشرفت پروژهها در شرایطی حاصل شده که تحریمهای همهجانبه مالی، فناوری و تجاری در شدیدترین حالت قرار داشته و شرکای خارجی همکاریهای خود را با ایرانخودرو و زنجیره تامین قطع کرده بودند.
وی به توانمندی سازندگان قزوین اشاره کرد و گفت: در این استان ۳۵ قطعهساز ایرانخودرو شامل ۶ درصد کل قطعهسازان این شرکت در حال فعالیت هستند که سهم ارزشی ۱۵ درصدی را در تامین قطعات آن دارند.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو تشریح کرد: با تایید مجوز مرکز نوآوری گیریکس کشور در شرکت نیرومحرکه توسط وزارت علوم و تحقیقات و شکلگیری فعالیتهای پژوهشی گیربکس، استان قزوین تبدیل به قطب علمی در طراحی و تولید گیربکس خواهد شد.
وی حمایت مسئولان و تامین منابع مالی مورد نیاز را شرط مهم موفقیت در مسیر توسعه گیربکس محصولات و دستیابی به اهداف عالی تعیین شده در سطح ملی دانست.
گفتنی است، سالن تولید گیربکس ۶ سرعته در شرکت نیرومحرکه، به نام سردار دلها، شهید حاج قاسم سلیمانی نامگذاری شد