وی با بیان اینکه به مجموعه هر یک از این دورههای آموزشی برای هر پست سازمانی، پروفایل آموزشی آن پست اطلاق میشود، عنوان کرد: منبع و خاستگاه پروفایلهای آموزشی، شایستگیها، شرح وظایف پست سازمانی و دانشها، مهارتها و انتظارات مدنظر مسئول واحد بوده است.
رئیس بهبود عملکرد و برنامهریزی آموزش شرکت فولاد مبارکه اظهار داشت: از مزایای تدوین و استقرار نظام پروفایلهای آموزشی، میتوان به نظاممند ساختن، استانداردسازی و اطمینان از تحت کنترل بودن آموزشهای موردنیاز کارکنان در سالهای ابتدایی انتصاب آنها در پست سازمانی و اولویتبندی زمانی برای ارائه تدریجی و اثربخش دانشها و مهارتهای موردنیاز افرادی که در یک پست منصوب میشوند، نام برد.
دهقان ادامه داد: این اقدام باعث میشود ضمن جلوگیری از ارائه حجم زیادی از آموزشها در یک بازه زمانی محدود در بدو ورود فرد به پست، توالی اجرای آموزشها در یک بازه زمانی سه تا پنجساله مدیریت شود. به عبارتی دیگر، یک برنامه توسعه حرفهای سه تا پنج ساله برای شاغلان یک پست برنامهریزی شده است.
وی خاطرنشان کرد: یکی از ابعادی که در پروژه فوق مدنظر بوده، تفاوت سطح و زمینههای تحصیلی و تجربی افراد شاغل در یک پست است؛ به این معنا که قطعا کارکنان (افراد جدیدالورود به پست و همچنین کارکنان دارای سابقه کاری بیشتر) از نظر سطح عملکرد، زمینه و حوزه تحصیلات و همچنین تجربیات کاری با یکدیگر متفاوتاند. قطع به یقین این تفاوتهای فردی، منجر به سطوح متفاوتی از نیازمندیهای آموزشی خواهد شد.
رئیس بهبود عملکرد و برنامهریزی آموزش شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: به طور مثال، کارشناسی که تحصیلات آکادمیک وی در حوزه آمار یا ریاضیات بوده، با فردی که با مدرک تحصیلی فنی و مهندسی در همان پست بهکارگماری شده است، به احتمال زیاد نیازهای آموزشی متفاوتی در حوزه آمار دارند. همچنین به طور مشابه تعمیرکاری که قبل از اشتغال در پست خود، دارای سابقه موثر و مفید در حوزه تعمیرات در خارج از شرکت بوده، نسبت به یک فرد جدیدالاستخدام که فاقد هرگونه تجربه در زمینه تعمیرات است، نیازهای متفاوتی در زمینه تعمیرات مکانیک یا برق دارد.
دقت و تمرکز بیشتر بر روند توسعه حرفهای هر فرد
در همین زمینه جواد نمازی، کارشناس بهبود عملکرد و برنامهریزی آموزش شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: هماکنون و پس از گذشت حدود دو سال از تجربه پروفایلهای آموزشی و نهادینه شدن آنها، در گام دوم و تکمیلی، واحد آموزش و توسعه سرمایههای انسانی در نظر دارد «نظام ارزیابی و تصدیق دانش و مهارت کارکنان» را جاری سازد.
وی افزود: این نظام بر اساس معیارها و تفاوتهایی شامل عملکرد فردی، تجربه و سوابق کاری فرد، مدرک تحصیلی، گواهینامهها و صلاحیتهای حرفهای نسبت به ارزیابی، تفکیک و سطحبندی کارکنان جاری خواهد شد.
کارشناس بهبود عملکرد و برنامهریزی آموزش شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد: توجه این نظام بر تفاوتها و توانمندیهای فردی کارکنان شاغل در یک پست با معیار و سنگ محک پروفایلهای آموزشی است. بر اساس این نظام که به صورت تدریجی، تکوین و جاری خواهد شد، کارکنانی که با تایید مسئول مستقیم خود و بر اساس ضوابط، بینیاز از گذراندن برخی از آموزشهای درج شده در پروفایلهای آموزشی تشخیص داده میشوند، به مدیریت آموزش معرفی شده تا پس از رسیدگی و صحهگذاری، آن توانمندی یا دانش و مهارت، تصدیق شود و در کارنامه آموزشی متقاضی ثبت شود. با ثبت دانش و مهارت در کارنامه آموزشی، فراگیر، نیازی به حضور در دوره آموزشی مربوطه نخواهد داشت.
نمازی در پایان یادآور شد: از دیگر مزایای نظام ارزیابی و تصدیق دانش و مهارت، میتوان به صرفهجویی در هزینههای آموزشی، جلوگیری از اتلاف وقت و حضور غیر اثربخش کارکنان در دورههای آموزشی و رضایت ذینفعان (کارکنان و مسئولان) اشاره کرد؛ ضمن اینکه با توجه به ارزیابیهای انجام شده، روند توسعه حرفهای هر فرد با دقت و تمرکز بیشتری انجام خواهد شد.
انتهای پیام//