سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۳:۵۶ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 16:26 /سه شنبه/25 اردیبهشت 1403

با کاهش تعرفه‌های ذوب و پالایش رخ داد؛

حرکت شرکت‌های معدنی به سمت ثبت قراردادهای بلندمدت

موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که در هفته‌های اخیر، تعداد قابل‌توجهی از شرکت‌های معدنی با فروش کنسانتره مس به شماری از معامله‌گران (مصرف‌کنندگان) مبتنی بر قرارداد تحویل محموله با موعد یک ساله تا چهار ساله موافقت کرده‌اند.
موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که در هفته‌های اخیر، تعداد قابل‌توجهی از شرکت‌های معدنی با فروش کنسانتره مس به شماری از معامله‌گران (مصرف‌کنندگان) مبتنی بر قرارداد تحویل محموله با موعد یک ساله تا چهار ساله موافقت کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، تعدادی از فعالان بازار در روز جمعه ۱۰ می ۲۰۲۴ اعلام کردند که ثبت قرادادهایی با موعد بیشتر از زمان معمول در نظر گرفته شده برای پیش‌فروش محموله‌های کنسانتره مس، نشان‌دهنده تمایل شرکت‌های معدنی مس برای بهره‌برداری از روند فعلی کاهشی تعرفه‌های ذوب و پالایش کنسانتره این فلز (TC/RCs) است.

به گفته برخی از منابع، حجم توافق شده در قراردادهای ثبت شده میان طرفین معامله بین ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار تن با موعد تحویل در سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ ذکر شده است؛ همچنین موعد تحویل برخی از محموله‌های سفارشی در قراردادهای مذکور نیز برای سال ۲۰۲۷ اعلام شده است.

گفتنی است که برخی از شرکت‌های معدنی با تحویل تعدادی از محموله‌های کنسانتره مس تا سال ۲۰۲۸ نیز موافق کرده‌اند؛ این در حالی است که شماری از شرکت‌‌های معدنی کوچک‌ و متوسط‌‌مقیاس، تنها می‌توانند حدود یک سوم از محصولات تولیدی خود را در بازه زمانی ذکر شده به فروش برسانند.

یکی از شرکت‌های معدنی در همین خصوص اعلام کرد که تعداد پیشنهادها برای ثبت قراردادهای مبتنی بر موعد تحویل طولانی‌مدت بسیار افزایش یافته است و مصرف‌کنندگان در خصوص تامین نیاز خود از این طریق بسیار جدی هستند.

وی افزود: باید از شرایط به وجود آمده در رابطه با کاهش تعرفه‌های ذوب و پالایش نهایت استفاده را برد، چراکه چنین فرصت‌هایی ممکن است دیگر تکرار نشود.

به گفته یکی دیگر از منابع، رقم تعرفه‌های ذوب کنونی بسیار پایین است و این شرایط نزولی ناپایدار خواهد بود؛ بر همین اساس، شرکت‌های معدنی تلاش می‌کنند تا به پیش‌فروش کنسانتره مس تولیدی خود از شرایط ایجاد شده نهایت استفاده را ببرند.

آن‌ها در ادامه افزودند که تعدادی از فعالان بازار (مصرف‌کنندگان) برای خرید محموله‌های پیش‌فروش شده با موعد تحویل در سال ۲۰۲۶ و پس از آن مطابق با تعرفه‌های مبنای روز، تخفیف‌های زیادی را درخواست کرده‌اند. در برخی از این قراردادها پیشنهاد تخفیف ۵۰ درصدی به نسبت تعرفه مبنا در سال ۲۰۲۷ پذیرفته شده و به ثبت رسیده است.

همچنین برای قراردادهایی با موعد تحویل در سال ۲۰۲۵، پیشنهاد تخفیف ۱۰ درصدی مبتنی بر تعرفه ذوب سال مذکور برای خرید کنسانتره مس تمیز و برخی محموله‌های کنسانتره حاوی آرسنیک ارائه شده و مورد پذیرش واقع شده است.

موسسه «Fastmarkets» از پذیرش تعرفه ذوب مبنای منفی در سال ۲۰۲۵ در تعدادی از قراردادها با این دلیل که احتمال می‌رود دسترسی به کنسانتره مس همچنان در این سال ادامه داشته باشد، خبر داد.

این موسسه اعلام کرد که با توجه به ادامه محدودیت احتمالی دسترسی به کنسانتره مس در بازار، برخی از واحدهای ذوب به ناچار با تعرفه‌های ذوب مبنای منفی موافقت خواهند کرد.

این بدان معنی است که شماری از واحدهای ذوب پیش‌بینی می‌کنند که روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش در سال ۲۰۲۵ هم ادامه پیدا خواهد کرد و تامین کنسانتره مس ممکن است به یک چالش جدی برای آن‌ها تبدیل شود.

تعدادی از منابع آگاه به وضعیت بازار اظهار داشتند که کیفیت بالای برخی از محموله‌‌ کنسانتره‌‌‌های مس مورد معامله، آن را به گزینه مناسبی به منظور ترکیب با دیگر مواد اولیه در تولید مس تبدیل کرده است. آن‌ها معتقدند که شماری از مصرف‌کنندگان ممکن است چنین محموله‌هایی را به منظور ترکیب با دیگر مواد اولیه جهت تولید محصول مورد نظر خود برای سال‌های آینده خریداری کنند.

افزایش تمایل شرکت‌های معدنی برای ثبت قراردادهایی با موعد تحویل بلندمدت و مقوله پیشنهاد تخفیف تعرفه‌های ذوب مبنا یا پذیرش تعرفه‌های ذوب روز از جمله مواردی هستند که موجب شده ابهامات زیادی پیرامون اینکه تعرفه ذوب مبنای کنسانتره مس در سال‌های آینده به چه صورتی خواهد بود، ایجاد شود.

گفتنی است که تعرفه‌های ذوب و پالایش کنسانتره‌های مس، هزینه‌هایی هستند که از سوی شرکت‌های معدنی به منظور فرآوری سنگ معدنی مس به فلز تصفیه‌ شده به واحدهای ذوب پرداخت می‌شود و مبلغ‌ آن‌ها معمولا در زمان کاهش دسترسی به مواد اولیه در بازار روندی نزولی به خود می‌گیرد.

لازم به ذکر است که شاخص تعرفه‌های ذوب و پالایش کنسانتره مس موسسه «Fastmarkets» در روز جمعه ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ برای اولین بار از زمانی که موسسه مذکور سیستم ارزیابی کنسانتره مس خود را در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی کرد، وارد محدوده منفی شد. در همین راستا، موسسه «Fastmarkets» شاخص هفتگی تعرفه ذوب کنسانتره مس، با شرط تحویل محموله به بنادر منطقه آسیا اقیانوسیه و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) را حدود منفی دو دلار و ۵۰ سنت به ازای هر تن در روز سوم می ۲۰۲۴ اعلام کرد که در مقایسه با تعرفه ذوب دو دلار و ۶۰ سنت به ازای هر تن تعیین شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، کاهش را تجربه کرد.

لازم به یادآوری است که روند کاهشی تعرفه‌های ذوب و پالایش کنسانتره‌های مس در بازار فیزیکی، از اواخر سال ۲۰۲۳ در بحبوحه افت حجم دسترسی به حجم عرضه به این ماده معدنی و پس از توقف فعالیت شرکت «First Quantum» در معدن مس «Cobre Panama» آغاز شد. به گفته تعدادی از فعالان بازار، به دلیل رشد تقاضا برای کنسانتره مس از سوی واحد‌های ذوب و همچنین رشد محدود میزان تولید در معادن مس، وضعیت کسری عرضه فعلی در بازار کنسانتره این فلز ادامه خواهد داشت. بر همین اساس، پیش‌بینی می‌شود روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش چندان ادامه پیدا نکند.

معامله‌گران تلاش می‌کنند تا با دریافت تخفیف‌های بیشتر از شرکت‌های معدنی، کنسانتره مس مورد نیاز خود را با توجه وضعیت کسری عرضه در بازار تامین کنند که این شرایط موجب شده است تا رقابت در تامین کنسانتره مس به طور قابل‌توجهی میان شرکت‌های معدنی افزایش پیدا کند.

یکی از تامین‌کنندگان بازار عنوان کرد: تامین نیاز مصرف‌کنندگان و پذیرش تعرفه‌های ذوب مبنای منفی، اقدام بسیار دشواری تلقی می‌شود و با این اوصاف اگر در این خصوص توافقی صورت نگیرد، ممکن است شرکت‌های معدنی در سال‌های آینده سهم بازار خود را از دست بدهند. علاوه‌براین، شرکت‌های معدنی در مورد انتخاب مصرف‌کنندگانی که با آن‌ها پای میز مذاکره برای ثبت قرارداد می‌نشینند، وسواس به خرج داده تا از بروز هرگونه ریسک احتمالی در راستای عمل به مفاد قرارداد جلوگیری شود. بر همین اساس، شماری از تامین‌کنندگان تنها محموله‌های کنسانتره خود را به واحدهای ذوب بزرگ مس می‌فروشند تا مانع از کاهش ناگهانی تعرفه‌های ذوب در بازار فیزیکی شوند.

به گفته یک منبع مطلع از وضعیت بازار مس، شرکت‌های معدنی به‌ خوبی از چالش‌های واحد‌های ذوب مس، ناشی از روند نزولی تعرفه‌های ذوب آگاهی دارند که البته می‌توان آن‌ها را به واحدهای ذوبی که تاکنون قرارداد تامین محموله کنسانتره با موعد تحویل در بلندمدت را به امضا نرسانده‌اند، تعمیم داد.

این منبع در ادامه بیان کرد: اگر واحدهای ذوب مس نتوانند برای تامین نیازهای خود از بازار فیزیکی کنسانتره مس را خریداری کنند، نخواهند توانست قسط وام‌های خود را سر موعد پرداخت کرده و یا حتی اعتبارات مالی جدید دریافت کنند.

افزایش حجم عرضه قراضه مس اخیرا به برخی از واحدهای ذوب مس در چین کمک کرده است تا در ترکیب مواد اولیه خود از آندها و بلیسترهای مس بازیافت شده از قراضه‌های بیشتری به جای کنسانتره مس استفاده کنند. این مسئله موجب شد که میزان تولید مس تصفیه شده در چین در طول فصل فرایند تعمیر و نگهداری در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ کمتر تحت تاثیر قرار بگیرد. طبق آمار اداره ملی آمار چین، حدود سه میلیون و ۳۶۰ هزار تن مس تصفیه شده در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ در چین تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ حدود ۱۰ درصد افزایش را به ثبت رساند.

انتهای پیام//

در بحبوحه تحولات بازارهای جهانی،

6:50 /یکشنبه/20 خرداد 1403

در بحبوحه تحولات بازار مس در جهان،

8:26 /چهارشنبه/26 اردیبهشت 1403

علی‌رغم کاهش کم‌سابقه تعرفه‌های ذوب رخ داد؛

7:04 /چهارشنبه/19 اردیبهشت 1403

با اختلاف میان شرکت‌های معدنی و واحدهای ذوب ایجاد شد؛

16:19 /سه شنبه/18 اردیبهشت 1403

فرماندار شهرستان خوسف مطرح کرد:

7:55 /سه شنبه/18 اردیبهشت 1403

محمدجواد مظفرپور، مدیرعامل شرکت آبادگران معادن کوچک‌مقیاس کویر در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

3:58 /شنبه/28 بهمن 1402

اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

10:57 /شنبه/22 آبان 1400

سیاوش حاتم‌زاده، مدیرعامل شرکت مس مزرعه در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

17:19 /شنبه/25 اردیبهشت 1400

عطاءالله شریفیان، مدیرعامل شرکت معادن مس چهار گنبد، در گفت‌و‌گو با «فلزات آنلاین»:

21:42 /شنبه/5 مرداد 1398

محمدجواد مظفرپور، مديرعامل شرکت آبادگران معادن کوچک‌مقياس کوير طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

9:13 /شنبه/7 بهمن 1402
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700