رئیس کل بانک مرکزی ایران با طرح سوالی با این مضمون که چرا باید به بخشهایی که نتوانستند به قولهای خود عمل کنند؛ نقدیندگی اختصاص داد، گفت: خودروسازان در طول سالهای گذشته در این شرایط اقتصادی که کشور در آن قرار دارد، بارها نقدیندگی جدید دریافت کردند اما نه تنها بهبودی در عملکرد آنها دیده نشد بلکه حتی در انجام تعهدات خود نیز ناتوان بودند.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین»، عبدالناصر همتی با اشاره به اینکه بنده سال گذشته اعلام کردم که چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی ریالی و ۸۴۴ میلیون یورو نقدیندگی ارزی در اختیار خودروسازان قرار خواهیم داد، اظهار داشت: قرار بود ما این نقدینگی را تنها به این شرط به آنها بدهیم که تعهد بدهند، این مبلغ را پس از یک سال برمیگردانند اما در عمل هیچ یک از آنها این تعهد را قبول نکردند و سوال این جا است که این خودروسازی فشل تا چه زمانی باید به همین شکل ادامه پیدا کند.
انجمن خودروسازان و انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو در نشستی مشترک نسبت به این اظهارات، واکنش نشان دادند.
به گزارش ایسنــا در ایـــن نشســت احمــد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیــان اینکــه سرکـــوب مالــی تحمیــل شــده به خودروسازان زمینهساز مشکلات این صنعت شده اسـت، گفــت: رئیـــس کل بانـــک مرکــزی نمیداند ما دچار سرکوب قیمت هستیم، قیمتها ثابت مانده و خودروسازان زیانده شدهاند.
اگر این صنعت متوقف شود، بایستی ۱۲ تا ۱۵ میلیارد دلار خودرو وارد کنیم. از سال گذشته تاکنون قیمت مواد اولیه رشد قابل توجهی داشته است. این افزایش قیمتهای وارده بـــر قطعــات خـــودرو و قیمـــتگذاری دستوری سبب شده تا علیرغم مشکلات تحریمها، خودروسازان کشور زیانده شوند.
در ادامــــه مازیــــار بیگلـــو، دبیـــر انجمـــن سازندگان قطعـــات و مجموعـــههای خودرو با بیان اینکه در حال حاضـــر بیشتر از هر زمانی نیاز بـه وفاق و همدلی خودروساز و قطعهساز حس میشود، اظهار کرد: علاوه بر تحریمهای خــارجـــی، مشکـــلات داخلـــی نیـــز همچــون غرضورزیهـــا، ســــوء نیتهـــایی را باعـــث میشـــود که هــدف مــا شفافســـازی است.
گزارشهای کیفی خودروسازان در این مدت نیز گواه این موضوع است که حتی در شرایط بحرانی نیز از کیفیت تولیدات قطعهسازان کاسته نشده است. فرآیند طولانی تامین مواد اولیـــه و هزینــــههایی کـــه در چنــد دهــه بـــه خودروسازان تحمیـــل شــده، وضعیـت صنعت خودرو را به این روز انداختــه کــه لازم اســـت چرخشی در کار حاصل شود و نگاه سودآوری، بنگاهداری و همچنین صنعت خودرو و قطعه تغییر کند تا با مرتفع شدن سوءمدیریتها، از این پس شاهد زیان خودروسازان نباشیم.
فرهاد بهنیا، سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو نیز با بیان اینکه اگر واقعا مدیران این صنعت را نمیخواهند؛ واضح اعلام کنند، گفت: در چند ماه اخیر کاملا برای همگان مشخص شد که خودروسازی ما کاملا دولتی اداره شده است. برخی از مدیران و مسئولین از جمله بانک مرکزی نمیخواهند تولید داخلی رونق بگیرد در غیر این صورت با دادن تسهیلات ۲۴ درصد آن هم با گرفتن سفته و سند با تولیدکنندگان رفتار نمیکردنـــد در حالی که در کشــور همسایه ما ترکیه به قطعهسازان تسهیلات شش درصد میدهد. مطمئن باشید به این صورت تولید داخلی شکل نمیگیرد.