رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودرو کشور گفت: نهضت داخلیسازی باید تقویت شده و ادامه یابد و اگر موفق شویم عمق تولید داخلی قطعات را به ۹۰ درصد برسانیم، تحریمها بر این صنعت بیاثر میشود.
به گزارش «فلزات آنلاین»، محمدرضا نجفیمنش در خصوص سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب درباره ارتبـــاط نداشتـــن بسیاری از مشکلات اقتصادی به تحریمها، اظهار داشت: خودروسازی نخستین صنعتی بود که تحت تحریمهای ظالمانه آمریکاییها قرار گرفت، اما در عین حال تحریمها هشداری به مسئولان کشور به دلیل وابستگی ارزی بالای صنعت خودرو بود.
وی افـــزود: زمـــانی در سالهــــای گذشتـــه میتوانستیم در راستای داخلیسازی برخی قطعات و مواد اولیه گام برداریم، اما به دلیل پایین نگه داشته شدن مصنوعی نرخ ارز از سوی بانک مرکزی، مورد توجه سرمایهگذاران و قطعهسازان واقع نشد.
این مقام صنفی ادامه داد: نرخ پایین دلار و هزینههای بالای تولید در عمل سبب شد تا واردات مواد اولیه و تجهیزات از خارج کشور توجیه و جذابیت داشته باشد.
نجفیمنش یادآور شد: در سالهای گذشته به جز یکی دو مورد، توجه کمتری به طراحی خودرو در داخل شد، در حالی که به دلایل یادشده واردات قطعات به صورت سی. کی. دی (منفصله) و مونتاژ آنها مقرون بهصرفه بود.
وی اضافه کرد: از هم اکنون نیز نگران روزی هستیم که با گشایشهای احتمالی در فضای سیاسی و اقتصادی بینالمللی، دوباره این موارد بـــه فراموشـــی سپــــرده شــــود و واردات از داخلیسازی پیشی بگیرد.
رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودرو کشور با اشاره به برگزاری «نمایشگاهی از نداشتهها» برای نخستین بار در سالهای گذشته، آغاز نهضت داخلیسازی را یادآور شد و بیان کرد: با بهکارگیری توان و ظرفیت شرکتهای دانشبنیان و دیگر شرکتها، در راستای داخلیسازی حداکثری حرکت شد.
نجفیمنش به هند اشاره کرد که تولید خودروها در این کشور با داخلیسازی حداقل ۸۰درصدی انجام میشود و تصریح کرد: بهطور نمونه در این کشور خودروی کوئید طراحی رنو با داخلیســـازی ۹۷ درصـــدی قطعـــات ساختـــه میشود و اینکه این کشور سالیانه چندمیلیارددلار صادرات خودرو انجام میدهد، حاصل توجه ویژه آنها به داخلیسازی است.
وی ادامـــه داد: بایــــد نــــرخ ارز و میــــزان داخلیسازیها به گونهای تعیین و مدیریت شود که کفه ترازو به جای جذابیت واردات، به نفع تولید داخل باشد.
بر اساس گزارشی از ایرنا، این مقام صنفی، با اشاره به برنامهریزی برای تولید یک میلیون و ۲۰۰هزار دستگاه خودرو در سال جاری، عنوان کرد: در این برنامه، تحریمهای داخلی بیش از تحریمهای خارجی به روند تولید ضربه زد.
نجفیمنش اضافه کرد: در ماههای گذشته کارشناسان و مسئولان صنایع خودروسازی و قطعهسازی بارها و بارها خواستار اجازه ترخیص قطعات وارده به گمرکات شده بودند، اما بانک مرکزی به دلیل نبود تخصیص ارز اجازه نمیداد، حتی واردات بدون انتقال ارز را خواستار شدیم که در ابتدا با آن مخالفت شد اما بهتازگی گشایشهایی در گمرکات ایجاد شده است.
وی تاکید کرد: تولیدکنندگان داخلی توانمند بوده و قادر به انجام کار هستند، به شرطی که اجازه داده شود تا از توانمندیهای خود به خوبی استفاده کنند.
رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودرو کشور یادآور شد: باید با یک سیاست درست، کاری کرد تا بتوان در عین حفظ ارتباطات بینالمللی و توسعه آنها، نیروها و توانمندیهای داخلی را نیز تقویت کنیم.
نجفیمنش ابراز کرد: باید آنقدر به استقلال صنعتی رسیده و توان برنامهریزی داشته باشیم که هرگونه تغییر و تحول در نظام سیاسی بینالملل بر صنعت کشور بیتاثیر باشد.