سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۴:۵۴ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 12:05 /سه شنبه/1 خرداد 1403

مدیر توسعه بازار شرکت تولیدی دنیای مس کاشان:

در مسیر تکمیل زنجیره ارزش و تولید مس گام برداشته‌ایم

مدیر توسعه بازار شرکت تولیدی دنیای مس کاشان گفت: این مجموعه به عنوان یکی از متولیان بزرگ صنعت مس کشور با تولید محصولات متنوع، موفق به توسعه بازارهای هدف خود و رفع بخشی از نیاز صنایع مختلف شده است؛ به طوری که اکنون صنایع متنوعی از جمله صنعت برق، بسته‌بندی و حمل‌‌و‌نقل از مصرف‌کنندگان محصولات شرکت تولیدی دنیای مس کاشان به شمار می‌آیند. البته این مجموعه در نظر دارد تا فعالیت‌های خود را در بالادست و پایین‌دست زنجیره تولید مس گسترش داده و محصولات جدیدی را تولید کند.

مدیر توسعه بازار شرکت تولیدی دنیای مس کاشان گفت: این مجموعه به عنوان یکی از متولیان بزرگ صنعت مس کشور با تولید محصولات متنوع، موفق به توسعه بازارهای هدف خود و رفع بخشی از نیاز صنایع مختلف شده است؛ به طوری که اکنون صنایع متنوعی از جمله صنعت برق، بسته‌بندی و حمل‌‌و‌نقل از مصرف‌کنندگان محصولات شرکت تولیدی دنیای مس کاشان به شمار می‌آیند. البته این مجموعه در نظر دارد تا فعالیت‌های خود را در بالادست و پایین‌دست زنجیره تولید مس گسترش داده و محصولات جدیدی را تولید کند.

امیر نساجی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» در رابطه با سبد محصولات و بازارهای هدف شرکت تولیدی دنیای مس کاشان، بیان کرد: این مجموعه تنها تولیدکننده سه محصول اصلی شبکه بالاسری قطارهای برقی و خطوط مترو از جمله کانتکت وایر یا ترولی وایر، دراپر وایر و مسنجر وایر در کشور است. تمام این مقاطع از آلیاژ مس نقره تولید می‌شوند که شرکت تولیدی دنیای مس کاشان با بهره‌گیری از کوره‌های القایی پیشرفته، امکان ریخته‌گری این نوع آلیاژ با رسانایی بالا را دارد و می‌تواند با توجه به تقاضای مشتریان، نیاز آن‌ها را برطرف کند. باید توجه داشت که بازار هدف اصلی شرکت تولیدی دنیای مس کاشان صنعت برق است و این مجموعه با تولید و تامین برخی از محصولات مورد نیاز در صنعت حمل‌و‌نقل کشور، در این زمینه نیز حضور دارد؛ البته از این موضوع بسیار مفتخریم که با داخلی‌سازی و تولید محصولات نامبرده، موفق شدیم تا بخشی از نیاز این صنعت را برطرف کنیم. ضمن اینکه توانایی اخذ اکثر استانداردهای بین‌المللی مربوط به این حوزه را داریم و به اتفاق نظر مصرف‌کنندگان، کیفیت سیم‌های تولیدی ما در سطح نمونه‌های مشابه اروپایی است. شایان ذکر است که شرکت تولیدی دنیای مس کاشان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مفتول هشت میلی‌متر مسی در کشور و یکی از خریداران اصلی کاتد مس از شرکت ملی صنایع مس ایران به شمار می‌آید. این مجموعه مفتول مس «ETP» و «FRHC» را در قطرهای مختلف با دو خط تولید ۱۶٫۵ تن در ساعت و ۷٫۵ تن در ساعت با روش ریخته‌گری و نورد پیوسته «Continuous Casting & Rolling» تولید می‌کند که خواص فیزیکی و مکانیکی مختص به خود را مانند دانه‌بندی ریزتر و کشش‌پذیری بالاتر دارد. علاوه‌براین، مفتول بدون اکسیژن را با بهره‌مندی از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات فنلاندی به روش ریخته‌گری به سمت بالا (آپ کست) با ظرفیت دو تن در ساعت تولید می‌کنیم.

وی در همین راستا ادامه داد: شرکت تولیدی دنیای مس کاشان نسبت به ایجاد مجموعه بزرگ دیگری در کنار کارخانه‌ مفتول‌سازی برای تولید انواع سیم و هادی‌های تک رشته، افشان، نیمه‌افشان و… به صورت قلع‌اندود و غیر قلع‌اندود با قطرهای مختلف اقدام کرد و اکنون این شرکت با استفاده از ماشین‌آلات به‌روز اروپایی (آلمانی و ایتالیایی)، دارای یکی از پیشرفته‌ترین خطوط تولید محصولات نامبرده است. البته شرکت تولیدی دنیای مس کاشان توانایی تولید انواع هادی‌‎ها برای خطوط خودرویی، هدایت جریان و کابل‌ دیتا را در این خط تولید دارد. شایان ذکر است که ظرفیت اسمی این شرکت برای تولید مفتول ۱۶۰ هزار تن و برای هادی‌ها ۳۰ هزار تن در سال است که ما موفق شدیم در سال ۱۴۰۲، نزدیک به ۱۰۰ هزار تن مفتول مسی را تولید کنیم و از این مقدار حدود ۱۷ تا ۲۰ هزار تن آن برای تولید محصولات ثانویه به خط هادی‌سازی ارسال شد. همان طور که پیش‌تر مطرح شد، بازار هدف اصلی این مجموعه صنعت برق است که به همین دلیل مصرف‌کنندگان عمده محصولات ما واحدهای تولیدکننده انواع سیم و کابل، ترانس و ترانسفورماتور و موتورهای الکتریکی هستند. البته صنایع بسته‌بندی و کارخانه‌های قوطی‌سازی نیز از جمله مشتریان این مجموعه محسوب می‌شوند که از سیم سودرونیک برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند. بر اساس نظر مصرف‌کنندگان، باکیفیت‌ترین سیم سودرونیک موجود در کشور توسط شرکت تولیدی دنیای مس کاشان تولید می‌شود که به همین دلیل با اکثر کارخانه‌های قوطی‌سازی و شرکت‌های فعال در صنایع نفت و پتروشمی همانند ایرانول، نفت سپاهان و بهران که وظیفه ساخت قوطی‌های مورد نیاز خود را هم بر عهده دارند، همکاری داریم. ناگفته نماند که شرکت‌های پیمانکار «EPC» نیز که وظیفه ساخت پست برق را بر عهده داشته و نیاز به انجام عملیات ارتینگ و خط‌کشی دارند، از محصولات شرکت تولیدی دنیای مس کاشان بهره‌ می‌برند. البته حدود ۶ تا هشت سال پیش سیم‌های خط‌کشی مسی بودند و اکنون با توجه به قیمت بالای این فلز، از سیم‌های آلومینیومی برای این کار استفاده می‌کنند اما در عملیات ارتینگ، کماکان باید فلز مس به کار گرفته شود. در حال حاضر شرکت‌هایی مانند مپنا، نصب نیرو، فرانیرو، پارسیان، مهام شرق، پترونیا و آماد صنعت با شرکت تولیدی دنیای مس کاشان همکاری دارند.

دست‌یافتنی اما دشوار

مدیر توسعه بازار شرکت تولیدی دنیای مس کاشان در رابطه با چالش‌های موجود در مسیر صادرات، ابراز کرد: شرکت تولیدی دنیای مس کاشان در زمینه صادرات و حضور در بازارهای بین‌المللی اقدامات لازم را انجام داده است اما وجود موانعی در این مسیر باعث می‌شود که اکثر صادرکنندگان دچار چالش شوند. یکی از مسائلی که تاکنون بارها مطرح شده، چالش رفع تعهد ارزی است؛ باید توجه داشت که این مجموعه کاتد مس مورد نیاز خود را از بورس کالای ایران تامین می‌کند که به دلیل رقابت بالا در این تالار صنعتی، نرخی نزدیک به نرخ ارز آزاد را برای خرید مواد اولیه می‌پردازد اما در مقابل ارز حاصل از صادرات را باید در بازار متشکل ارزی به نرخ نیمایی عرضه کند. این موضوع باعث می‌شود که صادرات (به خصوص عرضه مفتول مسی در بازارهای خارجی) توجیه اقتصادی نداشته باشد اما در رابطه با سیم‌های مسی به دلیل پریمیوم بالاتری که دارند، می‌توان در بازارهای بین‌المللی حضور داشت. در حال حاضر شرکت تولیدی دنیای مس کاشان به طور میانگین حدود هشت هزار تن مفتول و سیم مسی را صادر می‌کند. در زمینه صادرات محصولات شبکه بالاسری قطارهای برقی نیز با تلاش‌های مدیر صادرات مجموعه موفق به شناسایی بازارهای جدیدی در کشور لبان شدیم اما در این خصوص هم به دلیل شرایط بهتر تولیدکنندگان چینی برای همکاری‌های بازرگانی، موقعیتی برای حضور ما در بازارهای لبان فراهم نشد. این در حالی است که کیفیت کاتد مس خریداری شده و محصولات شرکت تولیدی دنیای مس کاشان بسیار بالاست و از نظر کیفی قابلیت رقابت با تولیدکنندگان خارجی را داریم. به همین دلیل از مدیرعامل و قائم‌مقام وی و مدیران بخش‌های مختلف مجموعه اعم از کنترل کیفیت، معاونت اجرایی، معاونت بهره‌برداری، واحد فروش، واحد انبار، مدیرکارخانه و… که تلاش‌های فراوانی برای تولید محصولات نامبرده و دستیابی به بالاترین‌ استانداردهای کیفی را انجام داده‌اند، تقدیر و تشکر به عمل می‌آورم.

توسعه ‌همه‌جانبه در زنجیره تولید مس

نساجی در پاسخ به این سوال که شرکت تولیدی دنیای مس کاشان چه برنامه‌هایی را برای سال ۱۴۰۳ در دستور کار خود قرار داده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر محصولاتی مانند باتری‌های الکتریکی، خودروهای برقی و سلول‌های خورشیدی مگاترندهای بازار جهانی هستند که سبب افزایش تقاضای مس در سال‌های آینده می‌شوند. به طوری که در هر خودرو بنزینی حدود ۲۰ کیلوگرم از این فلز به‌کار رفته است اما در خودروهای کاملا الکتریکی با رشد چهار برابری ۸۰ کیلوگرم مس باید استفاده شود. به همین دلیل پیش‌بینی می‌کنیم که روند قیمت‌ کامودیتی‌ها به خصوص فلز مس در آینده افزایشی باشد. در همین راستا شرکت تولیدی دنیای مس کاشان دو رویکرد مهم یعنی توسعه فعالیت‌های خود در صنایع بالادستی (معادن) و پایین‌دستی (محصولات نیمه‌ساخته و نهایی) را دنبال می‌کند که هم‌اکنون بررسی‌های لازم، تدوین مدل کسب‌و‌کار و امکان‌سنجی این طرح‌ها با توجه به سرمایه‌گذاری‌های‌ کلانی که باید صورت گیرد، در حال انجام است. در این میان باید به این موضوع اشاره کنم که این شرکت به دنبال کارآفرینی و اجرای طرح‌های توسعه‌ای بزرگ، هم‌راستا با سیاست‌های توسعه‌ای پایدار صنعت مس است. به همین دلیل یکی از طرح‌های توسعه‌‌ای شرکت تولیدی دنیای مس کاشان، نوارها و باسبارهای مسی با هدف تولید ورق‌‌‌های مسی و برنجی است که این طرح در فاز مطالعاتی قرار دارد. علاوه‌براین، این شرکت به عنوان یکی از متولیان بزرگ صنعت مس کشور، وظایفی را برای خود در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی در نظر دارد که در همین راستا می‌توان به بازسازی و زیبا‌سازی یکی از بناهای تاریخی شهر کاشان (خانه مس کاشان) اشاره کرد؛ همچنین خدمات اجتماعی متعددی از سوی شرکت تولیدی دنیای مس کاشان به مردم این شهر ارائه می‌شود که تمایل داریم با گسترده شدن آن‌ها، اقدامات خود را در سطح کشور نیز انجام دهیم.

وی در ادامه اظهار داشت: صنعت ساختمان‌سازی یکی از محرکه‌های قدرتمند بازار و افزایش فعالیت‌های صنایع پایین‌دستی وابسته به شمار می‌آید که در سال جاری، رخداد اتفاق‌های بزرگی را در این صنعت متصور نیستیم اما با توجه به فرایند اجباری شدن استاندارد برای تولید سیم‌های نسوز، پیش‌بینی می‌کنیم که میزان فروش محصولات قلع‌اندود مجموعه افزایش یابد؛ همچنین با تقویت سیستم‌های توزیع شرکت تولیدی دنیای مس کاشان، رشد ۱۵ درصدی فروش را برای سال جاری برآورد کرده‌ایم که امیدواریم محقق شود.

مدیر توسعه بازار شرکت تولیدی دنیای مس کاشان در پایان در خصوص دورنمای صنعت مس کشور، تاکید کرد: امیدواریم این صنعت با اجرای طرح‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری‌های کلان شرکت‌های بزرگ به جایگاه جهانی بالاتر از نظر میزان تولید مس که شایستگی آن را دارد، دست یابد. همچنین صادرات صنعت مس کشور با کمک دولتمردان و مسئولان به سمت عرضه محصولات نهایی با ارزش افزوده بیشتر در بازارهای خارجی سوق پیدا کند و این مجموعه با صادرات محصولات نهایی خود که با تکنولوژی بالایی آن‌ها را تولید کرده است، ارزآوری قابل‌توجهی برای کشور رقم بزند.

انتهای پیام//

احمد باقری، مدیرعامل شرکت مس کابل آریا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

6:12 /شنبه/21 مرداد 1402

احسان رحمانی، مدیرعامل شرکت مسبار کاوه در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

5:46 /شنبه/19 فروردین 1402

احمد عروجی، مدیرعامل شرکت گیل‌راد شمال در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

6:18 /شنبه/20 اسفند 1401

احسان رحمانی، مدیرعامل شرکت مسبار کاوه در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

13:55 /شنبه/12 شهریور 1401

وحید اسلامیان، مدیرعامل شرکت صنایع دنیای مس کاشان در گفت‌و‌گو با «فلزات آنلاین»:

17:46 /دوشنبه/16 دی 1398

احمد عروجی، مدیرعامل شرکت گیل راد شمال در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»؛

22:07 /شنبه/25 اسفند 1397
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700