توضیحاتی در خصوص فعالیت شرکت آکپا ایران بفرمایید.
آکپا ایران، اولین شرکت در صنعت آلومینیوم است که با مشارکت شریک خارجی در ایران محصول تولید میکند. این شرکت از سال ۱۳۸۸ فعالیت خود را آغاز کرده و طی هشت سال متوالی، عنوان برند برتر را به دست آورده است. علاوهبراین، شرکت آکپا، گواهینامه مرکز تحقیقات ساختمان از کشورهای آلمان و انگلیس، مجوز CE، تمامی ایزوها و صادرات اروپا را دارا است. از لحاظ تکنولوژی به کار رفته در خطوط تولید کارخانه، بالاترین و بهترین سیستم تولید پروفیل آلومینیوم در سطح ایران و خاورمیانه متعلق به این شرکت است. در اوایل شروع فعالیت، به میزان تقریبی ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن محصول، تولید و به بازار عرضه کردیم و اکنون این میزان، یک هزار و ۱۰۰ تن افزایش پیدا کرده است که قصد داریم تا سه ماه آینده، به تولید یک هزار و ۸۰۰ تن پروفیل آلومینیومی دست پیدا کنیم.
در حال حاضر در شرکت آکپا چه محصولاتی تولید میشود؟
به صورت مشخص در این شرکت، پروفیل آلومینیومی و تمامی مقاطع صنعتی و ساختمانی تولید میشود. سیاست آکپا، این است که در زمینه تولید پروفیل فعالیت داشته باشد اما در کنار این محصول، کارخانه تولید یراقآلات نیز در حال فعالیت است. Fabricatorهای ما، شرکتهای زیرمجموعه هستند؛ به صورت مستقیم در مقوله ساخت در و پنجره ورود پیدا نکردیم که این، یکی از برگهای برنده برای این شرکت محسوب میشود. شرکتهای همکار در زمینه ساخت در و پنجره، به گریدهای A+، A، B و C تقسیم شده و بر اساس توانمندی هر سازنده، گرید مخصوصی به آن تعلق گرفته است که مشتری نهایی نیز بر اساس گرید سازندهها، نیاز خود را تامین میکند.
چه انواعی از پروفیل آلومینیومی توسط شرکت آکپا ایران تولید میشود؟
به صورت کلی، بالغ بر سه هزار نوع قالب تولید پروفیل آلومینیومی در دنیا وجود دارد و این عدد یعنی بیش از ۱۲۰ تا ۱۳۰ سیستم پنجره داریم که در بین شرکتهای ایرانی ممکن است، از این تعداد تنوع محصولی، در نهایت توانایی تولید ۱۰ سیستم در و پنجره را داشته باشند. میزان تنوع پروفیلهای آلومینیومی که در شرکت آکپا ایران تولید میشود، از ۱۰ نوع بیشتر است که یک مزیت محسوب میشود.
تولید پروفیل آلومینیومی، باید به بهترین حالت و کیفیت ممکن انجام شود که این امر، بستگی به پارامترهایی مانند کیفیت بیلت آلومینیومی مصرفی، قالبی که بیلت ذوب شده از آن خارج میشود و رنگ پوششی که روی پروفیل به کار میرود، دارد. به عنوان مثال، سختی آلومینیوم محصولات شرکت آکپا ایران، بین ۱۰ تا ۱۴ درجه وبستر است که این عدد استاندارد جهانی بوده و بیلتی که مورد استفاده قرار میگیرد، ۶۰۶۳ استاندارد است. آنالیز بیلت مصرفی، توسط این شرکت مورد بررسی قرار میگیرد که این موجب شده تا زمانی که محصول وارد مرحله آنودایزینگ میشود، در نهایت، سطحی یکدست و صاف و بدون خط اکسترود و گرافیت داشته باشد. با توجه به نکاتی که بر آن تاکید شد، توانستهایم پروفیلهای آلومینیومی خود را برای ۹۹ سال، گارانتی رنگ کنیم. بیلت مصرفی برای تولید پروفیل را در سالهای قبل از کشور ترکیه خریداری و وارد کشور میکردیم اما اکنون در فکر این هستیم تا خط ریختهگری بیلت آلومینیومی در شرکت آکپا راهاندازی شود تا این شرکت به صورت کامل، از صفر تا صد تامین زنجیره تولید پروفیلی آلومینیومی را در خود داشته باشد.
علت واردات بیلت آلومینیومی با وجود نمونههای داخلی این ماده اولیه، چیست؟
در حال حاضر، یک شرکت داخلی، بیلتهای آلومینیومی مورد نیاز آکپا ایران را طبق فرمول مخصوصی که به آن داده شده است، تولید میکند. دلیل واردات بیلت آلومینیومی این بود که کیفیتی که در این بیلتهای خارجی وجود دارد، هنوز در کارخانههای داخلی بزرگ مانند ایرالکو نیز وجود ندارد. البته تولیدکنندگان ایرانی در تلاش هستند تا بتوانند سطح کیفی بیلتهای آلومینیومی را به نمونههای خارجی برسانند.
ضمن اینکه متاسفانه در ایران خامفروشی هنوز هم صورت میگیرد و قیمت آلومینیوم درست مانند قیمت سکه طلا، به ازای هر ساعت افزایش پیدا میکند. در دولت قبل، جلوی خامفروشی گرفته شده بود و صادرات شمش و بیلت ممنوع بود اما هماکنون دوباره انجام این کار آغاز شده است. از طرفی، قیمتهای جهانی، رشد شدیدی را تجربه میکند و از سوی دیگر، در داخل کشور کمبود شمش و بیلت آلومینیومی را شاهد هستیم؛ چراکه شرکتهایی مانند ایرالکو، سالکو و المهدی عرضههای خود را محدود کردهاند و اقدام به صادرات میکنند و تمایلی به عرضه در بازار داخلی ندارند. این امر باعث شده تا قیمت تمام شده محصول در داخل کشور به شدت افزایش پیدا کند و باعث نارضایتی مصرفکنندگان نهایی شود. در حال حاضر، شمش آلومینیومی مورد نیاز خود را از بورس کالا خریداری میکنیم.
به جز حالتهای پادرکوتینگ و آنوادایزینگ، روش رنگ پروفیل دیگری هم وجود دارد؟
رنگکاری آلومینیوم به سه روش صورت میگیرد که عبارت است از آنودایزینگ، پادرکوتینگ و دکورال که در رنگکاری به روش دکورال، روی پروفیل آلومینیومی به جای رنگ ساده، طرح چوب نقش میبندد. ضمن اینکه هر کدام از روشهای رنگ، مزایای مختص خود را دارد که در این بین، ماندگاری رنگکاری به روش آنودایز بسیار بیشتر از رنگ پودری است. رنگ پودری مانند رنگ روی بدنه خودرو است که بعد از ۱۰ تا ۲۰ سال قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید، به مرور زمان از بین میرود اما رنگ آنودایز شده به هیچ عنوان تغییر پیدا نخواهد کرد؛ چراکه به خورد پروفیل میرود.
آیا علت صادرات شمش توسط اسملترها، تامین آلومینا به صورت تهاتری است؟
این ادعا اشتباه است که برای تهاتر و تامین آلومینای مورد نیاز، شرکتهای اسملتر شمشهای تولید شده را صادر میکنند؛ چراکه این امر صرفا برای ارزآوری صورت میگیرد و به ازای صادرات شمش و بیلت، ارز دریافت میشود نه آلومینا. در خصوص قیمت مواد خام آلومینیومی نیز باید گفت که اگر قیمت بیلت آلومینیومی در بازار داخلی ۵۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود، قیمت بیلت وارداتی از ترکیه، به ۴۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم میرسید؛ متاسفانه اکنون قیمت بیلت آلومینیومی در کشور ترکیه حدود ۱۰۷ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است و قیمت این محصول در بازار داخلی تقریبا ۹۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم شده است و شرایط کاملا برعکس پیش میرود. ضمن اینکه قیمت آلومینیوم در بازار داخلی باز هم افزایش پیدا خواهد کرد. قیمت این فلز در بازار ایران بر اساس فرمولی که سندیکای صنایع آلومینیوم ایران تعیین کرده است، محاسبه میشود که به پارامترهایی مانند بورس فلزات لندن و قیمت دلار در سامانه ارزی نیما بستگی دارد و با تغییر هر کدام از این موارد، نوسان پیدا میکند.
در حال حاضر، وضعیت بازار محصولات شرکت آکپا ایران چه تغییراتی کرده است؟
در حال حاضر، صنعت آلومینیوم در ایران، ارزانترین صنعت در دنیا به حساب میآید که با این وجود، میتوانیم سهم مطلوبی از بازار صادرات را به صنعت آلومینیوم اختصاص دهیم. یعنی حتی در بازار داخلی هم اگر رکود حاکم باشد، میتوانیم صادرات خوبی به کشورهای مختلف داشته باشیم و هماکنون از کشورهایی که تاکنون درخواست نداشتیم مانند ترکیه که قلب پروفیلهای آلومینیومی است، آلمان، کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق و افغانستان سفارش پروفیل دریافت کردهایم. البته با تغییر دولت افغانستان، در حال حاضر، به این کشور صادرات نداریم.
در حال حاضر، درخواست از کشورهای مختلف برای خرید از شرکت ما، بسیار زیاد است اما چون انجام این کار نارضایتی مشتریان داخلی را به دنبال دارد، درصد محدودی از محصولات را برای صادرات در نظر داریم. علاوهبراین به دلیل چالشهای صادراتی که وجود دارد، از نظر زمانی به نحوی در تحویل محصول بدقول هستیم؛ بنابراین به خاطر این موضوع، سعی داریم تا تمام تمرکز خود را بر حوزه صادرات معطوف نکنیم. اگرچه سودآوری صادرات برای ما بیشتر از فروش محصول در بازار داخلی است اما بازار داخلی برای شرکت آکپا ارجحیت دارد. همچنین در بحث واردات ارز نیز مشکلاتی وجود دارد که تقریبا برای همه تولیدکنندگان یکسان بوده و بیشتر به علت تحریمها این معضل به وجود آمده است.
سخن آخر…
وزارت صنعت، معدن و تجارت باید برنامهریزی کند تا از خامفروشی بیرویه جلوگیری کنند. اگر این توقع میرود حمایت از تولید داخلی محقق شود و مصرفکننده نهایی راضی باشد، باید جلوگیری از خامفروشی جلوگیری شود؛ چراکه در حال حاضر صنعت آلومینیوم نیاز به شمش و بیلت دارد؛ نه صادرات این محصولات. عرضه شمش و بیلت آلومینیومی اخیرا کاهش چشمگیری داشته است و در مچینگ معامله چندانی انجام نمیشود که این یک سیاست غلط است که باید اصلاح شود.