سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۳:۵۴ /سه شنبه/۲۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 11:07 /شنبه/23 تیر 1403

از ابتدای سال 2024 صورت گرفت؛

راهبرد شرکت «Alumar» برای فروش آلومینیوم در بازار ایالت سائوپائولو

تعدادی از فعالان بازار در ماه ژوئن 2024 اعلام کردند که شرکت برزیلی «Alumar» به عنوان تولیدکننده آلومینیوم از ابتدای سال 2024، به طور جدی فروش محصولات آلومینیومی خود در ایالت سائوپائولو را آغاز کرده است.

تعدادی از فعالان بازار در ماه ژوئن ۲۰۲۴ اعلام کردند که شرکت برزیلی «Alumar» به عنوان تولیدکننده آلومینیوم از ابتدای سال ۲۰۲۴، به طور جدی فروش محصولات آلومینیومی خود در ایالت سائوپائولو را آغاز کرده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، در ایالت‌های برزیل، شرکت‌ها برای فروش و ارائه خدمات خود نرخ مالیات بر ارزش افزوده تحت عنوان سیستمی با نام «ICMS» پرداخت می‌کنند و نرخ پرداخت مالیات بر اساس هر ایالت متفاوت است. شمش آلومینیوم آلیاژی «P1020A» تولیدی شرکت‌های «Alumar» و «Albras Alumínio» در ایالت پارا شمالی معمولا با مالیات بر ارزش افزوده ۱۲ درصدی در ایالت سائوپائولوی برزیل به فروش می‌رسد که مالیات بر ارزش افزوده با نرخ بالا محسوب می‌شود.

با این وجود، آلومینیوم تولیدی شرکت «Companhia Brasileira de Alumínio» مستقر در ایالت سائوپائولو با مالیات بر ارزش افزوده ۴ درصدی یا مبتنی بر مالیات بر ارزش افزوده معوق به فروش رسیده که به عنوان مالیات با نرخ پایین به شمار می‌رود.

گفتنی است که پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معوق به جای تولیدکننده آلومینیوم بر عهده مصرف‌کننده نهایی آن خواهد بود؛ این در حالی است که نرخ مالیات بر ارزش افزوده واردات آلومینیوم به برزیل حدود ۴ درصد تعیین شده است.

لازم به ذکر است، شرکت «Alcoa» یک شرکت تابعه مستقر در ایالت سائوپائولو دارد که بر همین اساس امکان فروش محصولات آلومینیومی در این واحد تولیدی از طریق سیستم «ICMS» و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده با نرخ پایین برای شرکت مذکور وجود دارد.

به گفته یکی از معامله‌گران بازار، برخی از شرکت‌های تولیدکننده اکستروژن آلومینیوم ترجیح می‌دهند تنها مالیات بر ارزش افزوده تعیین شده برای فروش محصولات تولیدی خود را پرداخت کنند؛ به همین دلیل امکان استفاده از اعتبارات مالیاتی برای جبران مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شده برای این تولیدکنندگان فراهم نیست.

وی عنوان کرد: پرداخت چنین مبالغی در قالب مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های مستقیم شرکت‌های تولیدکننده محصولات آلومینیومی را افزایش می‌دهد؛ بر همین اساس، خرید شمش آلومینیوم مبتنی بر مالیات معوق به این شرکت‌ها کمک می‌کند تا اندکی از هزینه‌های خود بکاهند.

به گفته یکی دیگر از معامله‌گران بازار، شرکت «Alumar» از ابتدای سال ۲۰۲۴ برخی محصولات تولیدی خود را با مالیات بر ارزش افزوده با نرخ پایین به فروش رسانده است. همچنین شرکت مذکور قصد دارد محصولات آلومینیومی خود را اکنون در بازار ایالت سائوپائولو بفروشد.

یکی از فعالان بازار در همین خصوص اظهار داشت: بازار آلومینیوم برزیل در صورتی که شرکت «Alumar» محصولات تولیدی خود را از طریق سیستم پرداخت مالیات بر ارزش افزوده با نرخ پایین به فروش برساند، رقابتی‌تر خواهد شد؛ چراکه تعداد مشتریانی که به دنبال خرید چنین محصولاتی با نرخ مالیات بسیار پایین ۴ درصد یا حتی محصولات معاف از پرداخت مالیات هستند، بسیار زیاد است.

وی افزود: برخی از تولیدکنندگان، آلومینیوم خود را با احتساب مالیات بر ارزش افزوده با نرخ بالا با پریمیوم حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ دلار در هر تن به فروش می‌رسانند که این رقم در بازار ایالت سائوپائولو و جنوب برزیل حدود ۲۲۰ تا ۲۴۰ دلار در هر تن گزارش شده است. باید توجه داشت که در صورت پرداخت مالیات بر ارزش افزوده با نرخ پایین، شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم حدود ۵۰ تا ۷۵ دلار به ازای هر تن در هزینه‌های پرداختی خود صرفه‌جویی می‌کنند.

این فعال بازار تاکید کرد: معمولا شماری از شرکت‌ها به منظور افزایش حجم فروش محصولات تولیدی خود در ایالت سائوپائولوی برزیل، اعتبار مالیاتی دریافت کرده و محصولات را با مالیات بر ارزش افزوده با نرخ بسیار پایین (حدود صفر درصد) در بازار عرضه می‌کنند.

وی اظهار داشت: شرکت «Alumar» مواد اولیه مورد نیاز را با پرداخت مالیات بر ارزش افزوده ۱۲ درصدی به واحد تولیدی خود در ایالت سائوپائولو منتقل می‌کند؛ سپس اعتبار مالیاتی دریافت کرده و محصولات تولیدی را با مالیات بر ارزش افزوده با نرخ صفر درصد در این ایالت می‌فروشد. این محصولات تنها زمانی مشمول پرداخت مالیات با نرخ بیشتر خواهند شد که مجددا در بازاری خارج از بازار ایالت سائوپائولو به فروش برسند.

یکی از سخنگویان شرکت «Alcoa» اذعان کرد که این شرکت مطابق با مقررات پرداخت مالیاتی هر ایالت برزیل که در آن حضور دارد عمل خواهد کرد.

وی ادامه داد: شرکت «Alcoa» در مورد استراتژی‌های تجاری خود اظهارنظری ارائه نمی‌کند و در تلاش است تا در راستای بهینه‌سازی و بهره‌وری عملیاتی سه واحد تولیدی فعال خود مطابق با حجم تقاضای ارائه شده در بازار برزیل، گام بر دارد.

سیستم پیچیده پرداخت مالیات در برزیل

بر اساس گزارش منتشر شده در وب‌سایت «taxsummaries.pwc.com»، سیستم «ICMS» یک سیستم پرداخت مالیات بر ارزش افزوده دولتی غیرتجمیعی است که بر اساس هر مرحله از تولید و فروش محصول تعیین می‌شود. نرخ مالیات در سیستم مذکور از طریق ارزیابی میزان بدهی‌ها و اعتبارات مربوط به هر نرخ مالیاتی تعیین شده مانند هزینه مواد اولیه خریداری شده (مشمول یا فاقد شمول دریافت اعتبار مالیاتی) و ارزش محصول نهایی شرکت‌های تولیدی تعیین می‌شود. در صورتی که مالیات‌ دهنده بدهی‌های بیشتری نسبت به اعتبارات دریافتی داشته باشد، لازم است که نسبت به پرداخت مابه‌التفاوت آن‌ها اقدام کند.

یک قانون جامع در مورد پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای کل ایالت‌های برزیل تعیین شده اما با این حال هر ایالت قوانین مختص به خود را دارد و نرخ‌های تعیین شده در هر ایالت از این کشور با یکدیگر متفاوت است. به طور کلی، مالیات بر ارزش افزوده مبتنی بر سیستم «ICMS» در هر ایالتی که تامین‌کننده کالا در آن قرار دارد، با نرخ‌هایی در محدوده ۱۷ تا ۲۰ درصد تعیین شده است. در ایالت سائوپائولو، میانگین نرخ ۱۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده تعیین شده اما نرخ مالیات برای برخی محصولات خاص در این ایالت حدود ۲۵ درصد و یا ۱۲ درصد است. نرخ‌های مالیاتی ویژه برای فروش محصولات میان ایالتی معادل ۴، ۷ یا ۱۲ درصد بسته به محل عرضه محصول و ایالتی که خریدار در آن قرار دارد و همچنین وضعیت واردات مواد اولیه وارداتی و تامین مواد اولیه از منابع داخلی تعیین شده است. به عنوان مثال، نرخ مالیات ۴ درصدی برای فروش بین ایالتی کالاهای وارداتی وضع شده است.

لازم به ذکر است که واحد فرآوری متعلق به شرکت «Alumar» بوده و در شمال شرقی ایالت مارانیائو قرار دارد. حدود ۵۴ درصد از سهام این واحد فرآوری به شرکت «Alcoa»، حدود ۳۶ درصد به شرکت «South32» و حدود ۱۰ درصد آن به شرکت «Rio Tinto» تعلق دارد. علاوه‌براین، ۴۰ درصد از سهام واحد ذوب شرکت «Alcoa» به شرکت «South32» تعلق داشته و ۶۰ درصد باقی‌ مانده در اختیار شرکت «Alcoa» است.

ظرفیت اسمی واحد پالایش شرکت «Alumar» سه میلیون و ۸۶۰ هزار تن در سال اعلام شده که دو میلیون و ۸۴ هزار تن از آن مربوط به ظرفیت تلفیقی گزارش شده از سوی شرکت «Alcoa» است.

در همین راستا، موسسه «Fastmarkets» شاخص قیمت آلومینا با شرط تحویل محموله در بنادر برزیل و تقبل هزینه ارسال توسط فروشنده (FOB) را رقمی حدود ۵۲۷ دلار و ۴۲۰ سنت به ازای هر تن خشک در روز جمعه ۲۸ ژوئن ۲۰۲۴ ارزیابی کرد که ۰٫۵۵ درصد به نسبت شاخص قیمت ۵۳۰ دلار و ۳۲۰ سنت به ازای هر تن خشک گزارش شده در یک روز قبل از تاریخ مذکور کاهش داشت.

ارائه سیستم ارزیابی جدید شاخص پریمیوم آلومینیوم موسسه «Fastmarkets»

فرایند تولید در واحد ذوب شرکت «Alumar» در اواسط سال ۲۰۲۲ پس از هفت سال تعطیلی مجددا آغاز شد و ظرفیت تولید در این واحد ذوب در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت. علاوه‌براین، ظرفیت تولید آلومینیوم در واحد ذوب نامبرده ۴۴۷ هزار تن در هر سال ارزیابی شده است.

در سال ۲۰۲۲ دولت برزیل به علت خودکفایی در تولید آلومینیوم اولیه، روند تعیین سهمیه واردات مبتنی بر تعرفه گمرکی صفر درصد را متوقف کرد. هم‌زمان با افزایش تمایل به تامین آلومینیوم داخلی و کاهش واردات این فلز به برزیل، اختلاف قیمت میان فروش محموله‌های مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده با نرخ بالا و پایین، روندی افزایشی به خود گرفت.

بر همین اساس، موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که قصد دارد به منظور شفافیت بازار در کنار سیستم ارزیابی پریمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020A» با شرط تحویل محموله در بنادر برزیل، دو سیستم ارزیابی جدید آلومینیوم داخلی دوگانه مبتنی بر پرداخت مالیات بر ارزش افزوده با نرخ بالا و پایین را معرفی کند.

در همین راستا و مطابق با ارزیابی دو هفته‌ای موسسه نامبرده، پریمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020A» مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده با نرخ پایین، با شرط تحویل به خریدار در ایالت سائوپائولو رقمی حدود ۲۶۰ تا ۳۰۰ دلار در هر تن در ۲۵ ژوئن ۲۰۲۴ گزارش شد که نسبت به رقم اعلام شده در تاریخ ۲۸ می سال جاری میلادی تغییری را به ثبت نرساند.

رقم اعلام شده نسبت به پریمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020A» مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده با نرخ پایین تعیین شده بر مبنای ارزیابی هفتگی موسسه «Fastmarkets» حدود ۱۱٫۵۴ درصد افزایش را به ثبت رساند و به ۲۸۰ تا ۳۰۰ دلار در هر تن در ۱۴ می سال ۲۰۲۴ رسید. از سوی دیگر، ارزیابی انجام شده از پریمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020A» مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده با نرخ بالا نشان داد که پریمیوم محصول ذکر شده همچنان روند ثبات خود را حفظ کرده است.

همچنین موسسه مذکور، پریمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020A» مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده با نرخ بالا با شرط تحویل محموله به خریدار در ایالت سائوپائولو را رقمی حدود ۱۴۰ تا ۱۶۰ دلار در هر تن در ۲۵ ژوئن سال ۲۰۲۴ ارزیابی کرد که در مقایسه با رقم ۱۴۰ تا ۱۷۰ دلار در هر تن اعلام شده در دو هفته قبل از تاریخ ذکر شده حدود ۳٫۲۳ درصد کاهش را تجربه کرد؛ این پریمیوم نسبت به رقم ۱۵۰ تا ۱۷۵ دلار در هر تن ارزیابی شده در تاریخ ۱۱ ژوئن ۲۰۲۴ حدود ۴٫۶۲ درصد کاهش داشت.

لازم به ذکر است که ارزیابی ارائه شده از سوی موسسه «Fastmarkets»، تنها آلومینیوم آلیاژی «P1020A» مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به جز محموله‌های آلومینیومی مشمول تعرفه‌های واردات را پوشش می‌دهد.

انتهای پیام//

در شرایط تحریمی رقم خورد؛

11:24 /سه شنبه/19 تیر 1403

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران مطرح کرد:

11:24 /دوشنبه/18 تیر 1403

در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی صورت گرفت؛

15:57 /دوشنبه/11 تیر 1403

رضا فرزانه، رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع توری کاشان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

6:56 /پنجشنبه/26 مرداد 1402

رضا فرزانه، رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع توری کاشان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

4:36 /شنبه/17 دی 1401

تورج زارع، مدیرعامل شرکت آلومینای ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

0:28 /پنجشنبه/20 مرداد 1401

تورج زارع، مدیرعامل شرکت آلومینای ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

21:26 /پنجشنبه/23 تیر 1401

آریا صادق‌نیت حقیقی، دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در گفت‌‎وگو با «فلزات آنلاین»:

13:43 /سه شنبه/24 اسفند 1400
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

اینفوگرافیک شرکت آلومینای ایران؛

5:46 /شنبه/26 خرداد 1403

اینفوگرافیک دومین تولیدکننده آلومینیوم ایران؛

6:13 /چهارشنبه/12 مهر 1402
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/24

151696

فلزات آنلاین

1403/04/24

483684

فلزات آنلاین

1403/04/24

551690

فلزات آنلاین

1403/04/24

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/24

23439

فلزات آنلاین

1403/04/24

9625

فلزات آنلاین

1403/04/24

41010

فلزات آنلاین

1403/04/24

49860

فلزات آنلاین

1403/04/24

44700

فلزات آنلاین

1403/04/24

41357

فلزات آنلاین

1403/04/24

26283

فلزات آنلاین

1403/04/24

28704

فلزات آنلاین

1403/04/24

26434

فلزات آنلاین

1403/04/24

36544

فلزات آنلاین

1403/04/24

33267

فلزات آنلاین

1403/04/24

45459

فلزات آنلاین

1403/04/24

25565

فلزات آنلاین

1403/04/24

40157

فلزات آنلاین

1403/04/24

43930

فلزات آنلاین

1403/04/24

3384500