بررسیها نشان میدهد که میزان مصرف و تولید این محصولات در ترکیه، همگام با رشد اقتصادی آن، با نرخ بیش از ۱۰ درصدی افزایش یافته است. یکی از مهمترین زمینهسازان رشد اقتصادی این کشور، روابط تجاری و اقتصادی آن با قدرتهای اقتصادی جهان، از جمله آلمان بوده است که بهخوبی در تجارت محصولات اکستروژنی، میتوان ردپایی از این روابط را مشاهده کرد.
به گزارش «فلزاتآنلاین»، در حالی که حجم مصرف محصولات اکستروژنی آلومینیومی ترکیه به حدود ۵۰۰ هزار تن میرسد، میزان واردات آن کمتر از ۲۰ هزار تن بوده است. بدین ترتیب میتوان گفت که واردات، کمتر از ۴ درصد کل نیاز این کشور به محصولات اکستروژنی را تأمین کرده است و مابقی از محل تولیدات داخلی تأمین شده است.
با این وجود، همگام با افزایش میزان تقاضای این کشور، بر مقدار واردات آن نیز افزوده شد که مهمترین تأمینکنندگان آن کشورهای اروپایی و چین، بهعنوان بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده این محصولات در دنیا بود. نکته جالب توجه حضور آلمان، بهعنوان اصلیترین تأمینکننده این محصولات در بازار ترکیه بود، در حالی که این کشور خود از اصلیترین خریداران ترکیه بوده است.
این امر حجم بالای تبادلات تجاری بین ترکیه و آلمان را نشان میدهد که از تاجران بزرگ اروپا بهشمار میرود. نمودار ۱، سهم کشورهای مختلف در تأمین تقاضای وارداتی اکستروژنهای آلومینیومی ترکیه را بین سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۷ نشان میدهد.
لازم به اشاره است که طی سالهای گذشته، سهم آلمان از صادرات ترکیه نزدیک به ۲۵ درصد بوده است. این حجم از صادرات در حالی است که عموما تجارت محصولات اکستروژنی آلومینیوم در سطح جهان، بین بازارهایی با فواصل کم انجام میشود؛ چرا که هزینههای سرمایهگذاری برای راهاندازی ظرفیتهای این واحدها در مقایسه با بسیاری از ظرفیتهای تولید نیمهساختههای آلومینیومی کمتر است و سبب توزیع یکنواختتر این ظرفیتها از لحاظ جغرافیایی در مناطق مختلف جهان شده است. این امر سبب شده تا عمده تجارت صورت گرفته از این محصول بین بازارهایی با فواصل کوتاه صورت بگیرد.
گفتنی است که روابط تجاری و اقتصادی ترکیه با آلمان، یکی از مهمترین زمینهسازان رشد اقتصادی اخیر ترکیه محسوب میشود. تنها در سال ۲۰۱۷، ارزش کل مبادلات تجاری بین ترکیه و آلمان حدود ۳۶٫۴ میلیارد دلار بود که نسبت به سال ۲۰۱۶، بالغ بر ۳٫۱ درصد افزایش داشت.
هر چند که طی این دوره، تراز تجاری ترکیه رقمی منفی بود و ارزش کل واردات آن از آلمان بیشتر از ارزش کل صادرات آن به این کشور بود، اما باید اذعان کرد که بین سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۷، بالغ بر ۹٫۱۵ میلیارد دلار از طرریق آلمان در ترکیه سرمایهگذاری شد؛ در حالی که میزان سرمایهگذاری بنگاههای ترکیه در آلمان طی همین دوره تنها ۲٫۲۶ میلیارد دلار بود.
البته بر اساس آمارهای وزارت امور خارجه ترکیه، حدود ۸۰ هزار کسب و کار مشترک بین ۲ کشور در آلمان راهاندازی شده که مجموع درآمد آنها به بیش از ۵۲ میلیارد یورو میرسد و حدود ۵۰۰ هزار نفر نیز در آنها مشغول به کار هستند.
در کنار تمام این موارد باید به ۳٫۵ میلیون توریستی که از آلمان تنها طی سال ۲۰۱۷ به ترکیه سفر کردند نیز اشاره کرد. این آمار بهخوبی تأثیر روابط بین کشورها در تسریع توسعه اقتصادی هر کشوری را نمایان میکند.