سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۲۳:۰۳ /یکشنبه/۲۷ خرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 8:12 /پنجشنبه/3 خرداد 1403

در پی ثبت قرارداد احتمالی میان غول‌های معدنی جهان،

زنگ خطر برای صنعت فولاد ژاپن به صدا درآمد

فولادسازان ژاپنی نگرانی خود را در رابطه با احتمال خرید سهام شرکت «Anglo American» از سوی شرکت «BHP Group» ابراز و اعلام کردند ثبت قرارداد میان این دو شرکت ممکن است قدرت انحصارگرایی عرضه جهانی زغال‌سنگ کک‌شو شرکت «BHP Group» را به شدت افزایش دهد.

فولادسازان ژاپنی نگرانی خود را در رابطه با احتمال خرید سهام شرکت «Anglo American» از سوی شرکت «BHP Group» ابراز و اعلام کردند ثبت قرارداد میان این دو شرکت ممکن است قدرت انحصارگرایی عرضه جهانی زغال‌سنگ کک‌شو شرکت «BHP Group» را به شدت افزایش دهد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، تولیدکنندگان فولاد در ژاپن نگرانی خود را با مقامات استرالیایی در خصوص ثبت قرارداد احتمالی میان شرکت‌های «BHP Group» و «Anglo American» در راستای فرایند ادغام و اکتساب در میان گذاشتند.

لازم به ذکر است که استرالیا، بزرگ‌ترین صادرکننده زغال‌سنگ کک‌شو در جهان محسوب می‌شود و بزرگ‌ترین تامین‌کننده این ماده معدنی در ژاپن به شمار می‌رود. همچنین حدود ۶۰ درصد از واردات زغال‌سنگ کک‌شو به ژاپن از مبدا استرالیا صورت می‌پذیرد. علاوه‌براین، بیشتر زغال‌سنگ کک‌شو در استرالیا در ایالت کوئینزلند جایی که دو شرکت «BHP Group» و «Anglo American» پروژه‌های استخراج این ماده اولیه به کار رفته در تولید فولاد را تحت مدیریت خود دارند، تولید می‌شود.

نگرانی فولادسازان در ژاپن در خصوص افزایش سهم بازار زغال‌سنگ کک‌‌شو شرکت «BHP Group» در صورتی که این شرکت مبلغ خرید سهام پیشنهادی به شرکت «Anglo American» را افزایش دهد، ممکن است به حاشیه رانده شود. لازم به ذکر است که پیشنهاد ۳۹ میلیارد دلاری ارائه شده از سوی شرکت «BHP Group» در ماه آوریل ۲۰۲۴ برای خرید سهام شرکت «Anglo American» از سوی شرکت مذکور مورد پذیرش واقع نشد.

یکی از سخنگویان شرکت «JFE Steel» تاکید کرد: در حال حاضر شرکت «BHP Group» سهم بزرگی از عرضه زغال‌سنگ سخت دریایی با کیفیت بالا را در اختیار دارد و شرکت «JFE Steel» تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا اطمینان حاصل شود که انحصارگرایی در این بخش مانع شکل‌گیری فضای قیمت‌گذاری عادلانه و عرضه پایدار زغال‌سنگ کک‌شو نخواهد شد.

نمایندگان تولیدکنندگان فولاد ژاپن در دیدار با مقامات دولتی ایالت کوئینزلند استرالیا هشدار دادند در صورتی که توافقی میان دو شرکت «BHP Group» و «Anglo American» حاصل شود، بزرگ‌ترین معادن زغال‌سنگ کک‌شو جهان واقع در حوضه «Bowen Basin» در این ایالت در اختیار شرکت «BHP Group» قرار می‌گیرد.

داده‌های شرکت «Wood Mackenzie» نشان می‌دهد که در حال حاضر گروه متشکل از شرکت «BHP Group» و شرکت «Anglo American»، حدود ۴۴ میلیون تن (حدود ۱۳ درصد) از بازار زغال‌سنگ کک‌شو دریایی را در اختیار دارند.  این سهم از بازار زغال‌سنگ کک‌شو دریایی در حالی مطرح می‌شود که میزان تولید شرکت «BHP Group» پس از فروش سهام در برخی از معادن تحت مدیریت خود در سال‌های اخیر کاهش یافته است.

یکی از تولیدکنندگان فولاد ژاپن در همین راستا اضافه کرد: به طور کلی با خرید سهام شرکت «Anglo American» از سوی شرکت «BHP Group» مخالف است زیرا این فرایند ادغام باعث افزایش انحصار در سهم جهانی بازار زغال‌سنگ کک‌شو این شرکت، به ویژه زغال‌سنگ کک‌شو سخت خواهد شد.

تولیدکننده مذکور به نمایندگی از دیگر فولادسازان ژاپن اظهار داشت: تولیدکنندگان فولاد به نوبه خود مخالف ثبت قرارداد مبتنی بر فرایند ادغام و اکتساب میان شرکت‌های «BHP Group» و «Anglo American» هستند زیرا این کار قدرت رقابت در تعیین قیمت‌ها در بازار برای شرکت «BHP Group» را افزایش می‌دهد.

کامرون دیک، معاون نخست وزیر و خزانه‌دار ایالت کوئینزلند استرالیا از همکاری نزدیک با  مصرف‌کنندگان و مشتریان ژاپنی و تلاش برای رفع نگرانی‌های آن‌ها خبر داد و گفت: شرکت «BHP Group» به دنبال اطمینان حاصل کردن از حفظ سهم خود در بازار رقابتی زغال‌سنگ است.

وی افزود: شرکت «BHP Group» باید به فولادسازان در ژاپن و به طور گسترده‌تر به فعالان بازار زغال‌سنگ توضیح دهد که همچنان عرضه مداوم زغال‌سنگ مورد نیاز صنعت فولادسازی، فضای رقابتی خود را حفظ خواهد کرد.

در همین رابطه، شرکت «BHP Group» هدف از خرید سهام شرکت «Anglo American» را توسعه کسب‌وکار زغال‌سنگ کک‌شو با کیفیت بالای خود اعلام کرد و از اظهارنظر بیشتر در این رابطه امتناع ورزید.

بررسی احتمال ایجاد محدودیت در دسترسی به بازار زغال‌سنگ کک‌شو

دو وکیل متخصص در قانون ضد انحصارگرایی مستقر در توکیو تاکید کردند: کمیسیون تجارت عادلانه ژاپن «Fair Trade Commission» صلاحیت تحقیق در خصوص قرارداد احتمالی میان شرکت‌های «BHP Group» و «Anglo American» را دارد و اگر تشخیص دهد که ثبت این معامله به روند تولید شرکت‌های فولادسازی در ژاپن آسیب وارد خواهد کرد، می‌تواند مانع از انجام این معامله شود.

با این حال، یکی از این دو وکیل ابراز کرد: اگر ثبت این معامله ضد رقابتی تلقی شود یعنی با ثبت این معامله، رقابت‌پذیری در بازار زغال‌‌سنگ کاهش پیدا کند، کمیسیون مذکور از شرکت «BHP Group» درخواست می‌کند راه‌حلی ارائه دهد که در آن امکان واگذاری یا فروش بخشی از دارایی‌های زغال‌سنگ این شرکت فراهم شود.

در همین زمینه، کمیسیون تجارت منصفانه ژاپن از هرگونه ارائه اظهار نظر در مورد اینکه آیا درخواستی برای بررسی قرارداد احتمالی میان شرکت‌های «BHP Group» و «Anglo American» دریافت کرده است، خودداری کرد.

شرکت «Kobe Steel» در ژاپن اعلام کرد: همانند شرکت «JFE Steel» مخالف امضای این قرارداد بوده و از افزایش بالقوه سهم بازار زغال‌سنگ کک‌شو شرکت «BHP Group» نگران است.

یک منبع آگاه به موضوع به خبرگزاری رویترز گفت: یکی از نگرانی‌های اصلی فولادسازان در ژاپن این است که شرکت «BHP Group» تاکید کرده پس از افزایش حق بهره مالکانه زغال‌سنگ در ایالت کوئینزلند استرالیا، این شرکت به منظور افزایش تولید این ماده معدنی در معادن تحت مدیریت خود در این ایالت، سرمایه‌گذاری خود را متوقف خواهد کرد.

در همین رابطه مایک هنری، مدیرعامل شرکت «BHP Group» در سال ۲۰۲۳ عنوان کرد: این شرکت در شرایط فعلی هیچ سرمایه‌‌ای برای افزایش میزان تولید در معادن تحت نظارت خود در ایالت کوئینزلند استرالیا اختصاص نمی‌دهد.

گفتنی است که اخیرا تولید زغال‌سنگ در معادن «Moranbah North» و «Grosvenor» و همچنین معدن «Goonyella BHP» که تحت مدیریت شرکت «Anglo American» توسعه یافته، افزایش پیدا کرده است.

برخی فولادسازان در ژاپن و هند تمایل زیادی به تامین زغال‌سنگ کک‌شوی خود از معادن تحت نظارت شرکت «Anglo American» نشان داده‌اند. علاوه‌براین، اخیرا رقابت میان ژاپنی‌ها و هندی‌ها برای تامین زغال‌سنگ کک‌شو مورد نیاز خود از معادن استرالیا افزایش یافته است.

واندیتا پنت، مدیر ارشد مالی شرکت «BHP Group» در ماه مارس ۲۰۲۴ اظهار داشت: این شرکت حدود ۴۰ درصد از زغال‌سنگ کک‌‌شو تولیدی خود را به هند صادر می‌کند و انتظار می‌رود تقاضای این کشور برای این ماده معدنی مورد استفاده در صنعت فولادسازی تا پایان سال ۲۰۳۰ دو برابر افزایش را به ثبت برساند.

در صورتی که کمیسیون تجارت عادلانه ژاپن به کمک لابی با سایر نهادهای ضد انحصارگرایی در دنیا تشخیص دهد ثبت قرارداد میان شرکت‌های «BHP Group» و «Anglo American» بر روند رقابت‌پذیری بازار جهانی زغال‌سنگ کک‌شو تاثیر منفی می‌گذارد، می‌تواند مانع از امضای قرارداد مذکور شود.

لازم به ذکر است که کمیسیون مذکور در سال ۲۰۰۷ توانست از امضای قرارداد شرکت «BHP Group» برای خرید بخشی از دارایی سنگ‌آهن شرکت «Rio Tinto» جلوگیری کند. جدای از این مسئله، مقامات ایالت کوئینزلند استرالیا می‌توانند امکان ثبت قرارداد میان شرکت‌های «BHP Group» و «Anglo American» را دشوارتر کنند.

در همین رابطه می‌توان بیان کرد که انتقال دارایی‌های معدنی در ایالت کوئینزلند، منوط به تبعیت از مصوبات قانونی دولت محلی در جهت دریافت برخی تاییدیه‌هی لازم  از بخش‌های مربوطه در این ایالت است.

انتهای پیام//

حجت‌الله دربانی، مدیرعامل شرکت ذغالسنگ نگین طبس در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

16:20 /شنبه/4 تیر 1401

افشین مختاری، مدیرعامل شرکت پیشرو معادن ذوب‌آهن سوادکوه در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

11:52 /شنبه/25 بهمن 1399

حجت‌الله دربانی، مدیرعامل شرکت ذغالسنگ نگین طبس در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

18:48 /شنبه/1 آذر 1399

رمضان کریتی ثانی، مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ پروده طبس در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین

18:54 /چهارشنبه/13 فروردین 1399

حجت‌الله دربانی، مدیرعامل شرکت ذغالسنگ نگین طبس در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین» مطرح کرد

16:12 /پنجشنبه/29 اسفند 1398

بهرام جلوداری، مدیرعامل شرکت گسترش و نوسازی معادن خاورمیانه (ممرادکو) در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین

17:01 /شنبه/24 اسفند 1398

سعيد صمدی، دبير انجمن زغال‌سنگ ايران طی یادداشتی در«فلزات‌آنلاین» نوشت:

8:27 /شنبه/5 اسفند 1402
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/03/26

154107

فلزات آنلاین

1403/03/26

483684

فلزات آنلاین

1403/03/26

619036

فلزات آنلاین

1403/03/26

2370776

فلزات آنلاین

1403/03/26

24046

فلزات آنلاین

1403/03/26

12041

فلزات آنلاین

1403/03/26

45929

فلزات آنلاین

1403/03/26

51616

فلزات آنلاین

1403/03/26

44720

فلزات آنلاین

1403/03/26

41689

فلزات آنلاین

1403/03/26

26426

فلزات آنلاین

1403/03/26

27534

فلزات آنلاین

1403/03/26

25152

فلزات آنلاین

1403/03/26

37112

فلزات آنلاین

1403/03/26

33852

فلزات آنلاین

1403/03/26

46272

فلزات آنلاین

1403/03/26

24772

فلزات آنلاین

1403/03/26

41436

فلزات آنلاین

1403/03/26

45100

فلزات آنلاین

1403/03/26

3311300