سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۸:۱۹ /جمعه/۱۵ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 6:42 /چهارشنبه/13 تیر 1403

«فلزات‌آنلاین» بررسی کرد:

شرکت دانش ‌پرتو نقش جهان در تکاپوی خودکفایی و ارزش‌آفرینی در صنعت

شرکت دانش‎ پرتو نقش ‌جهان که از مهم‌ترین شرکت‌های دانش‌‌بنیان در کشور به شمار می‌آید، با تکیه بر اصل نوآوری تاکنون به نتایج درخور توجهی در ساخت و تولید انواع قطعات و تجهیزات مسی و آلیاژی دست یافته است که از جمله آن می‌توان به صفحات مسی قالب ریخته‌گری پیوسته اشاره کرد. این شرکت با پایش و بررسی مستمر بازار و برنامه‌ریزی برای تقویت و ارتقای دانش در مجموعه خود، در صدد تنوع‌بخشی به سبد محصولات است تا جایگاه خود را ارتقا دهد.

شرکت دانش‎ پرتو نقش ‌جهان که از مهم‌ترین شرکت‌های دانش‌‌بنیان در کشور به شمار می‌آید، با تکیه بر اصل نوآوری تاکنون به نتایج درخور توجهی در ساخت و تولید انواع قطعات و تجهیزات مسی و آلیاژی دست یافته است که از جمله آن می‌توان به صفحات مسی قالب ریخته‌گری پیوسته اشاره کرد. این شرکت با پایش و بررسی مستمر بازار و برنامه‌ریزی برای تقویت و ارتقای دانش در مجموعه خود، در صدد تنوع‌بخشی به سبد محصولات است تا جایگاه خود را ارتقا دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین»، اقتصاد دانش‌بنیان بسترساز حرکت کشور در مسیر توسعه یافتگی تلقی می‌شود و آنچه در این بین اهمیت دارد، توجه به توانمندی‌ها، تجربه و پتانسیل‌های داخلی از رهگذر شناخت و پرورش نوآوری‌ها و خلاقیت‌ها است. در واقع تحقق این مهم، با ایجاد زمینه لازم برای شناخت نیازها و چالش‌های مختلف بخش‌های گوناگون صنعت و اقتصاد و مرتفع ساختن آن‌ها، هم به تحقق شعار جهش تولید به عنوان راهبرد اساسی بهبود شرایط اقتصادی کشور کمک می‌کند و هم از طرفی موجب کاهش نیاز کشور به واردات، آن هم در شرایط تحریم می‌شود.

به بیان دیگر، شرط اساسی و حیاتی تحقق اقتصاد دانش‌بنیان، توجه به موضوع نوآوری و خلاقیت و شکل‌گیری رابطه‌ای موثر و کارآمد میان نهادهای دانشی و تجربی با بنگاه‌های صنعتی است. در واقع در شرایطی که طراحی و پیاده‌سازی ایده‌های نوآورانه و فناورانه در حال تبدیل به یک مولفه ضروری برای سیاست‌گذاری اقتصادی است، اتکا به شرکت‌های دانش‌‎بنیان، مسیر مطمئنی برای تحقق اهداف و برنامه‌های کلان و شکل‌گیری اقتصاد دانش‌بنیان در کشور به شمار می‌آید. در واقع علم و تخصص شرکت‌های دانش‌بنیان، زیربنای ساختار اقتصادی متکی بر دانش است و تقویت آن‌ها می‌تواند منجر به خلق ثروت و اشتغال‌‎زایی شود.

شرکت دانش‌ پرتو نقش‌ جهان به عنوان یک مجموعه دانش‌بنیان و از تامین‌کنندگان قطعات استراتژیک صنایع سنگین از جمله فولاد، پتروشیمی، نفت، سیمان، صنایع ریلی و کشتی‌سازی با تکیه بر توانمندی‌های دانش فنی و تخصصی کشور در مسیر توسعه نوآوری گام برمی‌دارد. این شرکت دانش‌بنیان که در ریخته‌گری و ماشین‌کاری قطعات صنعتی بیش از دو دهه سابقه‌ دارد، از جدیدترین تجهیزات و ماشین‌آلات و همچنین دانش و مهارت منابع انسانی متخصص و متعهد استفاده می‌کند تا همواره در مسیر رشد و اعتلای اقتصاد دانش‌محور نیز پیشگام و پیشرو باشد. شرکت دانش‌ پرتو نقش‌ جهان با در پیش گرفتن راهبردهای خلاقانه و استراتژی نوآوری، امروز به جایگاهی دست یافته است که با انجام فرایندهای تحقیق و توسعه می‌تواند در مسیر خودکفایی در تامین قطعات استراتژیک بر پایه مس و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان نقش بسزایی داشته باشد.

فراتر از مرزهای دانش

با توجه به سرعت بالای تحولات تکنولوژیکی در جهان و اهمیت بهبود و ارتقای سطح فناوری در فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی و نیز شرایط تحریمی حاکم بر کشور، رویکرد اقتصاد دانش‌بنیان کلید و راهبرد استراتژیک تحقق اهداف کلان کشور تلقی می‌شود. شرکت‌های دانش‎‌بنیان و مراکز علمی، برجسته‌ترین بازیگران شکل‌گیری اقتصاد دانش‌محور به شمار می‌آیند که می‌توانند در صحنه توسعه و رشد اقتصادی به ایفای نقش بپردازند. از آنجایی که بقا و حیات این شرکت‌ها متکی به نوآوری و خلاقیت است تا به سرعت پاسخگوی تحولات و نیازها باشند، شرکت دانش‌ پرتو نقش‌ جهان نیز راهبردهای متنوع و آینده‌نگرانه‌ای را تدوین و دنبال می‌کند تا به واسطه این امر همواره بر مدار دانش و تکنولوژی حرکت کند.

چرخه نوآوری در این شرکت با تدوین اهداف استراتژیک و ترسیم چشم‌اندازها آغاز می‌شود. در این راستا، روندهای بازار جهانی در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت و بلندمدت بررسی و سپس با پیش‌بینی تغییرات و تحلیل نیاز مشتریان، مسیر جدیدی برای خلق و پیاده‌سازی ایده‌های نو ترسیم می‌شود؛ به عبارت دیگر در شرکت دانش پرتو نقش جهان هزینه‌ها، چالش‌ها و فرصت‌های بازار و نیاز مشتریان به صورت مستمر پایش می‌شود. مطالعات و پژوهش‌های محیط کسب‌وکار در شرکت دانش ‌پرتو نقش ‌جهان توسط واحدهای تحقیق و توسعه صورت می‌پذیرد. این پژوهش‌ها به دو دسته کلی نوآوری در محصول و نوآوری در تکنولوژی تولید قطعات مورد بررسی قرار می‌گیرند تا از این طریق محصولات جدید با دسترسی به بالاترین سطح تکنولوژی طراحی و تولید شوند.

بررسی روند تحولات جهانی و ارزیابی سطح تکنولوژی، این امکان را فراهم می‌کند که قابلیت‌ها و توانایی‌های شرکت دانش‌ پرتو نقش ‌جهان به صورت مستمر مورد ارزیابی و سنجش قرار بگیرند و پویایی این شرکت دانش‌بنیان همگام با سایر شرکت‌های پیشرو ارتقا یابد. به واسطه استراتژی چرخه نوآوری در شرکت دانش‌ پرتو نقش‌ جهان، سبد متنوعی از محصولات استراتژیک به بازار عرضه می‌شود. در حال حاضر این شرکت قادر به تولید بیش از ۱۸ نوع محصول تخصصی در صنایع مختلف است و با توجه به تحولات سریع بازار و نیاز مبرم صنایع مختلف به قطعات استراتژیک آلیاژی، در افق ۱۴۰۵ شرکت دانش ‌پرتو نقش ‌جهان، تنوع‌بخشی به سبد محصول و اجرای طرح‌های توسعه تعریف شده‌اند تا به این ترتیب این شرکت نقشی به مراتب پررنگ‌‎تر در توسعه صنایع کشور داشته باشد.

تنوع بالای سبد محصولات یکی از برجسته‌ترین مزیت‌های رقابتی شرکت دانش ‌پرتو نقش‌ جهان برشمرده می‌شود. یاتاقان‌های بابیتی و بابیت‌ریزی قطعات، انواع لاینر‌های برنزی، ساخت انواع درام مسی سبک و سنگین، انواع پمپ‌ها، دیفیوزرها، چک ولوها و ایمپلرها و قطعات ریخته‌گری گریز از مرکز تنها بخشی از سبد محصولات این شرکت به شمار می‌آیند. علاوه‌براین، قطعات استراتژیک بر اساس نیاز مشتری و با دسترسی داشتن به دانش و تخصص فنی در داخل کشور طراحی و ساخته در این شرکت می‌شوند. ضمن اینکه با انجام مطالعات تخصصی در ساخت و تولید قطعات از مناسب‌ترین مواد و متریال استفاده می‌شود که این مسئله کیفیت بالای محصول را در کنار دسترسی به جدیدترین تکنولوژی‌ها تضمین می‌کند. بنابراین محصولات شرکت دانش‌پرتو نقش‌جهان از قیمت مناسب‌تری نسبت به نمونه مشابه خارجی برخوردارند و تضمین کیفیت و ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان نیز به سهولت امکان‌پذیر است.

کلید موفقیت

دانش فنی و علوم تخصصی، اساس فعالیت شرکت دانش ‌پرتو نقش‌ جهان را تشکیل می‌دهند و تاکنون طراحی و ساخت بسیاری از قطعاتی که پیشتر از محل واردات تامین می‌شدند، در این شرکت امکان‌پذیر شده است. برای مثال شرکت دانش پرتو نقش جهان قطعاتی مانند «KT Cooling»، «Oxygen lance»، «Launder» و الکترودهای مسی را طراحی و تولید کرده است. ساخت این تجهیزات به‌گونه‌ای انجام شده است که مشکلات و چالش‌های تجهیزات تولید را به حداقل برساند و بهره‌وری تجهیزات را بهبود ببخشد. صفحات مسی قالب‌های ریخته‌گری پیوسته یا کریستالیزاتور مسی، از جمله مهم‌ترین محصولات بومی‌سازی شده در این شرکت به شمار می‌آید که به مرحله تولید رسیده‌ است. این تجهیز در دمای حرارتی بالا قرار می‌گیرد؛ بنابراین باید از خواص مکانیکی مناسبی برخوردار باشد تا در فرایند ریخته‌گری مورد استفاده قرار بگیرد. ورود شرکت دانش‌ پرتو نقش ‌جهان به عرصه تولید کریستالیزاتور مسی با جلوگیری از خروج میزان قابل توجهی ارز از کشور همراه بود و به واسطه ساخت این محصول، ایران در بین چهار کشور دارنده تکنولوژی تولید صفحات مسی قرار گرفته است.

نوآوری در شرکت دانش ‌پرتو نقش ‌جهان در قالب طراحی و تولید محصولات جدید آشکار می‌شود و در این راستا، منابع انسانی به عنوان مهم‌ترین سرمایه‌های این شرکت به شمار می‌آیند؛ چراکه اساسا ماهیت وجودی شرکت‌های دانش‌بنیان به آن‌ها بستگی دارد و به وسیله دانش این سرمایه‌های ارزشمند، ایده‌های نوآورانه و فناورانه خلق و شکوفا می‌شوند. در این راستا شرکت دانش ‌پرتو نقش ‌جهان به‌روزرسانی و هم‌افزایی اطلاعات و دانش منابع انسانی را در راس برنامه‌های تکمیلی خود قرار می‌دهد. در این شرکت موضوع جانشین‌‎پروری و آموزش عملی و ایجاد آمادگی منابع انسانی برای مدیرانی آینده‌نگر و کارآمد مورد توجه قرار گرفته است؛ چراکه با وجود مدیران خلاق حرکت رو به رشد سازمان، توسعه پایدار و تولید محصولات های‌تک در بلندمدت محقق خواهد شد.

جلوه اقتصاد دانش‌محور

طراحی، ساخت و تولید قطعات و تجهیزات آلیاژی مس در شرکت دانش ‌پرتو نقش ‌جهان کاملا گواه این مسئله است که امکان بومی‌سازی بسیاری از تجهیزات و قطعات در این شرکت وجود دارد. در واقع رویکردهای این مجموعه دانش‌بنیان در راستای گسترش دانش فنی و ارائه محصولات متنوع و جدید در جهتی تحقق اهداف کلان کشور تعریف شده‌اند و با توجه به راهبردها و استراتژی‌های نوآورانه می‌توان این شرکت را یکی از نقش‌آفرینان توسعه صنعتی کشور تلقی کرد؛ به طوری که با تحقق اهداف و برنامه‌های این شرکت در وهله نخست نیاز صنایع مختلف از جمله فولاد به قطعات استراتژیک برطرف شود. به این ترتیب ارزبری ناشی از خریداری قطعات و تجهیزات در صنایع مختلف به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. شرکت دانش ‌پرتو نقش ‌جهان متخصص تولید انواع قطعات از جنس مس و آلیاژهای آن است و از آنجایی که کاتد مس با کیفیت بالا در کشور تولید می‌شود، می‌توان گفت که با توسعه حلقه‌‌های پایین‌دستی صنعت مس در کشور، از خام‌فروشی محصولات معدنی که چالشی اساسی در کشور نیز به شمار می‌آید، جلوگیری به عمل خواهد آمد.

تقویت دانش فنی، ایجاد و تثبیت فرهنگ نوآوری و بومی‌سازی ساخت انواع تجهیزات و قطعات با کیفیت، زمینه صادرات و رشد درآمدهای ارزی کشور را نیز فراهم می‌آورد. در واقع باید گفت که جلوه‌های اقتصاد مبتنی بر دانش، تنها زمانی آشکار خواهد شد که مشکلات و چالش‌های صنعت از این طریق به حداقل برسند و حتی ارتقای سطح تکنولوژی را نیز به دنبال داشته باشد. اگرچه تحریم‌های بین‌المللی مانع بزرگی برای دسترسی به دانش روز به نظر می‌رسید اما امروز به محرکی قدرتمند برای حرکت به سمت خودکفایی و اقتصاد دانش‌بنیان تبدیل شده‌اند. باید در نظر داشت که تولید محصولات مسی با ارزش افزوده بالاتر، منجر به دستیابی به سطح جدیدی از خودکفایی در کشور می‌شود اما این مسئله در صورتی محقق خواهد شد که موضوع مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان و توجه نهادهای بالادستی در سطح کشور نیز اتفاق بیفتد و به نوعی مسیر تحقق شعار سال یعنی جهش تولید با مشارکت مردم ایجاد شود.

انتهای پیام//

مجید رحیمی، مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

4:37 /شنبه/25 آذر 1402

مجید رحیمی، مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

6:19 /شنبه/26 فروردین 1402

مجید رحیمی، مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

6:51 /پنجشنبه/18 اسفند 1401

مجید رحیمی، مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

14:13 /یکشنبه/20 شهریور 1401

مجید رحیمی، مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

0:24 /چهارشنبه/19 مرداد 1401

مجید رحیمی، مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

21:15 /دوشنبه/20 تیر 1401

مجید رحیمی، مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

6:15 /شنبه/21 مرداد 1402
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/14

156571

فلزات آنلاین

1403/04/14

483684

فلزات آنلاین

1403/04/14

635024

فلزات آنلاین

1403/04/14

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/14

23592

فلزات آنلاین

1403/04/14

2488

فلزات آنلاین

1403/04/14

42457

فلزات آنلاین

1403/04/14

51616

فلزات آنلاین

1403/04/14

44700

فلزات آنلاین

1403/04/14

41586

فلزات آنلاین

1403/04/14

26635

فلزات آنلاین

1403/04/14

28652

فلزات آنلاین

1403/04/14

26513

فلزات آنلاین

1403/04/14

36904

فلزات آنلاین

1403/04/14

33600

فلزات آنلاین

1403/04/14

46287

فلزات آنلاین

1403/04/14

25858

فلزات آنلاین

1403/04/14

41977

فلزات آنلاین

1403/04/14

45607

فلزات آنلاین

1403/04/14

3481000