سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۱:۵۷ /چهارشنبه/۱۷ مرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 7:05 /دوشنبه/15 مرداد 1403

با تمرکز بر سرمایه‌گذاری در صنعت مس،

شرکت «ACG» سهام معدن «Gediktepe» در ترکیه را خریداری کرد

مدیر اجرایی شرکت «Acquisition Company Limited» به موسسه «Fastmarkets» گفت: این شرکت قصد دارد سهام معدن «Gediktepe» در ترکیه را خریداری کند. با این حساب و با امضای چنین معامله‌ای، شرکت مذکور عزم خود را برای تبدیل شدن به یک تولیدکننده مس در سطح متوسط جزم کرده است.

مدیر اجرایی شرکت «Acquisition Company Limited» به موسسه «Fastmarkets» گفت: این شرکت قصد دارد سهام معدن «Gediktepe» در ترکیه را خریداری کند. با این حساب و با امضای چنین معامله‌ای، شرکت مذکور عزم خود را برای تبدیل شدن به یک تولیدکننده مس در سطح متوسط جزم کرده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، شرکت «ACG» قصد دارد با خرید سهام این دارایی‌های مس، ظرفیت تولید سالانه خود در سه تا پنج سال آینده را به ۳۰۰ هزار تن افزایش دهد.

آرتم والینتس در مصاحبه‌ اخیر خود که در روز دوشنبه ۲۲ جولای ۲۰۲۴ انجام شد، امضای قرارداد مذکور را آغاز راه پرتلاطم و رو به پیشرفت این شرکت در صنعت مس اعلام کرد و افزود: اگر یک سوم از ۱۰ معامله‌‎ای که این شرکت به امضا رسانده به مرحله بهره‌برداری برسد، ظرف سه تا پنج سال آینده ظرفیت تولید مس این شرکت به ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن در سال خواهد رسید.

والینتس که مدیرعامل شرکت «En+ Group» در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ و مدیر بخش استراتژی در بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم روسیه یعنی شرکت «Rusal» در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ بوده است، اظهار داشت: سرمایه‌گذاری‌های اختصاص یافته به پروژه‌های این شرکت نه از طریق بانک‌ها بلکه از سوی اشخاص و شرکت‌های سرمایه‌گذار تامین می‌شود.

وی بیان کرد: شرکت «ACG» در ابتدا به عنوان یک شرکت چک سفید «SPAC» (شرکتی که هدف آن جمع‌آوری سرمایه با کمک عرضه اولیه عمومی سهام است) راه‌اندازی شد که در ماه اکتبر ۲۰۲۲ با هدف تثبیت و تقویت صنعت فلزات حیاتی وارد فهرست عرضه سهام بورس شد.

مدیر اجرایی شرکت «Acquisition Company Limited» ادامه داد: شرکت مذکور در ابتدا قصد داشت سهام معادن سولفید نیکل و مس «Serrote» که تحت مدیریت شرکت «Santa Rita» قرار دارد را از طریق صندوق سرمایه‌گذاری سهام که شرکت «Appian Capital» آن را توصیه کرده بود، خریداری کند. در طول انجام مذاکرات بر سر خرید سهام معادن سولفید نیکل و مس «Serrote»، قیمت نیکل به شدت کاهش یافت و معامله مذکور که حمایت شرکت‎‌هایی چون «Stellantis» و «PowerCo» را داشت در نهایت توسط شرکت «Appian Capital» در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ مختومه اعلام شد.

شرکت «ACG» از آن زمان به بعد تصمیم گرفت تمرکز خود را از روی صنعت نیکل بردارد و به جای آن بر صنعت مس که از دیدگاه این شرکت صنعتی جذاب برای سرمایه‌گذاری به نظر می‌رسد، تمرکز کند.

والینتس در گفت‌و‌گوی خود با موسسه «Fastmarkets» دلیل تمایل این شرکت به منظور تمرکز بر صنعت مس را وضعیت پایدارتر قیمت مس اعلام کرد و افزود: تاکنون هیچ کشوری به عنوان یک کشور تولیدکننده اصلی، فلز مس را به انحصار خود در نیاورده است.

وی در ادامه تصریح کرد که صنعت مس دارای مجموعه بسیار گسترده‌تری از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است و جایگاه والایی در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر دارد.

مدیر اجرایی شرکت «Acquisition Company Limited» تاکید کرد: شرکت «ACG» دریافته است که تعداد تولیدکنندگان مس در فهرست بورس فلزات لندن بسیار اندک هستند. این شکاف و کمبود ایجاد شده ظرف چند سال آینده برطرف خواهد شد.

والینتس خاطرنشان کرد: شرکت «ACG» تمرکز بر دارایی‌های تحت مدیریت خود واقع در ترکیه، قاره‌ آمریکای شمالی و جنوبی، اروپا و آفریقا را افزایش داده است. هشت معامله از ۱۰ قراردادی که شرکت «ACG» به امضا رسانده از میان شرکت‌های خصوصی بوده و این شرکت امکان عرضه عمومی سهام خود را در آینده بررسی خواهد کرد؛ هنگامی که زمان مناسب آن فرا برسد؛ امکان عرضه عمومی سهام‌ دارایی‌های خریداری شده اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی ابراز کرد: به دلیل اهداف تعیین شده شرکت «ACG» به منظور افزایش میزان تولید سالانه مس خود، بعید به نظر می‌رسد که حداقل در ابتدا عرضه عمومی سهام دارایی‌های پروژه‌های اکتشافی خریداری شده اولویت داشته باشد.

به گفته مدیر اجرایی شرکت «Acquisition Company Limited»، زمانی که ظرفیت تولید سالانه مس این شرکت به ۱۰۰ هزار تا ۲۰۰ هزار تن برسد، مسئله امکان توسعه ظرفیت تولید در این معدن بررسی خواهد شد. با این حال، ظرف یک تا سه سال آینده تمرکز این شرکت روی افزایش تولید در دارایی‌های جدید خریداری شده خواهد بود و فعلا شرکت «ACG» تمرکز خود را بر اکتشاف یا توسعه ظرفیت دارایی‌های خود معطوف نخواهد کرد.

والینتس یادآور شد: شرکت «ACG» ظرف چند سال آینده تمام تلاش خود را صرف راه‌اندازی یک شرکت تولیدکننده مس خواهد کرد و سپس تصمیم خواهیم گرفت که سناریویی مشابه را در صنایع دیگری اجرا کنیم.

لازم به ذکر است که تعداد قراردادهای ثبت شده در حوزه صنایع معدنی به ویژه صنعت مس در چندین سال ‌گذشته به خصوص سال ۲۰۲۳ روندی رو به رشد را تجربه کرده است. در همین زمینه شرکت‌های بزرگی همچون «BHP» و «Glencore» تمام توجه خود را به سمت صنعت مس معطوف ساخته‌اند. از سوی دیگر، تمایل جامعه سرمایه‌گذاران با توجه به نقش بی‌بدیل فلز مس در فرایند الکتریکی‌سازی و زیرساخت‌های مورد نیاز برای گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر، بیش از پیش افزایش یافته است. در این راستا می‌توان به تلاش شرکت‌های «BHP» و «Glencore» برای خرید سهام دارایی‌های مس دو شرکت «Anglo American» و «Teck Resources» که با شکست مواجه شد اشاره کرد.

سرمایه‌گذاری روی معدن «Gediktepe» در ترکیه

سهام معدن «Gediktepe» واقع در غرب ترکیه از شرکت «Lidya Madencilik Sanayi ve Ticaret Anonim Şirketi»، یکی از شرکت‌های تابعه هلدینگ «Çalık Holding» مستقر در شهر استانبول خریداری شده است.

والینتس در همین خصوص بیان کرد: قرارداد خرید سهام معدن مذکور به گونه‌ای تنظیم شده است که در آن ۳۰ درصد از سهم سرمایه‌گذاری این معدن از طریق هلدینگ «Çalık Holding» به شرکت «Lidya Madencilik Sanayi ve Ticaret Anonim Şirketi» خواهد رسید و این دو شرکت به شریک راهبردی برای شرکت «ACG» تبدیل خواهند شد.

در حال حاضر در معدن «Gediktepe» طلا و نقره از سنگ معدن اکسیدی تولید می‌شود اما انتظار می‌رود از سال ۲۰۲۶ به بعد و پس از راه‌اندازی پروژه توسعه‌ای سولفید، تولید مس و روی اولیه در این معدن از تولید طلا گوی سبقت را برباید.

به گفته وی، ظرفیت تولید سالانه تا ۲۵ هزار تن مس با طول عمر اولیه ۱۱ ساله معدن در این پروژه توسعه‌ای هدف‌‌گذاری شده است؛ با این حال مدیر اجرایی شرکت «Acquisition Company Limited» بر این باور است که طول عمر معدن مذکور با توجه به حجم بالای ذخایر معدنی در آن، احتمالا دو برابر افزایش خواهد یافت.

والینتس تاکید کرد: اگرچه انتظار می‌رود تولید طلا و نقره از سنگ معدن اکسید تا سال ۲۰۲۶ در این معدن به پایان برسد اما شرکت «ACG» درصدد است تا با ایجاد فرصت‌هایی همچنان فرایند تولید طلا و نقره از سنگ معدن اکسید را در معدن مذکور ادامه دهد.

وی اظهار داشت: شرکت «ACG» همچنان از واحدهای مختلف تولید متعلق به هلدینگ «Çalık Holding» برای کمک به توسعه معدن «Gediktepe» و همچنین راه‌اندازی پروژه‌های بالقوه در آینده استفاده خواهد کرد.

در همین رابطه شرکت‌ «Gap İnşaat Yatırım ve Dış Ticaret Anonim Şirketi» به عنوان زیرمجموعه فعال در بخش ساخت‌و‌ساز متعلق به هلدینگ «Çalık Holding»، وظیفه ساخت پروژه توسعه ظرفیت سولفید مس را طبق قرارداد و مبتنی بر هزینه ثابت توافق شده بر عهده خواهد داشت.

مدیر اجرایی شرکت «Acquisition Company Limited» بیان کرد: هلدینگ «Çalık Holding»، شرکت‌های زیرمجموعه دیگری نیز دارد که در آینده شرکت «ACG» می‌تواند با آن‌‎ها در پروژه‌های معدنی از جمله بخش انرژی همکاری داشته باشد.

اخیرا شرکت «ACG» پیشنهاد تعهدنامه سرمایه‌گذاری را دریافته کرده است که به وسیله آن ۱۰۰ درصد بودجه مخارج سرمایه‌ای پروژه توسعه واحد تولیدی سولفید مس و روی (capex) تامین می‌شود. این سرمایه‌گذاری از منابع مختلفی از جمله یک صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی معدن‌کاری جهانی، شرکت معامله‌گر کالایی «Traxys Europe SA» و سهام سرمایه‌ای گروهی از سرمایه‌گذاران به مدیریت شرکت «ACG» و یک شرکت اروپایی فعال در زمینه مدیریت سرمایه‌گذاری و دارایی‌های خانوادگی تامین می‌شود.

والینتس با بیان اینکه شرکت «ACG» هیچ برنامه‌ای برای بازاریابی مواد تولید شده از دارایی‌های خریداری شده خود ندارد، در خصوص فعالیت این شرکت تصریح کرد: شرکت «ACG» تنها در استخراج مواد و تولید آن‌ها تخصص دارد و تجربه‌ای در زمینه فعالیت‌های معاملاتی نداشته و حتی قصد توسعه آن را هم ندارد.

وی اذعان کرد: شرکت‌های معاملاتی بسیار توانمندی در جهان وجود دارد که نه‌تنها امکان تعیین قیمت مناسب برای عرضه محصولات نهایی بر اساس یک سیستم قیمت‌گذاری مبنا برای آن‌ها فراهم است، بلکه می‌توانند بودجه لازم برای خرید دارایی‌ها از سوی شرکت «ACG» را از طریق سرمایه‌گذاری تامین کنند. بر همین اساس، شرکت «ACG» قصد دارد با شماری از شرکت‌های معاملاتی جهانی همکاری داشته باشد.

به گفته مدیر اجرایی شرکت «Acquisition Company Limited» این شرکت‌های معاملاتی می‌توانند در خصوص تامین مالی خرید دارایی‌ها در ازای دریافت تعهدات بلندمدت در رابطه با ثبت قراردادهای پیش‌فروش محصولات، همکاری‌های لازم را ارائه دهند.

انتهای پیام//

تحولی شگرفت پیش روی صنعت مس ایران؛

10:18 /دوشنبه/15 مرداد 1403

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد عنوان کرد:

5:23 /دوشنبه/8 مرداد 1403

در بحبوحه تحولات بازارهای جهانی،

6:50 /یکشنبه/20 خرداد 1403

در بحبوحه تحولات بازار مس در جهان،

8:26 /چهارشنبه/26 اردیبهشت 1403

محمدجواد مظفرپور، مدیرعامل شرکت آبادگران معادن کوچک‌مقیاس کویر در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

3:58 /شنبه/28 بهمن 1402

اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

10:57 /شنبه/22 آبان 1400

سیاوش حاتم‌زاده، مدیرعامل شرکت مس مزرعه در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

17:19 /شنبه/25 اردیبهشت 1400

عطاءالله شریفیان، مدیرعامل شرکت معادن مس چهار گنبد، در گفت‌و‌گو با «فلزات آنلاین»:

21:42 /شنبه/5 مرداد 1398

محمدجواد مظفرپور، مديرعامل شرکت آبادگران معادن کوچک‌مقياس کوير طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

9:13 /شنبه/7 بهمن 1402
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/05/16

154107

فلزات آنلاین

1403/05/16

542326

فلزات آنلاین

1403/05/16

725147

فلزات آنلاین

1403/05/16

2423171

فلزات آنلاین

1403/05/16

25701

فلزات آنلاین

1403/05/16

12620

فلزات آنلاین

1403/05/16

42403

فلزات آنلاین

1403/05/16

49178

فلزات آنلاین

1403/05/16

44700

فلزات آنلاین

1403/05/16

41429

فلزات آنلاین

1403/05/16

27052

فلزات آنلاین

1403/05/16

28523

فلزات آنلاین

1403/05/16

27046

فلزات آنلاین

1403/05/16

36512

فلزات آنلاین

1403/05/16

33684

فلزات آنلاین

1403/05/16

45204

فلزات آنلاین

1403/05/16

26632

فلزات آنلاین

1403/05/16

42139

فلزات آنلاین

1403/05/16

44879

فلزات آنلاین

1403/05/16

3560200