سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۹:۵۳ /چهارشنبه/۱۳ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 11:34 /دوشنبه/11 تیر 1403

سید زانیار سید موسوی، مدیر امور معادن شرکت توسعه معادن طلای کردستان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

ضرورت ارتقای دانش مهندسی و تکنولوژی در معادن/ به‌کارگیری فناوری‌های نوین را هدف‌گذاری کرده‌ایم

دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی و نیل به پیشرفت های تکنولوژیکی و صنعتی، از برنامه‌های با اهمیت کشور به شمار می‌آید که در چشم‌انداز ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در افق 1404 و قانون برنامه و نیز سند راهبردی صنعتی کشور مورد تاکید ویژه‌ای قرار گرفته است. نکته حائز اهمیت در راستای دستیابی به این هدف، نقش موثر و تعیین‌کننده‌ دولت در جهت‌دهی و شتاب‌دهی توسعه اقتصادی و صنعتی کشور است.

دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی و نیل به پیشرفت های تکنولوژیکی و صنعتی، از برنامه‌های با اهمیت کشور به شمار می‌آید که در چشم‌انداز ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در افق ۱۴۰۴ و قانون برنامه و نیز سند راهبردی صنعتی کشور مورد تاکید ویژه‌ای قرار گرفته است. نکته حائز اهمیت در راستای دستیابی به این هدف، نقش موثر و تعیین‌کننده‌ دولت در جهت‌دهی و شتاب‌دهی توسعه اقتصادی و صنعتی کشور است. در ارتباط با تاثیرگذاری بخش معدن و صنعت همین بس که هر زمان سخن از اشتغال مولد و کاهش وابستگی به نفت مطرح می‌شود، موضوع اتکا به بخش معدن و صنایع معدنی به میان می‌آید؛ به نحوی که با نگاهی به رشد تولیدات صنعتی در جهان، به خوبی می‎‌توان متوجه وابستگی موتور پیشرفت صنعت کشور به تولیدات معدنی و سرمایه‌گذای در این بخش شد. حرکتی که از حوزه اکتشاف معادن آغاز شده و تا تکمیل زنجیره تولید ادامه پیدا می‌کند. در حال حاضر کشور ما با برخورداری از حدود ۵۷ میلیارد تن ذخایر معدنی شناسایی شده و با تنوع ۶۹ ماده معدنی، جزو ۱۵ کشور برتر جهان از حیث ابعاد و تنوع ذخایر معدنی قرار دارد که می‌توان این فرصت را با تدبیر و مدیریتی صحیح همچون صنعت نفت، به بازاری بزرگ جهت کسب سرمایه‌های ملی تبدیل کرد. اگرچه برای تبدیل این توان بالقوه به بالفعل، باید به ابتدای زنجیره فعالیت‌های معدنی یعنی حوزه اکتشاف نگاه ویژه‌ای داشته و سرمایه‌گذاری‌های لازم جهت به‌کارگیری از دانش روز و تجهیزات و دستگاه‌های جدید در معادن کشور صورت پذیرد. خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» با هدف بررسی پیشرفت دانش مهندسی و تکنولوژی در زمینه اکتشاف و استخراج معادن فلزی به ویژه طلا در ایران و جهان و همچنین چالش‌های موجود جهت اکتشاف مواد معدنی، گفت‌وگویی با سید زانیار سید موسوی، مدیر امور معادن شرکت توسعه معادن طلای کردستان تدارک دیده است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

چالش‌های موجود جهت اکتشاف مواد معدنی و تامین خوراک کارخانه­های کشور را چگونه ارزیابی می­کنید؟

در زنجیره معدنکاری، اکتشاف مهم‌ترین حلقه بوده و در صورت عدم موفقیت در این زمینه سایر فعالیت‌های معدنی شامل استخراج و فرآوری دچار اخلال می­‌شود. اگر وضعیت اکتشاف ذخیره­‌های معدنی زیر سطح زمین در آینده نزدیک رشد خوبی نداشته باشد، ذخایر موجود جوابگوی نیاز صنایع معدنی نخواهد بود. در حال حاضر با توجه به اینکه اکثر معادنی که در سطح نمایان بوده، شناسایی و استخراج شده‌اند و تعدادی نیز در مرحله استخراج قرار دارند و همچنین با ادامه روند فعلی تناژ استخراج سالیانه مواد معدنی، در صورت عدم موفقیت در اکتشاف ذخایر پنهان، تامین مواد معدنی مورد نیاز کارخانه‌­های فرآوری و صنایع معدنی کشور در آینده با مشکل مواجه خواهد شد. از این رو جهت اکتشاف در عمق زمین، باید از تجهیزات و فن‌آوری‌های روز دنیا استفاده شود که مهم‌ترین روش‌­ها برای اکتشافات زیرسطحی شامل ژئوفیزیک، ژئوشیمی، حفاری­‌های عمیق اکتشافی و… است. از مهم‌­ترین چالش­‌های موجود در کشور جهت اکتشاف و تامین خوراک صنایع معدنی می‌­توان به عدم همکاری ارگان­‌های دولتی در صدور مجوزها و سوق دادن شرکت‌­های بزرگ سرمایه‌­گذاری جهت کاهش رغبت برای ادامه فعالیت در حوزه معدن؛ بروکراسی اداری غیرقابل توجیه جهت ارتقای موارد فنی و اقتصادی؛ ایجاد تعامل منطقی فی‌مابین معدن و افراد بومی منطقه و شهرستان؛ تحریم­‌های موجود در زمینه انتقال دانش و تکنولوژی به کشور؛ پیچیدگی تامین قطعات و تجهیزات مورد نیاز؛ اولویت قرار ندادن رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی کشور و اعمال نظرهای سلیقه‌­ای و تغییرات مکرر در حوزه مدیریت و به‌تبع اولویت­‌ها و تصمیمات اساسی مورد نیاز اشاره کرد.

ارزیابی شما از پیشرفت دانش مهندسی و تکنولوژی در زمینه اکتشاف مواد معدنی در جهان و ایران چیست؟

در دهه‌های اخیر روش‌­های نوین و ابزارهای پیشرفته در زمینه اکتشاف منابع معدنی گسترش قابل‌توجهی داشته است اما متاسفانه ورود این دانش و تکنولوژی به کشور با توجه به تحریم‌های موجود و سودآوری بیشتر افراد، به‌ کندی صورت گرفته است. بنابراین برای جلوگیری از این امر، باید از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت بیشتری انجام شود و هم‌زمان تجهیزات به‌ روز برای اعتبارسنجی نتایج تولیدات داخلی و کاهش عقب‌ماندگی از برنامه اکتشاف ذخایر کشور صورت پذیرد. بخشی از پیشرفت‌هایی که در زمینه مهندسی و تجهیزات اکتشاف معدن در جهان صورت گرفته است، در بحث ژئوفیزیک، تجهیزات پیشرفته‌­ای جهت افزایش دقت و عمق کاوش با ساخت دستگاه‌های فرستنده و توان انتشار قوی‌تر و کنترل شده امواج به زمین و گیرنده‌هایی که توان ثبت واقعی‌تر داده‌های برگشتی از زمین را داشته باشند، ارائه شده است. به‌ عنوان مثال می‌توان به روش «E-scan Surveys» در زمینه روش‌­های الکتریکی ژئوفیزیک اشاره کرد. در زمینه ژئوشیمی، اخیرا پیشرفت‌‌های قابل‌توجهی در ارتباط با نقش پوشش گیاهی و واکنش آن با سطح ایستابی و آب‌های زیرزمینی در ارتباط با کانه، جهت شناسایی دقیق‌تر فلزات حاصل از این واکنش در نزدیکی سطح زمین حاصل شده است. در زمینه انجام آنالیزهای شیمیایی، دستگاه‌های «XRF» قابل ‌حمل جهت اندازه‌گیری سریع و ارزان عیار عناصر در فیلد ارائه شده که هزینه­‌های مربوطه را کاهش و سرعت عملیات اکتشاف را به مقدار قابل‌توجهی افزایش داده است. در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی، پیشرفت‌­های حاصل شده در موضوع طیف­‌سنجی جرمی، باعث افزایش دقت، صحت و سرعت این تجهیزات شده است. در زمینه ژئوشیمی، دستگاه تجزیه آزادسازی مواد معدنی (MLA) جهت مطالعه کانی­‌های سنگین ارائه شده که کیفیت نتایج حاصله از پیشرفت  قابل‌توجهی برخوردار است. در زمینه حفاری اکتشافی، دستگاه‌های حفاری با امکان حفاری بیش از دو هزار متر، موجب پیشرفت قابل‌توجهی در اکتشاف ذخایر زیرسطحی شده است.

مهم‌ترین مراحل و روش‌های موجود جهت اکتشاف طلا شامل چه مواردی است؟

در بخش «ژئوفیزیک»، در مناطقی که طلا در ارتباط مستقیم با کانی‌سازی گوگردی (پیریت و کالکوپیریت،… ) و در نتیجه مناطق دگرسان است، روش‌های ژئوفیزیکی می‌تواند در اکتشاف کانسار سولفیدی طلا موثر واقع شود؛ در ژئوفیزیک هوایی می­‌توان از روش مغناطیس (تعیین توده‌­های آذرین نفوذی)، الکترومغناطیس هوایی (شناسایی توده‌های فلزی به‌ ویژه سولفیدی) و رادیومتری (برای شناسایی آلتراسیون پتاسیک) جهت اکتشاف طلا استفاده کرد. همچنین از روش­‌های مقاومت‌سنجی و «IP» القایی (تعیین زون­‌های سولفوره همراه با کانی‌زایی طلا) جهت اکتشاف طلا بر روی سطح زمین استفاده می­‌شود. در بخش «ژئوشیمی»، در مناطقی که ذخیره شامل زون اکسیدی بوده و در داخل توده سنگ طلای خالص هم وجود داشته باشد، نمی‌توان با اطمینان از ژئوفیزیک جهت اکتشاف طلا استفاده کرد. در این حالت از روش‌های ژئوشیمی جهت اکتشاف استفاده می­‌شود؛ در این روش نمونه‌برداری از تقاطع خطوط شبکه‌بندی انجام شده و بر اساس نتایج به دست آمده برای مراحل بعدی تصمیم­‌گیری خواهد شد. در روش «دورسنجی»، از تصاویر ماهواره‌­ای جهت شناسایی نواحی دگرسانی در ارتباط با کانی‌زایی طلا استفاده می­‌شود. در روش «حفر ترانشه»، پس از نمونه‌برداری ژئوشیمیایی جهت صحت‌سنجی نتایج و تعیین گسترش ماده معدنی، ترانشه­‌های طولی حفاری شده و نمونه‌برداری در امتداد ترانشه انجام می­‌گیرد. همچنین مرحله آخر قبل از تهیه مدل بلوکی و تخمین ذخیره، «حفاری گمانه»‌های اکتشافی بر اساس نتایج ژئوفیزیک، ژئوشیمی و حفر ترانشه جهت تعیین گسترش ماده معدنی و عیار در سه بعد است.

تحلیل جناب‌عالی از پیشرفت مهندسی و تکنولوژی در زمینه استخراج معادن فلزی در جهان و ایران چیست؟

در بحث استخراج معادن فلزی، طراحی معدن و تکنولوژی و ماشین‌آلات مهم‌ترین مسائل این حوزه را تشکیل می‌دهند. پیدایش و گسترش نرم‌افزارهای طراحی معادن همانند «Gemcom»، «Datamine»، «Surpac» و…، موجب پیشرفت چشمگیری در زمینه ساخت مدل بلوکی، طراحی اقتصادی معادن، تعیین ذخیره قابل استخراج و تعیین نسبت بهینه باطله‌برداری و به­ دنبال آن کاهش هزینه‌های استخراج یک تن ماده معدنی، افزایش راندمان و سود حاصل از فروش ماده معدنی شده است. سطح علمی متخصصان و دانش کشور در این زمینه پیشرفت قابل‌توجهی داشته و حتی امکان رقابت با سایر کشورهای پیشرفته وجود دارد. در زمینه تجهیزات و ماشین­‌آلات و همچنین کاربرد هوش مصنوعی، پیشرفت‌های چشمگیری در تمامی مراحل استخراج اتفاق افتاده است. با این وجود، متاسفانه در کشور ما به دلیل موارد مطرح شده، ورود این تکنولوژی‌ها به ‌کندی صورت می‌گیرد و در مواردی معادن در مقابل به‌روزرسانی روش استخراج مقاومت می‌کنند. مواردی از توسعه تکنولوژی و ماشین­‌آلات در استخراج مواد معدنی در جهان شامل «حفاری چال‌­های انفجاری و نمونه‌گیری» بوده که در معادن فلزی بزرگ‌مقیاس جهان، حفاری چال­‌های مربوط به الگوی انفجار توسط ربات‌ها انجام شده است و این امر موجب حفاری دقیق چال­‌ها (از نظر شیب، آزیموت، عمق و فاصله از سایر چال‌ها)، نمونه‌گیری معرف و انفجار بهینه می­‌شود. در «سیستم دیسبچینگ ماشین‌­آلات معدنی»، در معادن روباز بزرگ‌مقیاس صف دامپ‌تراک­ها جهت بارگیری، تخلیه اشتباه در دامپ­‌های باطله و ماده معدنی، عدم برنامه تعمیر و نگهداری و توقف‌های مداوم مکانیکی و عملیاتی ماشین­‌آلات، راندمان عملیات معدن­کاری را به دلیل نبود اطلاعات همه‌جانبه به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌­دهد. سیستم دیسبچینگ از سه بخش جمع‌­آوری و مدیریت داده­‌های عملیاتی و ماشین‌­آلات، بخش ارتباطی بیسیم بین اجزا و سیستم مدیریت پردازش و تصمیم‌گیری تشکیل شده است که با مدیریت، کنترل و نظارت بر عملیات معدن، کنترل فنی تجهیزات و ماشین‌آلات و بهینه‌سازی، عملیات حمل‌ونقل معدن را امکان‌پذیر خواهد کرد. این سیستم قابلیت اتصال و نمایش تجهیزات به‌ صورت کاملا آنلاین را فراهم می‌سازد. در زمینه «پایش آنلاین جابه‌جایی دیواره­‌های معدن»، پایداری شیب یکی از پارامترهای اصلی و تعیین‌کننده در اقتصاد و ایمنی در معادن روباز است. شکست و به‌تبع آن گسیختگی شیب، سبب زیان­‌های جبران‌ناپذیر اقتصادی و جانی می‌شود. بنابراین پایش آنلاین و پیوسته جابه‌جایی دیواره‌­های معدن جهت پیش‌­بینی زمان و حجم شکست ضروری است. در یک دهه اخیر تکنولوژی ساخت رادار و استفاده از تصاویر ماهواره‌­ای جهت پایش آنلاین جابه‌جایی دیواره­‌ها در معادن بزرگ دنیا مورد استفاده قرار گرفته است. در تعدادی از معادن بزرگ کشور نیز همانند معدن سنگ‌آهن گل­‌گهر، از سیستم رادار جهت پایش جابه‌جایی دیواره‌­های معدن استفاده می­‌شود.

هم‌اکنون فناوری به‌روز استخراج از معادن و استحصال طلا در واحدهای فرآوری مطرح جهانی چیست و شرکت توسعه معادن طلای کردستان چه تمهیداتی را به منظور به‌کارگیری این تکنولوژی‌­ها اندیشیده است؟

در حال حاضر شرکت توسعه معادن طلای کردستان جهت اکتشافات تکمیلی طلا در منطقه در نظر دارد از تکنولوژی به‌روز ژئوفیزیک هوایی استفاده کند. همچنین در صورت بهره‌برداری از معدن طلای قلقله و گسترش کاواک استخراجی، سیستم دیسبچینگ جهت کنترل ناوگان ماشین‌آلات استخراج به کار گرفته خواهد شد. تکنولوژی جهانی مناسب برای استحصال طلا از کانسنگ‌های با عیار پایین به روش سیانیداسیون یوده که در فرایند کارخانه فرآوری طلای کردستان نیز بر مبنای این روش است؛ با این تفاوت که در مرحله خالص‌سازی طلا از تجهیزات به‌روز استفاده می‌شود. از موارد حائز اهمیت پروژه استحصال طلای کردستان، می‌توان به تامین تجهیزات اصلی پروژه از سازندگان داخلی اشاره کرد که علاوه بر حمایت از تولید داخل، در به‌کارگیری تجهیزات داخلی در پروژه­های مهمی از جمله کارخانه‌های طلا نقش ویژه‌ای خواهد داشت.

انتهای پیام//

با هدف تسریع در اجرا و بهره‌برداری از کارخانه صورت گرفت؛

6:03 /چهارشنبه/6 تیر 1403

مدیر امور معادن شرکت توسعه معادن طلای کردستان مطرح کرد:

15:29 /یکشنبه/27 خرداد 1403

فواد میثمی، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه و عضو هیئت مدیره شرکت توسعه معادن طلای کردستان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

12:34 /چهارشنبه/19 اردیبهشت 1403

داود رئیسی، مدیرعامل شرکت معادن و صنایع معدنی کارند صدر جهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

6:00 /یکشنبه/3 دی 1402

محمد نبی نوری، مدیرعامل شرکت توسعه معادن پارس تامین در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

6:07 /شنبه/23 اردیبهشت 1402

داود رئیسی، مدیرعامل شرکت معادن و صنایع معدنی کارند صدر جهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

5:49 /پنجشنبه/18 اسفند 1401
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

اینفوگرافیک شرکت توسعه معادن طلای کردستان؛

6:34 /شنبه/19 خرداد 1403
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/12

157107

فلزات آنلاین

1403/04/12

483684

فلزات آنلاین

1403/04/12

635024

فلزات آنلاین

1403/04/12

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/12

23589

فلزات آنلاین

1403/04/12

2500

فلزات آنلاین

1403/04/12

42457

فلزات آنلاین

1403/04/12

51616

فلزات آنلاین

1403/04/12

44720

فلزات آنلاین

1403/04/12

41590

فلزات آنلاین

1403/04/12

26663

فلزات آنلاین

1403/04/12

28557

فلزات آنلاین

1403/04/12

26405

فلزات آنلاین

1403/04/12

36910

فلزات آنلاین

1403/04/12

33523

فلزات آنلاین

1403/04/12

46287

فلزات آنلاین

1403/04/12

25901

فلزات آنلاین

1403/04/12

41977

فلزات آنلاین

1403/04/12

45607

فلزات آنلاین

1403/04/12

3530600