در نشست کنترل مدیریت شرکت آلومینیوم ایران که با حضور عباس نعیمی قائم مقام ایمیدرو، احمد مجیدی مدیرعامل ایرالکو و اعضای هیئتمدیره این شرکت و نیز معاونان و مدیران ایمیدرو برگزار شد، بر لزوم دستیابی به تولید ۲۰۰ هزار تنی شمش در سال جدید تاکید صورت گرفت و در ادامه نیز به برنامههای این شرکت شامل افزایش کمی و کیفی تولیدات، ذخیرهسازی مواد اولیه، مدیریت هزینه تمام شده، افزایش ظرفیت تولید و پیگیری احداث پروژه آندسازی (واقع در خیرآباد)، اشاره شد.
به گزارش «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، عباس نعیمی که در جلسه کنتــرل مدیریــت ایرالکــو بـــا حضــور اعضــای هیئـتمدیــره شرکــت و همچنیــن معاونــان و مدیران ایمیدرو سخن میگفت، اظهار داشت: ۲۰۰ هزار تن، حداقل رقم تولید این شرکت در سال جاری باشد.
وی پـــس از استمـــاع گـــزارش عملکـــرد و برنامههای شرکت آلومینیوم ایران، افزود: موضوع «رکود صنایع پایین دست داخلی» به عنوان یک تهدید مطرح شده است؛ در حالــی کـه این پدیده، فرصتی برای صادرات ایجاد میکند.
قائم مقام ایمیدرو گفت: امروزه بیش از هر شرایط دیگر، کشور به صادرات و ارزآوری نیاز دارد.
نعیمی ادامه داد: ایرالکو با برطرف کردن نیاز بازار داخل، بخشی از تولیدات خود را روانه بازارهای صادراتی کند.
وی درباره وضعیت سوددهی شرکت، یادآور شد: سود کمتر از رقم سال گذشته پذیرفتی نیست و باید با مواردی ازجمله مدیریت بهینه داراییها، کاهش هزینهها، رشد تولید و توجه به صادرات، افزایش سود را برای ایرالکو رقم زد.
قائم مقام ایمیدرو با بیان اینکه بخشی از چالشهای کلان ایرالکو از طریق ایمیدرو حل میشود، اذعان داشت: این سازمان در مواردی ازجمله تامین مواد اولیه و نحوه تامین ارز، در کنار شرکت ایرالکو قرار دارد.
نعیمی درباره راه حل تامین آند مصرفی کارخانه، گفت: یکی از راه حلهای این امر، احداث کارخانه آندسازی با مشارکت بخش خصوصی است که به تولید آند کارخانههایی آلومینیوم بپردازد.
وی تاکید کرد: اتمام طرحهای نیمهتمام آندسازی که مربوط به دهه گذشته ا ست، نیاز ایرالکو به آند را حل خواهد کرد.
قائم مقام ایمیدرو همچنین درباره تامین مالی ایرالکو، یادآور شد: بخشی از سود را صرف افزایش سرمایه و اجرای طرحها کنید.
نعیمی درباره کاهش هزینهها گفت: هنر مدیران این است که بدون تعدیل نیروی انسانی و با استفاده از مدیریت بهینه مالی، رشد تولید و صادرات به افزایش درآمد کمک کنند.
تامین آلومینیوم یک خودروساز
در ایـن جلسـه، احمـد مجیـدی مدیــرعامل ایرالکـــو اظهــار داشــت: فــروش ایـن شرکـت از ۱۶۸هزارتــن ســال ۹۷ بــه ۱۷۳ هــزار تــن در ســال گذشته رسید و در سال ۹۹ نیز فروش ۱۹۱ هزارتنی هدفگذاری شده است.
وی درباره تامین نیاز خودروسازان به آلومینیوم، گفت: با یکی از شرکتهای خودروسازی برای تامین آلومینیوم آلیاژی وارد همکاری شدهایم و قرار است حداقل ۲۴ هزار تن از محصول تولیدی آلومینیوم ایران، جایگزین شمشهای وارداتی آن شرکت خودروسازی شود.
قائم مقام ایمیدرو اضافه کرد: درآمد ایرالکو از دو هزار و ۸۰۰ میلیـارد تومــان طی ســال ۹۷ بــه سههزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سال قبل رسید و امسال نیز به درآمد چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی دست خواهیم یافت.
برنامههای افزایش تولید
مجیدی درباره راهبردها و برنامههای شرکت برای ارتقای تولید و صادرات، بیان کرد: افزایش کمی و کیفی تولیدات، ذخیرهسازی مواد اولیه، مدیریت هزینه تمام شده، افزایش ظرفیت تولید و پیگیــری احــداث پــروژه آنــدسازی (واقــع در خیرآباد) ازجمله برنامههای این شرکت است.
وی افزود: بخشی از افزایش تولید با حذف تکنولوژی قدیمــی ۶۸ کیــلوآمپر و استفــاده از تکنولوژی ۶۰۰ کیلوآمپر برای تولید شمش است.
مدیرعامل ایرالکو درباره مصرف آند گفت: سالانه ۴۰ هــزار تن آنـد در داخل کارخانه تولید و ۶۰هزار تن از خارج کشور وارد میکنیم.
مجیدی تصریح کـرد: در این شرکت، فقـط کارخانــه آنــدسازی آلودگی ایجــاد میکنــد؛ در حالــی کــه بیــرون از مجموعــه، کـل شرکــت را آلودهکننده محیط زیست قلمداد میکنند.
وی تاکید کرد: تامین مواد اولیه مورد نیاز در داخل شرکت، شناسایی معادن جدید و مشارکت با شرکتهای معدنی ازجمله راهکارهای تامین پایدار مواد اولیه شناسایی شده است.
در پایـــان ایــن نشسـت مقــرر شـد شرکــت آلومینیوم ایران (ایرالکو)، فهرستی از مشخصات پروژهها، هزینهها و زمانبندی آنها را به منظور تصمیمگیری و تعیین تکلیف اعلام کند.