سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۴:۰۳ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 8:30 /دوشنبه/13 شهریور 1402

اهمیت بهبود فضای کسب‌وکار برای تسهیل فعالیت‌های صنعتی؛

طرح‌ریزی برای جهش تولید

گروه صنعتی صفا که یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های صنعتی در کشور و جهان به شمار می‌آید، فعالیت خود را با هدف ساخت ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی آغاز کرد و سپس با رویکرد کسب سهم بیشتر از بازارهای داخلی و صادراتی راهبردهای خود را بر توسعه سبد محصولات با احداث واحدهای صنعتی در اقصی نقاط کشور متمرکز کرد. در حال حاضر گروه صنعتی صفا با برخورداری از سبدی متنوع و جذاب نه تنها به رشد تولید و اشتغال‌زایی کشور کمک می‌کند بلکه با عرضه محصولات خود در بازار کشورهای اروپایی و خاورمیانه موفق به کسب درآمدهای ارزی فراوانی می‌شود. آنچه در این میان می‌تواند چشم‌انداز رشد و سودآوری این مجموعه را به چالش بکشد، مقررات‌گذاری‌‌های نهادهای دولتی در حوزه سیاست‌های پولی و بانکی است؛ موضوعی که می‌تواند مانعی جدی برای تحقق شعار رشد تولید در کشور باشد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، بررسی مسیر رشد اقتصادی اغلب کشورهای توسعه‌یافته جهان نشان می‌دهد که یکی از الزامات تحقق توسعه صنعتی در هر کشور، سیاست‌گذاری‌های اقتصادی دولت آن و ایفای نقش تنظیم‌گری و نظارت است. به بیان دیگر، رشد صنعتی و اقتصادی رقم نمی‌خورد مگر از طریق شکل‌گیری همکاری سازنده‌ای میان بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی و نهادهای سیاست‌گذار و ناظر تا به این ترتیب، دولت ضمن ایجاد فضایی رقابتی و سالم، به رفع دغدغه‌های تولیدکنندگان در حوزه‌های مختلف مانند تامین مواد اولیه، تامین مالی و توسعه بازار بپردازد و موجب تسهیل محیط کسب و کار صنایع شود.

اغلب سیاست‌گذاری‌ها و وضع مقررات با هدف تسهیل فرایندها در محیط کسب‌وکارها تدوین می‌شوند اما گاهی همین مقررات به جای نقش تسهیل‌کنندگی، به موانعی بر سر راه بنگاه‌های اقتصادی تبدیل شده که می‌تواند خسارات سنگینی را برای تولید و سودآوری بنگاه‌ها به همراه داشته باشد. معضلات تامین مالی از طریق بانک‌ها و نهادهای مالی، یکی از مهم‌ترین معضلات بالادستی فعالیت‌ بنگاه‌های اقتصادی در کشور برشمرده می‌شود. عواملی مانند نرخ‌های بالای تامین مالی و شرایط بازپرداخت تسهیلات موجب می‌شود که واحدهای صنعتی و تولید برای تامین نیازهای مالی خود با پیچیدگی‌ها و دشوارهای خاصی مواجه باشند که این مسئله، مانعی جدی برای تحقق سیاست‌گذاری‌های بالادستی مبنی بر رشد تولید در کشور است.

گروه صنعتی صفا، یکی از ریشه‌دارترین و قدیمی‌ترین بنگاه‌های اقتصادی در ایران محسوب می‌شود که ۱۸۵ سال قدمت خانوادگی داشته و توانسته است با تولید و عرضه طیف گسترده‌ای از محصولات عمدتا نهایی، با سرعت بالایی در مسیر خلق ارزش و سودآوری حرکت کند. با این حال، این شرکت نیز همانند سایر بنگاه‌های اقتصادی فعال در کشور در سال‌های اخیر با چالش‌های متعددی در زمینه مقررات‌گذاری‌های دولتی و فرایندهای بانکی روبه‌رو بوده است؛ موضوعی که ریسک‌های بزرگی را بر سر راه فعالیت و توسعه آن ایجاد می‌کند.

سبد متنوع و جذاب گروه صنعتی صفا

گروه صنعتی صفا مجموعه‌ای متشکل از شرکت‌ها و کارخانه‌های فعال در حوزه ساخت و تولید سازه‌های فولادی، لوله و پروفیل، سیم‌ و کابل، محصولات پلیمری، محصولات غذایی و نوشت‌افزار است که فعالیت خود را تحت عنوان شرکت استاد در سال ۱۳۵۵ با هدف ساخت سازه‌های فلزی، ادوات کشاورزی و ماشین‌آلات صنعتی را آغاز کرد و در سال ۱۳۵۷ این شرکت ساخت سازه‌های فولادی را در اولویت قرار داد. این مجموعه با سرمایه‌گذاری در سهام گروه صنعتی آمل در سال ۱۳۶۱ و کارخانجات نورد و پروفیل ساوه موفق شد لوله و پروفیل را نیز به سبد محصولات خود اضافه کند. با توجه به رویکردهای توسعه‌محور و تکمیل سبد محصولات، ساخت لوله‌‌های انتقال نفت و گاز بین‌شهری نیز در دستور کار مجموعه قرار گرفت و در سال ۱۳۷۰ کارخانجات نورد و لوله صفا با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن لوله‌های با قطر هشت تا ۱۲۰ اینچ وارد مدار تولید شد. شرکت سازه‌های فلزی و ماشین‌آلات صنعتی صفا نیز در زمینه تولید انواع سازه‎های فولادی، ماشین‌آلات کشاورزی و دستگاه‌های تولید نورد لوله و پروفیل فعالیت خود را در سال ۱۳۸۱ آغاز کرد. شرکت نورد و لوله صفا طوس نیز در سال ۱۳۸۳ به منظور ساخت لوله‌های انتقال آب سد دوستی میان ایران و ترکمنستان و کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل در مشهد تاسیس شد. شرکت صنعت پلیمر اهواز نیز در سال ۱۳۸۷ با هدف تولید کامپاندهای پلی‌الفینی (مواد اولیه پوشش لوله‌های فولادی) و تامین خوراک واحدهای لوله‌سازی با ظرفیت تولید سالانه دو هزار و ۵۰۰ تن محصول وارد مدار تولید شد. گروه صنعتی صفا در سال ۱۳۸۸ نیز با راه‌اندازی شرکت قلم خودکار صفا به عرصه جدیدی پا نهاد و اکنون این شرکت با برخورداری از مدرن‌ترین ماشین‌آلات یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده نوشت‌افزار کشور است. در حال حاضر گروه صنعتی صفا با برخورداری از طیف وسیعی از محصولات و استقرار شرکت‌های زیرمجموعه در استان‌های مختلف کشور، یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های صنعتی خاورمیانه به شمار می‌آید. تخصص اصلی این گروه صنعتی تولید انواع مقاطع فولادی در صنایع مختلف است و شرکت‌های کارخانجات نورد و پروفیل ساوه و نورد و لوله صفا با ظرفیت تولید نزدیک به چهار میلیون تن و اشتغال‌زایی برای بیش از پنج هزار نفر بزرگ‌ترین شرکت‌های مجموعه هستند.

به طور کلی عملکرد گروه صنعتی صفا در حوزه تولید، سودآوری و ایجاد اشتغال نتایج ارزشمندی را به دنبال داشته است. این مجموعه همچنین با در نظر داشتن اهمیت تکنولوژی و نوآوری در تولید، از خلاقیت، توان و تخصص نیروهای جوان و کارآمد در داخل کشور بهره‌مند می‌شود. این مسئله موجب شده است تا گروه صنعتی صفا با تولید محصولات باکیفیت و به‌روز، توانایی تامین بخش بزرگی از بازارهای داخلی و همچنین حضور در بازارهای کشورهای همسایه را داشته باشد و به برندی معتبر در بازار محصولات نوردی و فولادی تبدیل شود. گروه صنعتی صفا با داشتن بیش از ۶ دهه تجربه در حوزه تولید مقاطع و سازه‌های فولادی و نوردی، پروژه‌های جدیدی را برای توسعه و افزایش ظرفیت تولید و کسب سهم بیشتر از بازار در دستور کار قرار داده است که برخی از آن‌ها در مرحله بهره‌برداری قرار دارند. دو پروژه احداث واحدهای نورد سبک با ظرفیت تولید سالانه چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصول و نورد سنگین با ظرفیت تولید سالانه هشت میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول واقع در شهرستان ساوه از جمله مهمترین آن‌ها محسوب می‌شوند که زمینه اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم برای بیش از چهار هزار نفر را فراهم می‌کنند. گروه صنعتی صفا در ادامه استراتژی‌های توسعه بازار و تنوع‌بخشی به سبد محصولات خود، با استفاده از مطالعات انجام‌شده در شناسایی نیاز بازارهای داخلی نسبت به احداث واحد تولید لوله‌های بدون درز اقدام کرده است. در ساخت این محصول از به‌روزترین تکنولوژی روز دنیا استفاده می‌شود و با تولید لوله‌های بدون‌درز نیاز صنایع نفت و گاز کشور به این محصول استراتژیک برطرف می‌شود. سه پروژه مجتمع صنعتی نورد و لوله هرمز (به تدریج در پنج فاز در بندرعباس در حال انجام است که ماشین‌آلات ان خریداری و اقدامات لازم جهت خطوط تولید استنلس استیل صورت گرفته است. این مجموعه بزرگ‌ترین مجتمع فعال در این حوزه در خاورمیانه محسوب می‌شود.) و صفاخودرو دیزل (با فعالیت در حوزه تولید خودروی تجاری باری و مسافری) و صفا موتور (تولید خودروی سواری)، از دیگر پروژه‌های توسعه گروه صنعتی صفا به شمار می‌آیند که طی چند سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند.

چالش‌های تامل‌برانگیز

از آنجایی که بخش عمده محصولات گروه صنعتی صفا در زمره محصولات استراتژیک قرار می‌گیرد، تامین بازار داخلی در اولویت این شرکت قرار دارد. با این حال، این گروه با استفاده از اصول مشتری‌مداری، برخورداری از سبد متنوع محصولات، ارتقای کیفیت محصول و بهره‌مندی از تکنولوژی و فناوری‌های روز دنیا، در بازارهای جهانی نیز حضوری موثر و درخشان داشته است. محصولات گروه صنعتی صفا شامل لوله‌های سیاه و گالوانیزه، لوله‌های آب و گاز شبکه انتقال و توزیع، لوله و پروفیل صنعتی و ساختمانی به کشورهای اروپایی و خاورمیانه صادر می‌شود و در لیست مشتریان خارجی این گروه به جز کشورهای مذکور ارمنستان، ازبکستان و ترکمنستان نیز مشاهده می‌شوند. گروه صنعتی صفا با هدف ارتقای سهم خود از بازارهای داخلی و بین‌المللی، مطالعات خود را در حوزه استراتژی‌های توسعه و نفوذ به بازارهای جدید به طور مستمر دنبال می‌کند تا همواره در مسیر رشد سودآوری و پویایی حرکت کند. بدیهی است توسعه سبد محصول نیز بخشی از استراتژی‌های توسعه‌محور این گروه را تشکیل می‌دهد و در این خصوص طرح‌ها و پروژه‌های توسعه‌ای متعددی تعریف شده‌ است.

آنچه که به عنوان تهدید و ریسک جدی در اجرای به‌ موقع طرح‌های توسعه و پیاده‌سازی استراتژی‌های کسب‌وکار مطرح می‌شود، همکاری نامناسب نهادهای بالادستی و قانون‌گذار با بخش خصوصی و فعالان صنعت است. به ثمر رسیدن سرمایه‌گذاری‌های گروه صنعتی صفا به عنوان فعال بخش خصوصی، بسیار تحت تاثیر تعیین مقررات و دستورالعمل‌های دولتی و بانکی قرار می‌گیرد. این گروه صنعتی از طریق پروژه‌های توسعه نه تنها کسب‌وکار خود را گسترش می‌دهد و درآمدهای ریالی و دلاری قابل توجهی را برای کشور و منطقه فعالیت خود به دست می‌آورد بلکه با چشم‌انداز رشد سودآوری و توسعه‌ای، می‌تواند اشتغالزایی فراوان و پایداری را در کشور ایجاد ‌کند.

نگاهی به سیاست‌گذاری‌های کلان اقتصادی و شعارهای انتخاب شده برای سال‌های اخیر نشان می‌دهد که موضوع رشد تولید و مانع‌زدایی آن از چه جایگاه پراهمیتی در بهبود شرایط اقتصادی کشور برخوردار است. با این حال، برخی مقررات‌گذاری‌های نهادهای بالادستی و همچنین مقررات و دستورالعمل‌های بانکی کشور، نه‌تنها نتوانسته‌اند زمینه لازم را برای تسهیل فعالیت صنایع ایجاد کنند بلکه عواملی مانند نرخ‌های بالای تامین مالی و شرایط بازگشت تسهیلات خود به موانع جدی برای فعالیت صنایع ایجاد شده‌اند که این مسئله، ریسک‌هایی جدی را برای افزایش هزینه‌ها، کاهش سودآوری و کاهش توان نقدینگی بنگاه‌های اقتصادی ایجاد می‌کند و در نهایت ضربات سنگینی را بر مقوله تولید در کشور وارد می‌آورد. طبیعتا راهکار برون‌رفت از این مسئله، ایجاد تعاملی سازنده میان فعالان صنعت، نهادهای بانکی و مالی و نهادهای قانون‌گذار و ‌سیاست‌گذار است تا به این ترتیب زمینه لازم برای ترقی و رونق فعالیت‌ بنگاه‌هایی مانند گروه صنعتی صفا در فضای اقتصادی کشور فراهم شود.

انتهای پیام//

طی حکمی از سوی مدیرعامل گروه صنعتی سپنتا،

15:12 /شنبه/19 خرداد 1403

کارشناس بازرگانی شرکت پانیا صنعت پارس:

13:23 /چهارشنبه/16 خرداد 1403

مدیر تولید شرکت لوله و پروفیل آنتن‌کار امین مطرح کرد:

15:21 /دوشنبه/24 اردیبهشت 1403

مدیرعامل گروه صنعتی سپنتا مطرح کرد:

8:29 /شنبه/22 اردیبهشت 1403

با حضور مدیرعامل گروه صنعتی سپنتا برگزار شد؛

5:36 /چهارشنبه/12 اردیبهشت 1403

مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

16:13 /چهارشنبه/29 فروردین 1403

رسول صادقی، مدیرعامل گروه صنعتی سپنتا در گفت‌وگو با «فلزات‌‎آنلاین»:

13:25 /شنبه/29 اردیبهشت 1403

محمد کشانی، مدیرعامل شرکت تولید و توسعه صبح پارسیان صبا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

7:53 /شنبه/5 اسفند 1402

محمد رستمی صفا، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره گروه صنعتی صفا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

6:03 /شنبه/11 شهریور 1402

مسعود محجل امامی، مدیرعامل گروه مهر سهند در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

7:49 /شنبه/20 خرداد 1402

فاطمه موحد، مدیرعامل شرکت صدرا پروفیل کاوه (فولاد موحد) در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

18:50 /شنبه/7 خرداد 1401

مدیرعامل شرکت فولاد پروفیل مشهد عنوان کرد:

17:43 /دوشنبه/12 اردیبهشت 1401
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

اینفوگرافیک اولین تولیدکننده پروفیل در ایران؛

5:04 /دوشنبه/22 آبان 1402
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700