سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۲۰:۵۶ /دوشنبه/۲۸ خرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 10:19 /دوشنبه/7 خرداد 1403

مدیرعامل شرکت الکترو افق مازندران مطرح کرد:

ظرفیت‌هایی که خالی مانده‌اند

مدیرعامل شرکت الکترو افق مازندران، تولیدکننده سیم و کابل‌های برقی گفت: متاسفانه علی‌رغم اقدامات توسعه ‌صنعتی که در شهرستان آمل انجام شده و رشد صنعتی قابل‌توجه این منطقه در استان مازندران که بخش اعظمی از صنعت، معادن و صادرات استان را در خود جای داده است، صنعت سیم و کابل به عنوان یکی از صنایع تامین‌کننده با تمام ظرفیت خود فعالیت ندارد.

مدیرعامل شرکت الکترو افق مازندران، تولیدکننده سیم و کابل‌های برقی گفت: متاسفانه علی‌رغم اقدامات توسعه ‌صنعتی که در شهرستان آمل انجام شده و رشد صنعتی قابل‌توجه این منطقه در استان مازندران که بخش اعظمی از صنعت، معادن و صادرات استان را در خود جای داده است، صنعت سیم و کابل به عنوان یکی از صنایع تامین‌کننده با تمام ظرفیت خود فعالیت ندارد. به همین دلیل برای حل این چالش‌، پیشنهاد می‌شود، توسعه صادرات، کنترل نوسانات بازار، رشد فعالیت‌های بخش ساخت‌و‌ساز و جلوگیری از خام‌فروشی مواد اولیه در دستور کار قرار بگیرد.

شمس‌الدین مقتدایی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» در رابطه وضعیت بازار و تولیدکنندگان سیم و کابل‌های برقی در دو ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳، بیان کرد: متاسفانه به دلیل تقاضای پایین مصرف‌کنندگان برای سیم و کابل‌های برقی، فعالیت تولیدکنندگان این محصولات از اواخر سال گذشته تحت تاثیر قرار گرفته است. در حال حاضر نیز با توجه با روند نزولی نرخ ارز و نگرانی معامله‌گران از شرایط بازار، خرید‌و‌فروشی برای محصولات صورت نمی‌گیرد و باید منتظر ماند و دید که مسیر حرکت بازار به چه سمتی خواهد بود. به همین دلیل تا انتخابات پیش‌رو، تقاضای بازار همچنان ضعیف خواهد ماند و تغییر مثبتی در میزان معاملات حس نخواهد شد. باید توجه داشت که مسیر حرکت بازار و تقاضای مشتریان به مولفه‌های متعددی بستگی دارد که یکی از آن‌ها فعالیت بخش ساخت‌‌و‌ساز است؛ در صورتی که فعالیت صنایع مصرف‌کننده رو به رشد و توسعه باشد، شرایط تولیدکنندگان و صنعت سیم و کابل هم مطلوب خواهد بود. شایان ذکر است که برخی از تولیدکنندگان و معامله‌گران بر این باور بودند که ثبت قیمت ۱۰ هزار دلاری مس بعد از گذشت بیش از دو سال در بورس فلزات لندن می‌تواند محرکه‌ای برای تقاضای مشتریان در بازار مصرف باشد اما این موضوع آن‌طور که باید موثر واقع نشد. در حالی که در سال‌های گذشته شاهد این موضوع بوده‌ایم که میزان خریدو‌فروش در بازار، همگام با رشد قیمت‌ها صعودی می‌شد.

رویکردی برای رشد

وی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از متغیرهای تاثیر‌گذار بر عملکرد یک واحد تولیدی چیست، عنوان کرد: رویکردها و سیاست‌گذاری‌های کلان دولت در زمینه‌های مختلف به خصوص حوزه تولید و اقتصاد کشور، مهم‌ترین عامل موثر بر فعالیت واحدهای صنعتی است؛ به همین دلیل با توجه به شرایط فعلی این احتمال را می‌دهیم که تا پایان سال جاری، شرایط اقتصادی کشور دستخوش تغییرات زیادی نشود و در این مدت به روال سابق خود ادامه دهد. این در حالی است که اگر توسعه صادرات کشور و افزایش مراودات تجاری در اولویت کار قرار گیرد، شاهد این موضوع خواهیم بود که شرکت‌های بزرگ تمرکز خود را روی بازارهای صادراتی معطوف کرده و شرکت‌های کوچک نیاز بازارهای داخلی را تامین می‌کنند و شرایط صنعت سیم و کابل کشور بهبود می‌یابد. در حال حاضر میزان صادرات سیم و کابل ایران افت پیدا کرده است و علاوه‌ بر تولیدکنندگان کشور ترکیه، برخی از کشورهای آفریقایی نیز با توسعه صنعت سیم و کابل خود به رقیبان سرسختی برای ما در بازارهای بین‌المللی تبدیل شده‌اند. در حالی که کیفیت محصولات تولید شده در ایران به دلیل استانداردهای کیفی تعریف شده و فرایند تولید متفاوت، نسبت به سیم و کابل‌های تولید شده در کشورهای همسایه از کیفیت بالاتری برخوردار است. ضمن اینکه ماشین‌آلات و تجهیزاتی که تولیدکنندگان ایرانی از آن‌ها استفاده می‌کنند، نسبت به تولیدکنندگان عراقی پیشرفته‌تر است. به همین دلیل محصولات این کشور از کیفیت بالایی برخوردار نبوده و سیستم‌های سیم‌کشی در عراق چندان قدرتمند نیست؛ حتی مشتریانی که اطلاعات تخصصی در خصوص سیم و کابل ندارند هم با مشاهده محصولات عراقی و ایرانی در کنار یکدیگر به راحتی متوجه تفاوت آن‌ها خواهند شد. در این میان باید به نکته جالبی اشاره کنم که مدیریت برخی از واحدهای فعال در کشور عراق، توسط تولیدکنندگان ایرانی صورت می‌گیرد که سیم و کابل را بر اساس استانداردهای تعریف شده در این کشور تولید می‌کنند.

مدیرعامل شرکت الکترو افق مازندران در رابطه با بازارهای هدف این مجموعه، تصریح کرد: ما در شرکت الکترو افق مازندران تمایل زیادی به صادرات و فعالیت در بازارهای خارجی داریم اما به سبب محدودیت در سرمایه مورد نیاز برای انجام این کار، نوسان شدید قیمت‌ها در بازار و نبود اطلاعات کافی برای شناسایی بازارها و ارتباط با مشتریان، محصولات خود را فقط در بازارهای داخلی عرضه می‌کنیم؛ به همین دلیل از سرمایه‌گذارانی که اطلاعات و تجربه کافی در زمینه صادرات دارند، استقبال کرده و با آن‌ها شریک تجاری خواهیم شد. باید اضافه کنم، با توجه به اینکه مجموعه در شهرستان آمل استان مازندران واقع شده است، بخش عمده‌ای از سیم و کابل‌های تولیدی شرکت الکترو افق مازندران در این استان عرضه می‌شود و در حال حاضر به دلیل عدم پرداخت به موقع مطالبات از سوی برخی از مشتریان در سایر استان‌های کشور، مرسوله‌ای را به نقاط دیگر ارسال نمی‌کنیم؛ این در حالی است که در سال‌های گذشته با توجه به کیفیت بالای محصولات، مشتریانی از کلان‌ شهرهای بزرگ نظیر تبریز و اصفهان داشتیم.

مقتدایی در پاسخ به این سوال که شرکت الکترو افق مازندران در سال جاری به دنبال تحقق چه اهدافی است، گفت: در سال ۱۴۰۳ به دنبال افزایش فعالیت‌های خود در تمام زمینه‌های تولیدی هستیم و امیدواریم که شرایط بازار مصرف نیز رو به بهبود باشد. در کنار آن نیز سعی بر این داریم که سیم و کابل‌ها خاص و جدیدی را به سبد محصولات مجموعه اضافه کنیم؛ البته همان‌طور که اشاره شد، با چالش محدودیت سرمایه مواجه هستیم و بانک‌ها نیز در اعطای وام و تسهیلات به واحدهای تولیدی سخت‌گیری‌های فراوانی را به عمل می‌آورند. به همین دلیل برای تامین منابع مالی مورد نیاز خود در کوتاه‌ترین زمان ممکن و اخذ مطالبات از مشتریان به منظور خرید و جایگزینی مجدد مواد اولیه، باید از سایر روش‌های تامین مالی بهره ببریم.

آمل، قطب صنعتی استان

وی در ادامه با اشاره به تعداد تولیدکنندگان سیم و کابل در شهرستان آمل، اظهار داشت: در حال حاضر چهار شرکت تولیدی سیم و کابل در شهرستان آمل فعالیت دارند که محصولات خود را به سایر استان‌ها نیز ارسال می‌کنند اما بعضی از آن‌ها از نظر مالی عملکرد چندان مطلوبی ندارند. در حالی که شرکت الکترو افق مازندران به تناسب سرمایه‌گذاری‌ها انجام شده در این صنعت، باقدرت در بازار رقابتی حضور پیدا کرده است و رمز موفقیت آن نسبت به سایر رقبا، استفاده از ماشین‌آلات پیشرفته و به‌کار‌گیری نیروی انسانی کمتر در بخش‌های مختلف که در نهایت قیمت تمام شده پایین‌تر را به دنبال داشته‌اند، بوده است. در این میان ممکن است این سوال مطرح شود که آیا با کاهش وابستگی به نیروی انسانی در واحدهای تولیدی سیم و کابل، شهرستان آمل با معضل بیکاری دست به گریبان خواهد شد؟ در جواب آن باید گفت که شهرستان آمل قطب صنعتی استان مازندران محسوب می‌شود و بخش عمده‌ای از صنایع استان در شهرستان نامبرده فعالیت دارند. به همین دلیل با احداث کارخانه‌های متعدد در چهار شهرک صنعتی بزرگ شهرستان آمل و تاسیس شرکت‌های توزیع‌کننده، اکثر افراد محلی مشغول به کار هستند و حتی نیاز به جذب نیرو از سایر مناطق نیز بسیار احساس می‌شود؛ به طوری که در این منطقه بیش از ۵۰ شرکت در زمینه پخش محصولات سیم و کابلی فعالیت دارند.

مدیرعامل شرکت الکترو افق مازندران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا پیشرفت صنعتی شهرستان آمل نسبت به سایر شهرستان‌های استان مازندران بیشتر بوده است، ابراز کرد: با توجه به اینکه صنعت گردشگری تاثیر قابل‌توجهی بر اقتصاد استان دارد، سایر شهرستان‌ها فعالیت زیادی در این صنعت و مشاغل وابسته به آن همانند رستوران‌داری و یا کشاورزی دارند اما در شهرستان آمل به سبب احداث شهرک‌های صنعتی بزرگ، سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف و ایجاد فرصت‌های شغلی متنوع، رشد صنعتی بیشتری رخ داده است. شایان ذکر است که صنعت ساختما‌ن‌سازی یکی از صنایع فعال در شهرستان مذکور و بزرگ‌ترین مصرف‌کننده محصولات ما به شمار می‌آید که در حال حاضر با توجه به افزایش هزینه خرید سیم و کابل نسبت به سایر مصالح ساختمانی و رکود این بخش، تقاضای آن در مدار نزولی قرار دارد.

مقتدایی در پایان خاطرنشان کرد: اگر به دنبال بهبود وضعیت صنعت سیم و کابل در کشور هستیم، باید خام‌فروشی مواد اولیه متوقف شود تا با عرضه بیشتر مفتول مسی در داخل، شاهد کاهش بهای آن و قیمت تمام شده محصولات و متعادل‌سازی بازار با افزایش توان خرید مشتریان باشیم. در نتیجه با تولید محصولات نهایی با قیمت رقابتی، در زمینه صادرات باقدرت حضور پیدا کرده و جایگاه خود را در بازارهای جهانی تثبیت خواهیم کرد.

انتهای پیام//

یک فعال صنعت سیم و کابل در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

10:01 /چهارشنبه/23 خرداد 1403

مدیرعامل شرکت دنیای کابل کاشان:

7:32 /چهارشنبه/23 خرداد 1403

مدیرعامل شرکت قائم الکتریک مطرح کرد:

12:57 /چهارشنبه/16 خرداد 1403

مدیرعامل شرکت جهان الکتریک کابل:

15:50 /دوشنبه/24 اردیبهشت 1403

مدیرعامل شرکت سیم و کابل تکسین در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین»:

9:38 /سه شنبه/11 اردیبهشت 1403

مدیرعامل شرکت تولیدی سیم و کابل کاوش شاهرود:

5:00 /چهارشنبه/29 فروردین 1403

پروانه حدادیان، مدیرعامل شرکت شهاب کالا خاورمیانه در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

13:34 /شنبه/5 شهریور 1401

متین فرزین، مدیرعامل شرکت اعتماد کابل البرز در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

10:11 /شنبه/27 آذر 1400

افشارنژاد،مدیرعامل شرکت صنعتی الکتریک خراسان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»؛

20:41 /شنبه/11 اسفند 1397
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/03/26

154107

فلزات آنلاین

1403/03/26

483684

فلزات آنلاین

1403/03/26

619036

فلزات آنلاین

1403/03/26

2370776

فلزات آنلاین

1403/03/26

24046

فلزات آنلاین

1403/03/26

12041

فلزات آنلاین

1403/03/26

45929

فلزات آنلاین

1403/03/26

51616

فلزات آنلاین

1403/03/26

44720

فلزات آنلاین

1403/03/26

41689

فلزات آنلاین

1403/03/26

26426

فلزات آنلاین

1403/03/26

27534

فلزات آنلاین

1403/03/26

25152

فلزات آنلاین

1403/03/26

37112

فلزات آنلاین

1403/03/26

33852

فلزات آنلاین

1403/03/26

46272

فلزات آنلاین

1403/03/26

24772

فلزات آنلاین

1403/03/26

41436

فلزات آنلاین

1403/03/26

45100

فلزات آنلاین

1403/03/26

3311300