رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان گفت: هرچند توانایی ارتقای استاندارد موتورهای خودروها به یورو ۵ نزد قطعهسازان ایرانی وجود دارد، اما این طرح بدون ارتقای استاندارد آلایندگی سوخت، عقیم میماند.
به گزارش «فلزاتآنلاین»، محمدرضا نجفیمنش اظهار کرد: موضوع اصلی در این زمینه، عقب ماندن وزارت نفت از استاندارد سوختهای تولیدی است و بدون ارتقای استاندارد بنزین و گازوئیل به یورو ۵، حتی تولید موتورهای یورو ۵ عقیم میماند.
وی تاثیر استفاده از موتورهای یورو ۵ در خودروها بر قیمت آنها را منوط به آنالیزهای قیمتی برشمرد، هرچند معتقد است نمیتواند تاثیر چندانی بر قیمتها داشته باشد.
رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان کشور، تاکید کرد: خودروسازان ایرانی از نظر فناوری و پژوهش در وضعیت خوبی به سر میبرند و همین که خود را باور داشته باشند قادر به انجام کارهای بزرگی خواهند بود.
بر اساس گزارشی از ایرنا، پیشتر شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی اعلام کرد: علاوه بر توزیع روزانه بنزین باکیفیت و با میزان گوگرد زیر ۵۰ پی پی ام مطابق استاندارد یورو ۴، اکنون گازوییل یورو ۴ در هشت کلانشهر و کل استان تهران و ۳۲۰ جایگاه در جادههای اصلی کشور توزیع میشود.
این در حالــی اســت کـــه خودروســـازان و قطعهســازان موفــق بــه تولیـــد موتورهــای با استاندارد کیفی آلایندگی یورو ۵ شدهاند.
ترس وزارت صنعت در اجرای فرمول قیمتگذاری ۵ درصد زیر حاشیه بازار
نجفیمنش اظهار داشت: عمده مشکلات امروز خودروسازان ناشی از قیمتگذاری غلط خودروها است که سبب شده تا خودروها با ضرر و زیان تولید شوند.
وی بیان داشت: این در حالی است که در سالهای گذشته هر فردی توانسته بود خودرویی ثبتنام کند، بین ۲۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان سود برد و این موضوع از اساس اشتباه است.
رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان کشور، ادامه داد: اشتباهتر این است که این موضوع نه یک معامله، بلکه قمار است، زیرا برپایه برد- برد نیست و همواره خودروساز زیان میکند.
نجفیمنش ادامه داد: بهترین راه برای راضی نگه داشتن خریدار و فروشنده، تعیین قیمت در حاشیه بازار و سپس اصلاح آن است؛ کاری که در دهه ۷۰ مشابه آن را انجام داده و نتیجه هم گرفتیم.
وی تاکید کرد: هرچند سال گذشته تعیین قیمت خودرو با فرمول پنج درصد زیر قیمت بازار از سوی وزیر صنعت نیز مورد تاکید قرار گرفت، اما در عمل اجرایی نشد؛ اما هنوز هم دیر نشده و می توان با این شیوه به واقعی شدن قیمتها کمک کرد.
بر اساس گزارشی از ایرنا، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان کشور، یادآور شد: اگر ۲۰ تا ۳۰ درصد فروش فوری خودروسازان با قیمتهای حاشیه بازار انجام شود، به تدریج به واقعی شدن و کاهش قیمتها منجر میشود.
نجفیمنش اضافه کرد: وزارت صمت از ترس اجتماع معترضان، از شجاعت لازم برای اجرای این کار برخوردار نبوده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: برای رفع مشکلات خوردوسازان سه راهکار فروش اموال مازاد، فروش شرکتهای غیر ضرور و ارزیابی و بهروز کردن داراییهای آنها پیشنهاد شده و پیشبینی میشود با انجام این کارها بخشی از مشکلات آنها کاهش یابد.