سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۴:۳۲ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 8:49 /سه شنبه/25 اردیبهشت 1403

«فلزات‌آنلاین» گزارش کرد:

فولاد مبارکه، پیشتاز در تحولات تکنولوژیکی صنعت فولاد

شرکت فولاد مبارکه که رسالت خود را بر مبنای توسعه صنعت فولاد کشور آغاز کرده، با توجه به نقش تحول‌محور خود، به‌روزرسانی تکنولوژی تولید و حرکت به سمت فناوری‌های نو را در اهداف بلندمدت ترسیم کرده است و در این مسیر از ابزارها و رویکردهای مختلف از جمله پایش تحولات صنعت و بازار، مفاهیم کاربردی و عملی انقلاب صنعتی چهارم و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان بهره‌مند می‌شود.

شرکت فولاد مبارکه که رسالت خود را بر مبنای توسعه صنعت فولاد کشور آغاز کرده، با توجه به نقش تحول‌محور خود، به‌روزرسانی تکنولوژی تولید و حرکت به سمت فناوری‌های نو را در اهداف بلندمدت ترسیم کرده است و در این مسیر از ابزارها و رویکردهای مختلف از جمله پایش تحولات صنعت و بازار، مفاهیم کاربردی و عملی انقلاب صنعتی چهارم و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان بهره‌مند می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین»، جهان امروز سریع‌تر از هر زمان دیگری در حال تغییر و تحول است و پیشرفت‌های حوزه فناوری، شکل جدیدی را به فعالیت‌های تولیدی و صنعتی می‌بخشد. این موضوع در خصوص صنایع فولادی، با توجه به دامنه گسترده فعالیت‌ها، نقش استراتژیک آن‌ها در تامین نیاز صنایع پایین‌دستی و الزامات زیست‌محیطی آن‌ها اهمیت دو چندانی دارد.

در عصر حاضر، تکنولوژی از اولین فاکتورهای تاثیرگذار در مسیر توسعه و کارایی صنعت فولاد به شمار می‌آید و چرخه عمر فناوری در این صنعت بر شدت رقابت فولادسازان در سطح جهان تاثیرگذار است. بنابراین شرکت‌های فعال در این صنعت برای بقا و حضور موثر در بازار باید با تمرکز بر ارتقای سطح تکنولوژی و بهره‌وری فرایندها بتوانند کیفیت و قیمت محصولات خود را قابل رقابت با سایر تولیدکنندگان کنند. این مسئله با بهبود مستمر و افزایش کارایی فرایندهای تولید و همچنین کاهش هزینه‌های تولید و مصرف انرژی همراه است. دسترسی به فناوری‌های جدید موجب می‌شود تا تولیدکنندگان بتوانند موضوع توسعه سبد محصول و تولید محصولات ویژه و خاص را در راستای جلب رضایت مشتریان و افزایش سهم خود از بازار در دستور کار قرار دهند.

به طور کلی، شناسایی تکنولوژی‌های جدید در صنعت فولاد از تحولات در صنعت و بازار و تغییر تقاضای محصول آغاز می‌شود. در مرحله بعد، فناوری مناسب برای پاسخگویی به این تقاضا مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد و سپس جایگزین می‌شود. چرخه به‌روزرسانی فناوری در هر بنگاه اقتصادی امری اجتناب‌ناپذیر است و شرکت فولاد مبارکه که سردمدار صنعت فولاد کشور به شمار می‌آید، با توجه به اهمیت به‌کارگیری تکنولوژی به‌ روز در تولید فولاد، مطالعات و پایش جدیدترین فناوری‌های صنعت را در راس برنامه‌های ارتقای رقابت‌پذیری خود قرار داده است. رویکرد به‌روزرسانی تکنولوژی تولید در شرکت فولاد مبارکه موجب شده است تا این فولادساز بزرگ کشور بتواند همگام با بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان حرکت کند و در این مسیر بی‌انتها، از دانش و توانمندی نخبگان کشور در راستای رشد دانش فنی و به‌روزرسانی تکنولوژی بهره‌مند شود؛ موضوعی که منجر به افزایش توانمندی و انعطاف‌پذیری شرکت فولاد مبارکه در تولید انواع ورق و محصولات جدید و پاسخگویی به نیاز مشتریان شده است.

فناوری، محور تضمین آینده صنعت فولاد

صنعت فولاد در سال‌های اخیر به دنبال روش‌‎های نوآورانه‌ای بوده است تا ردپای کربن را در فرایندهای تولید به حداقل برساند؛ به طوری که این رویکرد به محرک قدرتمندی برای تحولات تکنولوژیکی در این صنعت استراتژیک تبدیل شده است. رشد بی‌سابقه فناوری و ورود هوش مصنوعی، تاثیر چشمگیری بر صنایع مختلف در جهان گذاشت و فولاد نیز به عنوان صنعتی پایه از این تحولات بی‌بهره نمانده و در چند سال اخیر، شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در تکنولوژی تولید بوده است. واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، چاپ سه‌بعدی و اتوماسیون رباتیک از جمله مهم‌ترین فناوری‌هایی هستند که محیط‌های صنعتی را به صورت اساسی متحول کرده‌اند. دو تکنولوژی اول بر آموزش و مدیریت منابع انسانی و بهبود عملکرد آن‌ها در محیط کار تمرکز دارند؛ در حالی که چاپ سه‌بعدی، تولید هوشمند و اتوماسیون رباتیک به صورت مستقیم عملکرد فنی و فرایندهای تولید را بهبود می‌بخشند. بنابراین بهره‌مندی و دسترسی به هر یک از این فناوری‌های یاد شده، منجر به ایجاد یک مزیت رقابتی منحصر به ‌فرد برای فولادسازان می‌شود.

در واقع، نگاهی به تحولات حوزه فناوری‌ در صنعت فولاد نشان می‌دهند که فولادسازان برای خلق فرصت در عرصه رقابت باید بتوانند همگام با تحولات جهانی از داده‌ها، رویکردها و دستاوردهای علمی و صنعتی جدید استفاده کنند. شرکت فولاد مبارکه به عنوان یکی از پیشتازان صنعت فولاد کشور در مسیری گام برمی‌دارد که بتواند از تحولات و تکنولوژی‌های روز در تولید به نفع خود بهره‌مند شود. این مسئله در شرایطی که قیمت جهانی محصولات فولادی روند پر فراز و نشیبی را تجربه می‌کند و رشد کمی و کیفی محصول در کانون توجه این فولادساز بزرگ کشور قرار دارد، اهمیت دوچندانی می‌یابد.

رسالت اصلی شرکت فولاد مبارکه به جز تولید سالانه هشت میلیون تن انواع محصولات فولادی و نوردی، توسعه سطح فناوری در صنعت فولاد کشور است. این رسالت ارزشمند ایجاب می‌کند که مدیریت تکنولوژی در اولویت رویکردهای مدیریتی این شرکت قرار بگیرد. مدیریت تکنولوژی در این شرکت در قالب یک سیستم مجزا و شامل بخش‌های مختلف اعم از واحد مهندسی، تحقیق و توسعه، دفاتر فنی و واحد مهندسی صنایع تعریف شده است و به صورت مستمر برنامه‌های مدیریتی در تمامی واحدها دنبال می‌شود. شرکت فولاد مبارکه برای تعیین درجه و ارزیابی رتبه فناوری‌ها، از درخت تکنولوژی به عنوان ابزاری کارآمد استفاده می‌کند؛ به این صورت که در ماتریس ارزیابی ابتدا رتبه تکنولوژی فعلی تعیین می‌شود و متناسب با رتبه کسب‌ شده، ابزارها و فناوری‌های جایگزین، بهسازی و یا بهبود می‌یابند.

در شرکت فولاد مبارکه، سطح تکنولوژی به صورت بهینه‌کاوی یا بنچ‌مارک‌های صنعتی به صورت اصولی سنجیده می‌شود و این اقدام مستمر نشان می‌دهد که این شرکت در چه جایگاهی نسبت به رقبای خود قرار گرفته است. این ارزیابی‌ها به صورت کمی و کیفی و با استفاده از شاخص‌های تعریف‌ شده متناسب با فرایندها در واحدهای تولید اندازه‌گیری می‌شود؛ پایش مستمر تکنولوژی، میزان رقابت‌پذیری و انعطاف‌پذیری شرکت فولاد مبارکه را ارتقا می‌دهد و تضمینی برای آینده این شرکت محسوب می‌شود.

فولاد مبارکه؛ یک گام جلوتر از رقبا

شرکت فولاد مبارکه یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان فولاد کشور به شمار می‌آید که رویکردهای خود را محدود به پایش و به‌روزرسانی فناوری صنعت نکرده است. این شرکت همچنین با پایش مستمر بازار برای به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید و حفظ الزامات مشتریان تلاش می‌کند زیرا دسترسی به فناوری روز نه به عنوان یک مزیت رقابتی بلکه از ضروریات نقش‌آفرینی موثر در بازارهای داخلی و بین‌المللی است. با توجه به اینکه در حال حاضر بیش از ۱۳۰ پروژه متعدد با سرمایه‌گذاری بیش از ۴۸۰ میلیون یورو در دستور کار شرکت فولاد مبارکه قرار دارد، موضوع تکنولوژی بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین پروژه‌های در دست اقدام این شرکت می‌توان به طرح‌های مرتبط با تامین سیالات و انرژی، ناحیه آهن‌سازی، واحد فولادسازی و برنامه‌های پشتیبانی و جانبی اشاره کرد که در توسعه و راه‌اندازی هر یک از آن‌ها از جدیدترین تکنولوژی‌ها استفاده می‌شود.

به عنوان مثال، در ناحیه آهن‌سازی که شامل واحد انباشت و برداشت مواد خام، واحد واگن‌برگردان، گندله‌سازی، احیای مستقیم، آهک‌سازی و دولومیت‌سازی است، نصب ماشین‌‎آلات جدید از جمله ریکلایمر و نصب و راه‌اندازی کامیون‌ریز در دست اقدام قرار دارند. علاوه‌براین، پروژه‌های بهسازی کوره پاتیلی شماره ۸، ایستگاه‌های گاززدایی، احداث غبارگیرهای که غبار ثانویه در محیط صنعتی را به صفر برسانند و پروژه‌های جانبی برای ارائه خدمات به پرسنل از برنامه‌های ناحیه فولادسازی شرکت فولاد مبارکه هستند؛ همچنین در این شرکت پروژه واحد تولید آب سرد (آب چیلد) با تکنولووژی برج خنک‌کننده هیبریدی به بهره‌برداری رسیده است که در حال حاضر یکی از جدیدترین سیستم‌های تهویه به شمار می‌آید. در این تکنولوژی از خنک‌کننده‌های تر و خشک استفاده می‌‌شود که منجر به کاهش استفاده از سیستم‌های خنک‌کاری، کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب و انرژی در شرکت فولاد مبارکه شده است.

به طور کلی، با توجه به تحولات شکل‌گرفته در صنعت فولاد، این شرکت موضوع تحول دیجیتال و هوشمندسازی را در سند استراتژی‌های خود برای خلق ارزش‌‎های جدید و تنوع در محصولات، کاهش هزینه‌ها و نوآوری در دستور کار قرار داده است. در این راستا، مدیریت بر اساس داده‌ها، توسعه مدل‌های کسب‌وکار مبتنی بر داده‌ها و اطلاعات به منظور بهبود کارایی و کاهش هدررفت‌ هزینه، زمان، انرژی و … راهکار مناسبی به نظر می‌رسد زیرا در حال حاضر تکنولوژی‌ها و فناوری‌های جدید بر پایه اطلاعات و داده‌های اولیه توسعه می‌یابند. در این راستا، همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان نیز می‌تواند در نوآوری و فناوری شرکت‌های فولادسازی موثر واقع شود.

یکی از مهم‌ترین اقدامات شرکت فولاد مبارکه برای افزایش سطح رقابت‌پذیری تکنولوژیکی، تقویت همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است. این شرکت به عنوان یکی از شرکت‌های ناظر بر توسعه، سرمایه‌گذاری فراوانی را در راستای انجام فرایندهای تحقیق و توسعه انجام می‌دهد و در راستای ایفای نقش اثرگذار خود در جهت تقویت نوآوری، تولید دانش‌بنیان و تولید محصولات جدید نیز گام برمی‌دارد. دیدگاه فراگیر شرکت فولاد مبارکه باعث شده است تا این شرکت بتواند با تولید محصولات جدید و گریدهای متنوع فولادی در مسیر خلق ارزش افزوده گام بردارد.

در پایان باید اشاره کرد که در سال‌های اخیر، پیشرفت تکنولوژی صنعت فولاد در مسیری حرکت می‌کند که با افزایش کیفیت محصول، میزان آلایندگی و آثار سوء زیست‌محیطی تولید را به حداقل برساند و زمینه تولید فولاد سبز را فراهم کند. مجموعه‌ای از ابزارها و تکنولوژی‌های جدید می‌تواند تکنولوژی را به‌روزرسانی کند و همچنین زمینه تحول دیجیتال که مهم‌ترین رویکرد در فناوری‌های صنعت فولاد به شمار می‌آید را محقق سازد. در شرکت فولاد مبارکه، این مسئله منجر به تولید محصولات رقابتی و مطابق با استانداردهای جهانی و الزامات مشتری شده است. از آنجایی که این شرکت زنجیره کامل فولاد را در اختیار دارد، موضوع زیست‌بوم فناوری در فضاهای نوآوری، دانشگاهی و صنعتی را در کانون توجهات خود قرار داده است تا بتواند تا افق ۱۴۰۴ به عنوان شرکتی هوشمند معرفی شود و همچنین به عضویت باشگاه فانوس دریایی دربیاید.

انتهای پیام//

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:58 /شنبه/12 خرداد 1403

علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌‍وگو با «فلزات آنلاین»:

5:30 /شنبه/25 فروردین 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

11:17 /شنبه/19 اسفند 1402

سعید قاسم‌زاده، مدیرعامل شرکت توسعه اقتصادی پایدار فراگیر (تافکو) در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

4:57 /شنبه/30 دی 1402

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

6:24 /شنبه/29 مهر 1402

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

11:11 /پنجشنبه/27 مهر 1402

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

7:29 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:48 /شنبه/25 آذر 1402

فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:27 /شنبه/29 مهر 1402

هم‌زمان با رشد تولید فولاد صورت پذیرفت؛

13:18 /دوشنبه/4 تیر 1403

علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه حاصل شد؛

16:27 /چهارشنبه/5 اردیبهشت 1403

«فلزات آنلاین» گزارش کرد:

11:29 /سه شنبه/28 فروردین 1403

پس از ثبت موفقیت‌ها و رکوردهای پیاپی صبانور در سال 1402،

15:35 /سه شنبه/29 خرداد 1403

«فلزات‌آنلاین» گزارش می‌کند:

16:32 /یکشنبه/27 خرداد 1403

در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت آهن و فولاد ارفع،

16:29 /شنبه/12 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه سنگان؛

5:55 /شنبه/26 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه چادرملو؛

5:35 /شنبه/26 خرداد 1403

عملکرد دو ماهه 1403 «فخوز»؛

6:05 /شنبه/19 خرداد 1403

اینفوگرافیک گروه فولادی غرب؛

14:54 /شنبه/29 اردیبهشت 1403

اینفوگرافیک درخشش ارفع؛

14:14 /شنبه/29 اردیبهشت 1403

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700