• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
سعید قاسم‌زاده، مدیرعامل شرکت توسعه اقتصادی پایدار فراگیر (تافکو) در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

تافکو، تجلي دانش مهندسي ايراني در عرصه بومي‌سازي/ راه‌اندازي مرکز نوآوري فولاد خوزستان توسط تافکو

  • کد خبر : 38566
  • 30 دی 1402 - 4:57
تافکو، تجلي دانش مهندسي ايراني در عرصه بومي‌سازي/ راه‌اندازي مرکز نوآوري فولاد خوزستان توسط تافکو
صنعت فولاد کشور علی‌رغم تمامی مشکلات و چالش‌های موجود به ويژه تشديد تحريم‌های ظالمانه در ساليان اخير، به خوبی توانسته است نقش پيشران و پراهميت خود در عرصه توليد و صنعت را حفظ کند.

صنعت فولاد کشور علی‌رغم تمامی مشکلات و چالش‌های موجود به ويژه تشديد تحريم‌های ظالمانه در ساليان اخير، به خوبی توانسته است نقش پيشران و پراهميت خود در عرصه توليد و صنعت را حفظ کند و فولادسازان کشور با توليد ۲۸ ميليون و ۱۰۰ هزار تن فولاد خام تا پايان ۱۱ ماهه سال گذشته ميلادی، کماکان در ميان ۱۰ توليدکننده برتر فولاد جهان حضور دارند. در اين بين، اگرچه اعمال تحريم‌های اقتصادی و عدم برقراری تجارت خارجی با کشورهای توسعه‌يافته، منجر به ايجاد چالش‌ها و مشکلاتی برای فعالان صنعت فولاد به ويژه در تامين برخی قطعات و تجهيزات استراتژيک و خاص شده است اما شرکت‌های بزرگ فولادی با تکيه بر توان و دانش متخصصان و کارشناسان داخلی و همچنين همکاری با شرکت‌های دانش‌بنيان در حوزه بومی‌سازی، گام بلندی در راستای توسعه و پيشرفت صنعت فولاد و نهايتا رشد اقتصادی برداشته‌اند. گروه فولاد خوزستان به عنوان بزرگ‌ترين توليدکننده و صادرکننده شمش فولادی در کشور نيز از اين قاعده مستثنی نيست و با هدف بومي‌سازی و تامين پايدار قطعات و تجهيزات مورد نياز خود در واحدهای مختلف، اقدام به تاسيس و راه‌اندازی شرکت توسعه اقتصادی پايدار فراگير (تافکو) در سال ۱۳۹۷ کرده است.  در همين راستا، خبرنگار پايگاه خبری و تحليلی «فلزات آنلاين» گفت‌وگويی با سعيد قاسم‌زاده، مديرعامل شرکت توسعه اقتصادی پايدار فراگير (تافکو) تدارک ديده است که متن کامل آن را در ادامه خواهيد خواند:

در خصوص تاريخچه و زمينه فعاليت شرکت توسعه اقتصادی پايدار فراگير (تافکو) توضيحاتی ارائه بفرماييد.

شرکت توسعه اقتصادی پایدار فراگیر (تافکو) با سهام‌داری ۱۰۰ درصدی گروه توسعه فر اگیر فولاد خوزستان (از شرکت‌های زیرمجموعه گروه فولاد خوزستان) در مرداد ماه ۱۳۹۷ تاسیس شد. در ابتدا ما فعالیت خود را در زمینه‌های مختلفی همچون‌ تامین مواد اولیه، مواد مصرفی و مواد کمکی تولید فولاد، تامین تجهیزات صنعتی و تامین و فروش انواع محصولات فولادی آغاز کردیم و در ادامه دامنه فعالیت‌های خود را به ویژه در حوزه بومی‌سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنایع فولادی گسترش دادیم. اهداف و استراتژی‌های تافکو در هفت حوزه شامل «تامین قطعات و تجهیزات کارخانجات فولادی از طریق مهندسی معکوس و ساخت داخل در کارگاه‌های تحت پوشش»، «شناسایی ایده‌ها و توانمندی‌های تولیدکنندگان داخلی، شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از آن‌ها جهت بومی‌سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنایع فولادی»، «شناسایی تکنولوژ‌ی‌های روز ساخت تجهیزات و قطعات صنایع فولادی و مشارکت با تولیدکنندگان داخلی جهت انتقال این تکنولوژی‌ها به داخل کشور»، «ایجاد شراکت و یا مالکیت شرکت‌های طراحی و مهندسی ساخت، کارگاه‌های ساخت و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تامین قطعات و تجهیزات استراتژیک کارخانجات فولادی»، «ارائه خدمات مهندسی تامین و پشتیبانی بازرگانی شرکت‌های فولادی کشور»، «تسهیل‌گری تامین قطعات و تجهیزات از تولیدکنندگان خارجی» و «مشارکت با شرکت‌های (EPC) ملی و بین‌المللی برای تامین تجهیزات پروژه‌های فولادی در داخل و خارج از کشور» تبیین شده است و به دنبال آن هستیم با حمایت‌های بی‌دریغ و روزافزون گروه فولاد خوزستان و به‌کارگیری نیروهای انسانی نخبه و متعهد، به یک برند خوشنام در صنعت فولاد کشور به ویژه در حوزه مهندسی معکوس و بومی‌سازی تبدیل شویم؛ ضمن اینکه راه‌اندازی مرکز نوآوری شرکت فولاد خوزستان نیز در دستور کار ما قرار دارد و در همین راستا به دنبال توسعه همکاری‌ها با شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی کشور هستیم.

تافکو تا به امروز به چه دستاوردهايی در حوزه بومی‌سازی دست يافته و چه پروژه‌هايی در دست اقدام دارد؟

به جرات می‌توان گفت شرکت فولاد خوزستان، پرچمدار بومی‌سازی در صنعت فولاد به شمار می‌آید. نخستین واحد احیا مستقیم در کشور (زمزم یک)، در اواخر سال ۱۳۷۹ به همت فولادمردان خوزستانی و با بومی‌سازی تکنولوژی خارجی میدرکس راه‌اندازی شده و پس از گذشت دو دهه، فولاد خوزستان موفق به بومی‌سازی بالغ بر ۲۵ هزار قطعه و تجهیز مورد نیاز در صنعت فولاد شده است. در همین راستا، تافکو نیز نقش بسزایی در توسعه بومی‌سازی گروه فولاد خوزستان به ویژه طی یک تا دو سال اخیر داشته و موفق به مهندسی معکوس و ساخت تجهیز و قطعات مهم و پرکاربرد فراوانی شده است که از جمله می‌توان به بومی‌سازی پمپ‌های سانتریفیوژ، اتانرم و قطعات یدکی شرکت «KSB»، بومی‌سازی گیربکس، کوپلینگ و قطعات یدکی شرکت فلندر «Flender»، بومی‌سازی هیدروکوپلینگ «Hydrodynamic Couplings»، بومی‌سازی ورم و ویل «Worm&Wheel» واحد گندله‌سازی، بومی‌سازی گلوب کنترل ولو اکسیژن کوره «Globe Control Valve»، بومی‌سازی انواع مختلف جک‌های هیدرولیکی شرکت «Rexroth»، بومی‌سازی درام سپراتور «Drum Separator»، بومی‌سازی مکانیکال سیل «Mechanical Seal»، بومی‌سازی تجهیزات غبارگیر «Collector»، گریت پلیت «Grate Plate» و فن‌های «Fan Impeller» واحد گندله‌سازی به همراه مبدل حرارتی «Heat Exchanger» کمپرسور واحد اکسیژن اشاره کرد.

تافکو چه رويکردهايی را در راستای توسعه همکاری با دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنيان، مراکز پژوهشی و  استارت‌آپ‌ها در نظر گرفته است؟

استخدام نیروهای انسانی نخبه و فارغ‌التحصیلان شاخص و نمونه دانشگاه‌‎های برتر صنعتی کشور به علاوه استفاده از تجربه بالای کارشناسان و صاحب‌نظران صنعت فولاد، از جمله رویکردهای تافکو در این عرصه بوده است. از طرفی، ما به دنبال توسعه روابط دوسویه و بردبرد با شرکت‌های دانش‌بنیان، پارک‌های علم و فناوری، مراکز شتاب‌دهنده و استارت‌آپ‌های فعال در بخش معدن و صنایع معدنی کشور هستیم و امیدواریم با ایجاد یک هم‌افزایی، دامنه همکاری خود با تمامی این مجموعه‌ها را بیش از پیش افزایش دهیم. لازم به ذکر است که علاوه بر تامین نیازهای ۱۰۰ درصدی گروه فولاد خوزستان، به دنبال گسترش دامنه فعالیت و ارائه خدمات تخصصی به سایر فولادسازان بزرگ کشور هستیم؛ همچنین با توجه به شناختی که از بازارهای داخلی و خارجی مرتبط با زمینه فعالیت خود به دست آورده‌ایم، در تلاشیم خدمات تافکو را در بالاترین سطح ممکن به مشتریان ارائه دهیم و با افتخار اعلام می‌کنیم که نمونه قطعات و تجهیزات بومی‌سازی شده در مجموعه ما، قابل رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی است.

راهکارهای پيشنهادی شما جهت توسعه روابط فی‌مابين گروه‌های بزرگ فولادی و شرکت‌های دانش‌بنيان‌ چيست؟

باید توجه داشت که هنوز آنطور که باید و شایسته است، رابطه موثر و سازنده‌ای میان فولادسازان بزرگ کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان شکل نگرفته است؛ اگرچه آسیب‌شناسی‌های لازم در این زمینه انجام شده و نقاط قوت و ضعف موجود شناسایی و مشخص شده است. در همین راستا، طرفین باید در گذر زمان شناخت کافی از انتظارات یکدیگر به دست آورند و گروه‌های بزرگ صنعتی و فولادی باید به شرکت‌های دانش‌بنیان، به ویژه شرکت‌های نوپا و نوآور اعتماد کنند. واقعیت امر این است که ما نیازمند اعتمادسازی و زمان بیشتر برای تثبیت جایگاه واقعی شرکت‌های دانش‌بنیان در صنایع مختلف به ویژه فولاد هستیم و امیدواریم این اعتماد، منجر به توسعه همکاری‌ها و فعالیت‌های مجموعه‌های دانش‌بنیان اعم از نوپا، نوآور و فناور شود.

نقش تافکو در تحقق توليد ۱۳٫۶ ميليون تن فولاد در افق ۱۴۱۰ گروه فولاد خوزستان را چگونه ارزيابي می‌کنيد؟

به منظور تسهیل تحقق تولید ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد در افق ۱۴۱۰ گروه فولاد خوزستان، خوشبختانه هم‌افزایی بسیار مناسب و سازنده‌ای میان شرکت‌های زیرمجموعه این گروه با یکدیگر شکل گرفته است. از این رو شرکت توسعه اقتصادی پایدار فراگیر نیز هم‌راستا با اهداف این گروه عظیم صنعتی در حال حرکت و فعالیت بوده و توسعه روزافزون بومی‌سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز شرکت‌های زیرمجموعه «فخوز» را در دستور کار خود قرار داده است. از طرفی، مرکز نوآوری ایجاد شده توسط تافکو نیز می‌تواند کانون ارائه نقطه نظرات فناورانه و نوآورانه جهت دستیابی به تولید ۱۳٫۶ میلیون تن فولاد در گروه فولاد خوزستان باشد و ما از هیچ کوششی برای موفقیت روزافزون گروه فولاد خوزستان به عنوان قلب تپنده بومی‌سازی در صنعت فولاد کشور دریغ نخواهیم کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=38566

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد:

فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲

12اردیبهشت
کارگر نمونه و نخبه کشوری از شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر انتخاب شد
12اردیبهشت
گام بلند «وکغدیر» در تکمیل زنجیره ارزش فولاد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.