سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۰:۰۱ /یکشنبه/۱۱ شهریور ۱۴۰۳
زمان انتشار: 9:52 /سه شنبه/30 مهر 1398

شرکت لوله و پروفیل صابری

«فولاد مبارکه» برای صنعت پروفیل یک نعمت است

مدیرعامل شرکت لوله و پروفیل صابری گفت: تولیدکنندگان پروفیل فولادی طی سال‌های اخیر توانسته‌اند با استفاده از ورق‌های گرم و با کیفیت شرکت فولاد مبارکه بهترین محصولات پروفیل فولادی را تولید کنند. در واقع فولاد مبارکه برای صنعت پروفیل کشور یک نعمت است که توانسته به ارتقای این صنعت کمک کند.

احمد صابری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص وضعیت شرکت لوله و پروفیل صابری، اظهار داشت: شرکت ما قادر است روزانه ۴۰۰ تن پروفیل تولید کند که در حال حاضر به ‌دلیل رکود موجود در بازار، ۶۰ تا ۶۵ درصد از ظرفیت این خط فعال است. ضمن اینکه یک کارخانه دیگر در حال راه‌اندازی داریم که با همین ظرفیت، پروفیل تولید خواهد کرد.

وی افزود: شرکت ما قادر است از ورق‌های گرم با ضخامت‌های ۱٫۴ تا ۱۲ میلی‌متر، انواع پروفیل‌ها را تولید کند. البته در فاز توسعه مجموعه خود در نظر داریم از ورق‌های گرم ۲۰ میلی‌متر نیز برای تولید محصول استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت لوله و پروفیل صابری در خصوص تامین مواد اولیه تولیدکنندگان پروفیل فولادی، عنوان کرد: ماده اولیه تمامی کارخانه‌های تولید پروفیل فولادی، ورق گرم است؛ زیرا ورق‌های سرد ضخامت‌های پایین‌تر و قیمت گران‌تری دارند. ضخامت پایین ورق سرد باعث می‌شود تا بسیاری از تولیدکنندگان با این ضخامت‌ها قادر به تولید محصول نباشند. ضمن اینکه قیمت بالای این محصول نیز مانع خرید آن به ‌عنوان ماده اولیه می‌شود. شرکت فولاد مبارکه، کویل ورق گرم را به عرض ۱۰۰ تا ۱۶۰ سانتی‌متر تولید می‌کند. این کویل در شیت‌های ۶ متری برش می‌خورد که با کنار هم قرار دادن و جوش دادن آن‌ها، یک ستون جهت مصارف ساختمانی تولید می‌شود.

صابری با بیان اینکه شرکت فولاد مبارکه برای صنعت فولاد کشور یک نعمت است، خاطرنشان کرد: نظر شخصی بنده ممکن است خلاف نظرات همکاران و هم‌صنف‌ها باشد؛ این شرکت، سال‌ها است که به صنعت لوله و پروفیل کشور کمک می‌کند. در حال حاضر، کیفیت و قیمت‌های ورق‌های شرکت فولاد مبارکه در مقایسه با ورق‌های وارداتی بهتر است. علاوه‌براین شرکت فولاد مبارکه، هزینه‌های محصول خود را به صورت اعتباری دریافت می‌کند و این موضوع، کمک خوبی برای تولیدکنندگان محسوب می‌شود. کیفیت ورق‌های این شرکت به‌اندازه‌ای بالا است که می‌تواند آن را به کشورهای اروپایی نیز صادر کرد.

وی ادامه داد: شرکت فولاد مبارکه توانسته است در دوره رکود، با افزایش تولید و عرضه ورق‌های خود در بازار داخلی، مواد اولیه تولیدکنندگان پروفیل فولادی را تامین کند. به‌ طوری که تقریبا همه پروفیل‌کاران نسبت به عرضه داخلی این شرکت اطمینان دارند. حتی قرار است این شرکت نسبت به تولید و عرضه ورق‌های نازک در مقیاس انبوه اقدام کند. پیش از این، شرکت فولاد مبارکه ورق‌های نازک را به پروفیل‌سازان عرضه نمی‌کرد که به‌نظر می‌رسد با عرضه آن، گام بلندی در جهت ارتقای صنعت لوله و پروفیل فولادی و تولید محصولات نوین برداشته شود. گفتنی است که با دریافت ورق‌های نازک، پروفیل‌سازان می‌توانند محصولات سبک ساختمانی و صنعتی را تولید و صادر کنند؛ زیرا خریداران خارجی به ‌ویژه کشورهای همسایه، قوطی‌های با ضخامت بالای دو میلی‌متر را به‌ سختی خریداری می‌کنند و این محصول جایگاه مناسبی در بازار ندارد. بنابراین با تولید قوطی و پروفیل‌های با ضخامت‌های کمتر از دو میلی‌متر، ضمن تولید محصولات نوین و سبک‌تر در این عرضه، جایگاه صادراتی ایران در زمینه محصولات فولادی ارتقا می‌یابد.

صنعت پروفیل، نیاز به صادرات دارد

مدیرعامل شرکت لوله و پروفیل صابری با بیان اینکه طی سال‌های اخیر، صنعت پروفیل فولادی کشور از نظر تولید اشباع شده است، تصریح کرد: هم‌اکنون تولید پروفیل فولادی از مصرف داخلی آن بیشتر است؛ از این روز این صنعت باید صادرات داشته باشد و نباید تنها نگاه به بازار داخلی داشت.

صابری خاطرنشان کرد: صنعتگران کشور ما ثابت کرده‌اند که در شرایط سخت قادر به صادرات هستند. محصولات پروفیل فولادی ایرانی از بالاترین کیفیت‌ها و استاندارد برخوردار است زیرا کیفیت ماده اولیه این محصولات، یعنی ورق گرم شرکت فولاد مبارکه، بالاترین استانداردها و کیفیت‌ها در سطح دنیا را دارد. ضمن اینکه قیمت عرضه آن توسط این شرکت در مقایسه با قیمت‌های جهانی نیز بسیار مناسب است و همین امر سبب کاهش قیمت نهایی محصولات پروفیلی و رقابت‌پذیری آن در بازارهای جهانی می‌شود.

وی اذعان کرد: صنایع تولیدکننده پروفیل فولادی باید از ابزارهای جدید برای تولید محصولات جدید بهره ببرد. این امر سبب می‌شود که تولید ارزان و کیفیت بالاتری نسبت به وضع حاضر داشته باشند و تنها به بازارهای صادراتی عراق و افغانستان فکر نکنند.

مدیرعامل شرکت لوله و پروفیل صابری با اشاره به اینکه صنایع پروفیل فولادی باید بتوانند به کشورهای غیرهمسایه نیز صادرات داشته باشند، عنوان کرد: خوشبختانه این توانایی در صنایع تولیدکننده پروفیل وجود دارد. در این رابطه، مسئولان باید به تولیدکنندگان کمک کنند و با گشایش‌های سیاسی و اقتصادی و هموارسازی زمینه‌ها و بسترها، فرصت‌های صادراتی را برای تولیدکنندگانی ایرانی فراهم آورند.

صابری در خصوص مشکلات صادراتی اینگونه گلایه کرد: متاسفانه مشاهده می‌شود هنوز زمینه‌ها برای صادرات گسترده فراهم نیست و مشکلات بسیاری برای صادرات به عراق به‌ عنوان یک کشور همسایه و نزدیک، وجود دارد. ضمن اینکه بازگرداندن ارز حاصل از صادرات نیز با چالش مواجه است و همین مسئله، صادرات را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

وی با اشاره به مشکل مالیات بر ارزش افزوده، تصریح کرد: در حال حاضر، سازمان امور مالیاتی، ۹ درصد ارزش افزوده فروش را برای صادرات لحاظ می‌کند که با توجه به معاف بودن صادرات از مالیات، اداره‌های دارایی مبلغ آن را به شرکت‌ها بازنمی‌گردانند و بعضا برای تصحیح آن باید ماه‌ها تلاش کرد. در صورتی که مسئولان برای صادرات بن‌بست ایجاد نکنند و نگاه خود را نسبت به این مقوله تغییر دهند، می‌توان ضمن حفظ و پایداری بازارهای صادراتی، به گسترش صنعت در کشور نیز بیاندیشید.

لزوم به‌روزرسانی تجهیزات و ماشین‌آلات

مدیرعامل شرکت لوله و پروفیل صابری با بیان اینکه صنعت پروفیل کشور در سال‌های آتی نیاز به تجدید تکنولوژی تولید دارد، بیان کرد: قطعا نیاز صنایع مصرفی تا پنج سال آینده با وضع کنونی متفاوت خواهد بود و با خطوط تولید فعلی نمی‌توان به تقاضای مصرف‌کنندگان پاسخ داد زیرا تولید با ماشین‌آلات کنونی مقرون به‌صرفه نیست. در حال حاضر، اغلب صنایع پروفیل‌سازی کشور از ماشین‌آلات نسبتا به‌روز دنیا استفاده می‌کنند اما به ‌تدریج باید دستگاه‌های مدرن‌تر وارد خط تولید شوند که به‌ نظر می‌رسد با توجه به نوسانات نرخ ارز، قیمت آن‌ها بسیار گران باشد.

صابری در مورد ویژگی‌های دستگاه‌های مدرن صنعت پروفیل، اظهار کرد: دستگاه‌های جدید، سرعت تولید بالاتری نسبت به دستگاه‌های قدیمی‌تر دارند. این امر باعث می‌شود که در زمان کمتر، میزان تولید بیشتری داشته باشند که در نهایت موجب کاهش بهای تمام شده تولید نسبت به دستگاه‌های قدیمی‌تر خواهد شد. افزایش تولید در بازه زمانی کوتاه‌تر به به رقابت‌پذیری بیشتر شرکت‌ها منجر می‌شود و دستگاه‌های جدید، سفارش خرید متقاضیان را در مدت زمان کوتاه‌ترین آماده می‌کند که این امر اعتماد بیشتر مشتریان را جلب می‌کند.

وی با ذکر مثالی در خصوص تفاوت خطوط تولید قدیمی و جدید، خاطرنشان کرد: بیش از ۱۰۰ نوع محصول توسط کارخانه‌های پروفیل‌سازی تولید می‌شود که عمده آن‌ها در صنایع ساختمانی و تولید در و پنجره به‌کار می‌رود. دستگاه‌های کنونی صنعت تولید پروفیل، می‌توانند یک ستون ۱۲ متری را در سه روز تولید کنند اما قابلیت دستگاه‌های جدید این است که محصول مورد نظر را تنها ظرف چند ساعت می‌سازند.

مدیرعامل شرکت لوله و پروفیل صابری با اشاره به اینکه نگاه بسیاری از سازندگان ساختمان این است که برای تولید ساختمان‌های سبک‌تر با قیمت تمام شده پایین‌تر، از ستون پروفیل فولادی استفاده کنند، تصریح کرد: لازم به یادآوری است که در گذشته بسیاری از ساختمان‌ها توسط آجرهای خشتی و گلی ساخته می‌شد که همین امر، استفاده از تیرآهن را ضروری می‌ساخت و الان از پروفیل فولادی در سقف‌ها نیز به ‌عنوان جایگزین جدید تیرآهن، استفاده می‌شود.

صابری با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از سقف‌های ساختمان‌ها بتونی شده‌اند و تیرآهن در آن‌ها به‌کار نمی‌رود، عنوان کرد: امروزه از قوطی‌هایی استفاده می‌شود که دارای دو لبه هستند و سرعت ساخت مسکن، کیفیت و زیبایی آن را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، وزن سقف و ضخامت آن در عین حفظ پایداری، کاهش می‌یابد. به‌طوری که می‌توان از یک قوطی ۱۴ یا حتی ۱۲ سانتی‌متر به‌جای تیرآهن ۱۸ استفاده کرد.

وی با گلایه نسبت به قدیمی بودن تفکرات و روش‌های ساخت مصرف‌کنندگان پروفیل فولادی، اظهار کرد: هنوز مشاهده می‌شود در ساخت بسیاری از سوله‌ها، نقشه‌های ۵۰ سال گذشته همراه با مواد و آهن‌آلات همان زمان استفاده می‌شود. در حالی که شرایط روز دنیا تغییر کرده و باید به ‌سمت تولیدات و مصارف جدیدتر برویم. امروزه بسیاری از سوله‌سازان از ورق فولادی به ‌عنوان ماده اولیه ساخت سقف استفاده می‌کنند اما اگر پروفیل‌سازان بتوانند با ورق‌های فولادی نیاز سوله‌سازان به ساخت مصنوعات پروفیلی را برآورده کنند، دیگر نیازی به استفاده از ورق نخواهد بود و ساخت سوله در زمان سریع‌تر با قیمت تمام شده پایین‌تری انجام می‌شود. متاسفانه بسیاری از تولیدکنندگان پروفیل به ‌دلیل استفاده از ماشین‌آلات قدیمی قادر به تولید محصولات نوین نیستند و در این زمینه نیازمند تحولی جدی هستیم.

مدیرعامل شرکت لوله و پروفیل صابری در پایان خاطرنشان کرد: در گذشته، مشتریان منطقه‌ای به ‌ویژه عراقی و افغانستانی از پروفیل‌های ساخت ترکیه استفاده می‌کردند و کشور ما جایگاهی نداشت؛ چراکه این پروفیل‌ها از ورق‌های نازکی ساخته شده بود. بنابراین با تولید پروفیل‌های نازک در داخل کشور، می‌توان بازارهای مناسبی را در کشورهای همسایه پیدا کرد.

انتهای پیام//

قائم‌مقام شرکت آژند رهاورد سپاهان مطرح کرد:

15:07 /یکشنبه/14 مرداد 1403

طی حکمی از جانب رئیس هیئت مدیره بنیاد 15 خرداد،

11:40 /سه شنبه/9 مرداد 1403

طی حکمی از سوی مدیرعامل گروه صنعتی سپنتا،

15:12 /شنبه/19 خرداد 1403

کارشناس بازرگانی شرکت پانیا صنعت پارس:

13:23 /چهارشنبه/16 خرداد 1403

مدیر تولید شرکت لوله و پروفیل آنتن‌کار امین مطرح کرد:

15:21 /دوشنبه/24 اردیبهشت 1403

رسول صادقی، مدیرعامل گروه صنعتی سپنتا در گفت‌وگو با «فلزات‌‎آنلاین»:

13:25 /شنبه/29 اردیبهشت 1403

محمد کشانی، مدیرعامل شرکت تولید و توسعه صبح پارسیان صبا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

7:53 /شنبه/5 اسفند 1402

محمد رستمی صفا، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره گروه صنعتی صفا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

6:03 /شنبه/11 شهریور 1402

مسعود محجل امامی، مدیرعامل گروه مهر سهند در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

7:49 /شنبه/20 خرداد 1402

فاطمه موحد، مدیرعامل شرکت صدرا پروفیل کاوه (فولاد موحد) در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

18:50 /شنبه/7 خرداد 1401

مدیرعامل شرکت فولاد پروفیل مشهد عنوان کرد:

17:43 /دوشنبه/12 اردیبهشت 1401
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

اینفوگرافیک اولین تولیدکننده پروفیل در ایران؛

5:04 /دوشنبه/22 آبان 1402
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/06/10

161714

فلزات آنلاین

1403/06/10

547589

فلزات آنلاین

1403/06/10

707860

فلزات آنلاین

1403/06/10

2552900

فلزات آنلاین

1403/06/10

22667

فلزات آنلاین

1403/06/10

13456

فلزات آنلاین

1403/06/10

45314

فلزات آنلاین

1403/06/10

49178

فلزات آنلاین

1403/06/10

44588

فلزات آنلاین

1403/06/10

41080

فلزات آنلاین

1403/06/10

27196

فلزات آنلاین

1403/06/10

28195

فلزات آنلاین

1403/06/10

26857

فلزات آنلاین

1403/06/10

35641

فلزات آنلاین

1403/06/10

33274

فلزات آنلاین

1403/06/10

43342

فلزات آنلاین

1403/06/10

26328

فلزات آنلاین

1403/06/10

40122

فلزات آنلاین

1403/06/10

43528

فلزات آنلاین

1403/06/10

3632000