دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان گفت: یکی از مواردی که باعث زیان قابل توجه خودروسازان و قطعهسازان در سال جاری خواهد شد، عدم اصلاح قیمتهای فروش قطعات با وجود افزایشهای چندباره قیمتهای مواد اولیه و نهادههای تولید است.
به گزارش «فلزات آنلاین»، آرش محبینژاد اظهــار داشــت: مجموعــه مطالبــات زنجیــره تامیـــن داخلـــی از خـــودروســـازان بــــه حـــدود ۲۸هزارمیلیاردتومان افزایش یافته که افزون بر ۱۲هزار میلیارد تومان آن مطالبات معوق است.
وی گفت: بخشی از این افزایش بهدلیل افزایش تیراژ تولید خودرو و افزایش قیمت قطعات بوده و بخشی دیگر به علت ناتوانی خودروسازان در بازپرداخت مطالبات زنجیره تامین است.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان گفت: اکنون بسیاری از تعدیل قیمتهای قطعات سال ۹۸ بهویژه مربوط به تغییر نرخ ارز محاسبه نشده و در حسابهای فیمابین اعمال نشده است.
مشکلات زنجیره تامین خودروسازی
محبینژاد بیان داشت: مشکلات زنجیره تامین خودروسازی کشور شامل بحران نقدینگی بهدلیل مطالبات قطعهسازان از خودروسازان و افزایش چشمگیر قیمت مواد اولیه و نهادههای تولید، مشکل قیمت فروش قطعات خودرو، دشواری تامین مواد اولیه و قطعات نیمهساخته داخلی و خارجی و تخریب جایگاه صنعت خودرو، در نظر مردم و مسئولان است.
وی ادامـــه داد: مشکلات ذکـــر شــــده، علاوه بر وجـــود دو غـــول «تحریم» و «کرونا» است که موانعی بزرگ و خارج از کنترل و اختیـــار تولیـــدکننـــدگان و سیــاستگـــذاران صنعت خودرو هستند.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان اضافه کرد: همچنین، تیراژ پایین تولید موجب افزایش هزینههای سربار و ضرر و زیان کلان به قطعهسازی کشور شده که با وجود سیاست چندمنبعی در زنجیره تامین، مشکلات بیشتر هم شده است.
اشتغال در صنعت قطعهسازی
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان اظهار داشت: کل اشتغال مستقیم صنعت خودرو حدود ۷۰۰ هزار نفر است که ۵۵۰هزار نفر در صنعت قطعهسازی و ۱۵۰ هزارنفر در خودروسازیها اشتغال به کار دارند.
محبینژاد گفت: شاغلان مستقیم زنجیره تامیـــن خــودروســازی در ردههــای ۱، ۲ و ۳ از کل ۵۵۰هزار نفر در سه موج بیکاری در سال ۹۷ تا امروز، به طور مرتب در حال نوسان بوده است.
وی افزود: بخشی از نیروهای تعلیق شده با تزریق چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات در پایـــان ســـال ۹۷ و بخشی بــا تزریق تسهیلات پنجهزار میلیـــارد تومــانی در سال ۹۸، به طور موقــت بـــه کـار بازگشتنـد و برآورد میشـود با ادامه نهضـت ساخت داخل قطعات خودرو و تحقـــق شعـــار «جهـــش تولیـــد»، باقیمانـــده نیروهای تعلیق یا تعدیل شده در زنجیره تامین به سر کار بازگردند.
بر اساس گزارشی از ایرنا، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خاطرنشان کرد: از حدود یک هزار و ۲۰۰ قطعهساز رسمی فعال در ردههای ۱، ۲ و ۳، نزدیک به ۴۰۰ واحد تعطیل و نیمهتعطیل شدهاند.