مهدی آخانی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: از سال ۱۳۸۴ در حوزه ریختهگری آلومینیوم و تولید پروفیلهای آلومینیومی، فعالیت میکنیم و تاکنون با معضلات گوناگونی مواجهه داشتیم که توانسیتم به هر نحوی که میتوانیم، فعالیت تولیدی خود را ادامه دهیم.
وی افزود: مهمترین معضلی که بیش از بقیه مشکلات خودنمایی میکند، افزایش ۷ تا ۸ درصدی بهای برق و گاز است؛ صنعت ریختهگری به انرژی برق و گاز وابستگی کامل دارد و با شروع تابستان ۱۴۰۰، قطعیهای مداوم برق، سبب ایجاد اختلال در روند تولیدات این شرکت شد. علاوهبراین، در تامین مواد اولیه کمکی مانند منیزیم، سیلیسیم، فولادهای گرمکار و… هم که برای ریختهگری مورد نیاز است، به صورت قابل توجهی افزایش قیمت را مشاهده میکنیم. برخی از مواد مصرفی، وارداتی است و به دلیل تشدید تحریمها، تامین آن سختتر شده است.
مدیرعامل شرکت پویا آلومینیوم درباره واردات مواد اولیه مانند منیزیم به روش ورود موقت کالا، گفت: چون این ماده جزو کالاهای تحریمی بوده و همچنین در صنایع نظامی کاربرد دارد، نمیتوان برای واردات آن برنامهریزی سادهای داشت چراکه با معضل جدی مواجه هستیم.
رکود در بازار، عرضه و تقاضا را نامتوازن کرده است
این تولیدکننده پروفیل آلومینیومی در ادامه عنوان کرد: رکودی که در بازار فروش پروفیل آلومینیومی به وجود آمده هم یکی از معضلات این صنعت محسوب میشود. افزایش نرخ دلار سبب شده تا تقاضای محصولات آلومینیومی به خصوص پروفیل، در بازار به شدت کاهش پیدا کند و میان میزان عرضه و تقاضا، ناهماهنگی ایجاد شود.
محصولات پویا آلومینیوم اراک
مدیرعامل شرکت پویا آلومینیوم در خصوص محصولات این شرکت اذعان کرد: عمده محصولی که در این شرکت تولید میشود، پروفیلهای آلومینیومی هستند که در صنایع مختلفی ازجمله پنجرهسازی استفاده میشود. خط تولید بیلت آلومینیومی نیز در اختیار داریم که به طور مستقیم به عنوان ماده اولیه برای تولید پروفیل آلومینیوم این شرکت مورد استفاده قرار میگیرد.
وی در تکمیل صحبت خود در خصوص مواد اولیهای که برای تولید پروفیل آلومینیوم مورد استفاده قرار میگیرد، اضافه کرد: ماده اصلی مورد استفاده این شرکت، شمش و بیلت آلومینیومی است که در تهیه آن مشکل خاصی وجود ندارد. بیلت مورد نیاز را تولید میکنیم و شمش آلومینیومی را گاهی از بورس کالا و گاهی از بازار آزاد تهیه میکنیم.
تولید با نصف ظرفیت
این فعال صنعت آلومینیوم در خصوص ظرفیت تولید پویا آلومینیوم اراک و فعالیت در بازار صادراتی اظهار کرد: سالیانه سه هزار تن پروفیل آلومینیومی تولید میکردیم که در حال حاضر ۵۰ درصد از میزان یاد شده، به صورت واقعی فعال و در حال تولید محصول است. در زمینه صادرات نیز فعالیت داریم و به کشور عراق محصولات خود را صادر میکنیم.
آخانی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه عمده مشتریان شما از چه صنایعی هستند، تصریح کرد: نزدیک به ۵۰ درصد از مشتریان ما را صنایع ساختمانی تشکیل میدهند. مابقی نیز صنایع کشاورزی، صنعتی و مخابراتی هستند.
تکنولوژی قدیمی، بهرهوری تولید پایین
مدیرعامل شرکت پویا آلومینیوم در مورد تکنولوژی تولید شرکت خود، بیان کرد: تولید پروفیل آلومینیومی در این شرکت به روش اکسترود است؛ در پرس اکسترود، ریختهگری انجام شده و آلیاژ مدنظر به صورت بیلت ریخت میشود و پس از انجام عملیات اکسترود، عملیات حرارتی و تکمیلی شامل آبکاری، آنادایز و رنگ استاتیک روی محصول صورت میپذیرد. دستگاه پرس اکستروژن هم داخلی و هم نمونه خارجی آن در خطوط تولید این شرکت قرار دارد.
وی اضافه کرد: مشکلی که در زمینه ماشینآلات مورد استفاده در صنعت پروفیل آلومینیومی کشور وجود دارد، این است که نزدیک به ۹۰ درصد این تجهیزات بهروز نیستند و با همان تکتولوژی ساخت قدیم، بهکارگیری شدهاند که این امر، باعث کاهش بهرهوری تولید میشود. ماشینآلات خارجی که در زمینه اکستروژن آلومینیوم وجود دارد، اکثر قدیمی و فرسوده هستند. البته به تعداد محدود ماشینآلات جدید و بهروز وارد کشور شده و در حال کار هستند که تعداد آنها انگشتشمار است.
این تولیدکننده پروفیل آلومینیومی در ادامه اذعان کرد: مبحث دیگری که در این زمینه وجود دارد، هزینههایی است که باید برای واردات ماشینآلات صرف شود که به حدی بالا است که نه تولیدکننده توان پرداخت مبلغ هنگفتی برای واردات تجهیزات دارد و نه اقتصادی به نظر میرسد که بخواهد سرمایهگذاری کند تا ماشینآلات مورد نظر خود را وارد خطوط تولید کند. نقدینگی که باید در دست تولیدکننده باشد، عامل مهم در تامین تجهیزات است که با توجه به وضع موجود، صرف چنین هزینهای امکانپذیر نیست.
باید مانند قبل، قیمت آلومینیوم با بازار جهانی تطابق داده شود
آخانی در پایان پاسخ به این سوال که تحریم تا چه میزان روی فعالیت و تولید این شرکت اثرگذاری داشته است، مطرح کرد: اثری که تحریم بر صنعت گذاشته، تفاوت قیمت بین مواد اولیه در بازار داخلی با بازار جهانی است و چون امکان واردات نیز وجود ندارد، تولیدکننده مجبور است به هر قیمتی که تامینکننده برای مواد اولیه عرضه شده در بورس کالا تعیین کرده باشد، خرید کند. پیش از این، تولیدکنندگان بزرگ آلومینیوم مجبور بودند تعدیل قیمت داشته باشند و با نرخهای جهانی خود را تطابق دهند اما اکنون نرخ داخلی بالاتر از نرخ جهانی است.