سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۱:۱۱ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 15:40 /دوشنبه/7 خرداد 1403

هم‌زمان با رشد ذخایر انبارهای «LME»،

قیمت فلز آلومینیوم رشد پیدا کرد

بازار آلومینیوم در شرایطی قرار دارد که در آن تعداد زیادی از شرکت‌ها در صف تحویل آلومینیوم تولیدی خود به انبار ذخایر بورس فلزات لندن هستند و در عین حال کشمکش‌ها میان معامله‌گران در این صنعت با بانک‌هایی که اقدام به خرید آلومینیوم کرده‌اند، به اوج خود رسیده است.

بازار آلومینیوم در شرایطی قرار دارد که در آن تعداد زیادی از شرکت‌ها در صف تحویل آلومینیوم تولیدی خود به انبار ذخایر بورس فلزات لندن هستند و در عین حال کشمکش‌ها میان معامله‌گران در این صنعت با بانک‌هایی که اقدام به خرید آلومینیوم کرده‌اند، به اوج خود رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری بلومبرگ، شرکت «Trafigura Group» به عنوان یک شرکت بازرگانی کالا، در هفته‌های اخیر حجم عظیمی از آلومینیوم را به انبارهای ذخایر بورس فلزات لندن تحویل داده است. از سوی دیگر برخی از بانک‌ها و صندوق‌های پوشش ریسک از جمله «Squarepoint Capital LLP» ،«Citigroup Inc» و «JPMorgan Chase & Co» آلومینیومی را که شرکت «Trafigura Group» به انبارهای ذخایر بورس تحویل داده، خریداری کرده‌اند.

بر همین اساس تغییر عمده‌ای در حجم قابل دسترس موجودی آلومینیوم جهان آن هم درست در زمانی که احتمال کسری عرضه این فلز در آینده محتمل به نظر می‌رسد، ایجاد شده است. در همین رابطه می‌توان گفت، وضعیت چالش‌برانگیز افزایش حجم ذخایر آلومینیوم در انبارها و صف‌های طولانی برای تحویل فلز نامبرده به انبار ذخایر بورس فلزات لندن مجددا به وجود آمده است که البته از مشخصه‌های متداول در بازار آلومینیوم و بورس‌های کالایی به شمار می‌رود. با این حال، بروز چنین اتفاقی باعث شد اختلاف نظر در بین خریداران افزایش یابد و بورس فلزات لندن نیز از این کشمکش‌ها تاثیر پذیرد. شرایط دشوار ایجاد شده در انبار ذخایر بندر «Klang» واقع در کشور مالزی بدین معنا خواهد بود که اکنون معامله‌گران باید ماه‌ها برای تحویل گرفتن محموله‌های خود از این انبار صبر کنند.

ناگفته نماند که شرایط چالش‌برانگیزی که در چند هفته اخیر در انبارهای آلومینیوم بورس فلزات لندن به اوج خود رسیده است، از چندین ماه گذشته مشکلات آن آغاز شده بود. شرکت «Trafigura Group» در طول سال ۲۰۲۳، حجم زیادی از محموله‌های آلومینیوم را در انبارهای بورس فلزات لندن در بندر «Klang» واقع در کشور مالزی ذخیره کرد که منشا تولید اکثر این فلزات، کشور هند است. گفتنی است که شرکت «Trafigura Group» با شرکت‌های معدنی بسیاری از جمله شرکت «Vedanta Ltd» در هند قرارداد همکاری دارد. با این حال، مشکل ایجاد شده در انبارهای ذخایر بورس فلزات لندن خصوصا در انبارهای بندر «Klang» به عنوان یک مرکز ذخایر کلیدی آلومینیوم جهان را نمی‌توان به عملکرد شرکت «Trafigura Group» نسبت داد؛ چراکه اولا معاملات این شرکت در خفا صورت نپذیرفته و دوما به افزایش تدریجی حجم ذخایر آلومینیوم در انبارهای بورس فلزات لندن در گزارش‌های ماهانه‌ای که این بورس ارائه کرده اشاره شده بود.

با این وجود، به نظر می‌رسد که هیچ‌کس از چرایی اقدام شرکت «Trafigura Group» در راستای افزایش حجم ذخایر آلومینیوم خود در انبارهای بورس فلزات لندن و اینکه هدف شرکت نامبرده از چنین کاری چه می‌توانسته باشد، اطلاعی نداشته است. اغلب معامله‌گرانی که حجم زیادی از کالا را در انبارهای خود ذخیره می‌کنند، به دنبال فرصتی به منظور کسب سود از افزایش پریمیوم در بازار فیزیکی که در آن مصرف‌کنندگان هزینه‌ای بیش از قیمت تعیین شده از سوی بورس فلزات لندن برای خرید کالای مورد نیاز خود پرداخت می‌کنند، هستند. در چنین وضعیتی اگر حجم تقاضا از حجم عرضه پیشی بگیرد، پریمیوم کالاهای ذخیره شده در انبارهای مورد نظر افزایش خواهد یافت؛ چراکه حجم ذخایر در انبارها به دلیل رشد حجم خرید مصرف‌کنندگان با کاهش روبه‌رو می‌شود.

حجم ذخایر قابل رصد آلومینیوم در انبارها

لازم به ذکر است که تنها در دو هفته گذشته (از هفته دوم ماه می ۲۰۲۴) برای حدود ۶۵۰ هزار تن آلومینیوم موجود در انبارهای بورس فلزات لندن در بندر «Klang»، حواله فروش صادر شده است. عمده حواله‌های ذکر شده تنها در یک روز (۱۰ می ۲۰۲۴) و برای حجمی حدود ۵۰۰ هزار تن آلومینیوم که متعلق به شرکت «Trafigura Group» بود، صادر شد. چنین حجم بالایی از حواله‌های صادر شده آن هم طی یک روز در بورس فلزات لندن در ۲۷ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

چند روز پس از آغاز تحویل محموله‌های سفارش داده شده، شرکت «Trafigura Group» چشم‌انداز نزولی خود را برای بازار آلومینیوم در کنفرانسی در لندن ارائه کرد. در همین رابطه یکی از تحلیلگران بازار با نام هنری ون، پیش‌بینی کرد که قیمت آلومینیوم با توجه به آغاز مجدد فعالیت واحدهای ذوب کاهشی خواهد شد.

از سوی دیگر سایر معامله‌گران بازار دیدگاهی مخالف با چشم‌انداز ارائه شده توسط شرکت «Trafigura Group» مطرح کردند. آن‌ها بر این باورند که با توجه به تحویل حدود ۴۰۰ هزار تن آلومینیوم به ارزش حدود یک میلیارد دلار با در نظر گرفتن قیمت‌های فعلی در انبارهای ذخایر بورس فلزات لندن، به زودی برای این حجم فلز تحویل داده شده حواله فروش صادر شود.

به گفته افراد آگاه به وضعیت بازار، خریداران محموله‌های آلومینیوم شرکت «Trafigura Group» در انبارهای بندر «Klang»، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بانک‌هایی چون «Squarepoint» و «Citi» و «JPMorgan» هستند.

انتظار می‌رود که در کوتاه‎‌مدت، خریداران آلومینیوم از انبارهای بورس فلزات لندن در بندر «Klang»، از محموله‌های خریداری شده خود برای معاملات تامین مالی از طریق فروش این فلزات در بازار فیزیکی و بورس آتی با قیمت بالاتر استفاده کنند. در بلندمدت و در صورتی که بازار فیزیکی آلومینیوم با محدودیت در دسترسی مواجه شود، معامله‌گران می‌توانند با سود بیشتری محموله‌های آلومینیوم خریداری شده خود را به مصرف‌کنندگان واقعی بفروشند.

آن دسته از معامله‌گرانی که حجم ذخایر آلومینیوم خود را در انبارهای بورس فلزات لندن از ابتدای ماه مارس ۲۰۲۴ تاکنون افزایش داده‌اند، بر این باورند که قیمت این فلز به بیشترین میزان خود در دو سال گذشته خواهد رسید.

این معامله‌گران معتقدند با توجه به اینکه دستورالعمل سقف تولید سالانه ۴۵ میلیون تن آلومینیوم در چین ابلاغ شده است، بر همین اساس حجم ذخایر فعلی در انبار بورس‌های کالایی به نسبت حجم تولید این فلز خصوصا در چین افت پیدا کرده است. بر اساس گزارش موسسه «CRU»، پیش‌بینی‌ می‌شود حجم تقاضا برای آلومینیوم در جهان به خصوص از سوی هند و چین در روزهای باقی‌ مانده از نیمه اول سال ۲۰۲۴ حدود ۳٫۱ درصد افزایش را تجربه کند و در نیمه دوم سال جاری میلادی بازار روندی نزولی به خود بگیرد.

راس استراچان، تحلیلگر بازار آلومینیوم فعال در موسسه «CRU»، اظهار داشت: فرایند انبارتکانی در بخش‌های مختلفی از صنعت آلومینیوم به پایان رسیده‌ است. با افزایش حجم تقاضا برای آلومینیوم، واحدهای تولیدی و ذوب این فلز که فعالیت آن‌ها ‌متوقف شده بود، باید مجددا فرایند تولید خود را آغاز کنند.

حجم تحویل محموله‌های آلومینیوم نگهداری شده در انبارهای «LME» متعلق به شرکت «Trafigura Group»

البته این مسئله را باید یادآور شد که رقابت در بازار آلومینیوم و دیگر فلزات بر سر افزایش حجم ذخایر قابل دسترس توسط معامله‌گران، سال‌هاست که وجود دارد و مسئله‌ جدیدی محسوب نمی‌شود. در همین راستا، در ماه آوریل ۲۰۲۴ حجم معاملات آلومینیوم شرکت «Trafigura Group» و رقیب آن شرکت «Glencore Plc» پس از اعمال تحریم بر آلومینیوم روسیه به شدت افزایش یافت؛ این معاملات در قالب سفارش و تحویل مجدد حجم زیادی از آلومینیوم انجام شد.

تصمیم شرکت «Trafigura Group» به ذخیره حجم زیادی از محموله‌های خریداری شده در انبارهای بورس فلزات لندن و تقلا برای انجام چنین کاری، بسیاری از رقبای شرکت مذکور را متحیر کرد.

با توجه به روند کند ثبت معاملات آلومینیوم در بازار فیزیکی، ممکن است شرکت «Trafigura Group» این‌گونه از شرایط به وجود آمده برداشت کرده باشد که سریع‌ترین و پرسودترین راه برای کسب سود از این فلز، فروش آن از طریق بورس فلزات لندن و دریافت سهمی از اجاره محموله‌های ذخیره شده در انبار بورس مذکور از خریداران آینده محموله‌های فلز آلومینیوم شرکت نامبرده است.

گفتنی است معامله‌گری که حجم زیادی از فلز خریداری شده را به انبارهای بورس فلزات لندن منتقل کند، طبق قرارداد سهمی از اجاره محموله تحویل داده شده را دریافت خواهد کرد. به علاوه هرچه محموله‌های ذخیره شده مدت بیشتری در انبارهای بورس فلزات لندن نگهداری شوند، سهم بیشتری به معامله‌گر پرداخت خواهد شد.

با یک حساب سرانگشتی و با در نظر گرفتن سهم اجاره ۵۶ سنت در روز و احتساب ۶۵۰ هزار تن آلومینیوم ذخیره شده در انبارها، مبلغ ۱۳۳ میلیون دلار در سال و بیش از ۲۰۰ دلار در هر تن تا زمانی که محموله‌های آلومینیوم در انبارهای بورس فلزات لندن نگهداری شود، به شرکت «Trafigura Group» پرداخت می‌شود.

شرایط معاملات در بازار آلومینیوم آسیا دشوار توصیف شده است

اگر برای تمام محموله‌های ذخیره شده در انبارها حواله صادر شود، از میزان کل درآمد حاصل از فروش، درصد معینی به معامله‌گر اختصاص خواهد یافت. با این حال، به طور میانگین حدود ۴۰ دلار در هر تن بابت سهم اجاره به هر معامله‌گر پرداخت می‌شود؛ چراکه روزانه حداقل چند هزار تن از محموله‌های سفارش داده شده به مشتریان تحویل داده خواهد شد.

افزایش حجم تقاضا برای دریافت محموله‌های آلومینیوم از انبارهای بورس فلزات لندن در بندر «Klang» موجب شد صف طولانی برای تحویل محموله‌های سفارش داده شده تشکیل شود که باعث طولانی‌تر شدن زمان تحویل محصولات به مشتریان نسبت به گذشته خواهد شد.

طبق قوانین بورس فلزات لندن در صورتی که صف تحویل محموله‌های سفارش داده شده از مقدار در نظر گرفته شده فراتر رود، سهم اجاره پرداختی به معامله‌گر کاهش خواهد یافت. گفتنی است که در یک دهه گذشته و پس از اینکه به طور غیرمنتظره‌ای صف طولانی تحویل محموله‌های آلومینیوم نگهداری شده در انبارهای بورس فلزات لندن خشم مصرف‌کنندگان و برخی از سازمان‌های نظارتی را برانگیخت، قانون ذکر شده وضع شد. بورس فلزات لندن در خصوص وضع قوانین یاد شده اعلام کرده است که هدف از این کار جلوگیری از طولانی شدن صف تحویل محموله‌های خریداری شده از انبارهاست.

تا این‌جای کار پیش‌بینی شرکت «Trafigura Group» درست از آب درآمده است. در همین راستا، قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن از زمان آغاز تحویل محموله‌های آلومینیوم توسط شرکت «Trafigura Group» به انبارهای ذخایر بورس مذکور، حدود ۴ درصد افزایش یافته است. همچنین پس از اعلام شرکت «Rio Tinto Group» در ۲۱ ماه می ۲۰۲۴ مبنی بر وضعیت اضطراری در تامین منابع آلومینا از استرالیا، قیمت آلومینیوم به بالاترین میزان خود در ۲۳ ماه گذشته رسید.

لازم به یادآوری است که پریمیوم آلومینیوم در بازار فیزیکی به ویژه در اروپا، از ابتدای سال ۲۰۲۴ پس از پشت سرگذاشتن روند صعودی به دلیل افزایش قیمت انرژی در سال ۲۰۲۲، کاهش را تجربه کرد. همچنین محموله‌های آلومینیوم تولید روسیه که قبلا به مقصد قاره اروپا هدایت می‌شدند، پس از وضع تحریم‌ها بر صنعت آلومینیوم این کشور به کشورهای آسیایی صادر شدند.

انتهای پیام//

با افزایش سرمایه‌گذاری‌ها و تمرکز بر رشد صنعت آلومینیوم،

6:38 /یکشنبه/3 تیر 1403

با تحریم صنعت آلومینیوم روسیه،

6:34 /سه شنبه/29 خرداد 1403

برخلاف افزایش پریمیوم در بازار اروپا،

8:29 /چهارشنبه/16 خرداد 1403

تحت تاثیر نوسانات آب‌وهوایی و قطعی برق،

14:59 /شنبه/5 خرداد 1403

هم‌زمان با تمرکز بر فرایند کربن‌زدایی در جهان،

13:20 /شنبه/5 خرداد 1403

پس از منع واردات آلومینیوم روسیه توسط کشورهای غربی،

7:40 /سه شنبه/1 خرداد 1403

احمد مجیدی، مدیرعامل شرکت آلومینیوم ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

16:48 /یکشنبه/14 مهر 1398

محمد بهرامی، مدیرعامل شرکت فراسازان آلومینیوم میهن طی یادداشتی نوشت:

5:25 /شنبه/12 خرداد 1403

مرتضی اسلامی‌فرد، مدير گروه صنعتی رامرو طی یادداشت اختصاصی در «فلزات آنلاین» نوشت:

6:01 /شنبه/25 فروردین 1403

آریا صادق‌نیت حقیقی طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

4:29 /شنبه/2 دی 1402
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700