با کاهش تقاضای خودروهای الکتریکی، قیمت لیتیوم در چین ۵۰ درصد کاهش یافت و به ۲۲ هزار و ۸۱۴ دلار در هر تن رسید که نیمی از قیمت بالاترین سطح قیمتی اوایل ماه ژوئن ۲۰۲۳ بود.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی ایمپاسکو، کمتر از یک سال پیش، این فلز به رکورد ۵۹۸ هزار یوان در هر تن در چین رسید. احساسات ضعیف مصرفکننده تقاضا برای لیتیوم، یکی از اجزای کلیدی باتریهای خودروهای الکتریکی را متوقف کرده است.
چین، همچنان بزرگترین بازار خودروهای برقی جهان است و تقاضا برای لیتیوم معمولا در سه ماهه چهارم سال افزایش مییابد؛ چراکه تولید و نصب سلولهای باتری قوی، تولیدکنندگان را وادار میکند تا ذخایر لیتیوم خود را در مرحله آمادهسازی دوباره پر کنند.
به گفته سوزان جوئو، تحلیلگر ریستاد انرژی، ذخیرهسازی قابلتوجهی در آمادهسازی برای سه ماهه چهارم محقق نشده است و سازندگان باتری هنوز به اندازه کافی موجودی دارند تا بتوانند آن را به پایان برسانند.
جردن رابرتز، تحلیلگر لیتیوم در آژانس گزارش قیمتی فست مارکتس، بیان کرد: ضعف مداوم در چین وجود دارد و بازار منتظر تاثیر کاهش یارانه خودروهای برقی است؛ از همین رو نگران کاهش اعتماد خانوارهاست که به بحران املاک کشور گره خورده است.
به دلیل کاهش اعتماد مصرفکننده، رشد فروش خودروهای برقی در چین در سه ماهه دوم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۷ درصد کاهش یافت؛ در حالی که میانگین جهانی ۵۰ درصد بود. این کاهش قیمت در بحبوحه نگرانی غرب در مورد کنترل چین بر عرضه جهانی لیتیوم رخ میدهد.
جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی ایالات متحده، در نشست مواد معدنی حیاتی آژانس بینالمللی انرژی در هفته گذشته، عنوان کرد: جهان با تامینکننده غالب مواد معدنی حیاتی مواجه است که تمایل دارد از موقعیت خود برای منافع سیاسی بهرهبرداری کند.
همچنین اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا در اوایل ماه سپتامبر ۲۰۲۳ مطرح کرد: چین به دلیل یارانههای دولتی بیش از حد، بازارهای جهانی را با خودروهای الکتریکی ارزانقیمت و با کیفیت پایین پر کرده است.
انتهای پیام//