در شرایطی که مطالبات قطعهسازان، همچنان در هالهای از ابهام باقی مانده است، اکنون مطالبات کل زنجیره تامین داخلی از خودروسازان، به بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان رسیده که فقط ۱۰ هزار میلیارد تومان آن مطالبات معوق است.
به گزارش «فلزاتآنلاین»، صنعت خودرو و صنایع زیرمجموعه آن، این روزها فقط به امید زنده است و مسئولان با گفتاردرمانی و وعده و وعید اعطای تسهیلات، تصویب خط اعتباری و … قطعهسازان را امیدوار نگه داشتهاند.
برگزاری میزهای تعمیق ساخت داخل در صنعت خودروسازی در ماههای گذشته، هرچند آثار مثبتی در کاهش ارزبری و وابستگی این صنعت به خارج از کشور ایجاد کرد، اما به اعتقاد کارشناسان تداوم موفقیت آنها، نیازمند تامین سرمایه لازم و پرداخت شدن بستههای تشویقی قطعهسازان است.
افت ۳۲ درصدی تولید هشت ماهه امسال خودروسازان در مقایسه با مدت مشابه پارسال نشان میدهد که روند کلی تولید خوب نیست و انباشت تقاضا در بازار وجود دارد.
با وجود همه این مشکلات، اما به همت قطعهسازان، دو خودروساز بزرگ کشور توانستند تا اندازهای خودروهای ناقص باقی مانده در کف کارخانههای خود را کاهش دهند.
به گفته کارشناسان، عمده کسری این خودروها مربوط به قطعات با فناوری بالا (هایتک) و قطعاتی بود که ناشی از مشکلات تحریمها وارد کشور نمیشدند؛ یا قطعاتی که به دلیل مشکلات نقدینگی خودروسازان تامین نمیشدند.
برگزاری میزهای تعمیق ساخت داخل، گام بزرگ دیگری در این صنعت برای کاهش ارزبری و وابستگی به خارج از کشور، همچنین تکمیل خودروهای ناقص کف کارخانهها بود.
با این وجود، قطعهسازان از عملیاتی نشدن بستههای مشوق حمایتی به عنوان نقطه ضعفی در برگزاری این میزها یاد میکنند که نتوانسته جذابیت لازم برای سرمایهگذاری قطعهسازان فراهم کند.
بر اساس گزارشی از ایرنا، چهار ماه پیش و در میز نخست تعمیق ساخت داخل، قراردادهایی بین ساپکو، سازهگستر و مگاموتور با ۳۲ شرکت قطعهساز، با هدف تولید ۳۵ قطعه برای یک سال مصرف ایران خودرو و سایپا منعقد شد.
ماه گذشته و با برگزاری میز دوم، قرارداد همکاری با ۳۶ شرکت قطعهساز با هدف داخلیسازی ۴۲ قطعه منعقد شد.
با برگزاری این دو میز، در مجموع ۷۷ قطعه خودرویی در داخل تولید شده و ۱۷۵ میلیون یورو کاهش ارزبری برای کشور به دنبال خواهد داشت.