نایب رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودروی کشور گفت: با تلاشهای انجام شده به خصوص در دو سال گذشته در عرصه ارتقای ساخت داخل، یکی از خواستههای ما ممنوع کردن ورود قطعات داخلیسازی شده به کشور است.
بـــه گـــزارش «فلـــزات آنلایـــن»، مهــــدی مطلبزاده اظهار داشت: حساسیت این مسئله با توجه به گشایشهای سیاسی احتمالی پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیشتر هم میشود تا سرمایهگذاریها و تلاشهای انجام شده در مسیر داخلیسازی ابتر نماند.
وی افزود: در ادوار گذشته شاهد بودیم هر زمان کشور توانسته نفت بفروشد و ارز در اختیار داشته باشد، بدون توجه به صنایع داخلی به واردات پرداخته، اما هر زمان درآمدهای نفتی کاهش داشته، به تولیدکنندگان داخلی توجه کرده است؛ چنین رویکردی برای سرمایهگذاریهای انجام شده خطرناک است.
این مقام صنفی بیان کرد: از تیرماه ۹۸ تاکنون چهار میز داخلیسازی در حوزه صنعت خودرو و قطعهسازی برگزار شده است.
مطلـــبزاده بـــا اشـــاره بــــه هـــدفگذاری ۳۴۱میلیون یورویی کاهش ارزبری این میزها، تصریح کرد: تاکنون این میزها از نظر کاهش ارزبری ۴۶ درصد و از نظر فیزیکی ۶۴,۵ درصد پیشرفت داشتند.
رئیس کمیته ساخت داخل انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودروی کشور خاطرنشان کرد: تا چند ماه دیگر کل کاهش ارزبری پیشبینی شده در این میزها محقق خواهد شد.
وی تاکیــد کـــرد: قطعهسازان برای تحقق برنامههـــای «جهـــش تولیـــد» در ســال جـــاری ۱۰مشوق، مشتمل بر ۶ مشوق حاکمیتی و چهار مشوق از سوی خودروسازان خواستار شدهاند که در صورت تامین خواستههای آنها، سرعت پیشرفت این میزها و مباحث داخلیسازی به مراتب بیشتر خواهد شد.
در زمینه مشوقهای حاکمیتی، اختصاص تسهیلات با بهره پایین، اختصاص منابعی از صندوق توسعه ملی، تدوین مشوقهای مالیاتی، حمایتهای رسانهای و تبلیغاتی، حفاظت از مالکیت معنوی و جلوگیری از واردات قطعات ساخت داخل، مد نظر است.
همچینن، خرید با قیمت تمام شده معادل واردات در ابتدای کار و پس از آن کاهش قیمت در بلندمدت، خرید نقدی قطعات تحویلی برای دوره حداقل یک سال از سوی خودروسازان، عقد قرارداد عادلانه و تضمین خرید برای مدت بازگشت سرمایه با یک منبع تامین برای هر قطعه و همچنین مشارکت خودروسازان در ریسک سرمایهگذاری ثابت پروژهها، مشوقهایی است که خودروسازان میتوانند برای تحقق جهش تولید برای قطعهسازان فراهم کنند.
مطلبزاده ادامه داد: برای میزهای پنجم تا هشتم قطعهسازی که کار به مراتب سختتر و پیچیدهتر میشود، نیازمند سرمایهگذاری ارزی و ریالی، خرید فناوری، ماشینآلات و خطوط جدید تولیدی هستیم.
وی یادآوری کرد: اکنون میز پنجم ساخت داخل با پیشبینی ۱۵ سازنده، داخلیسازی ۴۳قطعه و ۴۲ میلیون یورو کاهش ارزبری آماده برگزاری است و تاکنون به دلیل شرایط کرونایی به تعویق افتاده است.
نایب رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان، همچنین از توفیقات نظامیها در تولید قطعات حساس الکترونیکی و هایتک (HighTech) خودروها خبر داد که در وقت خود اطلاعرسانی خواهد شد.
بر اساس گزارشی از ایرنا، وزارت صنعت برای تحقق اهداف برنامه تعمیق ساخت داخل، در مجموع برای سالهای ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ دستیابی به هدف ۱۰ میلیارد دلاری داخلیسازی انواع اقلام کالایی وارداتی را به عنوان برنامه محوری خود تعیین کرده است.