محدودیت دسترسی به قراضه آلومینیوم، افزایش هزینههای حملونقل، کاهش حجم تقاضا برای آلومینیوم در ایالات متحده آمریکا و افزایش فعلی پریمیوم این فلز سبک در بازار اروپا، آسیا و آمریکا، از جمله مهمترین موضوعات مورد بحث در رویداد «Harbor Aluminum Summit» بود که طی روزهای چهارم تا ششم ژوئن ۲۰۲۴ در شهر شیکاگوی آمریکا برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از موسسه «Fastmarkets»، دسترسی به قراضه آلومینیوم در سطح جهانی یکی از موضوعاتی بود که طی این رویداد و حاشیه آن مورد بحث قرار گرفت.
در همین راستا، اخیرا فعالان بازار ایالات متحده آمریکا نگرانی خود را در خصوص محدودیت دسترسی به قراضه آلومینیوم در این کشور ابراز کردهاند. برخی از این فعالان در گفتوگو با موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که با توجه به افزایش قابلتوجه تعداد واحدهای بازیافت و توسعه ظرفیت واحدهای فعلی که انتظار میرود در چند سال آینده به مرحله بهرهبرداری برسند، محدودیت دسترسی به قراضه آلومینیوم تا آن زمان تشدید خواهد شد.
یکی از معاملهگران بازار آلومینیوم عنوان کرد: حجم عرضه قراضه بسیار محدود است و پیشبینی میشود که به این زودی در شرایط فعلی تغییری ایجاد نشود. تعداد شرکتهایی که روی افزایش ظرفیت بازیافت سرمایهگذاری میکنند و همچنین تعداد مصرفکنندگان قراضه نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است.
به گفته وی، از آنجایی که امکان افزایش حجم استخراج از معادن جدید دشوارتر شده، بنابراین تمرکز بر بازیابی در فرایند بازیافت به منظور تامین حجم تقاضای رو به رشد آلومینیوم ضرورت پیدا کرده است.
در همین رابطه، یکی از تولیدکنندگان قراضه آلومینیوم در مکزیک بیان کرد: در حال حاضر شرکتهای بیشتری از قراضه به عنوان جایگزینی ارزانتر به منظور تولید محصولات کمکربن استفاده میکنند.
به گفته برخی از فعالان بازار، مکزیک یکی از خریداران اصلی قراضه آلومینیوم ایالات متحده آمریکا محسوب میشود اما با توجه به افزایش حجم تقاضا برای قراضه از سوی چین و هند، دسترسی به قراضه آلومینیوم آمریکا تحت تاثیر قرار گرفته است.
علاوهبراین، حجم تقاضا برای قراضه آلومینیوم از سوی هند افزایش یافته است. بر همین اساس، این روند افزایشی بر حجم عرضه منطقهای قراضه آلومینیوم در آمریکای شمالی تاثیر منفی گذاشته و دسترسی به آن را دشوارتر کرده است.
به گفته یک تولیدکننده قراضه آلومینیوم در مکزیک، تامینکنندگان قراضه در آمریکا دیگر قادر به تامین حجم زیادی از قراضههای مورد نیاز خریداران نیستند. هند یکی از کشورهایی به شمار میآید که اخیرا فعالیت خود را در زمینه خرید قراضه آلومینیوم از آمریکا افزایش داده است.
بر اساس گفته منابع مذکور، کاهش حجم عرضه قراضه منجر به افزایش حجم تقاضا برای آلومینیوم اولیه در ایالات متحده آمریکا و مکزیک شده است.
وضعیت حجم تقاضا برای قراضه آلومینیوم
شرکتکنندگان در رویداد مذکور در رابطه با وضعیت فعلی روند تقاضا برای قراضه آلومینیوم در ایالات متحده آمریکا، اظهارنظرهای متفاوتی را ارائه دادند. یکی از مشارکتکنندگان بازار، وضعیت حجم تقاضا برای قراضه آلومینیوم در بخشهای تولیدی و صنعتی مختلف را متفاوت دانست و مطرح کرد: حجم تقاضا برای قراضه به مولفههایی نظیر منطقه جغرافیایی و نوع صنعت بستگی دارد. به عنوان مثال، وضعیت حجم تقاضا برای قراضه آلومینیوم در صنعت ساختمان به مراتب بدتر از صنعت خودرو است.
بسیاری از فعالان بازار در همین راستا تاکید کردند که بازار قراضه ایالات متحده آمریکا منتظر نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور در ماه نوامبر ۲۰۲۴ است و از همین رو پیشبینی روند حجم تقاضا برای قراضه آلومینیوم دشوار خواهد بود.
یکی دیگر از مشارکتکنندگان بازار تصریح کرد: انتخابات پیش روی آمریکا، تاثیر نامطلوبی بر روند معاملات در بازار فیزیکی گذاشته و حجم تقاضا برای محمولههای سفارشی را کاهش داده است.
به گفته وی، وضعیت حجم سفارشهای ثبت شده برای محمولههای قراضه آلومینیوم در بازار بورس آتی ایالات متحده آمریکا چندان تفاوتی با بازار فیزیکی نداشته و معاملهگران برای ثبت خرید سفارشهای مورد نیاز خود عجلهای ندارند. بازار قراضه آلومینیوم ایالات متحده آمریکا در حال حاضر کاملا خودکفا است و نیازهای بازار داخلی از کانادا تامین میشود.
بازار انعطافپذیر قراضه ایالات متحده آمریکا
یکی دیگر از فعالان بازار اظهار داشت: در صورتی که حجم تقاضا برای قراضه آلومینیوم در سطح فعلی باقی بماند، نیازی به واردات تناژ اضافی به این کشور نخواهد بود.
وی در ادامه افزود: افزایش هزینههای حملونقل و محدودیت دسترسی به قراضه آلومینیوم در بازار اروپا و آسیا، باعث افزایش پریمیوم در هر دو منطقه نامبرده شده است.
در همین راستا، موسسه «Fastmarkets» پریمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020A» را در روز چهارشنبه ۱۲ ژوئن ۲۰۲۴ با شرط تحویل در بندر روتردام، حدود ۲۵۰ تا ۲۷۰ دلار در هر تن ارزیابی کرد که نسبت به پریمیوم ۱۳۵ تا ۱۵۵ دلار به ازای هر تن گزارش شده در روز دوم ژانویه سال جاری میلادی افزایش را تجربه کرد. لازم به یادآوری است که تقاضای اروپا برای آلومینیوم به دنبال کاهش قابلتوجه ظرفیت تولید در سالهای اخیر، به طور فزایندهای به محمولههای وارداتی افزایش یافته است.
افزایش پریمیوم آلومینیوم در بازار اروپا و آسیا
مشارکتکنندگان بازار از افزایش تعرفههای گمرکی در بندر روتردام هلند، رشد هزینههای حملونقل کانتینری و جهش پیشنهادات قیمتی ارائه شده در مذاکرات برای عرضه قراضه آلومینیوم در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ به مقصد ژاپن خبر دادند.
شماری از فعالان بازار مطرح کردند که اختلالات ایجاد شده در مسیر حملونقل در دریای سرخ و تاخیر به وجود آمده در ارسال محمولههای سفارش داده شده، موجب شده است هزینههای حملونقل کانتینری در یک تا یک ماه و نیم گذشته افزایش را تجربه کند.
در همین رابطه، یک فعال بازار بینالمللی مشکل اصلی را دسترسی به کانتینرها و نه افزایش هزینههای حملونقل عنوان کرد و افزود: با توجه به خشکسالی در کانال پاناما و حمله گروه حوثیهای یمن به کشتیهای تجاری در دریای سرخ، حدود ۶ ماه است که مشکل کمبود دسترسی به کانتینرهای حمل بار ایجاد شده است و فصلی بودن روند افزایش حجم تقاضا نیز بر مشکل کمبود کانتینرها افزوده است.
بازار آلومینیوم مکزیک به سرعت در حال توسعه است
به گفته برخی از فعالان بازار، کشور مکزیک همراه با هند و اندونزی، از جمله بازارهای آلومینیوم در حال رشد به شمار میروند. در حال حاضر مکزیک به عنوان یک منطقه مناسب برای سرمایهگذاری در زمینه تولید آلومینیوم مطرح شده است.
یکی از فعالان بازار ابراز کرد: مکزیک به عنوان قطب واحدهای تولیدی ایالات متحده آمریکا شناخته میشود؛ چراکه تعداد شرکتهای آمریکایی که به دنبال خرید واحدهای تولید آلومینیوم در مکزیک هستند، روزبهروز در حال افزایش است.
وی ادامه داد: معمولا این شرکتها، آلومینیوم آلیاژی «P1020A» را بدون مالیات به مکزیک وارد میکنند و در آنجا بیلت آلومینیومی تولید کرده و به نقاط مختلف دنیا از جمله ایالات متحده آمریکا میفروشند.
یکی دیگر از مشارکتکنندگان بازار در حاشیه رویداد مذکور، مطرح کرد: در حال حاضر فرصتی ایجاد شده است که تمرکز بر تولید آلومینیوم در کشور مکزیک معطوف شود.
گفتنی است که در ماه آوریل ۲۰۲۴، دولت مکزیک اعلام کرد که قصد دارد تعرفههایی موقت بر واردات کالاهای مرتبط با فولاد و آلومینیوم از چین وضع کند. با این وجود، در ماه می ۲۰۲۴ پس از شکایت صنایع محلی در مورد تاثیر وضع این تعرفهها بر زنجیره تامین، فعالیت صنایع تولیدی مذکور و روند معاملات تجاری، این تعرفهها به طور نسبی لغو شد.
انتهای پیام//