بررسی عملکرد شرکت ایرالکو در خرداد ماه سال جاری نشان میدهد که این شرکت در تولید و فروش سه محصول بیلت، شمش خالص و شمش آلیاژی روند روبه رشدی را در پیش گرفته است و میزان درآمد کسب شده فایرا در ماه مورد بررسی نیز نشان از موفقیت این شرکت در فروش محصولات آلومینیومی دارد؛ به طوری که شاهد رشد ۲۶٫۹ درصد درآمد فایرا نسبت به اردیبهشت ماه سال جاری هستیم.
بــه گــــزارش پایگــاه خبــــری و تحلیلــــی «فلزات آنلاین»، نمودار ۱ عملکرد شرکت ایرالکو را در خرداد ماه ۱۳۹۹ و مقایسه نتایج آن نسبت به اردیبهشت ماه نشان میدهد. بر اساس این نمودار، میتوان دریافت که میزان فروش شمش خالص در خرداد ماه سال جاری ۲۲٫۴درصد بیش از اردیبهشت ماه بوده اما شرایط تولید و فروش بیلت نیــز در خــرداد مــاه رونــد نزولی داشته است.
محصولات شرکت آلومینیوم ایران شامل شمش خالص، شمـش آلیاژی و بیلت است که البته بخشی از شمش خالص آلومینیومی خود را هــر مـاه به منظور تامین مواد اولیه به صورت تهاتــر بــه سایر کشورهــا صــادر میکنــد و در اردیبهشــت مــاه نیز ایــن شرکــت دو هــزار و ۳۴۸تن شمش صادراتی تولید کرده و توانسته تمام آن را صادر کند.
افت میزان تولید بیلت آلومینیومی
شرکت آلومینیوم ایران در خرداد ماه سال جاری، دو هزار و ۴۹۰ تن بیلت تولیــد کــرد کــه در مقایسـه با مـاه قبــل از آن کــه ایــن شرکت دوهـــزار و ۹۸۲ تـــن تولیــد داشـــت، کاهـــش ۱۶٫۵درصدی را تجربه کرده است. این میزان از تولید در مقایسه با مدت زمــان مشابه در سال ۱۳۹۸ افزایشی بوده اسـت؛ بــه گونهای که در خرداد ماه ۱۳۹۸، این شرکــت دو هــزار و ۱۵۸ تــن بیلت تولیـد و عرضه کرد که به ایــن ترتیــب افزایش ۱۵٫۴ درصــدی در این زمینه ارزیابی میشود.
ایرالکو در بخش فروش بیلت در خرداد ماه ۱۳۹۹ روند نزولی داشت؛ به گونهای که میزان فروش بیلت در خرداد مــاه سال جــاری یک هـــزار و ۵۱ تـــن بـــود، در حالـــی کــــه در اردیبهشت ماه همین سال این شرکت توانست یک هـزار و ۹۷۳ تن فروش داشته باشد. به این ترتیب، افت ۴۶٫۷ درصدی را در زمینه فروش مشاهده میکنیم.
فروش بیلت شرکــت آلومینیــوم ایران در سومین مـاه سال ۱۳۹۹ نسبت به مدت زمان مشابه در سال ۱۳۹۸، ۲۰ درصد افزایش داشته است؛ به نحوی که این شرکت در خرداد ماه ۱۳۹۸، ۸۷۶ تن فروش بیلت داشت.
نرخ فروش بیلـت آلومینیومی در خرداد ماه سال جاری نسبت به ماه قبل از آن، ۳٫۸ درصد رشد و در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته، ۲٫۲ درصد افزایش داشته و از ۲۵هزارو ۱۰۸ ریال بــه ازای هــر کیلوگـــرم به ۲۵ هـــزار و ۶۶۶ریال به ازای هر تن رسیده است.
افزایش میزان فروش شمش خالص
در سومین ماه فصل بهار، شرکت آلومینیوم ایران میزان تولیــد خود را در زمینــه شمش خالص آلومینیومی ۱٫۸ درصد نسبت به مــاه قبل از آن، افزایش داده است؛ به گونــهای کــه میــزان تولیـــد شمــش از ۱۱ هــزار و ۹۱۱ تــن به ۱۲هزار و ۱۳۱ تن رسید و نسبت به مدت زمان مشابه در سال ۱۳۹۸، ۵٫۳ درصد افت داشت؛ این شرکت در مــدت مشابـــه سـال ۱۳۹۸، ۱۲هـزارو ۸۱۵ تن شمش آلومینیومی تولید کرده بود.
میزان فروش شمش خالص آلومینیوم در خرداد ماه سال جاری افزایش مطلوبی داشته و از ۱۳ هزار و ۱۰۹ تن به ۱۶ هزار و ۴۱ تن رسیده است. به این ترتیب در این ماه شاهد ۲۲٫۴درصد افزایش فروش هستیم. افزایش فروش در خرداد ماه امسال نسبت به مدت زمان مشابه در سال ۱۳۹۸ که فروش شرکت ایرالکو ۱۰ هزار و ۹۹۴ تن بوده، ۴۵٫۹ درصد ارزیابی شده است.
همچنیــن مبلــغ فــروش شمـــش خالــص آلومینیومی از ۲۳ هزار و ۳۵ تومـان به ازای هر کیلوگرم در اردیبهشــت مـــاه ســال جاری به ۲۴هزار و ۷۸۲ تومان به ازای هــر کیلوگــرم در خــــرداد مـــاه ۱۳۹۹ رسیـــده اســـت و رشـــد ۷٫۵درصدی گزارش میشود. همچنین مبلغ فروش نسبت به مدت زمان مشابه در سال۱۳۹۸، ۳٫۹ درصد رشد داشته است.
جهش ۱۱۳٫۴ درصدی تولید شمش آلیاژی
شرکت ایرالکو در خرداد ماه سال جاری یکهزار و ۲۶۱ تن شمش آلیاژی تولید کرد که با این میزان، نسبت به تولید ۵۹۱ تنی ماه اردیبهشت رشد ۱۱۳٫۴ درصدی را به ثبت رسانده است.
شمش آلیاژی شرکت آلومینیوم ایران در خرداد ماه ۱۳۹۹ با تقاضای زیادی مواجه شد و این شرکــت بـــا وجـــود میــزان تولیــد بسیار چشمگیری که در این زمینه داشت، توانست دو هزار و ۴۶۸ تن شمش آلیاژی تولیدی خود را بــه فــروش برسانـــد. قابل ذکــر اســت که ایرالکو در اردیبهشت ماه یک هزار و ۴۰۰ تن شمش آلیاژی فروخته بود. فایرا در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال ۱۳۹۸ که ۵۷۸ تن شمــش آلیـــاژی فروختـــه بـــود، ۳۲۷ درصـــد افزایش فروش داشت.
نرخ فروش شمش آلیاژی در خرداد ماه ۲۵هزار و ۷۵۷ ریال بود که نسبت به مدت زمان مشابه در سال ۱۳۹۸، نرخ فروش ۲٫۵درصد رشد داشته است.
فعالیت شرکت ایرالکو در یک نگاه
همانطــور کــه نمودار ۲ نشـان میدهد، ایرالکو در خرداد ماه ۱۳۹۹، در مجموع حدود ۱۵ هزار و ۸۸۲ تن آلومینیوم تولیــد کــرد که نسبت به مـاه پیــش از آن، ۲٫۶ درصـد رشـــد داشت. این میزان نسبت به دوره مشابه در سال ۱۳۹۸، ۲٫۸ درصد افزایش داشته است.
ایرالکــو در خــرداد مــاه ۱۳۹۹، در مجمــوع حدود ۱۹ هزار و ۵۶۰ تن آلومینیوم فروخت که نسبت به ماه پیش از آن، ۱۸٫۷ درصد افزایش فروش داشت. این میزان نسبت به دوره مشابه در سال ۱۳۹۸، ۵۷٫۱ درصد رشد داشته است.
ایرالکو در خرداد ماه، در مجموع حدود چهار هزار و ۸۸۴ میلیارد و ۶۹۷ میلیون ریال از محل فروش آلومینیوم درآمد کسب کرد که نسبـــت به مــاه پیش از آن، ۲۶٫۹ درصــد افزایش درآمـد داشت. این میزان نسبــت به دوره مشابــه در سال ۱۳۹۸، ۶۵٫۴ درصد رشد داشته است.
قابل ذکر است که شرکت ایرالکو چهار هزارو ۲۹۸ میلیارد و ۹۱۳ میلیون ریال را از فروش داخلی و ۵۸۵ میلیارد و ۷۸۴ میلیون ریال را از طریق صادرات درآمد کسب کرده است.