معاون توسعه سرمایههای انسانی و مسئولیت اجتماعی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان گفت: فولاد سنگان از آغاز فعالیت خود با یک نگاه بلندمدت و پایدارمحور، در راستای ایفای نقشی مفید در اقتصاد، جامعه و محیط زیست گامهای اساسی برداشته و با مد نظر قرار دادن منافع همه ذینفعان، برنامهریزیها و اهداف کلان خود را در هفت حوزه به نحوی تدوین و محقق کرده است.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان، حمید محمدی رفیع در خصوص نقش مسئولیت اجتماعی و دلیل اهمیت آن در سازمانها، بیان کرد: مسئولیتهای اجتماعی سازمانها (CSR) به مجموعهای از اقدامات و استراتژیها اطلاق میشود که به منظور ایجاد تاثیر مثبت بر جامعه و محیط زیست در کنار دستیابی به اهداف اقتصادی و مالی انجام میگیرد. امروزه دیگر برتری عملیاتی یا مالی به تنهایی برای شرکتها نمیتواند مزیت رقابتی ایجاد کند و سازمانها باید مسائل اجتماعی و محیط زیستی را هم در نظر گرفته و تلاش کنند در این زمینهها هم به مزیت رقابتی دست یابند. در حقیقت، در دنیای کسبوکار امروز حتی مشتریان نیز همگام با سایر ذینفعان، نسبت به رعایت مسائل محیط زیستی و اجتماعی و مسئولیتهایی که سازمانها در این حوزهها به عنوان یکی از شهروندان جامعه بر عهده دارند، حساس هستند. عصر حاضر زمانی است که ذینفعان از شرکتها و سازمانها انتظار دارند که مسئولیتپذیر باشند و در فعالیتها و عملیات خود نسلهای آینده را نیز در نظر داشته باشند. اهمیت دادن سازمانها به نسلهای آینده در انجام فعالیتها و نیز مصرف منابع، گامی اساسی در جهت رسیدن به توسعه پایدار در زمینههای اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی بوده و نشانگر تعهد سازمان به اقتصاد جهانی پایدار است. در همین راستا، با توجه به گسترش صنایع و افزایش مصرف بیرویه منابع طبیعی، تولید و انتشار آلودگیهای ناشی از فعالیتهای انسانی و صنعتی، پیشگیری از تخریب محیط زیست به اولویت اصلی برنامه توسعه دولتها تبدیل شده است.
به گفته وی، علاوهبراین نقش مسئولیتهای اجتماعی در سازمانها شامل موارد زیر است:
- تقویت شهرت و اعتبار: سازمانهایی که به مسئولیتهای اجتماعی خود عمل میکنند، معمولا از اعتبار بیشتری برخوردارند. این موضوع میتواند به جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی کمک کند.
- جذب و نگهداشت استعدادها: کارمندانی که به ارزشهای اجتماعی و محیط زیستی اهمیت میدهند، تمایل بیشتری به کار در سازمانهایی دارند که به مسئولیتهای اجتماعی خود پایبند هستند. این امر میتواند به افزایش رضایت شغلی و کاهش نرخ ترک شغل کمک کند.
- افزایش وفاداری مشتری: مشتریان به طور فزایندهای به انتخاب برندهایی علاقهمند هستند که به مسائل اجتماعی و زیستمحیطی توجه دارند. این باعث افزایش وفاداری و تعهد مشتریان به برند میشود.
- کاهش ریسکها: سیاستهای مسئولیت اجتماعی میتوانند به شناسایی و کاهش ریسکهای مرتبط با مسائل اجتماعی و زیستمحیطی کمک کنند و از بحرانهای احتمالی جلوگیری نمایند.
- توسعه پایدار: سازمانها با پذیرش مسئولیتهای اجتماعی میتوانند به توسعه پایدار کمک کنند و از تخریب محیط زیست جلوگیری به عمل آورند.
- ایجاد همکاری با ذینفعان: مسئولیتهای اجتماعی به سازمانها کمک میکند تا با جوامع محلی، دولتها و دیگر ذینفعان همکاری کنند و روابط مثبتتری برقرار سازند.
- نوآوری و رقابت: سازمانهایی که مسئولیتهای اجتماعی را در نظر میگیرند، میتوانند به دنبال نوآوریهایی باشند که نه تنها به بهبود فرایندها و محصولات کمک میکند بلکه به حل مسائل اجتماعی نیز منجر میشود.
در نهایت، مسئولیتهای اجتماعی نه تنها به نفع جامعه بلکه به نفع خود سازمانها نیز است؛ به طوری که میتواند به عنوان یک مزیت رقابتی موثر عمل کند.
معاون توسعه سرمایههای انسانی و مسئولیت اجتماعی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در ارتباط با جایگاه مسئولیتهای اجتماعی در این شرکت و سند توسعه پایدار منطقه، اظهار داشت: شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان همواره پاسخگوی ذینفعان خود بوده و برای مسئولیتهای خود نسبت به جامعه و به طور ویژه جامعه محلی اهمیت بالایی قائل است. از همین رو است که این شرکت از آغاز فعالیت با یک نگاه بلندمدت و پایدارمحور، در راستای ایفای نقشی مفید در اقتصاد، جامعه و محیط زیست گامهای اساسی برداشته است و با مد نظر قرار دادن منافع همه ذینفعان، برنامهریزیها و اهداف کلان خود را در هفت حوزه به نحوی تدوین و محقق میکند که نسبت به اثرات مفید و سودبخش کوتاهمدت و بلندمدت اقدامات آن در اقتصاد، جامعه و محیط زیست اطمینان کسب کند.
محمدی رفیع ادامه داد: شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در هفت حوزه جایگاه مسئولیت اجتماعی خود را تعریف کرده است:
– توسعه پروژههای زیرساختی شامل:
- مشارکت در طرح انتقال آب دریای عمان به استان خراسان رضوی
- راهسازی و آبرسانی به روستاهای محروم شهرستان
- کمک به توسعه زیرساخت شهرستان خواف (احداث پل-پایش تصویری)
- مشارکت در پروژه راهسازی (سنگان – خواف- رشتخوار – تربت حیدریه)
- مشارکت در پروژههای توسعه مسکن
– توسعه آموزش و مهارت شامل:
- مدرسهسازی
- تهیه کتب درسی و ملزومات آموزشی
- برگزاری دورههای توانمندسازی و مهارتافزایی
- تجهیز مراکز آموزشی (فنی و حرفهای – آموزش و پرورش – مدارس و…)
– توسعه اقتصادی و اشتغالزایی شامل:
- مطالعات پژوهشی جامع آبادانی و پیشرفت شهرستان خواف
- حمایت از اشتغالزایی و صندوقهای خرد روستایی
– توسعه امور خیرخواهانه و معیشتی شامل:
- حمایت از آزادی زندانیان -گلریزان
- حمایت از ادارات شهرستان (خرید تجهیزات و…)
- کمک به توسعه امنیت منطقه
- کمکهای خیریه و مومنانه (بهزیستی – کمیته امداد – تامین بستههای معیشتی خانوادههای نیازمند، جهیزیه و…)
– توسعه و بهبود محیط زیست شامل:
- مشارکت در حفظ و توسعه محیط زیست منطقه (درختکاری، کمک به حفظ و تکثیر گونههای جانوری در معرض خطر، احیای زیستبومهای آسیبدیده و…)
- اقدامات انجام شده در راستای توسعه محیط زیست، بهینهسازی مصرف انرژی و منابع طبیعی، تولید انرژیهای پاک در سازمان
– توسعه و ارتقای فرهنگی و آرمان مذهبی شامل:
- مشارکت در برگزاری مراسمهای فرهنگی، ملی و مذهبی
- کمک به نهادهای مذهبی و انقلابی (نوسازی – بهسازی – خرید تجهیزات و…)
- مشارکت در برگزاری فعالیتهای اردویی-جهادی
– توسعه و ارتقای سلامت جسم و روان شامل:
- مشارکت در توسعه و ارتقای فعالیتها و مسابقات ورزشی
- همکاری در توسعه و ارتقای سلامت (مرکز ارتقای سلامت – خرید تجهیزات و لوازم پزشکی – آمبولانس و…)
وی در پاسخ به این سوال که چه ارتباطی بین عمل بین مسئولیت اجتماعی شرکت و جامعه وجود دارد و چه بازخوردی داشته است، گفت: توجه به زیستبوم سازمانی و پاسخگویی و احساس مسئولیت در قبال جامعه، نیازمند تعاملی همهجانبه با ذینفعان است. امروزه بیش از هر زمان دیگر شاهد تغییر نگاه به شرکتها از موجودیتی صرفا سازمانی به پدیده شهروند شرکتی هستیم. مسئولیتپذیری اجتماعی تعهدی است که شرکتها در برابر جامعه و سایر ذینفعان دارند. از طرفی، با توجه به تغییر نقش شرکتها از بنگاههای صرفا اقتصادی و تولیدی به شهروندان خاص تحت عنوان شهروند شرکتی، نقش مسئولیتهای اجتماعی برجستهتر از گذشته است. از همین رو عمل به مسئولیتهای اجتماعی و رفع نیازهای جامعه محلی و ملی و دغدغهمندی درخصوص رفع مشکلات جامعه، یکی از جنبههای مهم در رویکرد پایداری ماست. همچنین با توجه به این نکته که مسئولیتپذیری اجتماعی، یکی از ارزشهای اساسی به شمار میآید، شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در طی فعالیت خود اقدامات و طرحهای متنوعی را در راستای مسئولیتهای اجتماعی خویش به اجرا رسانده است و به همین علت این شرکت از طریق نظرسنجی از جامعه (که به طور سالیانه انجام میشود)، به بررسی تاثیر فعالیتهای مسئولیتهای اجتماعی خود در سطح منطقه اقدام میکند.
معاون توسعه سرمایههای انسانی و مسئولیت اجتماعی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در پایان خاطرنشان کرد: نتایج حاصل از این نظرسنجیها که در ابعاد مختلف ذیل صورت میپذیرد، نشاندهنده رضایت بالای مسئولان و شهرواندان از فعالیت های «CSR« شرکت فولاد سنگان بوده و موجب توسعه همهجانبه و پایدار منطقه شده است. برخی از ابعاد مورد سنجش در نظرسنجی از جامعه:
- رضایت کلی جامعه (درصد)
- رضایت کلی مسئولان (درصد)
- رضایت کلی شهروندان (درصد)
- رضایت از تصویر بیرونی و خوشنامی (درصد)
- رضایت از پیامدهای اجتماعی (درصد)
- رضایت از تاثیرگذاری بر اقتصاد منطقه و استان (درصد)
- رضایت از اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم در منطقه و استان (درصد)
- رضایت از پیامدهای زیستمحیطی (درصد)
- رضایت از ایجاد فرصتهای برابر و گوناگونی (درصد)
- رضایت از حمایت از فعالیتهای فرهنگی، آموزشی, علمی، درمانی و .. (درصد)
- رضایت از حمایت از توسعه زیرساختهای عمرانی منطقه و استان (درصد)
انتهای پیام//