سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۵:۴۰ /شنبه/۶ مرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 8:11 /دوشنبه/30 بهمن 1402

نوسان پریمیوم آلومینیوم در بحبوحه کاهش فعالیت‌های معاملاتی

پریمیوم جهانی آلومینیوم اولیه در هفته منتهی به روز سه‌شنبه ۶ فوریه ۲۰۲۴ تحت تاثیر افت حجم تقاضا و کاهش فعالیت‌های معاملاتی در بازار این فلز در بخش‌هایی از آسیا و برزیل، روند نوسانی را تجربه کرد؛ این در حالی است که پریمیوم آلومینیوم اولیه در برخی از بازارهای دیگر این فلز استراتژیک در بحبوحه کاهش دسترسی به آن، روند صعودی به خود گرفت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، قیمت روزانه آلومینیوم آلیاژی «P1020A»، با شرط پرداخت تعرفه‌های گمرکی و تحویل محموله‌ها درب کارخانه تولیدکننده در ایالت‌های غرب میانه آمریکا، حدود ۱۸٫۲۵ تا ۱۹٫۲۵ سنت در هر پوند در روز سه‌شنبه هفتم فوریه ۲۰۲۴ ارزیابی شد که نسبت به قیمت ۱۸٫۵ تا ۱۹٫۲۵ سنت در هر پوند گزارش شده در روز ۲۲ ژانویه سال مذکور، حدود ۲۵ سنت کاهش یافت.

رکود نسبی بازار فیزیکی آلومینیوم آمریکا

به طور کلی بازار فیزیکی آمریکا در هفته منتهی به سه‌شنبه ۶ فوریه ۲۰۲۴، در وضعیت رکود قرار داشت و حجم نقدینگی ارزیابی شده توسط فعالان بازار هم‌زمان با کاهش پریمیوم، به میزان اندکی گزارش شد.

در همین راستا، خبر کاهش ظرفیت تولید واحد ذوب آلومینیوم متعلق به شرکت «magnitude 7» در ایالت میسوری آمریکا نتوانست منجر به افزایش پریمیوم در بازار فلز مذکور شود؛ چراکه پریمیوم‌ها در بازار قبل از نسبت به احتمال وقوع چنین سناریویی تاثیر پذیرفته بود.

برخی از منابع تاکید کردند که احتمال ایجاد هرگونه اختلال در روند عرضه و تقاضای آلومینیوم اولیه در اروپا را تحت نظر قرار داده‌اند زیرا اثرات چنین رویدادی ممکن است به بازار آلومینیوم ایالات متحده آمریکا نیز سرایت کند.

یکی از معامله‌گران آلومینیوم اظهار داشت: پریمیوم‌ها همچنان وضعیت نزولی خود را حفظ کرده‌اند و اگر بازار آلومینیوم اروپا متاثر از اختلالات حمل‌ونقل ایجاد شده در دریای سرخ قرار بگیرد، این مسئله می‌تواند منجر به افزایش پریمیوم در بازار ایالات متحده آمریکا شود.

به گفته یکی دیگر از معامله‌گران آلومینیوم، چشم‌‌انداز اقتصاد سطح کلان ایالات متحده آمریکا از جمله عوامل دیگری به شمار می‌آید که سبب کاهش پریمیوم آلومینیوم در بازار این کشور شده است.

وی افزود: اکنون که انتظار می‌رود کاهش نرخ بهره بانکی تا ماه می سال ۲۰۲۴ عملیاتی نشود، به نظر می‌رسد در بازار فلز مذکور روند صعودی دیگری اتفاق نیفتد.

وضعیت رکود در بازار آلومینیوم برزیل

پریمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020» برزیل با در نظر گرفتن ثبت قراردادهایی با قیمت‌های کمتر از محدوده قیمت بازار و لحاظ مالیات بر ارزش افزوده در هفته منتهی به روز سه‌شنبه ۶ فوریه ۲۰۲۴ افزایش یافت.

در همین راستا، موسسه «Fastmarkets» پریمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020A» با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده در شهر سائوپائولو را حدود ۱۵۰ تا ۲۵۰ دلار در هر تن در روز سه‌شنبه ۶ فوریه ۲۰۲۴ ارزیابی کرد که نسبت به پریمیوم ۱۶۰ تا ۲۳۰ دلار در هر تن گزارش شده در دو هفته قبل از تاریخ مذکور افزایش یافت.

به گفته برخی منابع، پریمیوم محموله‌های مذکور با لحاظ مالیات بر ارزش افزوده، حدود ۱۵۰ تا ۱۸۰ دلار در هر تن تعیین شد.

یکی دیگر از معامله‌گران بازار، پریمیوم پیشنهادی برای محموله‌های مذکور را با در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده حدود ۱۸۵ دلار در هر تن گزارش کرد؛ در حالی که یک فروشنده دیگر رقم پیشنهادی ۱۵۰ دلار در هر تن را ارائه کرده بود.

برخی از محموله‌های نام برده شده آلومینیوم با لحاظ مالیات بر ارزش افزوده، عمدتا با پریمیوم‌های ۲۵۰ دلار در هر تن عرضه شدند و برخی دیگر پریمیوم ۳۰۰ دلار در هر تن را برای آن پیشنهاد کردند.

یکی دیگر از پریمیوم‌های پیشنهادی با در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده، رقمی حدود ۲۰۰ دلار در هر تن و حتی در برخی موارد ۱۹۰ دلار در هر تن بود.

فعالان بازار در همین رابطه پریمیوم ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار در هر تن پیشنهاد شده را بیشترین نرخ پیشنهادی پذیرفته شده از سوی مصرف‌کنندگان اعلام کردند.

این معامله‌گر پریمیوم‌های پیشنهادی زیر ۲۵۰ دلار در هر تن را رقم‌هایی غافلگیرکننده عنوان کرد و افزود: حجم تقاضا برای آلومینیوم در بازار فیزیکی آمریکا همچنان روند کاهشی خود را حفظ کرده و هنوز پویایی خاصی در این بازار ایجاد نشده است.

به گفته یکی دیگر از منابع، بازار آلومینیوم برزیل در حال حاضر در وضعیت رکود قرار دارد اما امید است این وضعیت پس از جشنواره کارناوال ریو تغییر کند. گفتنی است جشنواره کارناوال ریو هر ساله طی روزهای ۱۰ تا ۱۴ فوریه در برزیل برگزار می‌شود.

وضعیت دسترسی محدود به آلومینیوم در بازارهای آسیا

پریمیوم آلومینیوم با شرط تحویل محموله در بنادر اصلی ژاپن (MJP) در هفته منتهی به روز سه‌شنبه ۶ فوریه ۲۰۲۴ و در بحبوحه افزایش محدودیت دسترسی به بازار افزایش یافت.

ارزیابی پریمیوم دو بار در یک هفته‌ای موسسه «Fastmarkets» برای آلومینیوم آلیاژی «P1020A»، با شرط تحویل در بنادر اصلی ژاپن و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif)، رقمی حدود ۹۰ تا ۱۰۰ دلار در هر تن در روز سه‌شنبه ۶ فوریه را نشان داد که نسبت به پریمیوم تعیین شده در روز جمعه دوم فوریه سال ۲۰۲۴ تغییری نداشت اما نسبت به پریمیوم ۷۵ تا ۸۵ دلار در هر تن گزارش شده در یک هفته پیش از تاریخ مذکور، روند صعودی را به ثبت رساند.

یکی از معامله‌گران آلومینیوم مستقر در بازار ژاپن اظهار داشت: در حال حاضر حجم تقاضا برای این فلز در کشور مذکور روند با ثباتی دارد. با این وجود، پریمیوم آلومینیوم در دیگر مناطق جهان روند صعودی به خود گرفته است. به همین دلیل تامین محصول مورد نظر آلومینیومی از این مناطق با قیمت قبلی سخت به نظر می‌رسد.

برخی از فروشندگان آلومینیوم تمایلی به فروش محموله‌های خود با قیمت‌های پایین ندارند و برخی دیگر با احتیاط بیشتری و با در نظر گرفتن وضعیت حجم ذخایر موجودی انبارها اقدام به این کار می‌کنند.

به گفته بعضی از مشارکت‌کنندگان بازار، با تغییر وضعیت کانتنگو، فعالان بازار قصد فروش محموله‌های خود را نخواهند داشت. این افراد خاطرنشان کردند که وضعیت کانتنگو به اندازه دو هفته قبل از روز سه‌شنبه ۶ فوریه ۲۰۲۴، افزایشی را تجربه نکرده است.

در همین راستا، اختلاف قیمت سه‌ ماهه نقدی بورس فلزات لندن در وضعیت کانتنگو در روز ۶ فوریه ۲۰۲۴، به حدود ۳۵٫۵ دلار در هر تن رسید که نسبت به اختلاف قیمت ۳۹٫۰۹ دلار در هر تن، در وضعیت کانتنگو ارائه شده در روز ۳۰ ژانویه سال مذکور کاهش را به ثبت رساند.

در همین رابطه، پریمیوم آلومینیوم با شرط تحویل محموله‌ها در بنادر کره‌جنوبی با در نظر گفتن وضعیت حجم نقدینگی پایین تغییری را به ثبت نرساند. به گفته یکی از دیگر مشارکت‌کنندگان بازار، در حال حاضر تمایلی برای خرید آلومینیوم در بازار کره‌جنوبی وجود ندارد اما پریمیوم این فلز ممکن است با تشدید محدودیت دسترسی به بازار با افزایش همراه شود.

موسسه «Fastmarkets» پریمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020A» با شرط تحویل محموله به فروشنده در محل مقرر در بنادر کره‌جنوبی (fca) را ۱۱۵ تا ۱۲۵ دلار در هر تن در روز ۶ فوریه ۲۰۲۴ ارزیابی کرد که نسبت به ارزیابی صورت گرفته در یک هفته پیش از تاریخ مذکور، تغییری در آن مشاهده نشد.

بر اساس ارزیابی صورت گرفته توسط این موسسه، قیمت آلومینیوم آلیاژی «P1020A» با شرط تحویل در بنادر کره‌جنوبی و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif)، رقمی حدود ۹۵ تا ۱۰۵ دلار در هر تن در روز ۶ فوریه ۲۰۲۴ اعلام شد.

افزایش پریمیوم آلومینیوم در بازار اروپا

پریمیوم آلومینیوم اروپا در طول هفته منتهی به روز ۶ فوریه ۲۰۲۴، روند نزولی را تجربه کرد اما وضعیت بازار با توجه به ارائه رقم‌های پیشنهادی بالاتر و کاهش حجم نقدینگی تا حدودی بدون تغییر باقی ماند.

بر همین اساس، موسسه «Fastmarkets» پریمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020A» را در روز سه‌شنبه ۶ فوریه ۲۰۲۴، حدود ۲۴۰ تا ۲۵۵ دلار در هر تن اعلام کرد که نسبت به پریمیوم ارزیابی شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور تغییری در آن مشاهده نشد. با این حال نسبت به پریمیوم ۱۹۰ تا ۲۱۵ دلار در هر تن گزارش شده در ابتدای سال ۲۰۲۴ افزایش داشت.

برخی از ارقام پیشنهادی برای پریمیوم، همچنان بالاتر از ۲۵۵ دلار در هر تن در هفته منتهی به روز سه‌شنبه ۶ فوریه ۲۰۲۴ گزارش شد و افزایش اختلاف قیمت‌های آتی بورس فلزات لندن در وضعیت کانتنگو، منجر به کاهش تمایل برای فروش محموله‌های آلومینیوم در سراسر قاره اروپا شد. همچنین با در نظر گرفتن کاهش حجم تقاضای مصرف‌کننده برای این فلز و افت حجم نقدینگی در بازار، در حال حاضر پریمیوم در اروپا شیب صعودی بیشتری به خود گرفته است.

یکی از معامله‌گران بازار اروپا عنوان کرد: دلیل موجهی برای فروشندگان به منظور کاهش رقم پریمیوم‌های پیشنهادی وجود ندارد. به علاوه، پیشنهاد پریمیوم‌های بالاتر نیز احتمال ثبت قراردادها را کاهش می‌دهد.

بر اساس گفته یکی از فعالان بازار اروپا، حجم تقاضا برای این فلز در بازار مذکور در وضعیت ثبات قرار دارد. با این وجود، به نظر می‌رسد که در ادامه روند افزایشی به خود خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اختلالات ایجاد شده در مسیر دریای سرخ و همچنین امکان وضع تحریم‌های بالقوه اتحادیه اروپا علیه صنعت آلومینیوم روسیه، وقوع هر رویداد دیگری در سطح کلان در آینده، منجر به افزایش پریمیوم این فلز در بازار قاره سبز خواهد شد.

وی معتقد است هیچ یک از مصرف‌کنندگان، درصدد تغییر زمان تحویل محموله‌های سفارسی خود نیستند. بنابراین در صورتی که وضعیت روند تقاضا نسبت به وضعیت فعلی بدتر نشود، احتمال افزایش پریمیوم بیشتر خواهد شد.

یکی از معامله‌گران آلومینیوم مستقر در بازار اروپا بیان کرد: ارقام پریمیوم پیشنهادی در بازارهای مختلف فلز مذکور در سراسر جهان ارائه می‌شود. با این حال، بازار همچنان در وضعیت رکود قرار دارد و نیاز فوری در میان اکثر مصرف‌کنندگان به خرید آلومینیوم احساس نمی‌شود.

وی ادامه داد: معامله‌گران مذکور دلیل موجهی پیش روی خود برای کاهش ارقام پیشنهادی پریمیوم نمی‌بینند و به نظر می‌رسد شرایط بازار در حال حاضر در وضعیت فعلی خود باقی خواهد ماند.

رقم پریمیوم حتی در بازارهای معاف از پرداخت تعرفه‌های گمرکی نیز در هفته منتهی به روز سه‌شنبه ۶ فوریه ۲۰۲۴، تغییری را به ثبت نرساند. در همین راستا، ارزیابی‌های انجام شده از سوی موسسه «Fastmarkets» برای آلومینیوم آلیاژی «P1020A» با شرط پرداخت تعرفه گمرکی و تحویل محموله در بندر روتردام هلند، پریمیوم حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ دلار در هر تن را نشان می‌دهد که نسبت به پریمیوم گزارش شده در یک هفته پیش از تاریخ مذکور تغییری را به ثبت نرساند.

پریمیوم آلومینیوم در بازار ایتالیا با در نظر داشتن کاهش حجم نقدینگی بدون تغییر باقی ماند. با این حال، ارقام پیشنهادی برای پریمیوم بالای ۳۰۰ دلار در هر تن گزارش شده است. به علاوه، برخی از مشارکت‌کنندگان بازار به سخت‌تر شدن شرایط دسترسی در سراسر بخش اروپای جنوبی اشاره کردند.

همچنین موسسه «Fastmarkets» پریمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020A» با شرط پرداخت تعرفه‌های گمرکی و تحویل محموله به فروشنده در محل مقرر در بنادر ایتالیا (fca) را ۲۷۵ تا ۲۹۰ دلار در هر تن در روز ۶ فوریه ۲۰۲۴ ارزیابی کرد که نسبت به پریمیوم تعیین شده در یک هفته پیش از روز مذکور، تغییری در آن مشاهده نشد.

به گفته یکی از فعالان بازار، وضعیت دسترسی به محموله‌های این فلز در ایتالیا با محدودیت بیشتری همراه شده است و فروشندگان بر اساس افزایش هزینه‌های حمل‌و‌نقل زمینی از مبدا شمال اروپا به جنوب این قاره، رقم پیشنهادی خود برای پریمیوم را ارائه می‌کنند.

پریمیوم آلومینیوم در بازار اسپانیا طی دو هفته منتهی به روز سه‌شنبه ۶ فوریه ۲۰۲۴، روند صعودی را دنبال کرد و منجر به ایجاد نگرانی‌هایی در روند عرضه در این منطقه شد.

علاوه‌براین، موسسه «Fastmarkets» پریمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020» با شرط پرداخت تعرفه‌های گمرکی و تحویل محموله به فروشنده در محل مقرر در بنادر اسپانیا (fca) را حدود ۲۷۰ تا ۲۹۵ دلار در هر تن در روز سه‌شنبه ۶ فوریه سال ۲۰۲۴ ارزیابی کرد که در مقایسه با پریمیوم ۲۶۰ تا ۲۷۰ دلار در هر تن تعیین شده در دو هفته پیش از روز ذکر شده، افزایش را به ثبت رساند.

انتهای پیام//

در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای،

10:50 /شنبه/16 تیر 1403

با افزایش سرمایه‌گذاری‌ها و تمرکز بر رشد صنعت آلومینیوم،

6:38 /یکشنبه/3 تیر 1403

با تحریم صنعت آلومینیوم روسیه،

6:34 /سه شنبه/29 خرداد 1403

برخلاف افزایش پریمیوم در بازار اروپا،

8:29 /چهارشنبه/16 خرداد 1403

هم‌زمان با رشد ذخایر انبارهای «LME»،

15:40 /دوشنبه/7 خرداد 1403

احمد مجیدی، مدیرعامل شرکت آلومینیوم ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

16:48 /یکشنبه/14 مهر 1398

محمد بهرامی، مدیرعامل شرکت فراسازان آلومینیوم میهن طی یادداشتی نوشت:

5:25 /شنبه/12 خرداد 1403

مرتضی اسلامی‌فرد، مدير گروه صنعتی رامرو طی یادداشت اختصاصی در «فلزات آنلاین» نوشت:

6:01 /شنبه/25 فروردین 1403

آریا صادق‌نیت حقیقی طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

4:29 /شنبه/2 دی 1402
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/05/3

154179

فلزات آنلاین

1403/05/3

542326

فلزات آنلاین

1403/05/3

727147

فلزات آنلاین

1403/05/3

2423171

فلزات آنلاین

1403/05/3

25402

فلزات آنلاین

1403/05/3

12530

فلزات آنلاین

1403/05/3

41249

فلزات آنلاین

1403/05/3

49860

فلزات آنلاین

1403/05/3

44700

فلزات آنلاین

1403/05/3

41997

فلزات آنلاین

1403/05/3

26112

فلزات آنلاین

1403/05/3

28556

فلزات آنلاین

1403/05/3

26222

فلزات آنلاین

1403/05/3

36465

فلزات آنلاین

1403/05/3

33473

فلزات آنلاین

1403/05/3

44769

فلزات آنلاین

1403/05/3

25616

فلزات آنلاین

1403/05/3

40067

فلزات آنلاین

1403/05/3

43468

فلزات آنلاین

1403/05/3

3363000