سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۲۲:۱۴ /پنج شنبه/۱۴ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 15:02 /سه شنبه/12 تیر 1403

یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

نیازمند تنوع ابعادی در تولید ورق هستیم

یک تولیدکننده سازه‌های صنعتی گفت: با توجه به پیشرفت مناسبی که طی سالیان اخیر در صنعت فولاد کشور به ویژه در زمینه تولید انواع مقاطع فولادی حاصل شده است، معضل چندانی در زمینه تامین این محصولات وجود ندارد اما آنچه در این بین خریداران ورق را با چالش مواجه کرده، نبود تنوع ابعادی در ورق‌های تولید شده توسط شرکت‌های بزرگ فولادی است.

یک تولیدکننده سازه‌های صنعتی گفت: با توجه به پیشرفت مناسبی که طی سالیان اخیر در صنعت فولاد کشور به ویژه در زمینه تولید انواع مقاطع فولادی حاصل شده است، معضل چندانی در زمینه تامین این محصولات وجود ندارد اما آنچه در این بین خریداران ورق را با چالش مواجه کرده، نبود تنوع ابعادی در ورق‌های تولید شده توسط شرکت‌های بزرگ فولادی است.

اسماعیل نظم‌پرست در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» بیان کرد: زمینه فعالیت شرکت صنعتی سوله خراسان ساخت و نصب سازه‌های صنعتی (نفت، گاز و پتروشیمی، سیمان و سوله کارخانه‌های صنعتی)، سازه‌های ساختمانی (برج‌های طبقاتی، مسکونی و ویلایی)،  سازه‌های غیرصنعتی (سالن‌های ورزشی، نمایشگاهی، گلخانه‌ای، مرغداری‌ها و برج تولید خوراک و دام طیور) و سازه‌های پل فلزی (جاده‌ای و عابر پیاده) است. با توجه به قدمت طولانی که این شرکت در عرصه ساخت و نصب انواع سازه‌ها دارد، اقدام به ارائه خدمات در سطح استان‌های بزرگی همچون خراسان، تهران، سیستان و بلوچستان و البرز کرده و موفق به صادرات تولیدات خود به کشورهای خارجی همچون افغانستان، ترکمنستان و تاجیکستان شده است.

اهمیت تامین پایدار مقاطع فولادی در ساخت‌وساز

وی ضمن اشاره به قطع همکاری با این شرکت صنعتی در پایان سال ۱۴۰۲ و راه‌اندازی یک شرکت جدید با هدف ساخت و نصب سازه‌های مختلف، اظهار داشت: نکته حائز اهمیت در این حوزه، تامین کافی و به موقع مقاطع طویل و تخت فولادی اعم از پروفیل، تیرآهن و ورق‌ است. با توجه به پیشرفت مناسبی که طی سالیان اخیر در صنعت فولاد کشور به ویژه در زمینه تولید انواع مقاطع فولادی حاصل شده است، معضل چندانی در زمینه خرید این محصولات وجود ندارد و مصرف‌کنندگان می‌توانند مقاطع مورد نیاز خود را از بورس کالا و یا بازار آزاد خریداری کنند اما آنچه در این بین خریداران ورق را با چالش مواجه کرده، نبود تنوع ابعادی در ورق‌های تولید شده توسط شرکت‌های بزرگ فولادی است. هم‌اکنون یکی از معتبرترین تولیدکنندگان ورق فولادی در کشور، این محصول را تا عرض ۱٫۵ متر تولید می‌کند؛ در حالی که گاهی اوقات خریداران و مصرف‌کنندگان به ورق با ابعاد کوچک‌تر از میزان مذکور نیاز دارند و همین مسئله ممکن است باعث پرتی (هدررفت) ورق مصرفی شود. از طرفی، متاسفانه تلاش چندانی نیز برای تولید ورق در ابعاد سفارشی و مد نظر مصرف‌کنندگان نهایی نمی‌شود و به نظر می‌رسد تجهیزات مناسب برای طراحی و تولید ورق در ابعاد خاص در کشور ما وجود ندارد.

این فعال صنعتی ادامه داد: برای مثال اگر یک مصرف‌کننده به ورق ۱۵ میل در ابعاد ۴۰ سانتی‌متر نیاز داشته باشد، پس از خریداری ورق موجود در سطح بازار، نهایتا از ۱٫۲ سانتی‌متر آن استفاده خواهد کرد که این معادل ۳۰ سانت پرتی ورق است و زیان مالی را برای خریداران این محصول به همراه خواهد داشت. علاوه‌براین، یکی دیگر از شرکت‌های معتبر فولادی در کشور، قابلیت تولید ورق تا عرض دو متر را دارد و بنابراین اگر مصرف‌کنندگان به ورق با عرض ۲٫۲ نیاز داشته باشند، به ناچار باید این محصول را از بازارهای خارجی تامین کنند. نبود تنوع ابعادی در تولید ورق، مدت‌هاست که متاسفانه به عامل تنش میان پیمانکاران و کارفرمایان فعال در حوزه ساخت و نصب سازه‌های مختلف در زمینه میزان پرتی ورق مصرفی تبدیل شده است؛ به نحوی که اگر پیمانکار ورق را به صورت امانی از کارفرما تحویل بگیرد، موظف به تحویل پروژه با کمترین میزان پرتی خواهد بود و در غیر این صورت باید تحت هر شرایطی جوابگوی کارفرما باشد.

نظم‌پرست با تاکید بر ضرورت توسعه تولید محصولات با ارزش افزوده بالا همچون تیرآهن‌های بال‌پهن، مطرح کرد: هم‌اکنون تنها یک شرکت داخلی اقدام به تولید انواع تیرآهن در ابعاد دقیق و استاندارد می‌کند؛ در حالی که سایر تیرآهن‌های تولیدی از ابعاد استاندارد برخوردار نیستند و انطباق با جدول اشتال (استانداردهای IPE، IPB و INP ) ندارند. مسئله مهم‌تر اینکه جای خالی تیرآهن «H» یا همان بال‌پهن‌ها به شدت در بازار داخلی احساس می‌شود و متاسفانه این محصول پراهمیت، تنها توسط چند شرکت، آن هم در تناژ محدود تولید می‌شود؛ اگرچه اقدامات توسعه‌ای با هدف تولید روزافزون بال‌پهن‌ها در کارخانه‌‎های نورد در حال انجام است و امیدواریم در ماه‌های پیش رو، شاهد جهش تولید محصولات ارزش‌افزای فولادی در داخل کشور و کاهش واردات آن‌ها از مبادی خارجی همچون کره‌جنوبی و ترکیه باشیم.

وی در ارتباط با وضعیت بازار ساخت و نصب سازه‌های مختلف طی سه ماهه ابتدایی امسال، مطرح کرد: با توجه به روند نزولی قیمت آهن‌آلات در سه ماهه نخست امسال، شرایط بازار ساخت و نصب سازه‌های صنعتی، غیرصنعتی و ساختمانی مناسب نبود؛ به نحوی که فعالان این بخش به دنبال آن بودند که هرگونه اقدامی را همگام با رسیدن قیمت به کمترین میزان انجام دهند و به همین علت بازار از رونق افتاد. در ادامه با فرا رسیدن فصل تابستان و ایجاد ثبات نسبی در قیمت‌ها، شاهد رونق ساخت‌وساز در بخش‌های مختلف اعم از صنعتی و ساختمانی هستیم و کارفرمایان به این نتیجه رسیده‌اند که پیش از هرگونه افزایش قیمت، پروژه‌های خود را آغاز کنند.

حفظ ایمنی در ساخت‌وساز یک ضرورت است

نظم‌پرست در ادامه با تاکید بر ضرورت حفظ و اجرای «HSE» در صنایع مختلف به ویژه ساخت‌وساز، خاطرنشان کرد: در حوزه کاری ما، رعایت ایمنی در سایت نصب از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و به مراتب از سایت تولید نیز مهم‌تر است؛ چراکه در سایت نصب، افراد معمولا در ارتفاع بالا و با جرثقیل مشغول به کار هستند. بر همین اساس مسئولان (HSE) همواره تذکرات لازم را به کارگرانی که آموزش‌های لازم در حوزه ایمنی را ندیده‌اند و یا موارد مرتبط با آن را رعایت نمی‌کنند، گوشزد کرده و امیدواریم حفظ و رعایت کلیه مسائل مرتبط با ایمنی در دستور کار تمامی واحدهای صنعتی کشور قرار بگیرد.

این فعال صنعتی در پایان به کمبود نیروی انسانی به عنوان یکی از چالش‌های بزرگ در صنعت ساخت‌وساز اشاره کرد و یادآور شد: طی دو تا سه سال اخیر، کمبود نیروی انسانی به یکی از مهم‌ترین چالش‌های موجود در حوزه ساخت و نصب سازه‌های مختلف تبدیل شده است. این معضل نیز برگرفته از میزان حقوق پرداختی بوده که با توجه به تورم و شرایط اقتصادی موجود در جامعه، متاسفانه جوابگوی نیاز نیروی انسانی نیست. به همین دلیل کارگران ماهر در این حوزه همچون جوشکار، برشکار، ومونتاژکار از بدنه تولید جدا شده‌اند و تمایل بیشتری به مشاغل کاذب و غیرمولد همچون تاکسی‌های اینترنتی، خرید و فروش ملک و… پیدا کرده‌اند؛ لازم به ذکر است که در این بین کارفرمایان نیز متضرر خواهند شد و هم‌زمان با کاهش نیروی انسانی، میزان بهره‌وری تولید و در نتیجه فروش و سودآوری یک مجموعه تولیدی و صنعتی کاهش پیدا خواهد کرد. در چنین شرایطی، معتقدیم که دولت باید میزان حقوق نیروی انسانی را متناسب با تورم افزایش دهد و اگر ما به دنبال تحقق جهش تولید و حفظ نیروی انسانی فعال در واحدهای صنعتی هستیم، باید مشوق‌های مختلفی را برای افزایش انگیزه کارگران و کارکنان شاغل در این حوزه در نظر بگیریم.

انتهای پیام//

به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

سيد رضا شهرستانی، عضو هيئت مديره انجمن توليدکنندگان فولاد ايران طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

4:41 /شنبه/13 آبان 1402
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/14

156571

فلزات آنلاین

1403/04/14

483684

فلزات آنلاین

1403/04/14

635024

فلزات آنلاین

1403/04/14

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/14

23592

فلزات آنلاین

1403/04/14

2488

فلزات آنلاین

1403/04/14

42457

فلزات آنلاین

1403/04/14

51616

فلزات آنلاین

1403/04/14

44700

فلزات آنلاین

1403/04/14

41586

فلزات آنلاین

1403/04/14

26635

فلزات آنلاین

1403/04/14

28652

فلزات آنلاین

1403/04/14

26513

فلزات آنلاین

1403/04/14

36904

فلزات آنلاین

1403/04/14

33600

فلزات آنلاین

1403/04/14

46287

فلزات آنلاین

1403/04/14

25858

فلزات آنلاین

1403/04/14

41977

فلزات آنلاین

1403/04/14

45607

فلزات آنلاین

1403/04/14

3481000