مدیرعامل شرکت کریمی در مورد حضور واسطههای متعدد در واگنسازی کشور، گفت: شرکتهای بزرگ دولتی و فعال در واگنسازی کشور، عموما از طریق پیمانکارها و واسطههای متعدد قطعات مورد نیاز خود را خریداری میکنند و ما نیز بعد از چند سال فعالیت در این حوره، هیچگونه قرارداد مستقیم و بدون واسطهای با شرکتهای واگنساز نداشتهایم؛ در حالی که سایر حوزههای تولیدی چنین وضعیتی ندارند.
محمدرضا کریمی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، در خصوص مشکلات واگنسازان در کشور، اظهار داشت: در حال حاضر، هزینه تولید واگن به دلیل مشکلاتی که در زمینه واردات تکنولوژی، تهیه و تامین مواد اولیه به وجود آمده، بسیار زیاد شده است؛ همچنین، میزان صادرات قطعات و واگنهای تولیدی نیز به شدت کاهش یافته و به طور کلی، بهرهوری کارخانههای تولیدی و فعال در این زمینه نسبت به سال گذشته،کمتر شده است.
وی در ادامه بیان کرد: وضعیت تولید در زمینه واگنسازی به گونهای شده که سرمایهگذاری برای تولید قطعات مورد نیاز و مصرفی، به صرفه نیست؛ زیرا علاوه بر واسطههای متعدد، کاهش میزان صادرات در یک سال اخیر، موجب کاهش بهرهوری شرکتها شده است و علیرغم سرمایهگذاریهای صورت گرفته در زمینه قالبریزی و قطعهسازی به سود مناسبی نمیرسیم.
مدیرعامل شرکت کریمی در مورد مواد اولیه ضروری برای واگنسازی، مطرح کرد: آلومینیوم و فولاد مواد اولیه مورد نیاز برای واگنسازی است که البته نوع قطعه و کاربرد آن، استفاده از هر فلز را تعیین میکند؛ برای مثال، شرکتهای تولیدکننده بدنه واگن، از آلومینیوم نسبت به فلزات دیگر استفاده بیشتری دارند.
کریمی در مورد کاهش فعالیت واگنسازان در سالهای اخیر، اذعان کرد: در سالهای اخیر، اقدامات و فعالیتهای راهسازی و متروسازی در کشور همانند گذشته نیست و سیر نزولی پیدا کرده، به همین دلیل، تولید واگن نیز تحت تاثیر این روند و همچنین کاهش امکان صادرات، افت داشته است.
وی در ادامه تصریح کرد: در یک سال اخیر؛ مجبور شدهایم فعالیت خود را به شدت کاهش دهیم و تنها رینگ واگنها را تولید کنیم. در حقیقت با اینکه تجربه و تخصص لازم برای فعالیت در این حوزه را داریم اما به خاطر مشکلات مالی قادر فعالیت با تمام ظرفیت و پتانسیل نیستیم. به همین خاطر، ۷۰ درصد فعالیت ما در یک سال اخیر کاهش یافته است؛ البته این مشکل مالی مربوط به تمام شرکتهای تولیدکننده در این حوزه است.
مدیرعامل شرکت کریمی در مورد وضعیت واگنسازی در کشور، عنوان کرد: حدود یک دهه است که در زمینه تولید انواع قطعات ریلی در کشور فعالیت میکنیم و ریختهگری، پرس کاری و ماشینکاری قطعات مختلف را انجام میدهیم؛ به این ترتیب که محصول نهایی ما به شرکتهای واگنسازی عرضه میشود. تولیدات شرکت اغلب به صورت سفارشی یا کارمزدی است و با مشکلاتی که در زمینه نقدینگی و گردش مالی داریم، فعلا برنامه و هدفی در جهت توسعه شرکت نداریم.
انتهای پیام//