سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۵:۱۰ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 17:16 /چهارشنبه/9 خرداد 1403

مدیرعامل شرکت آلومینیوم سراج آذربایجان:

واسطه‌گری مانع اصلی صادرات کشور است

مدیرعامل شرکت آلومینیوم سراج آذربایجان، تولیدکننده پروفیل آلومینیومی گفت: در حال حاضر صنعت پروفیل آلومینیوم ایران درگیر دو چالش بزرگ است؛ نخست محدودیت نقدینگی و دوم شکل‌گیری رقابت کاذب برای خرید شمش آلومینیوم در بورس کالای ایران.

مدیرعامل شرکت آلومینیوم سراج آذربایجان، تولیدکننده پروفیل آلومینیومی گفت: در حال حاضر صنعت پروفیل آلومینیوم ایران درگیر دو چالش بزرگ است؛ نخست محدودیت نقدینگی و دوم شکل‌گیری رقابت کاذب برای خرید شمش آلومینیوم در بورس کالای ایران. از یک سو فعالیت واسطه‌گران منجر به افزایش قیمت‌ها در این تالار صنعتی شده است و از سوی دیگر برخی از تولیدکنندگان مواد اولیه عرضه شمش خود را به صورت کنترل ‌شده و محدود انجام می‌دهند. به همین دلیل در حال حاضر صادرات پروفیل آلومینیوم ایران با اما و اگرهایی مواجه شده است که به نفع تولیدکنندگان و اقتصاد کشور نیست.

حسن منوری قهرمانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» با اشاره به شرایط نامطلوب بازار مصرف پروفیل‌های آلومینیومی در کشور، بیان کرد: متاسفانه روند حرکت بازار در سال‌های اخیر به سمت رکود بوده است و روز‌به‌روز شرایط تولید نسبت به گذشته دشوارتر می‌شود؛ به طوری که در سال جاری نیز این روند همچنان ادامه پیدا کرد و تغییر مثبتی در خصوص تقاضای مصرف‌کنندگان احساس نمی‌شود. البته این موضوع فقط گریبان‌گیر صنعت پروفیل آلومینیوم نیست و به طور کلی به دلیل شرایط اقتصادی کشور، فعالیت اغلب واحدهای تولیدی تحت تاثیر قرار گرفته است. باید اذعان کنم که به دلیل افزایش نرخ سود‌ سپرده‌گذاری در بانک‌ها، جریان سرمایه به سمت بانک‌ها سرازیر شده است و به دنبال این مسئله، سرمایه در گردش بازار نسبت به گذشته کاهش یافته است. در صورتی که نقدینگی موجود در بازار و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های تولیدی، از محرک‌‌های اصلی برای ادامه فعالیت واحدهای صنعتی و انجام معاملات به شمار می‌آیند. از سوی دیگر با رشد نرخ تورم در ایران، سیاست‌های مالی دولت تغییر یافته و در راستای کنترل نقدینگی است که به همین دلیل بانک‌ها دیگر نسبت به اعطای وام و تسهیلات به تولیدکنندگان اقدام نمی‌کنند. علاوه‌براین، مشتریان تمایل زیادی به خرید اعتباری و مدت‌دار محصولات دارند که این مسئله به رکود شدید بازار و محدودیت سرمایه در گردش واحدهای تولیدی دامن می‌زند.

حرکت در مسیر مخالف بازارهای جهانی

وی در خصوص سایر عوامل موثر بر شرایط بازار و واحدهای تولیدی، عنوان کرد: تامین مواد اولیه بخش عمده‌ای از هزینه‌های هر واحد تولیدی را تشکیل می‌دهد و به همین دلیل افزایش قیمت و رقابت کاذب برای خرید مواد اولیه، فعالیت تولیدکنندگان را تحث تاثیر قرار می‌دهد. در حال حاضر برخی از افراد که حتی حوزه کاری آن‌ها مربوط به صنعت آلومینیوم نیست، برای تامین منابع مالی مورد نیاز خود نسبت به خرید اعتباری شمش و بیلت آلومینیوم از بورس کالای ایران و فروش آن در بازار آزاد اقدام می‌کنند. این مسئله فقط منجر به افزایش رقابت کاذب در معاملات شمش آلومینیوم بورس کالا و افزایش غیرمنطقی قیمت آن می‌شود. در این شرایط هم تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی ناچارند مواد اولیه را چندین برابر قیمت‌های جهانی خریداری کنند. شایان ذکر است که این مجموعه در گذشته در زمینه صادرات فعالیت داشت و محصولات خود را به کشورهایی مانند آذربایجان، ارمنستان، عراق و ترکیه صادر می‌کرد اما پس از افزایش رقابت‌های کاذب در بورس کالای ایران و رشد قیمت شمش آلومینیوم، روند صادرات متوقف شد. باید توجه داشت که در اکثر کشورهای جهان مبنای قیمت‌گذاری آلومینیوم، بورس فلزات لندن است که به همین دلیل عرضه و فروش محصولات با قیمتی بیش از نرخ‌های بین‌المللی، در بازارهای خارجی ممکن نیست. به عنوان مثال، تولیدکنندگان ایرانی شمش آلومینیوم را در بورس کالا حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار بالاتر از قیمت این فلز در «LME» خریداری می‌کنند. در حال حاضر شمش آلومینیوم با قیمت ۱۵۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش می‌رسد اما این قیمت ثابت نیست و دائما در نوسان است.

مدیرعامل شرکت آلومینیوم سراج آذربایجان در همین راستا ادامه داد: همان‌طور که اشاره شد، روند صادرات این مجموعه و سایر واحدهای تولیدی به سبب وجود رقابت‌های کاذب در بورس کالای ایران متوقف شده و این مسئله سرازیر شدن محصولات به بازارهای داخلی را در پی داشته است. البته باید این مسئله را در نظر داشت که تقاضای مصرف‌کنندگان ایرانی کمتر از میزان تولید پروفیل‌های صادراتی است؛ به همین دلیل تولیدکنندگان پروفیل‌های آلومینیومی با افزایش عرضه‌ این محصول در بازارهای داخلی، ناچارند برای حفظ فروش و درآمد، حاشیه سود خود را به طور چشمگیری کاهش دهند و محصولات را به صورت اعتباری در بازار به فروش برسانند. در این میان باید به نکته مهمی اشاره کنم که روند صادرات به طور کامل قطع نشده است و محصولات به صورت غیرمستقیم از طریق ترکیه، به سایر کشورها صادر می‌شوند؛ البته ممکن است این روند ادامه پیدا نکند زیرا تولیدکنندگان ترکیه‌ای در حال تسخیر بازارهای صادراتی ایران هستند. این در حالی است که دو سال گذشته شرایط صادرات مطلوب بود و تولیدکنندگان داخلی، محصولات خود را به راحتی به سایر نقاط جهان صادر می‌کردند.

منوری قهرمانی در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی شما از شرایط صنعت آلومینیوم در ماه‌های آینده چیست، ابراز کرد: اظهارنظر درباره آینده و پیش‌بینی شرایط تولیدکنندگان در ایران، با توجه به تغییر دولت‌ها و اتخاذ تصمیمات گوناگون و مختلف از سوی مسئولان امکان‌پذیر نیست. در برخی از برهه‌های زمانی، سیاست‌های دولت به منظور تامین نقدینگی واحدهای تولیدی، اعطای وام و تسهیلات به آن‌ها است اما در زمان دیگری این رویه به طور کامل تغییر پیدا می‌کند. البته رویکردهای انقباضی، بعد از مدتی تاثیر خود را روی قیمت‌ها می‌گذارد و به جای رشد پلکانی، شاهد افزایش ناگهانی نرخ‌ها خواهیم بود و به همین دلیل کنترل بازار به این شکل، راهکار مناسبی نیست.

تکمیل زنجیره تولید

وی در خصوص زمینه فعالیت شرکت آلومینیوم سراج آذربایجان توضیحات بیشتری ارائه داد و گفت: این مجموعه یکی از شرکت‌های باسابقه در زمینه تولید پروفیل آلومینیوم است که زنجیره کامل تولید از خرید شمش، ریخته‌گری بیلت و اکسترود محصولات در داخل شرکت انجام می‌شود. گفتنی است که در راستای کاهش هزینه‌ها و تولید مقرون به صرفه پروفیل، تکمیل خطوط تولید در دستور کار قرار گرفت و اقدامات لازم برای راه‌اندازی واحد ریخته‌گری بیلت و خرید شمش آلومینیوم انجام شد. طرح‌های توسعه‌ای شرکت آلومینیوم سراج آذربایجان متوقف نمی‌شود و ما به دنبال تولید محصولات جدید و متنوع هستیم. همچنین نسبت به خرید دستگاه‌های پرس اکستروژن و ماشین‌آلات جدید نیز اقدام کرده‌ایم؛ به طوری که عملیات نصب دومین پرس این مجموعه و شانزدهمین پرس از سری پرس‌های هوشمند در ایران روز ۱۷ آذر ۱۴۰۲ آغاز ‌شد. از مزایای این پرس هفت اینچ ۲۰ هزار تنی می‌توان به کارایی و دقت بالاتر و کاهش زمان تولید اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت آلومینیوم سراج آذربایجان در رابطه با کپی‌برداری از طراحی پروفیل‌های آلومینیومی، اظهار داشت: در حال حاضر نمی‌توان ادعا کرد که تمام طرح‌های موجود در بازار، طرح‌های اختصاصی تولیدکنندگان ایرانی است زیرا برخی از واحدها از روی محصولات ترکیه‌ای کپی‌برداری کرده‌اند. البته این مسئله در ترکیه هم مشاهده می‌شود و برخی از تولیدکنندگان این کشور، محصولات خود را با کپی‌برداری از روی پروفیل‌های اروپایی (اتریش، ایتالیا و آلمان) تولید می‌کنند.

منوری قهرمانی در پایان با اشاره به میزان مصرف پروفیل‌های آلومینیومی و محصولات «UPVC»، خاطرنشان کرد: در یک برهه زمانی به دلیل قیمت پایین‌تر در و پنجره‌های «UPVC» نسبت به آلومینیومی، مشتریان تمایل زیادی به خرید آن‌ها داشتند اما اکنون با توجه به مزایای قابل‌توجه مانند کیفیت و کارایی بالاتر محصولات آلومینیومی، تقاضا برای خرید در و پنجره‌های «UPVC» رو به کاهش است. به طوری که اکثر مجریان پروژه‌های ساختمان‌سازی در کشور، به دنبال خرید در و پنجره‌های آلومینیومی هستند و این فلز به دلیل کاربردهای گسترده در صنایع مختلف، جایگاه خود را از دست نخواهد داد. شایان ذکر است که در کشورهای اروپایی نیز استفاده از محصولات «UPVC» رواج ندارد و پروفیل‌های آلومینیومی در صدر فروش هستند.

انتهای پیام//

یک فعال صنعت آلومینیوم در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین»:

12:56 /چهارشنبه/23 خرداد 1403

مدیرعامل شرکت آذران فضا نما:

13:10 /سه شنبه/8 خرداد 1403

قائم مقام شرکت آلومینیوم مازندران در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

5:31 /چهارشنبه/19 اردیبهشت 1403

مدیرعامل شرکت آلومینیوم صنعت بهاران مطرح کرد:

14:22 /چهارشنبه/5 اردیبهشت 1403

یک فعال صنعت آلومینیوم در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

8:03 /سه شنبه/21 فروردین 1403

مدیر فروش شرکت صنعت پژوهان برق پارس «مصپا» مطرح کرد:

12:02 /سه شنبه/22 اسفند 1402

سید نوید موسوی، مدیرعامل شرکت پایدار فلز ویرا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

5:53 /شنبه/30 اردیبهشت 1402

محمود حکیمی، عضو هیئت مدیره شرکت آکپا ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

16:13 /چهارشنبه/7 مهر 1400

مجتبی گلشنی، مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

18:20 /یکشنبه/22 دی 1398

آرش فداکار، مدیرعامل شرکت سایتال ساخت در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین» مطرح کرد:

16:58 /چهارشنبه/18 دی 1398

سلیمان جعفری‌عنصرودی، مدیرعامل شرکت‌یکتا ارس درگفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

18:34 /شنبه/4 خرداد 1398

حسین آخانی، مدیرعامل شرکت آلومینیوم آخانی طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:57 /شنبه/18 شهریور 1402
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700