سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۲۳:۲۲ /پنج شنبه/۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
زمان انتشار: ۸:۱۹ /شنبه/۶ اردیبهشت ۱۳۹۹

عضو هیئت‌مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی:

ورود شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو زیان‌بار است

عضو هیئت‌مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: بازگشت شورای رقابت به حوزه تعیین قیمت خودرو، تکرار رانت و دلالی‌ها و افزایش زیان خودروساز است و معتقدم که قیمت خودرو باید آزاد و به دست خود خودروساز تعیین شود.

عضو هیئت‌مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: بازگشت شورای رقابت به حوزه تعیین قیمت خودرو، تکرار رانت و دلالی‌ها و افزایش زیان خودروساز است و معتقدم که قیمت خودرو باید آزاد و به دست خود خودروساز تعیین شود.

به گزارش «فلزات آنلاین»، سعید صبوری در رابطه با زمزمه‌هایی که اخیرا از بازگشت مجدد شورای رقابت به حوزه قیمت‌گذاری خودرو به گوش می‌رسد و تاثیر آن بر صنعت قطعه‌سازی کشور، ضمن تاکید بر اینکه اصل بنیان شورای رقابت اشتباه است، اظهار داشت: اینکه تعدادی افراد دور هم جمع شده و می‌خواهند طبق یک سری فرمول‌هایی که خودشان نوشته و طراحی کرده‌اند، برای خودرو قیمت تعیین کنند، از اساس چندان درست نیست.

وی افزود: در حقیت باید سراغ کف کارخانه و آنجایی رفت که هزینه می‌شود، تولید صورت می‌گیرد و درآمدزایی می‌کند؛ باید دخل و خرج آن را بررسی کرد. در این صورت خود خودروساز دولتی یا خصوصی می‌تواند، بر اساس قیمت تمام شده و احتساب سود معقول خود، عرضه کند و این خودرو با قیمت فروخته شود تا خودروسازان زیـــان‌ده نشونـــد. اصـــل زیـــان‌هـــای انباشتـــه خودروسازان و در نتیجه افزایش بدهی‌های آن‌ها به قطعه‌سـازان به دلیــل قیمت‌هــای دستــوری اعلام شـده از سـوی شـورای رقابت و شـورای سیاست‌گذاری قیمت خودرو بوده است.

عضو هیئت‌مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با بیان اینکه نتیجه قیمت‌های اعلامــی حاصــل شــده از فرمــول قیمت‌گــذاری خــودروی شــورای رقابت، همیــن زیـــان‌دهــی خودروســازان، مطالبات قطعه‌سازان از آن‌هــا و نرسیدن مردم به خودروهایشان بوده است، تصریح کرد: اما در این میان جیب دلالان پر شده و شکم سیری دارند.

زمانی که به طور مثال یک خودرو را کارخانه ۷۷ میلیون تومان عرضه می‌کند اما در بازار ۱۴۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد، نه تنها مردم از خودروی ارزان منتفع نشده‌اند، خودروساز هم سودی از محل فروش محصول خود نکرده است. بنابراین طبیعی است که اگر یک خودروساز بخواهد قیمت این خودرو را تعیین کند، به طور مثال ۱۱۵ میلیون تومان در نظر می‌گیرد. در این صورت علاوه بر اینکه مردم به جــای ۱۴۰ میلیون تومان ۱۱۵ میلیون تومان خودروی مورد نظر را خریداری می‌کنند، خودروساز هم زیان‌ده نمی‌شود.

صبــوری ادامــه داد: امــا زمانی که شورای رقابت در مسیر قیمت‌گذاری پا می‌گذارد و طبق اصولی که خودشان دارند و برایش هزار و یک دلیـل هم می‌آورند، قیمت تعیین می‌کنند و به نوعـی تنهــا سـود دلالان را افزایــش می‌دهنــد. خودروساز چون پول ندارد، مجبور است که پیش فروش کند و از طرفی دلالان، خودرو را خریداری و با بهای بسیار بیشتر در بازار آزاد می‌فروشند. دلیـــل اینکـــه پرایـــد ۳۶ میلیــــون تومـــانی، ۶۰میلیون‌تومان در بـازار به فروش می‌رسد، همین قیمت‌گذاری اشتباه و دستوری است. این دلالان و رانت‌خوران هستند که خودرو در بازار آزاد را گران و در حقیقت بازار را ملتهب کرده‌اند.

وی یادآور شد: اگر قطعه‌ساز بخواهد قیمت‌های خود را به‌روز کند، خودروساز زیانش بیشتر و بدهکارتر می‌شود؛ لذا طبیعتا این سیکل ناقص و معیوب باید برداشته شود. هیچ جای دنیا یک قیمت دستوری برای کالایی جز کالاهای اساسی خوراکی و دارویی وجود ندارد. برای خودرو و صنایع تولیدی، خودشان برحسب قیمت تمــام شــده و میــزان سود متناسب، محصول خود را عرضه می‌کنند؛ حال یا مشتری دارند یا ندارند.

بر اساس گزارشی از ایسنا، عضو هیئت‌مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی خاطرنشان کرد: نمی‌شود هم قیمت مواد اولیه و نهاده‌های تولید با نرخ دلار به‌روز و در بورس عرضه شود، حقوق و دستمزد افزایش یابد، نرخ بنزین بالا رود و… و از طرفی هم انتظار داشت که قیمت خودرو را در محدوده‌ای نگه داشت. بنده کلا با حضور شورای رقابت برای تعیین قیمت خودرو مخالف هستم و معتقدم که قیمت باید آزاد و به دست خود خودروساز با قیمتی که می‌تواند محصول خود را عرضه کند و مشتری هم داشته باشد، تعیین شود. تعداد فروش ممکن است به دلیل اینکه رانتی در آن نیست، پایین بیاید. وقتی رانت وجود دارد، ۵۰۲ هزار دستگاه خودرو در آن واحد به فروش می‌رسد، اگر رانت نباشد به جای ۵۰ هزار دستگاه، ۲۰ هزار دستگاه فروخته شده و خودروساز هم متناسب با آن تولید می‌کند.

بازارهای جهانی در اختیار اژدهای زرد؛

۱۳:۳۲ /یکشنبه/۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴

یک سوال تفکربرانگیز؛

۷:۵۷ /یکشنبه/۳۱ فروردین ۱۴۰۴

در صنعت خودروسازی،

۱۴:۵۶ /دوشنبه/۲۵ فروردین ۱۴۰۴

در بازار ایالات متحده آمریکا،

۹:۱۱ /دوشنبه/۲۷ اسفند ۱۴۰۳

با توجه به تحولات منطقه‌ای اخیر،

۱۲:۰۴ /دوشنبه/۲۰ اسفند ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت بیهق قطعه پیشرو مطرح کرد

۱۱:۵۷ /شنبه/۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹

مدیرعامل شرکت دیزل پارت صوفیان:

۰:۴۸ /شنبه/۲۳ فروردین ۱۳۹۹

مدیرعامل شرکت عظیم پارت ایرانیان:

۰:۴۲ /شنبه/۲۳ فروردین ۱۳۹۹

مدیرعامل شرکت تولیدی صنعتی براتی:

۰:۳۶ /شنبه/۲۳ فروردین ۱۳۹۹

اسدالله فرشاد، کارشناس فولاد طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۵:۱۳ /شنبه/۱۲ آبان ۱۴۰۳

پیش‌نیاز رونق دوباره صنعت خودرو چیست؟

۵:۳۴ /یکشنبه/۲۴ بهمن ۱۴۰۰

طی ماه‌های اخیر در بازارهای جهانی،

۶:۳۸ /دوشنبه/۲۸ آبان ۱۴۰۳

وضعیت ساخت و تولید وسایل نقلیه در جهان چگونه است؟

۶:۳۷ /سه شنبه/۱۳ شهریور ۱۴۰۳

خودروهای الکتریکی؛ بازار بالقوه فلزات اساسی،

۵:۳۸ /چهارشنبه/۱۵ فروردین ۱۳۹۷
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1404/02/18

235500

فلزات آنلاین

1404/02/18

869230

فلزات آنلاین

1404/02/18

1398405

فلزات آنلاین

1404/02/18

1167989

فلزات آنلاین

1404/02/18

28123

فلزات آنلاین

1404/02/18

16972

فلزات آنلاین

1404/02/18

44275

فلزات آنلاین

1404/02/18

65608

فلزات آنلاین

1404/02/18

47680

فلزات آنلاین

1404/02/18

44103

فلزات آنلاین

1404/02/18

36822

فلزات آنلاین

1404/02/18

35933

فلزات آنلاین

1404/02/18

35533

فلزات آنلاین

1404/02/18

43700

فلزات آنلاین

1404/02/18

38976

فلزات آنلاین

1404/02/18

60112

فلزات آنلاین

1404/02/18

32888

فلزات آنلاین

1404/02/18

43171

فلزات آنلاین

1404/02/18

56320

فلزات آنلاین

1404/02/18

6668300