سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۳:۳۹ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 16:19 /سه شنبه/18 اردیبهشت 1403

با اختلاف میان شرکت‌های معدنی و واحدهای ذوب ایجاد شد؛

وضعیت مبهم تعرفه‌های مبنای کنسانتره مس در بازار

به گفته برخی منابع، تعرفه‌های مبنای ذوب و پالایش سالانه که بر اساس آن قیمت خرید کنسانتره مس برای واحدهای ذوب تعیین می‌شود، ممکن است جایگاه مرجع فعلی خود را از دست بدهند، با این حال به نظر می‌رسد ساختار کلی آن دستخوش تغییر نخواهد شد.

به گفته برخی منابع، تعرفه‌های مبنای ذوب و پالایش سالانه که بر اساس آن قیمت خرید کنسانتره مس برای واحدهای ذوب تعیین می‌شود، ممکن است جایگاه مرجع فعلی خود را از دست بدهند. با این حال، به نظر می‌رسد ساختار کلی آن دستخوش تغییر نخواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، احتمال می‌رود در ساختار تعرفه‌های مبنای کنسانتره مس در بازار تغییراتی ایجاد شود. تعرفه‌های مبنای ذوب و پالایش، هزینه‌هایی هستند که برای فرآوری کنسانتره مس به مس تصفیه شده به واحدهای ذوب ارائه می‌شوند. به طور معمول این تعرفه‌ها در بحبوحه کاهش حجم عرضه و افزایش دسترسی به آن در بازار تغییراتی را به خود می‌بینند.

گفتنی است که اکثر شرکت‌های معدنی و واحد‌های ذوب معمولا از یک تعرفه معیار توافق شده سالانه، مبتنی بر قراردادهایی با زمان تحویل طولانی‌مدت استفاده می‌کنند که در جریان مذاکرات عرضه، میان واحدهای ذوب بزرگ چین و شرکت‌های بین‌المللی در سه ماهه آخر هر سال برای سال بعد از آن تعیین می‌شود. این مذاکرات اغلب در ابتدای هفته معاملاتی در بورس فلزات لندن در ماه اکتبر آغاز شده و تا پایان کنفرانس سالانه «CESCO» آسیا که در ماه نوامبر برگزار می‌شود، ادامه خواهد یافت.

لازم به یادآوری است که آخرین بار شرکت «Antofagasta» و واحد ذوب «Jinchuan» بر سر تعرفه ذوب مبنای ۸۰ دلار در هر تن در نوامبر سال ۲۰۲۳ با یکدیگر به توافق رسیدند. پس از آن شرکت «Freeport-McMoRan» با پذیرش این تعرفه ذوب کنسانتره مس، رقم ۸۰ دلار در هر تن را به واحدهای ذوب طرف قرارداد چین پیشنهاد داد که مورد توافق آن‌ها واقع شد.

در آغاز سال ۲۰۲۴، تعرفه ذوب مبنا به ۵۳ دلار و ۵۰ سنت در هر تن رسید که حدود ۳۳ درصد کمتر از تعرفه مبنای توافق شده ۸۰ دلار در هر تن برای سال جاری میلادی بود که از آن زمان تاکنون، به سرعت این رقم در حال کاهش بوده و در حال حاضر رقم مذکور به دو دلار و ۶۰ سنت در هر تن رسیده است.

اختلاف بر سر تعیین تعرفه‌ ذوب مبنای کنسانتره مس

افزایش اختلاف بین تعرفه ذوب فعلی و تعرفه ذوب مبنا این سوال را در ذهن فعالان بازار ایجاد کرده که آیا ساختار تعیین تعرفه ذوب مبنای کنسانتره مس برای سال ۲۰۲۵ رعایت خواهد شد یا همانند سال ۲۰۲۴ در این خصوص سنت‌شکنی صورت می‌گیرد.

به گفته یکی از شرکت‌های معدنی، ساختار تعیین تعرفه‌ ذوب مبنای کنسانتره مس در حال حاضر با یک چالش جدی روبه‌رو است و بسیاری از فعالان صنعت مس نیز بر این موضوع تاکید دارند. یکی دیگر از شرکت‌های فعال بخش معدن در همین خصوص اعلام کرد که در حال بررسی گزینه‌های جایگزین تعرفه ذوب مبنای سالانه برای فروش محموله کنسانتره مس خود در سال ۲۰۲۵ است.

دلیل اینکه شرکت‌های معدنی به سبب کاهش بیش از حد تعرفه‌های ذوب، دیگر به ساختار تعیین تعرفه مبنا اطمینانی ندارند، این است که دریافته‌اند که در صورت پذیرش چنین تعرفه‌های ذوب پایینی، از برخی از مزایا بی‌بهره خواهند بود.

ورای چالش‌های بازار فیزیکی کنسانتره مس، شماری از شرکت‌های معدنی معتقدند که اگر تعرفه‌های ذوب در بازار مذکور تا پایان سال جاری میلادی نزدیک به سطوح فعلی دو دلار و ۶۰ سنت در هر تن باقی بماند، ممکن است در مذاکره بر سر تعیین تعرفه مبنا مشکلات جدی ایجاد شود.

به گفته برخی از منابع، سطوح پایین تعرفه‌های ذوب فعلی که نزدیک به صفر است، شرکت‌های معدنی را وسوسه خواهد کرد تا بر سر پیشنهاد ارقامی مشابه سطوح فعلی تعرفه‌ها توافق کنند. بسیاری از شرکت‌های معدنی و معامله‌گران بازار کنسانتره مس در گفت‌و‌گوی خود با موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که انتظار می‌رود شرکت‌های معدنی بر سر تعیین تعرفه‌های ذوب پیشنهادی ۴۰ و ۳۰ دلار یا حتی ۲۰ دلار در هر تن توافق کنند.

به گفته آن‌ها، بعید است که واحدهای ذوب به پذیرش چنین ارقامی پایینی تن دهند، چراکه این واحدهای ذوب از نظر مالی در وضعیت نامناسبی هستند و حاشیه سود آن‌ها کاهش یافته است؛ از این رو، اتکا به بازار فیزیکی برای کنسانتره مس در چنین شرایطی احتمالا اقدامی منطقی‌تر به نظر برسد.

یکی از معامله‌گران بازار اظهار داشت: اگر تعرفه‌های ذوب در بازار در سطح فعلی باقی بمانند، دیگر تعیین تعرفه‌های مبنای ذوب بی‌معنا خواهد بود؛ بنابراین، شرکت‌های معدنی ممکن است برای تامین کنسانتره مس خود به بازار فیزیکی مراجعه کنند، چراکه واحدهای ذوب به پذیرش چنین تعرفه‌های بسیار پایینی رضایت نخواهند داد.

عدم تمایل شرکت‌های معدنی و موافقت نکردن واحدهای ذوب بر سر پذیرش تعرفه‌های ذوب بسیار پایین از سوی دیگر می‌تواند منجر به ایجاد یک بن‌بست در مذاکرات در بخش کنسانتره مس شود.

یکی از منابع معدنی با اشاره به اینکه این شرکت‌ها به دلیل تغییرات قیمت بورس فلزات لندن در معرض نوسانات بازار قرار دارند، خاطرنشان کرد که چرا باید در چنین شرایطی تنها از واحدهای ذوب حمایت شود.

وی افزود: چرا شرکت‌های معدنی برای اینکه از واحدهای ذوب حمایت کنند، باید با تعرفه‌ ذوب ۵۰ دلار در هر تن موافقت کنند؟ در شرایط دشواری مانند وضعیت فعلی، باید از هر دو طرف معامله حمایت صورت پذیرد.

با این حال و با وجود چالش‌های احتمالی در توافق بر سر تعیین تعرفه مبنا، واحد‌های ذوب همچنان معتقدند که ساختار تعیین تعرفه مبنا مزایای خاص خود را دارد و بر این باورند بر سر تعیین این تعرفه برای سال ۲۰۲۵ توافق حاصل می‌شود.

به گفته منبع مذکور، اگرچه میان شرکت‌های معدنی و واحدهای ذوب بر سر تعین تعرفه ذوب مبنا اختلافاتی به وجود آمده است اما با توجه به اختلال ایجاد شده در روند عرضه کنسانتره مس در بازار فیزیکی، رسیدن به توافق برای هر دو طرف معامله نسبت به سال‌های گذشته سخت‌تر شده است. با این وجود، شرکت‌های معدنی و واحدهای ذوب راهی برای خروج از وضعیت فعلی خواهند یافت.

از سوی دیگر، سایر عوامل تاثیرگذار بر تعرفه‌های مبنا در بازار کنسانتره مس همچون پریمیوم به دلیل در پیش گرفتن روند نزولی و افزایش سایر هزینه‌ها همچون انرژی، نیروی کار و تامین مالی نمی‌توانند بر تعرفه‌های نامبرده تاثیر مثبتی بگذارند. در همین راستا، برخی شرکت‌های معدنی و معامله‌گران بارها تاکید کردند که بعضی از مشکلات بازار کنسانتره مس ناشی از توسعه سریع‌تر ظرفیت تولید در واحدهای ذوب نسبت به حجم عرضه کنسانتره مس در بازار است.

یکی دیگر از معامله‌گران بازار در گفت‌و‌گوی خود با موسسه «Fastmarkets» تصریح کرد: بیشترین چالش‌های ایجاد شده بر سر تعیین تعرفه‌های ذوب ناشی از افزایش ظرفیت تولید واحدهای ذوب، در چین است که شرکت‌های معدنی و معامله‌گران در بخش معدن این جنبه از چالش‌ها را هنگام مذاکرات مطرح می‌کنند.

مزایای ساختار فعلی تعیین تعرفه‌های ذوب مبنا

علی‌رغم چالش‌های ایجاد شده بر سر تعیین تعرفه‌های ذوب مبنا، بسیاری از فعالان بازار به مزایای بسیار زیاد ساختار فعلی تعیین تعرفه‌های مذکور اشاره کردند و اکثریت بر این باورند که ساختار فعلی چندان دستخوش تغییر نخواهد شد.

به گفته یکی از فعالان بازار، شرکت‌های معدنی بر وجود ساختار تعیین تعرفه‌های ذوب در بخش کنسانتره مس تاکید دارند و آن را ضروری می‌دانند.

وی در ادامه بر تاکید شرکت‌های معدنی برای استفاده از ساختار تعرفه ذوب مبنای فعلی اشاره کرد. با این وجود، تعدادی دیگر از فعالان بازار معتقدند نیازی به بازبینی جدی در رقم تعرفه‌های ذوب مبنای کنسانتره مس تعیین شده برای سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۴ نخواهد بود.

این فعالان بازار بر این باور است که ساختار تعیین تعرفه‌‌های ذوب مبنا به این زود‌ی‌ها کنار گذاشته نخواهد شد و در حال حاضر نیز به دلیل چالش‌های موجود، امکان تغییر کل ساختار وجود ندارد.

سیستم تعیین تعرفه ذوب مزایای متعددی با خود به همراه دارد و ساختار مالی آن به گونه‌ای است که مشارکت‌کنندگان بازار به ویژه واحدهای ذوب می‌توانند میزان درآمد سالانه خود را مبتنی بر آن هدف‌گذاری کنند؛ علاوه‌براین مزایا، ساختار تعرفه‌های ذوب مبنا در بحث دریافت وام و طرح‌های سرمایه‌گذاری تاثیر مثبتی دارد.

به گفته وی، تامین مالی در بلندمدت را می‌توان با توجه به تعرفه‌های مبنای سالانه با اطمینان خاطر بیشتری توجیه کرد.

ساختار تعیین تعرفه‌‌های ذوب مبنا همچنین با ایجاد یک حس اطمینان،‌ در توسعه عوامل لجستیک به مشارکت‌کنندگان بازار به منظور برنامه‌ریزی در کسب‌وکار کمک می‌کند.

این فعالان بازار با اشاره به اهمیت ساختار تعرفه ذوب مبنا، از عوامل لجستیکی و تسهیل در معاملات به عنوان مولفه‌هایی مهم‌تر یاد کرد.

یکی از فعالان بازار کنسانتره مس، وجود ساختار تعیین تعرفه ذوب را برای مشارکت‌کنندگان بازار حائز اهمیت دانست و افزود: بازار به این تعرفه‌ها به منظور برنامه‌ریزی‌های آتی نیاز دارد. اکثر قراردادهای فعلی مبتنی بر تعرفه‌های ذوب سالانه به ثبت می‌رسند، از این رو استفاده از آن در حال حاضر در بخش کنسانتره مس و حتی صنعت فلز مس بسیار اهمیت دارد.

گزینه‌های جایگزین تعرفه ذوب مبنا

برای سیستم تعرفه ذوب مبنا تعدادی جایگزین وجود دارد که می‌توان در ثبت قراردادها از آن استفاده کرد. به عنوان مثال، واحدهای ذوب و شرکت‌های معدنی می‌توانند بدون توجه به تعرفه ذوب مبنا در بازار، خود بر یک تعرفه به توافق برسند. همچنین مشارکت‌کنندگان بازار می‌توانند تمرکز خود را روی بازار فیزیکی افزایش دهند و به طور کلی حجم مورد نیاز را از طریق قراردادهایی با زمان تحویل طولانی‌مدت کاهش دهند. علاوه‌براین، طرفین قرارداد می‌توانند روی یک محموله با حجم شناور و مبتنی بر یک شاخص قیمت و یا ترکیبی از تعرفه ذوب مبنا با دیگر ساختارهای تعیین قیمت مبنا توافق کنند. جدای از این موارد اعلام شده، امکان تعیین تعرفه‌های ذوب مبنا به صورت فصلی به جای تعرفه‌های سالانه نیز وجود دارد.

یکی دیگر از معامله‌گران بازار در همین خصوص بیان کرد: مصرف‌کنندگانی که نیاز خود را به صورت فصلی تامین می‌کنند، بهتر است از تعرفه‌های ذوب مبنای فصلی استفاده کنند.

در همین راستا چندین شرکت‌ معدنی اعلام کردند که سیستم تعیین تعرفه ذوب مبنای فعلی برای آن دسته از فروشندگانی که کنسانتره مس با حجم کمتر یا کنسانتره مس تمیز را به بازار عرضه می‌کنند، مزایای کمتری به همراه دارد.

به گفته این شرکت‌ها، اینکه کنسانتره‌های مس با خلوص متفاوت که در بازار فیزیکی عرضه می‌شوند تنها یک تعرفه ذوب مبنا داشته باشند، منصفانه نیست؛ بر همین اساس، بعضی از شرکت‌های معدنی ترجیح می‌دهند با مذاکره با طرف قرارداد، روی یک تعرفه ذوب مبنا که از نظر هر دو طرف منصفانه باشد، توافق کنند.

به همین دلیل به نظر می‌رسد، شاخص‌های قیمت در بازار فیزیکی اهمیت بیشتری پیدا کنند. یکی از این شاخص‌های مهم که در بازار فیزیکی کاربرد گسترده‌ای دارد، شاخص تعرفه ذوب کنسانتره مس هفتگی موسسه «Fastmarkets» با شرط تحویل محموله در منطقه آسیا اقیانوسیه است. از همین رو، فعالان بازار می‌توانند در ثبت قراردادهایی با زمان تحویل طولانی‌مدت خود از شاخص تعرفه ذوب کنسانتره مس در بازار فیزیکی بهره ببرند.

طبق گفته معامله‌گران بازار مذکور، استفاده از چنین سیستم تعرفه ذوب مبنایی سودمند خواهد بود، چراکه مشارکت‌کنندگان در بازار، نوسانات قیمت را با دقت بیشتری دنبال می‌کنند و این مسئله مانع از ایجاد چالشی جدی در مذاکرات طرفین قرارداد خواهد شد. علاوه‌براین، توافق بر سر رقم شاخص مبنای ذوب علاوه بر ایجاد ثبات در بازار، برای واحدهای ذوب، معامله‌گران و شرکت‌های معدنی حجم نقدینگی ثابتی را به ارمغان خواهد آورد.

چندین منبع آگاه اظهار داشتند: شماری از فعالان بازار قصد دارند از این شاخص در برخی از معاملات خود استفاده کنند و برخی دیگر از قبل در حال استفاده از آن هستند؛ با این حال، تعدادی دیگر از مشارکت‌کنندگان بازار به خطرات و چالش‌های به‌کارگیری چنین شاخصی اشاره کردند.

به گفته آن‌ها در صورت استفاده از این شاخص، برنامه‌ریزی مالی برای فعالان بازار دشوارتر می‌شود؛ چراکه شاخص تعرفه ذوب کنسانتره مس در بازار فیزیکی متغیر خواهد بود که به همین دلیل میزان درآمد آن‌ها مبهم است. برخی از منابع دیگر به استفاده بیشتر از این شاخص در سایر بازار فلزات و کارایی به مراتب بهتر آن اشاره کردند. همچنین در صورتی که واحدهای ذوب از این شاخص در قراردادهای خود استفاده کنند و شاخص تعرفه ذوب روندی کاهشی به خود بگیرد، این واحدها با مشکل مواجه خواهند شد.

یکی از شرکت‌های معدنی در همین خصوص اعلام کرد: استفاده از شاخص تعرفه ذوب کنسانتره مس در بازار فیزیکی برای واحدهای ذوب ریسکی بزرگ را به همراه خواهد داشت و فشارهای بی‌مورد را بر آن‌ها افزایش می‌دهد.

با این اوصاف، اگرچه منابع متعددی استفاده از شاخص تعرفه ذوب کنسانتره مس در بازار فیزیکی را به عنوان یک گزینه جایگزین معرفی می‌کنند اما بسیاری اتکای ۱۰۰ درصدی بازار بر این شاخص را غیرمحتمل می‌دانند.

شرکت معدنی مذکور در ادامه مطرح کرد که استفاده از شاخص نامبرده در مناطق مختلف ممکن است کم‌و‌بیش متفاوت باشد؛ این در حالی است که واحدهای ذوب در اروپا استفاده از سیستم تعرفه ذوب مبنا در ثبت قراردادها را به دلیل مطمئن بودن آن ترجیح می‌دهند.

انتهای پیام//

در بحبوحه تحولات بازارهای جهانی،

6:50 /یکشنبه/20 خرداد 1403

در بحبوحه تحولات بازار مس در جهان،

8:26 /چهارشنبه/26 اردیبهشت 1403

با کاهش تعرفه‌های ذوب و پالایش رخ داد؛

16:26 /سه شنبه/25 اردیبهشت 1403

علی‌رغم کاهش کم‌سابقه تعرفه‌های ذوب رخ داد؛

7:04 /چهارشنبه/19 اردیبهشت 1403

فرماندار شهرستان خوسف مطرح کرد:

7:55 /سه شنبه/18 اردیبهشت 1403

محمدجواد مظفرپور، مدیرعامل شرکت آبادگران معادن کوچک‌مقیاس کویر در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

3:58 /شنبه/28 بهمن 1402

اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

10:57 /شنبه/22 آبان 1400

سیاوش حاتم‌زاده، مدیرعامل شرکت مس مزرعه در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

17:19 /شنبه/25 اردیبهشت 1400

عطاءالله شریفیان، مدیرعامل شرکت معادن مس چهار گنبد، در گفت‌و‌گو با «فلزات آنلاین»:

21:42 /شنبه/5 مرداد 1398

محمدجواد مظفرپور، مديرعامل شرکت آبادگران معادن کوچک‌مقياس کوير طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

9:13 /شنبه/7 بهمن 1402
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700