سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۹:۱۷ /دوشنبه/۱ مرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 13:04 /دوشنبه/1 مرداد 1403

«فلزات‌آنلاین» بررسی کرد:

کارند صدر جهان، پیشران یک صنعت نوپا و ارزش‌آفرین

صنعت طلا یکی از صنایع استراتژیک در جهان تلقی می‌شود که جایگاه و نقش تعیین‌کننده‌ای را بر تعاملات جهانی و ساختارهای اقتصادی کشورها دارد. نگاه جهان به طلا به عنوان یک سرمایه‌گذاری امن به ویژه در شرایط نااطمینانی اقتصادی و دامنه وسیع کاربردهای صنعتی این فلز و همچنین محدودیت شدید ذخایر معدنی آن، موجب اهمیت روزافزون صنعت تولید طلا در جهان می‌شود و این مهم کشورها و بنگاه‌های معدنی بسیاری را به سمت شناسایی و بهره‌برداری از پتانسیل‌های طبیعی و معدنی طلا سوق داده است.

صنعت طلا یکی از صنایع استراتژیک در جهان تلقی می‌شود که جایگاه و نقش تعیین‌کننده‌ای را بر تعاملات جهانی و ساختارهای اقتصادی کشورها دارد. نگاه جهان به طلا به عنوان یک سرمایه‌گذاری امن به ویژه در شرایط نااطمینانی اقتصادی و دامنه وسیع کاربردهای صنعتی این فلز و همچنین محدودیت شدید ذخایر معدنی آن، موجب اهمیت روزافزون صنعت تولید طلا در جهان می‌شود و این مهم کشورها و بنگاه‌های معدنی بسیاری را به سمت شناسایی و بهره‌برداری از پتانسیل‌های طبیعی و معدنی طلا سوق داده است. آمارها نشان می‌دهند شرکت آمریکایی «Newmont» موفق شد در سال ۲۰۲۳ همچنان بزرگ‌ترین تولیدکننده طلا در جهان باقی بماند. در ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای معدن‌خیز، اقدامات گسترده‌ای برای شناسایی و توسعه صنعت طلا صورت گرفته است و در این بین، شرکت معادن و صنایع معدنی کارند صدر جهان را می‌توان یکی از پیشتازان و پیشرانان رشد و تعالی صنعت طلا در کشور قلمداد کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین»، در حال حاضر با توجه به تنش‌های فضای اقتصادی و سیاسی و بی‌ثباتی شرایط بازارهای جهانی، سرمایه‌گذاران به دنبال منبعی امن برای حفظ دارایی‌های خود هستند. اولین گزینه‌ای که برای انجام این کار به ذهن خطور می‌کند، سرمایه‌گذاری و خرید فلزات‌ گران‌بها به ویژه طلاست، زیرا ارزش این فلز با گذشت زمان و در تلاطمات اقتصادی دچار نوسان نمی‌شود. در نتیجه اهمیت صنعت طلا و توسعه آن طی سال‌های اخیر بیش از پیش افزایش یافته است. به طوری که شاهد هستیم بانک مرکزی کشور چین به عنوان ابرقدرت اقتصادی جهان، به دنبال افزایش ذخایر طلای خود است و در سال ۲۰۲۳ عنوان بزرگ‌ترین خریدار رسمی طلا را به خود اختصاص داد. علاوه‌براین، افزایش تولید این فلز گران‌بها تاثیر بسزایی بر توسعه پایدار و رشد اقتصادی کشورها دارد زیرا استخراج و تولید طلا یک منبع مهم درآمدزایی، ارزش‌آفرینی و اشتغال‌زایی به شمار می‌آید. همچنین باید توجه داشت که صادرات طلا به بازارهای جهانی بستر مناسبی را برای بهبود و رشد تعاملات تجاری ایجاد می‌کند و مزیت‌های ویژه‌ای را در مراودات اقتصادی بین‌المللی به دنبال دارد. از طرف دیگر با توجه به ارزش افزوده بسیار بالایی که بهره‌برداری از ذخایر معدنی طلا، تکمیل زنجیره ارزش این فلز و تولید آن به دنبال دارد، توسعه صنعت طلا می‌تواند راهگشای درآمدزایی و افزایش درآمدهای دولت‌ها باشد و مسیر کشورها را در راستای تحقق رشد اقتصادی هموار کند، موضوعی که شناسایی، اکتشاف، استخراج و توسعه صنعت طلا در کشور را به امری حیاتی و استراتژیک تبدیل می‌کند.

رشد صنعت طلا در جهان

بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده آمریکا، ذخایر معدنی طلای جهان در سال ۲۰۲۳ حدود ۵۹ هزار تن فلز محتوی و میزان تولید معدنی آن سه هزار تن برآورد شد و کشورهایی از جمله چین، استرالیا، پرو، کانادا و ایالات متحده آمریکا بیشترین میزان تولید فلز گران‌بهای نامبرده را به خود اختصاص دادند. در سال ۲۰۲۴ نیز به دلیل وضع نابسامان اقتصاد جهانی، ریسک‌های سیاسی و ژئوپلیتیکی و رکود اقتصادی، حجم تقاضای طلا ارتقا یافت و این فلز گران‌بها مجددا به عنوان یکی از بهترین دارایی‌ها از نظر حفظ ارزش سرمایه در فهرست کالاها ثبت شد و تا به امروز موفق به دستیابی به چندین رکورد قیمتی جدید شده است. بر اساس آمار اعلام شده، ۱۰ شرکت «Newmont»، «Barrick Gold»، «Agnico Eagle»، «Navoi»، «Polyus»، «AngloGold Ashanti»، «Gold Fields»، «Zijin Mining»، «Kinross» و «Freeport McMoran» در سال ۲۰۲۳ موفق به تولید بیشترین میزان و کسب عنوان برترین تولیدکنندگان این فلز گران‌‌بها شدند.

شرکت «Newmont» به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده طلا در جهان، پنج درصد از میزان تولید این فلز گران‌بها را به خود اختصاص داده است و معادن آن در غنا، استرالیا، اندونزی، نیوزیلند، پرو و ایالت نوادا قرار دارند. این شرکت در سال ۲۰۲۳ موفق به تولید ۵٫۵ میلیون اونس طلا شد که نسبت به سال قبل از آن با افت هشت درصدی همراه بود اما با این وجود، جایگاه خود را در سال میلادی گذشته حفظ کرد.

این شرکت با توجه به اهمیت روز‌افزون صنعت طلا در جهان، در سال ۲۰۲۳ با خرید سهام شرکت «Newcrest Mining» به ارزش ۱۷ میلیارد دلار، مدیریت دو پروژه معدنی بزرگ طلای جدید واقع در استرالیا و کانادا را بر عهده گرفت.

شرکت «Barrick Gold» با تولید حدود ۴٫۰۵ میلیون اونس طلا به عنوان دومین شرکت برتر تولیدکننده طلا در سال ۲۰۲۳ معرفی شد. این شرکت برای ارتقای ذخایر معدنی و میزان تولید خود، در تلاش است تا فعالیت‌های استخراجی‌ معادن تحت مدیریت در جمهوری دومینیکن و ایالت نوادا در آمریکا را توسعه دهد. شرکت «Agnico Eagle» با خرید سهام شرکت «Canadian Malartic» که بزرگ‌ترین معدن روباز طلای کانادا را در اختیار دارد و با افزایش تولید شرکت «Kirkland Lake Gold» به عنوان زیرمجموعه خود، موفق به تولید ۳٫۴۴ میلیون اونس طلا با رشد حدود ۱۰ درصدی در سال ۲۰۲۳ شد؛ علاوه‌براین، این شرکت حجم سرمایه‌‌گذاری در پروژه معدن طلای فنلاند واقع در منطقه کیتیلا را افزایش داده است.  شرکت «Navoi» به عنوان بزرگ‌ترین شرکت صنعتی در ازبکستان که سابقه طولانی در زمینه تولید طلا دارد، با تولید ۲٫۹  میلیون اونس جایگاه چهارمین تولیدکننده بزرگ طلا در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داد.

شرکت  «Polyus»در سال میلادی گذشته موفق به تولید ۲٫۹ میلیون اونس طلا با رشد ۱۴ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ شد اما این شرکت مستقر در مسکو، همانند سایر شرکت‌های روسی به دلیل تحریم‌های اعمال شده از سوی کشورهای غربی، مجبور به توقف فعالیت خود در برخی پروژه‌های معدنی طلا شد. میزان تولید طلای شرکت «AngloGold Ashanti» به دلیل افت عیار سنگ‌های معدنی طلا، کاهش میزان استخراج سنگ معدن فرآوری شده و خرابی تجهیزات مستقر در معدن، با افت ۳ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ به ۲٫۵۹ میلیون اونس طلا رسید. همچنین میزان تولید طلای شرکت «Gold Fields» نیز در مدار نزولی حرکت کرد و با افت حدود ۴ درصدی به ۲٫۳ میلیون اونس در سال ۲۰۲۳ کاهش یافت.

شرکت «Zijin Mining» با رشد ۲۰ درصدی موفق به تولید ۲٫۱۷ میلیون اونس طلا در سال گذشته میلادی شد که در میان هشت شرکت برتر تولیدکننده طلا، این شرکت بیشترین رشد را تجربه کرد؛ البته شرکت «Zijin Mining» قصد دارد از طریق فرایند ادغام و اکتساب، میزان تولید طلای خود را بیش از پیش افزایش دهد. بر اساس گزارش‌های اعلام شده، شرکت «Kinross» و «Freeport McMoran» طی سال ۲۰۲۳ با رشد ۱۰ درصدی به ترتیب ۲٫۱۵  و ۱٫۹۹ میلیون اونس طلا تولید کردند. گفتنی است که در حال حاضر معدن «Grasberg» در اندونزی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین معادن طلا در جهان، زیرنظر شرکت «Freeport McMoran» قرار دارد.

توسعه صنعتی جوان اما استراتژیک

برخورداری ایران از ذخایر و منابع معدنی متنوع و غنی فرصت ویژه‌ای را برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی و سرمایه‌گذاری در این بخش با هدف افزایش سهم معدن در اقتصاد کشور ایجاد می‌کند. البته با توجه به سطوح گستردگی منابع معدنی طلا در کشور و پتانسیل‌ بالای ایران در زمینه توسعه صنعت طلا، این صنعت جوان هنوز در ابتدای راه قرار دارد و رشد و بالندگی آن همچنان نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر است. به طوری که تا چند سال گذشته فقط تعداد محدودی از معادن طلا در کشور به بهره‌برداری رسیده بودند و امروز با توجه به نقش مهم و تاثیرگذار این صنعت در اقتصاد، بسیاری از هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری به دنبال بهره‌برداری از منابع در دسترس و انجام اقدامات اکتشافی با هدف توسعه ذخایر خود هستند. گروه سرمایه‌گذاری خوارزمی نیز در همین راستا در مرداد ماه سال ۱۳۹۴ نسبت به تاسیس شرکت معادن و صنایع معدنی کارند صدر جهان (زیرمجموعه شرکت توسعه معادن صدر جهان) اقدام کرد که این رویکرد مزایای فراوانی همچون توسعه زیرساخت‌های عمومی، اشتغال‌زایی و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و ارتقای اقتصاد بومی برای مناطق کم‌برخوردار استان خراسان جنوبی به همراه داشته است.

در حال حاضر این شرکت بهره‌برداری از معدن طلا مس شادان با ذخیره قطعی ۵۴٫۸ میلیون تن را بر عهده دارد. گفتنی است که شرکت معادن و صنایع معدنی کارند صدر جهان در نظر دارد با حرکتی پیوسته و برنامه‌محور به اهداف خود یعنی استقرار در جایگاه برترین‌های تولید طلای ایران و تولید حداقل ۳۰۰ کیلوگرم طلا در معدن شادان دست یابد. همچنین این مجموعه در نظر دارد تا در چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ به یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ طلا مس و فلزات‌گران‌بها در کشور تبدیل و برند تجاری آن در سطوح مختلف داخلی شناخته شود. در همین راستا اقدامات متعددی توسط شرکت معادن و صنایع معدنی کارند صدر جهان انجام شده است که دستاوردهای ارزشمندی مانند کسب عنوان شرکت دانش‌بنیان نوآور در سال ۱۴۰۲، اخذ تندیس زرین روز ملی صنعت و معدن به عنوان واحد برگزیده بهره‌برداری معادن در سال ۱۴۰۲، واحد برتر کشوری در گروه اکتشاف در سال ۱۴۰۱ و کسب رتبه اول در بین شرکت‌های زیرمجموعه گروه خوارزمی در چهارمین گردهمایی هم‌اندیشی مدیران گروه سرمایه‌گذاری خوارزمی را برای شرکت معادن و صنایع معدنی کارند صدر جهان به همراه داشته است.

انتهای پیام//

در راستای توسعه بخش معدن در استان خراسان جنوبی،

7:50 /چهارشنبه/27 تیر 1403

طی حکمی از سوی مدیرکل دفتر مرکزی حراست شستا،

6:30 /سه شنبه/19 تیر 1403

با هدف تسریع در اجرا و بهره‌برداری از کارخانه صورت گرفت؛

6:03 /چهارشنبه/6 تیر 1403

امیرحسین نادری، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:40 /شنبه/16 تیر 1403

سید زانیار سید موسوی، مدیر امور معادن شرکت توسعه معادن طلای کردستان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

11:34 /دوشنبه/11 تیر 1403

فواد میثمی، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه و عضو هیئت مدیره شرکت توسعه معادن طلای کردستان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

12:34 /چهارشنبه/19 اردیبهشت 1403

داود رئیسی، مدیرعامل شرکت معادن و صنایع معدنی کارند صدر جهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

6:00 /یکشنبه/3 دی 1402

محمد نبی نوری، مدیرعامل شرکت توسعه معادن پارس تامین در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

6:07 /شنبه/23 اردیبهشت 1402

داود رئیسی، مدیرعامل شرکت معادن و صنایع معدنی کارند صدر جهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

5:49 /پنجشنبه/18 اسفند 1401
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

اینفوگرافیک شرکت توسعه معادن طلای کردستان؛

6:34 /شنبه/19 خرداد 1403
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/31

151696

فلزات آنلاین

1403/04/31

483684

فلزات آنلاین

1403/04/31

551690

فلزات آنلاین

1403/04/31

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/31

22831

فلزات آنلاین

1403/04/31

9650

فلزات آنلاین

1403/04/31

41105

فلزات آنلاین

1403/04/31

49860

فلزات آنلاین

1403/04/31

44700

فلزات آنلاین

1403/04/31

42051

فلزات آنلاین

1403/04/31

26140

فلزات آنلاین

1403/04/31

28532

فلزات آنلاین

1403/04/31

26214

فلزات آنلاین

1403/04/31

36615

فلزات آنلاین

1403/04/31

33343

فلزات آنلاین

1403/04/31

44868

فلزات آنلاین

1403/04/31

25718

فلزات آنلاین

1403/04/31

39887

فلزات آنلاین

1403/04/31

43417

فلزات آنلاین

1403/04/31

3362100