سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۳:۴۲ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 8:26 /چهارشنبه/26 اردیبهشت 1403

در بحبوحه تحولات بازار مس در جهان،

کاهش تعرفه‌های ذوب و پالایش به بخش کاتد سرایت کرد

در حال حاضر بازار مس در شرایط بغرنجی قرار دارد که در آن، واحدهای ذوب چین برای کنسانتره مس پریمیوم پرداخت می‌کنند و در عین حال محصولات ساخته شده خود را با تخفیف به فروش می‌رسانند.

در حال حاضر بازار مس در شرایط بغرنجی قرار دارد که در آن، واحدهای ذوب چین برای کنسانتره مس پریمیوم پرداخت می‌کنند و در عین حال محصولات ساخته شده خود را با تخفیف به فروش می‌رسانند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، کنسانتره مس یک ماده اولیه اصلی برای واحدهای ذوب مس است که قیمت آن بر اساس تعرفه‌های ذوب و پالایش (TC/RCs) تعیین می‌شود. البته این تعرفه‌ها معمولا مشمول تخفیف می‌شوند و واحد‌های ذوب برای فرآوری سنگ معدن مس و تبدیل آن به مس تصفیه شده، تعرفه پالایش را از مصرف‌کنندگان دریافت می‌کنند. گفتنی است که در زمان کاهش حجم عرضه مواد اولیه، تعرفه‌های ذوب و پالایش به طور معمول با روندی کاهشی همراه خواهند شد.

شاخص تعرفه‌های ذوب و پالایش کنسانتره مس موسسه «Fastmarkets» در روز جمعه ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ برای اولین بار از زمانی که موسسه مذکور سیستم ارزیابی کنسانتره مس خود را در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی کرد، وارد محدوده منفی شد.

این موسسه شاخص هفتگی تعرفه ذوب کنسانتره مس، با شرط تحویل محموله به بنادر منطقه آسیا اقیانوسیه و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) را حدود منفی دو دلار و ۶۰ سنت به ازای هر تن در روز جمعه ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ اعلام کرد که با تعرفه ذوب ۰٫۱۰ دلار در هر تن تعیین شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور قابل مقایسه است.

در همین حال، کاتدهای مس که در واحدهای ذوب این فلز فرآوری می‌شوند برای اولین بار از زمان ارزیابی بازار فلز نامبرده توسط موسسه «Fastmarkets» و در مقایسه با محموله‌های وارداتی کاتدهای مس به چین، با تخفیف معامله شده‌اند.

در همین راستا، موسسه مذکور پریمیوم مبنای کاتد مس با گرید «A»، با شرط تحویل محموله در بندر شانگهای و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) را حدود صفر تا ۱۵ دلار در هر تن ارزیابی کرد که نسبت به پریمیوم ۱۰ تا ۲۸ دلار به ازای هر تن گزارش شده در ۱۹ آوریل سال ۲۰۲۴ کاهش را به ثبت رساند. این ارزیابی انجام شده نسبت به ارزیابی‌های صورت گرفته در سال ۲۰۱۵ در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد و اولین بار است که کاتد مس با ارقامی منفی در بازار مورد معامله قرار می‌گیرد.

وضعیت ناپایدار بازار مس

ارزیابی‌های بی‌سابقه‌ انجام شده که در آن ارقام منفی را به‌ طور هم‌زمان می‌توان در بازار مواد اولیه و فلزات ساخته شده مشاهده کرد، تمایل شدید فعالان بازار به منظور افزایش حجم معاملات در بازار مس را برانگیخته است. بسیاری از فعالان بازار بر این باورند که شرایط بغرنج فعلی در بازار مس ناپایدار خواهد بود و چندان ادامه نخواهد یافت.

یکی از معامله‌گران کنسانتره مس اعلام کرد که وضعیت کسری کنسانتره مس در بازار احتمالا تا پایان سال ۲۰۲۴ باقی خواهد ماند اما با توجه به رسیدن تعرفه‌های ذوب و پالایش به پایین‌ترین حد خود، تعداد کمی از واحدهای ذوب مس در چین حاضر به پذیرش چنین هزینه‌هایی خواهند شد.

وی افزود: با توجه به اینکه در سه ماهه دوم سال فرایند تعمیر و نگهداری در بسیاری از واحدهای ذوب در چین آغاز شده است، برخی از آن‌ها به احتمال زیاد زمان اجرای این فرایند را تمدید کنند که در نتیجه آن حجم تقاضا برای کنسانتره مس افت پیدا می‌کند و احتمالا دسترسی عرضه کنسانتره مس در بازار کاهش خواهد یافت. با این وجود، وضعیت کسری عرضه در بازار کنسانتره مس همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

لازم به یادآوری است که روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش کنسانتره‌های مس در بازار فیزیکی، از اواخر سال ۲۰۲۳ در بحبوحه کاهش حجم دسترسی به حجم عرضه به این ماده معدنی پس از توقف فعالیت شرکت «First Quantum» در معدن مس «Cobre Panama» آغاز شد. در همین راستا، شاخص تعرفه‌های ذوب و پالایش موسسه «Fastmarkets» از پایان نوامبر سال ۲۰۲۳ به رقم ۷۲ دلار و ۹۰ سنت در هر تن و هفت دلار و ۲۹ سنت در هر پوند رسید که ۱۰۳٫۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

برخی از واحد‌های ذوب مس چین در بحبوحه کاهش شدید دسترسی به کنسانتره مس در بازار، خواستار کاهش میزان تولید شدند اما در عمل گزارشی مبنی بر کاهش ظرفیت تولید اعلام نشد. شماری از فعالان بازار بیان کردند که حجم عرضه قراضه مس به عنوان مواد اولیه جایگزین کنسانتره مس برای واحدهای ذوب این فلز در چین هم‌زمان با آغاز فرایند تعمیر و نگهداری در بسیاری از واحدهای تولیدی مس در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ با افزایش همراه شد.

به گفته یکی از معامله‌گران کاتد مس، انتظار می‌رفت که در ظرفیت تولید کاتد مس در طول سه ماهه دوم سال جاری میلادی به دلیل فرایند تعمیر و نگهداری، افت محسوسی مشاهده شود اما اکنون مشخص شده که تاثیر آن بر میزان تولید مس در بحبوحه افزایش دسترسی به قراضه مس، کمتر از حد انتظار بوده است.

وی افزود: در شرایطی که حجم عرضه قراضه مس کافی در بازار داخلی چین وجود دارد، نیازی به واردات کاتد مس نخواهد بود و واردات کنسانتره مس آن هم در شرایطی که قیمت این فلز افزایش یافته، اقدامی غیرمنطقی است.

ارزیابی صورت گرفته از سوی موسسه «Fastmarkets» در زمان باز بودن پنجره آربیتراژ واردات مس در دوم تا ۲۶ آوریل سال ۲۰۲۴، نشان می‌دهد که قیمت مس حدود ۲۴۰ دلار و ۵۲ سنت در هر تن کاهش را به ثبت رسانده است که نسبت به افت ۱۸۱ دلار و ۸۲ سنت در هر تن به ثبت رسیده برای قیمت مس در هنگام باز بودن پنجره آربیتراژ واردات در ماه مارس سال جاری میلادی، به دنبال افزایش قیمت مس در بورس فلزات لندن و افزایش تعداد قراردادهای به ثبت رسیده مس بورس آتی شانگهای، کاهش بیشتری را نشان می‌دهد.

با توجه به افزایش قیمت‌ مس در بورس فلزات لندن و همچنین رشد تعداد قراردادهای به ثبت رسیده مس در بورس آتی شانگهای، در شرایط فعلی در صورت واردات کنسانتره مس به چین، شخص واردکننده متحمل ضرر فراوانی خواهد شد. همچنین حجم ذخایر مس در انبارهای این فلز در چین، از اواخر فوریه سال ۲۰۲۴ پس از پایان تعطیلات سال نو چینی، کاهش قابل‌توجهی را به ثبت نرساند. در همین رابطه، حجم ذخایر مس در انبارهای رسمی بورس آتی شانگهای در ۲۶ آوریل سال ۲۰۲۴ به حدود ۲۸۷ هزار و ۴۹۸ تن رسید که نسبت به رقم ۱۸۱ هزار و ۳۲۳ تن گزارش شده در ۲۳ فوریه سال جاری میلادی (اولین هفته معاملاتی پس از تعطیلات سال نو چینی) افزایش را تجربه کرد.

یکی دیگر از تولیدکنندگان کاتد مس اظهار داشت: به نظر می‌رسد پنجره آربیتراژ واردات به دلیل رشد قیمت مس در بورس فلزات لندن، بسته خواهد ماند و این مسئله باعث می‌شود که تمایل به واردات کاتد مس از سوی واردکنندگان به حداقل میزان خود برسد. علاوه‌براین، پریمیوم محموله‌های دریایی که مقصد آن‌ها انبار ذخایر بورس آتی شانگهای است، همچنان کاهشی باقی خواهد ماند؛ با این وجود، احتمال می‌رود روند کاهشی تعرفه‌های ذوب و پالایش ادامه پیدا نکند.

موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که حجم نقدینگی در بازار فیزیکی از اواخر هفته منتهی به ۲۶ آوریل سال ۲۰۲۴ کاهش یافته است؛ به طوری که برخی از مصرف‌کنندگان به دنبال خرید تناژهای مورد نیاز خود از بازار فیزیکی با قیمتی کمتر بودند اما با این وجود، حجم معاملات محدود گزارش شد.

افزایش ریسک معاملات

برخی از تحلیلگران بازار معتقدند که با توجه به کاهش بی‌سابقه تعرفه‌های ذوب و پالایش کنسانتره مس، شماری از فعالان بازار به دلیل نگرانی در مورد دسترسی به اعتبارات مالی و ریسک احتمالی طرف‌های معامله، با احتیاط بیشتری اقدام به ثبت معاملات می‌کنند.

یکی از شرکت‌های معدنی در همین خصوص اعلام کرد که در حال حاضر شرایط برای فروش محموله‌های مس به واحدهای ذوب کوچک‌ و متوسط‌مقیاس فراهم نیست و انجام آن به نوعی یک ریسک تلقی می‌شود.

یکی از تحلیلگران در پایان خاطرنشان کرد: نگرانی شرکت‌های معدنی از ناتوانی برخی از واحدهای ذوب در پرداخت هزینه‌ها به دلیل محدودیت حجم نقدینگی آن‌ها است. علاوه‌براین، خطرات احتمالی دیگری ناشی از محدودیت دسترسی اعتبارات پولی و هزینه‌های مالی سنگین نیز باید در نظر گرفته شود که منجر به افزایش ریسک معاملات در این بازار می‌شود.

انتهای پیام//

در بحبوحه تحولات بازارهای جهانی،

6:50 /یکشنبه/20 خرداد 1403

با کاهش تعرفه‌های ذوب و پالایش رخ داد؛

16:26 /سه شنبه/25 اردیبهشت 1403

علی‌رغم کاهش کم‌سابقه تعرفه‌های ذوب رخ داد؛

7:04 /چهارشنبه/19 اردیبهشت 1403

با اختلاف میان شرکت‌های معدنی و واحدهای ذوب ایجاد شد؛

16:19 /سه شنبه/18 اردیبهشت 1403

فرماندار شهرستان خوسف مطرح کرد:

7:55 /سه شنبه/18 اردیبهشت 1403

محمدجواد مظفرپور، مدیرعامل شرکت آبادگران معادن کوچک‌مقیاس کویر در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

3:58 /شنبه/28 بهمن 1402

اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

10:57 /شنبه/22 آبان 1400

سیاوش حاتم‌زاده، مدیرعامل شرکت مس مزرعه در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

17:19 /شنبه/25 اردیبهشت 1400

عطاءالله شریفیان، مدیرعامل شرکت معادن مس چهار گنبد، در گفت‌و‌گو با «فلزات آنلاین»:

21:42 /شنبه/5 مرداد 1398

محمدجواد مظفرپور، مديرعامل شرکت آبادگران معادن کوچک‌مقياس کوير طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

9:13 /شنبه/7 بهمن 1402
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700