سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۳:۱۴ /جمعه/۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
زمان انتشار: ۱۴:۲۵ /شنبه/۳ آبان ۱۳۹۹

رئیس هیئت‌مدیره انجمن سازندگان قطعه مطرح کرد:

کاهش تولید برای خروج از زیان‌دهی صنعت قطعه‌سازی دستوری

رئیس هیئت‌مدیره انجمن سازندگان قطعه و مجموعه‌های خودرو کشور گفت: در شرایط فعلی که از سه جهت تورم، ‌قیمت‌گذاری اشتباه دستوری(که خود سبب نابودی و زمین‌گیری این صنعت در صورت عدم اقدام به موقع برای اصلاح، خواهد شد) و فشارهای مالیاتی گیر افتاده‌ایم؛ بهتر است تا میزان تولید را کاهش داده تا خانواده این صنعت (قطعه‌سازی و خودروسازی) از زیان‌دهی خارج شوند.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن سازندگان قطعه و مجموعه‌های خودرو کشور گفت: در شرایط فعلی که از سه جهت تورم، ‌قیمت‌گذاری اشتباه دستوری(که خود سبب نابودی و زمین‌گیری این صنعت در صورت عدم اقدام به موقع برای اصلاح، خواهد شد) و فشارهای مالیاتی گیر افتاده‌ایم؛ بهتر است تا میزان تولید را کاهش داده تا خانواده این صنعت (قطعه‌سازی و خودروسازی) از زیان‌دهی خارج شوند.

به گزارش «فلزات آنلاین»، گل‌وردی گلستانی در یک جلسه دوستانه ضمن تاکید بر اینکه مشکلات صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی در داخل صنعت نیستند و در حقیقت خارج از اراده خودروساز و قطعه‌ساز و بیرون از صنعت هستند، اظهار داشت: موانع تولید ناشی از تصمیم قطعه‌ساز نیست؛ بلکه ناشی از تصمیمات دستوری و متعصبانه برخی ارگان‌ها است که سبب شده این صنعت گرفتار شود. در شرایط فعلی تورم سبب زیان‌دهی همه شده است. دستورها باعث شده که بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان قطعه‌ساز از خودروساز طلبکار شده و توان نقدینگی قطعه‌ساز در حال تحلیل رفتن است و این در حالی است که نقدینگی یکی از مهم‌ترین ابزارهای تولید است.

وی با بیان اینکه قیمت تمام شده نیز ازجمله مشکلاتی است که برای صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی دست‌وپاگیر شده، تصریح کرد: قیمت تمام شده ما بایستی بر اساسی باشد که نهاده‌های تولید را خریداری می‌کنیم. در حال حاضر مواد اولیه ما و نهاده‌های تولید همچون فولاد، آلومینیوم، پلیمر… روزانه تعیین قیمت می‌شوند و با قیمت‌های جهانی عرضه می‌شوند اما قیمت‌ ثابت مانده است. ضمن اینکه نرخ ارز طی چند سال اخیر، ۸۰۰ درصد رشد داشته اما آیا خودرو و قطعه هم به همین میزان رشد را داشته است و مطابق قیمت‌های جهانی به فروش می‌رسد؟ چگونه است که نهاده‌های تولید روزانه امکان افزایش قیمت را دارند اما قطعه‌ساز این اجازه را ندارد؛ با ادامه این روند و ثابت ماندن قیمت‌ محصولات ما که ماده اولیه خودروسازان است، صنعت محکوم به نابودی خواهد شد.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن سازندگان قطعه و مجموعه‌های خودرو ادامه داد: از سوی دیگر در تولید نیز ناهماهنگی وجود دارد. سرمایه همچون کبوتری می‌ماند که چنانچه احساس امنیت نداشته باشد، فرار می‌کند. خودروسازی که انگیزه برای سرمایه‌گذاری در صنعت قطعه‌ نداشته باشد، سرمایه خود را به جای سودآورتری هدایت می‌کند. ناهماهنگی‌ها در تولید موجب شده تا علاقه قطعه‌سازان به سرمایه‌گذاری کاهش یابد و در عمل سرمایه‌ها به سمت سایر بازارها از جمله ارز، سکه، طلا و غیره برود. ضمن اینکه این مهم را نیز باید در نظر گرفت که باتوجه به وسعت صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی و میزان اشتغالزایی که دارد؛ به راحتی صنعتی دیگر نمی‌تواند جایگزین آن شود.

گلستانی در بحث مطالبات قطعه‌سازان، تاکید کرد: زمانی که که قطعه‌ساز دریافتی ندارد، نقدینگی به صورت مطالبات انبار شده و خودروساز هم توان پرداخت ندارد؛ بنابراین برای تامین نقدینگی خود باید قرض کرده تا بتواند قطعه تولید کند و به سرنوشتی نامعلوم دچار می‌شود. وقتی خودروساز توان کافی نداشته باشد تا بتواند هزینه‌های خود را پرداخت کند، باتوجه به اینکه قطعه‌ساز و خودروساز لازم و ملزوم یکدیگر هستند، با قمیتی دستوری مجبور به فروش با زیان است و به تبع، قطعه‌ساز را هم مجبور به زیان می‌کند. خواسته ما این است که مسئولان اجازه دهند قیمت خودرو را نظام عرضه و تقاضا تعیین کند.

وی بیان کرد: زیان‌ها سبب می‌شود تا قادر به آوردن خطوط تولید جدید، فناوری‌ها و نوآوری‌های نوین نباشیم، همچنین تورم بالا، ضعف روز به روز این صنعت و فعالان آن را به دنبال خواهد داشت و بیکاری و تعدیل نیرو در آن اتفاق خواهد افتاد. چرا باید بین بخش خصوصی و بخش دولتی آنقدر تفاوت باشد که امروز شاهد زیان‌های چندین هزار میلیاردی بخش خصوصی و در مقابل سودهای چندین هزار میلیاردی فولادی ها، پتروشیمی‌ها و غیره باشیم.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن سازندگان قطعه و مجموعه‌های خودرو، همچنین با انتقاد از فاصله شدید قیمتی کارخانه‌ای و بازاری خودروها عنوان کرد : این تفاوت قیمت فقط به جیب دلالان و واسطه‌ها می‌رود و ضرر آن را خودروساز، قطعه‌ساز و مردم می‌پردازند.

گلستانی ضمن تاکید بر اینکه قیمت‌گذاری خودرو در بورس نیز نمی‌تواند راهگشا باشد، مطرح کرد: کشف قیمت در بورس سخت است، امـــا در مقابـــل خــــودروسازان باید این اختیــــار را داشتـــه باشنـــد کـــه محصـــولات خود را بـــا ســـود معقـــول بـــه فــــروش برساننـــــد. خوشبختانه وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت در مدت کوتاهی پس از حضور در وزارتخانه پـــای درد و دل اهالی قطعه‌سازی نشست و کارشناسان و معاونان وزارتخانه نیز به دنبال چاره اندیشی هستند.

وی با بیان اینکه به دلیل تورم موجود، خودرو امروز به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و همچنین حجم بالای نقدینگی موجود در بازار و سرمایه‌های سرگردان مردمی کمر اقتصاد را شکسته است؛ تصریح کرد: امروز قطعه‌سازان از سه جبهه داخلی تورم بالا، قیمت‌گذاری دستوری و فشارهای مالیاتی تحت فشار هستند و به این مسائل باید مشکلات بیرونی همچون تحریم‌ها و کرونا را نیز اضافه کرد.

بر اساس گزارشی از ایسنا، این مقام صنفی ادامه داد: بخش خصوصی از دهه‌ها پیش سرمایه‌گذاری زیادی برای توسعه قطعه‌سازی خــــودرو در کشـــور انجــــام داده، امـــا امـــروز تصمیم‌سازانی در خارج از مجموعه، فعالیت این صنف را تحت تاثیر شدید خود قرار داده‌اند. به طور مثال یک نمونه واضح از مشکلات این است که قطعه‌ساز برای آنکه بتواند در موعد مقرر محصول خود را تولید و به خودروساز تحویل دهد، ماده اولیه مورد نیاز خود را با صرف هزینه بسیار بیشتر حمل هوایی کرد؛ کالا وارد شده اما گمرک اجازه ترخیص نمی‌دهد و اعلام می‌کند تا تاییدیه استاندارد ارائه نشود، قطعات ترخیص نمی‌شوند؛ لذا همین شده که خط تولید ۱۰ روز است که خوابیده و تعداد خودروهای ناقص را به شدت افزایش می‌دهد.

بازارهای جهانی در اختیار اژدهای زرد؛

۱۳:۳۲ /یکشنبه/۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴

یک سوال تفکربرانگیز؛

۷:۵۷ /یکشنبه/۳۱ فروردین ۱۴۰۴

در صنعت خودروسازی،

۱۴:۵۶ /دوشنبه/۲۵ فروردین ۱۴۰۴

در بازار ایالات متحده آمریکا،

۹:۱۱ /دوشنبه/۲۷ اسفند ۱۴۰۳

با توجه به تحولات منطقه‌ای اخیر،

۱۲:۰۴ /دوشنبه/۲۰ اسفند ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت بیهق قطعه پیشرو مطرح کرد

۱۱:۵۷ /شنبه/۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹

مدیرعامل شرکت دیزل پارت صوفیان:

۰:۴۸ /شنبه/۲۳ فروردین ۱۳۹۹

مدیرعامل شرکت عظیم پارت ایرانیان:

۰:۴۲ /شنبه/۲۳ فروردین ۱۳۹۹

مدیرعامل شرکت تولیدی صنعتی براتی:

۰:۳۶ /شنبه/۲۳ فروردین ۱۳۹۹

اسدالله فرشاد، کارشناس فولاد طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۵:۱۳ /شنبه/۱۲ آبان ۱۴۰۳

پیش‌نیاز رونق دوباره صنعت خودرو چیست؟

۵:۳۴ /یکشنبه/۲۴ بهمن ۱۴۰۰

طی ماه‌های اخیر در بازارهای جهانی،

۶:۳۸ /دوشنبه/۲۸ آبان ۱۴۰۳

وضعیت ساخت و تولید وسایل نقلیه در جهان چگونه است؟

۶:۳۷ /سه شنبه/۱۳ شهریور ۱۴۰۳

خودروهای الکتریکی؛ بازار بالقوه فلزات اساسی،

۵:۳۸ /چهارشنبه/۱۵ فروردین ۱۳۹۷
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1404/02/18

235500

فلزات آنلاین

1404/02/18

869230

فلزات آنلاین

1404/02/18

1398405

فلزات آنلاین

1404/02/18

1167989

فلزات آنلاین

1404/02/18

28123

فلزات آنلاین

1404/02/18

16972

فلزات آنلاین

1404/02/18

44275

فلزات آنلاین

1404/02/18

65608

فلزات آنلاین

1404/02/18

47680

فلزات آنلاین

1404/02/18

44103

فلزات آنلاین

1404/02/18

36822

فلزات آنلاین

1404/02/18

35933

فلزات آنلاین

1404/02/18

35533

فلزات آنلاین

1404/02/18

43700

فلزات آنلاین

1404/02/18

38976

فلزات آنلاین

1404/02/18

60112

فلزات آنلاین

1404/02/18

32888

فلزات آنلاین

1404/02/18

43171

فلزات آنلاین

1404/02/18

56320

فلزات آنلاین

1404/02/18

6668300