عملکرد شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) در مهر ماه نشاندهنده این است که این شرکت، علیرغم کاهش نرخ فروش تمامی محصولات آلومینیومی در کشور، همچنان روند فعالیت خود را بر مبنای برنامهریزیهای صورت گرفته ادامه داده، به گونهای که در مهر ماه شاهد افزایش میزان فروش و بالطبع آن شاهد افزایش درآمد این شرکت هستیم.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین»، همانطور که در نمودار ۱ آمده است، میزان تولید، فروش و درآمد شرکت آلومینیـــوم ایـــران در مهـــر مـــاه نسبـــت به شهریور ماه و مدت زمان مشابه در سال گذشتـــه، درخشـــان بـــوده و دارای رونــــد صعودی چشمگیر و قابل ملاحظهای بوده و سرمایهگذاران و سهامداران این شرکت میتوانند آینده مطلوبی را برای این شرکت پیشبینی کنند.
محصولات شرکت آلومینیوم ایران شامل شمش خالص، شمش آلیاژی و بیلت است که البته میزانی از شمش خالص آلومینیومی خود را هر ماه به منظور تهیه مواد اولیه و تهاتر به سایر کشورها صادر میکند.
تولید بیلت افزایش یافته اما فروش آن دارای روند کاهشی بوده است
شرکت آلومینیوم ایران در مهر ماه، ۸۰ تن بیلت تولید کرده که در مقایسه با ماه قبل از آن که این شرکت در زمینه تولید بیلت فعالیتی نداشته، شاهد افزایش میزان توجه مدیران شرکت ایرالکو به این حوزه بودهایم البته این میزان از تولید در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته، افت ۸۷ درصدی داشته، به گونهای که در مهر ماه ۹۷، میزان تولید بیلت این شرکت ۶۰۹ تن بوده است.
با وجود اینکه میزان تولید این شرکت در حوزه بیلت آلومینیومی دارای افزایش قابل توجهی در مهر ماه بوده اما به دلیل نداشتن تقاضا در بازار و محدودیتهایی که بورس برای خرید محصولات آلومینیومی ایجاد کرده، فروش بیلت کاهش ۶۱ درصدی را تجربه کرده و از فروش ۹۷۲ تنی در شهریور ماه، به ۳۷۵ تن رسیده است، البته این میزان افت فروش نسبت به مهر ماه ســـال ۹۷، حـــدود ۶۶درصد است.
حائز اهمیت است که کاهش نرخ فروش بیلت آلومینیومی در مهر ماه میتواند یکی از عمده دلایل کاهش میزان تولیدات و فروش شرکت ایرالکو باشد، چنانچه نرخ فروش بیلت از ۲۳۱ هــــزار و ۷۱۸ ریــــال به ازای هر تـــن به ۲۲۳هزار و ۴۸۲ ریال به ازای هر تن کاهش یافته که به این ترتیب افت چهار درصدی را در این زمینه شاهد هستیم.
افزایش میزان تولید و فروش شمش خالص
شرکت آلومینیوم ایران میزان تولیدات خود را در زمینه شمش خالص آلومینیومی پنجدرصد نسبت به ماه قبل (شهریور ماه) افزایش داده، به گونهای که توانسته میزان تولیدات خود را از ۱۱ هزار تن، به ۱۱ هزار و ۵۹۵تن برساند که روند تولید این شرکت نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته که ۱۱ هــــزار و ۷۴۴ تن تولید داشته، کاهش یک درصدی را دارا بوده است.
گفتنی است، میزان تقاضا و فروش برای این محصول آلومینیومی در مهر ماه، بیشتر شده است، به این صورت که نسبت به ماه گذشته، ۴۵ درصد این شرکت فروش بیشتری داشته و این افزایش میزان فروش نسبت به سال گذشته ۹۵ درصد بوده است.
همچنین مبلغ فروش شمش خالص آلومینیومی از ۲۱ هزار و ۵۷۵ تومان به ازای هرکیلوگرم در شهریور ماه به ۲۱ هزار تومان در به ازای هر کیلوگرم در مهر ماه رسیده که افت سه درصدی را در این زمینه شاهد هستیم، البته این میزان کاهش مبلغ فروش نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته، چشمگیر بوده به گونهای که مبلغ فروش نسبت به مهر ماه سال ۹۷، هفت درصد افت را تجربه کرد.
عدم تمایل شرکت ایرالکو به فعالیت در زمینه شمش آلیاژی
شمش آلیاژی سومین محصول تولیدی این شرکت است که در ماههای اخیر میزان تولیدات این محصول به صفر رسیده به نحوی که این شرکت در شهریور ماه و مهر ماه، فعالیتی در این زمینه نداشته است.
علیرغم نداشتن فعالیت تولید در زمینه شمش آلیاژی، همچنان شاهد فروش این محصول در بازار هستیم به گونهای که در مهر ماه این شرکت توانست ۸۷ تن شمش آلیاژی خود را در بازار به فروش رساند که البته نسبت به ماه قبل از آن که میزان فروش این شرکـــت در این زمینـــه، ۱۳۱ تـــن بود، کاهـــش ۳۴درصدی داشت.
نرخ فروش شمش آلیاژی نیز همانند سایر محصولات آلومینیومی دارای سیر نزولی بوده است، به این ترتیب که از ۲۴ هزار و ۴۴۷تومان به ازای هر کیلوگرم به ۲۱ هزار و ۳۶۲تومان به ازای هر کیلوگرم رسید.
علیرغم کاهش نرخ فروش شمش خالص، بیلت و شمش آلیاژی اما به دلیل افزایش میزان تولیدات و افزایش فروش، میزان درآمد این شرکت در مهر ماه رشد مطلوبی را نشان میدهد.
در پایان گفتنی است، همانطور که در نمودار ۲ نشان داده شده، ایرالکو در مهر ماه سال ۹۸، جمعا حدود ۱۴ هزار و ۱۲۸ تن آلومینیوم تولید کرد که نسبت به ماه پیش از آن ۵٫۴ درصد افزایش داشت این میزان نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۰٫۸ درصد رشد پیدا کرده است، همچنین میزان فروش این شرکت در مهر ماه، جمعا حدود ۱۸ هزار تن بوده که نسبت به ماه پیش از آن ۲۹ درصد و نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۷۰ درصد رشد یافته است.
در نهایت این شرکت تولیدی حدود سه هزار و ۷۴۰ میلیارد و ۸۰۲ میلیون ریال از محل فروش آلومینیوم درآمد کسب کرد که نسبت به ماه پیش از آن ۲۵٫۹ درصد افزایش درآمد داشته و این میزان نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۵۸٫۲ درصد رشد یافته است.