سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۵:۳۰ /سه شنبه/۲۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 12:05 /شنبه/3 اسفند 1398

مدیرعامل شرکت کاواک صنعت پارسیان مطرح‌ کرد:

کاهش هزینه‌های معدنی با بومی‌سازی فیلترپرس

مدیرعامل شرکت کاواک صنعت پارسیان گفت: فیلترپرس به عنوان دستگاه تصفیه‌کننده آب و خاک معدنی در معادن مس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. پیش‌تر، این دستگاه وارد می‌شد که با بومی‌سازی آن در کشور، شاهد کاهش مطلوبی در هزینه‌ها شدیم. شرکت‌های معدنی خصوصی به ویژه سنگ آهن و مس در روند رشد این صنعت نقش پررنگی دارند و دولت در این خصوص کوچک‌ترین حمایتی از تولیدکننده داخلی نکرده است.

میثم مهین زارع در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: این مجموعه با هدف طراحی، تامین و ساخت ماشین‌آلات صنعتی و سیستم‌های فیلتراسیون به ویژه فیلترپرس در سال ۱۳۹۴ تاسیس شده است. فعالیت خود را با تولید چند فیلترپرس آغاز کردیم و به مرور زمان با شناخت بازار و معرفی مجموعه، میزان ظرفیت تولید را افزایش دادیم. تعداد پرسنل شرکت در حال حاضر، ۳۵ نفر است و به صورت تمام وقت مشغول به تولید هستیم. هدف اصلی تشکیل این مجموعه، خودکفایی کشور در زمینه فیلترپرس است. شرکت‌هایی مانند اف‌ال‌اشمیت و سوئد‌الا به عنوان دو شرکت اروپایی، مدت زمانی زیادی را در ایران به ساخت محصول مشابه پرداختند و صاحب امتیاز پروژه‌های بزرگ می‌شدند، اما با شروع تحریم‌ها، قراردادها و معادن را در نیمه راه رها کردند و از ایران خارج شدند.

وی افزود: با خروج شرکت‌های اروپایی از ایران، معادن کشور ضررهای چشمگیری را متحمل شد و ما در تلاش هستیم که به کمک نیروی انسانی متخصص و فعالان در عرصه معدن جایگزین این شرکت‌ها شویم. ایران در زمره کشورهای است که بزرگ‌ترین معادن دنیا را دارد. معادن داخلی با وجود ظرفیت بالای مواد معدنی، کارایی لازم را ندارند و باید توجه بیشتری به این حوزه صورت گیرد. کشورهای نام برده، خاک معدنی را از ایران خریداری می‌کنند و به محصول تبدیل کرده و مجددا این محصولات وارد کشور می‌شود.

مدیرعامل شرکت کاواک صنعت پارسیان تصریح کرد: هزینه واردات محصولات به مراتب بیشتر از تولید داخلی آن‌ها است و در تحریم‌ها نیز این هزینه‌ها افزایش می‌یابد. نوسانات ناگهانی قیمت فلزاتی مانند مس، آلومینیوم و فولاد، تولیدکننده را اذیت می‌کند و در شرایط فعلی، سالانه چندین مرتبه شاهد افزایش ۲۰ الی ۳۰ درصدی قیمت‌ها هستیم. این موضوع علاوه بر اختلال در روند فعالیت تولیدکننده‌ها و معدنداران، مسیر پیشرفت اقتصادی کشور را نیز ناهموار کرده است. کشور دارای معادن غنی از مس است که موضوع افزایش قیمت‌ها در این نوع معادن بیشتر به چشم می‌خورد.

در معادن مس و سنگ آهن فعالیت داریم

مهین زارع ابراز کرد: دستگاه‌های فیلترپرس به طور کامل توسط تیم متخصص طراحی شده و با استفاده از مواد اولیه داخلی، فرآیند ساخت را آغاز کرده‌ایم. با خروج شرکت‌های خارجی، توانستیم فعالیت‌ خود را با بسیاری از معادن مطرح مانند معدن مس سرچشمه و معدن مس سونگون آغاز کنیم، همچنین در حال مذاکره با معدن گل‌گهر نیز هستیم. علاوه بر این، یک پروژه خوب از سمت شرکت صبانور به ما محول شده است و در حال اجرای پروژه EPC آن هستیم. حجم تولید کنسانتره این شرکت در شهرک بیجار بسیار بالا بوده و برای خط باطله به این فیلترپرس‌ها نیاز دارند. در حال حاضر، در مرحله طراحی سوله هستیم و ساخت فیلترپرس‌ها را به زودی آغاز خواهیم کرد و در تلاشیم که تا چهار ماه آینده این فیلترپرس‌ها نصب شده و به بهره‌برداری برسند.

وی در خصوص پروژه‌های اجرا شده در معادن و صنعت مس ایران توضیح داد: پروژه‌های خود را در دو معدن مس سونگون و سرچشمه اجرا کرده‌ایم. در معدن مس سونگون از صفر تا ۱۰۰ ساخت فیلترپرس‌ها توسط ما انجام شد و به زودی در سایت نصب و راه‌اندازی خواهند شد. همچنین در معدن سرچشمه نیز ساخت این دستگاه را بر عهده داشتیم. در معدن مس پرشیا در شهرستان میامی، معدن هنوز به مرحله اکتشاف و استخراج نرسیده، اما دو دستگاه فیلرپرس در معدن نصب شده و آماده بهره‌برداری است.

این مدیرعامل در ادامه ابراز کرد: علاوه بر معادن مس، در پروژه‌های زغال‌سنگ نیز حضور فعال داریم. به عنوان مثال طراحی فیلترپرس و طراحی مخازن شرکت معدنی فجر مزینوی شهرستان طبس توسط شرکت کاواک صنعت پارسیان انجام شده است. متاسفانه برخی از شرکت‌های معدنی همان منطقه تصمیم گرفتند که از محصولات مشابه خارجی استفاده کنند، اما در نهایت نتایج مطلوبی حاصل نشد. در شرایط کنونی کشور، خدمات پس از فروش محصولات خارجی در دسترس نیست و ادامه فعالیت معدنی را با مشکل مواجه می‌کند و ارائه این خدمات توسط شرکت‌های خارجی، علاوه بر هزینه به زمان زیادی نیاز دارد. به طور کلی شرکت‌های معدنی که به ما اعتماد کردند و از محصولات ایرانی استفاده کردند، رضایت کافی را از روند کار داشتند، صرفه‌جویی در وقت و هزینه مزیت تولید محصول ایرانی به حساب می‌آید.

مهین زارع اذعان کرد: فیلتر پرس دستگاهی است که عمل تصفیه را در حجم زیاد انجام داده و مایع و جامد را از یکدیگر جدا می‌کند. این دستگاه در صنایع مختلفی همچون معدن، صنایع غذایی و پتروشیمی کاربرد دارد. ظرفیت اسمی کارخانه ۵۰ عدد و میزان واقعی تولید ۲۵ تا ۳۰ دستگاه فیلترپرس در سال است و قصد داریم طی پنج سال آینده ظرفیت تولید همین نوع فیلترها را سالانه به ۵۰ تا ۶۰ دستگاه برسانیم و در کنار آن فیلترپرس‌های عظیم‌الجثه با تناژ بالاتر را سالانه ۲۰ عدد تولید کنیم. معادن بزرگ کشور تقریبا به ۲۰ تا ۳۰ عدد دستگاه در سال نیاز دارند و ما به سهم بازار خوبی می‌اندیشیم و در تلاش هستیم که به بی‌نیازی کامل از کشورهای اروپایی برسیم.

شرکت‌های سرب و روی به محصول ایرانی اطمینان نمی‌کنند

وی تاکید کرد: ما در حوزه سرب و روی فیلترپرس تولید نکرده‌ایم، فیلترپرس‌های تولیدی ما تمام اتوماتیک هستند. برای پنج فیلترپرس بزرگ با ابعاد ۱٫۵ در ۱٫۵ متر با ۶۰ تا ۷۰ صفحه و ظرفیت تولید ۱۱۰ تن بر ساعت فقط به سه اپراتور نیاز است. شرکت‌های سرب و روی بیشتر از فیلترپرس‌های دستی و به صورت سنتی استفاده می‌کنند که هزینه کمتری دارد. ما قابلیت و توانایی ساخت فیلترپرس‌های کاربردی در معادن سرب و روی را داریم، اما تا به امروز نتوانسته‌ایم آن‌ها را مجاب کنیم که این فیلترهای صنعتی باعث افزایش کیفیت محصول می‌شود و اختلاف قیمت نیز به همین دلیل است. فیلترپرس‌های تولیدی ما نشتی از بین صفحات ندارند و این موضوع در کارخانه‌های سرب و روی حائز اهمیت نیست.

مدیرعامل شرکت کاواک صنعت پارسیان خاطرنشان کرد: تمرکز ما بیشتر بر روی سنگ آهن و مس معطوف شده است. معادن گل‌گهر و سنگان جزو بزرگ‌ترین معادن کشور هستند که در حال حاضر، به آن‌ها خدمات ارائه می‌دهیم و امیدوار هستیم بتوانیم به سایر معادن راه پیدا کرده و بخشی از کار را بومی‌سازی کنیم و کشور را از شرکت‌های اروپایی بی‌نیاز سازیم. منش و تفکر شرکت کاواک صنعت پارسیان، ارائه خدمات پس از فروش دقیق و کامل به مشتریان است که با همکاری افراد فعال در صنعت و معدن، بتوانیم در رشد اقصاد کشور سهیم شویم، باید مانند حلقه‌های زنجیره پیوسته با هم همکاری کنیم. تولید‌کننده، تامین‌کننده و مصرف‌کننده باید هماهنگ با یکدیگر گام بردارند.

مهین زارع ابراز کرد: کشور آلمان جزو پیشگامان ساخت دستگاه فیلترپرس بوده و در این زمینه به دستاوردهای بزرگی رسیده است. ما تمام سایت‌ها و دستگاه‌های ساخته شده توسط آن‌ها را مورد بررسی قرار داده‌ایم و با توجه به شرایط اقلیمی و معدنی ایران، تغییرات کوچکی در ساخت فیلترپرس‌ها اعمال کرده و به تولید انبوه رساندیم. در واقع فیلترپرس‌های ساخت ایران، شبیه نمونه‌های آلمانی نیست، اما از نظر کیفیت با آن‌ها برابری می‌کنند. طراحی جزء به جزء فیلترپرس‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و برای صنایع خاص مثل معدن به طراحی منحصربه‌فردی نیاز دارد. البته جهت ساخت این دستگاه از مهندسی معکوس استفاده نکرده‌ایم و برای هر پروژه، محصول متناسب با آن را طراحی و تولید می‌کنیم و تا کنون هیچ دستگاه آلمانی را در اختیار نداشتیم که بخواهیم از روی آن مدل‌سازی را انجام دهیم چرا که با دیدن مکانیزم دستگاه و نوع عملکرد آن، ایده می‌‌گیریم و به مرحله اجرا می‌رسانیم. تولیدکنندگان جهت پیشرفت تکنولوژی در دنیا، ناگزیر هستند از سایر صنایع مشابه الهام بگیرند و با انجام آزمایش‌های مختلف، به ایده‌های نوینی دست یابند.

وی در ابطه با چشم‌انداز شرکت کاواک صنعت پارسیان اضافه کرد: آینده شرکت و فعالیت خود را کاملا روشن می‌بینم و اعمال تحریم‌ها نیز به صحت این پیش‌بینی دامن می‌زند. تنها مشکل موجود در روند فعالیت ما، روند حرکت شرکت‌های معدنی است. شرکت‌های بزرگ وابسته به دولت هستند و سرعت فعالیت و تصمیم‌گیری آن‌ها کاملا کند است. معادن بزرگ سنگ آهن و مس را در کشور داریم که باید هر چه سریع‌تر به مرحله استخراج و بهره‌برداری برسند، چرا که علم و فناوری در دنیا به سرعت در حال پیشرفت است، شاید تا چندین سال آینده به کمک مواد پلیمری، ماده‌ای ساخته شود که از آهن محکم‌تر و ارزان‌تر باشد، در صورت احقاق این امر، تمام معادن سنگ آهن به حاشیه کشیده می‌شود. مثال بارز این موضوع، لوله‌های آب مصرفی در منازل است که در حال حاضر، کمتر کسی از لوله آب آهنی استفاده می‌کند. ممکن است برای فلزاتی همچون مس و فولاد نیز چنین شرایطی پیش بیاید.

این مدیرعامل در رابطه با صادرات محصولات تولیدی کارخانه، توضیح داد: ما فعالیت خود را تازه شروع کرده‌ایم و در این چهار سال در حال آزمون و خطا بودیم تا به یک محصول کارآمد و باکیفیت برسیم. به تازگی صادرات محصول را آغاز کرده و اولین دستگاه را به کشور عراق و شهر نجف ارسال کرده‌ایم که در بخش صنایع غذایی نصب خواهد شد. دو عدد فیلترپرس دیگر را به شهر سلیمانیه عراق صادر کرده‌ایم که این دستگاه‌ها در بخش تولید آبمیوه به کار گرفته خواهند شد و چند دستگاه دیگر نیز به سفارش یک شرکت افغانستانی شاغل در کشور قزاقستان ساخته‌‌ایم که تا یک ماه دیگر به قزاقستان ارسال خواهیم کرد.

فیلترپرس در صنایع معدنی، پتروشیمی و مواد غذایی کاربرد دارد

مهین زارع ادامه داد: قزاقستان جزو کشورهای اوراسیا محسوب می‌شود، بنابراین پروژه آن‌ها برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ایران با کشورهای اوراسیا قراردادی مبنی بر اینکه دستگاه‌های معدنی برای آن‌ها فراهم کند، دارد. دستگاه فیلترپرس ارسالی به این کشور در معادن خاک رس که محصول نهایی آجر نسوز است، استفاده خواهد شد، در تلاش هستیم حضور پررنگی را در این کشور داشته باشیم. در زمینه واردات نیز قابل ذکر است که صفحه‌های فیلترپرس وارداتی بوده و از چین خریداری می‌کنیم. این صفحات بخشی از دستگاه را تشکیل می‌دهند. در حال حاضر، برنامه‌ای برای داخلی‌سازی این صفحات نداریم و قصد داریم انرژی خود را بیشتر صرف طراحی انواع فیلترپرس‌ها در انواع معدن کنیم. شرکت‌های بزرگ تولیدکننده این دستگاه، خود سازنده صفحات نیستند و اغلب وارد می‌کنند؛ اما در طراحی دستگاه بسیار قوی ظاهر شدند.

وی اذعان کرد: داخلی‌سازی فیلترپرس چند مزیت برای کشور دارد، اولین و مهم‌ترین آن اشتغال‌زایی برای جوانان مملکت است. ارائه خدمات سریع و مناسب توسط شرکت تولیدکننده به مشتریان مزیت دوم بوده و کاهش چشم‌گیر هزینه‌ها سومین مزیت بومی‌سازی به حساب می‌آید. پیش‌تر با هزینه‌ای معادل تقریبا ۲۲ میلیون یورویی دستگاه را وارد می‌کردند که این مبلغ با بومی‌سازی محصول می‌تواند به ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان تبدیل شود و حدود ۱۰ برابر در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود. تامین سرمایه اولیه برای تولیدکننده مشکل است و به حمایت شرکت‌های معدنی نیاز دارد، شرکت‌های خصوصی معدنی بیش از توان خود و با همت قابل قبولی فعالیت می‌کنند تا کم‌کاری شرکت‌های دولتی را جبران کنند. به جرات می‌توان گفت که سرپا ماندن اقتصاد کشور مدیون شرکت‌های خصوصی است.

مهین زارع در پایان اضافه کرد: شرکت‌های کشور ترکیه به شدت در ایران فعال هستند و دولت ترکیه در این زمینه از آن‌ها حمایت می‌کند؛ در صورتی که ما در خاک کشور خودمان و برای رشد اقتصاد مملکت از هیچ پشتیبانی برخودار نیستیم. ما حکم یک خانواده را داریم که دولت در جایگاه پدر قدردان مادر که همان ایران است نیست و فرزندان این خانواده باید با زحمت و تلاش خود به جایگاه مورد نظر برسند. عامل موفقیت و نقطه قوت شرکت کاوان صنعت پارسیان را در تلاش، اطلاعات و مشخصات فنی پرسنل مجرب می‌دانیم و همین روند را ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام//

رکوردی دیگر در «اپال» به ثبت رسید؛

8:50 /یکشنبه/30 اردیبهشت 1403

جانجا جان تازه‌ای می‌گیرد؛

10:27 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

بر اساس دستورالعمل وزارت صمت،

11:12 /دوشنبه/3 اردیبهشت 1403

حسب انتشار جزئیات بخش دوم لایحه بودجه سال جاری،

8:13 /یکشنبه/26 فروردین 1403

رئیس اتحادیه سرب و روی ایران مطرح کرد:

15:10 /سه شنبه/10 بهمن 1402

علی جلالوند، عضو هیئت مدیره و مدیر بازرگانی شرکت کاواک صنعت پارسیان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

4:27 /شنبه/4 آذر 1402
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/24

151696

فلزات آنلاین

1403/04/24

483684

فلزات آنلاین

1403/04/24

551690

فلزات آنلاین

1403/04/24

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/24

23439

فلزات آنلاین

1403/04/24

9625

فلزات آنلاین

1403/04/24

41010

فلزات آنلاین

1403/04/24

49860

فلزات آنلاین

1403/04/24

44700

فلزات آنلاین

1403/04/24

41357

فلزات آنلاین

1403/04/24

26283

فلزات آنلاین

1403/04/24

28704

فلزات آنلاین

1403/04/24

26434

فلزات آنلاین

1403/04/24

36544

فلزات آنلاین

1403/04/24

33267

فلزات آنلاین

1403/04/24

45459

فلزات آنلاین

1403/04/24

25565

فلزات آنلاین

1403/04/24

40157

فلزات آنلاین

1403/04/24

43930

فلزات آنلاین

1403/04/24

3384500