سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۳:۰۳ /پنج شنبه/۱۴ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 8:01 /سه شنبه/12 تیر 1403

مدیرعامل شرکت آلوم مانا مطرح کرد:

کیفیت، عاملی برای رشد پیوسته شاخص‌های عملکردی

مدیرعامل شرکت آلوم مانا، تولیدکننده پروفیل آلومینیومی گفت: در حال حاضر شاهد افزایش روزافزون سرمایه‌گذاری و رقابت در صنعت آلومینیوم هستیم اما در این شرایط فقط تولیدکنندگانی می‌توانند از فرصت‌های به وجود آمده به بهترین نحوه استفاده کنند که توجه ویژه‌ای به کیفیت تولیدات خود داشته باشند. در نتیجه ارتقای استانداردهای کیفی همچون مولفه‌های کمی بسیار مهم بوده و اعتبار برندها در بازار مصرف را افزایش می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آلوم مانا، تولیدکننده پروفیل آلومینیومی گفت: آلومینیوم پس از اکسیژن و سیلیسیوم، فراوان‌ترین عنصر در پوسته کره‌زمین به شمار می‌آید و این فلز به دلیل داشتن ویژگی‌ها و مزایای فراوانی مانند غیرمغناطیسی بودن، خاصیت ارتجاعی، قابلیلت بازیافت، هدایت حرارتی بالا و… در صنایع مختلفی کاربرد دارد و امروزه با توجه به جایگزینی آن با سایر فلزات، طیف کاربردهای آلومینیوم در حال گسترش است. در حال حاضر شاهد افزایش روزافزون سرمایه‌گذاری و رقابت در صنعت آلومینیوم هستیم اما در این شرایط فقط تولیدکنندگانی می‌توانند از فرصت‌های به وجود آمده به بهترین نحوه استفاده کنند که توجه ویژه‌ای به کیفیت تولیدات خود داشته باشند. در نتیجه ارتقای استانداردهای کیفی همچون مولفه‌های کمی بسیار مهم بوده و اعتبار برندها در بازار مصرف را افزایش می‌دهد.

مصطفی معتمدی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» در رابطه با شرایط بازار مصرف پروفیل‌‌های آلومینیومی، بیان کرد: در ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که این مجموعه در زمینه تولید پروفیل‌هایی با مصارف صنعتی مانند کرکره‌ها (در و پنجره) و سایر مقاطع صنعتی فعالیت دارد و پروفیل‌های ساختمانی جزو محصولات آن نیست. خوشبختانه طی سه ماهه نخست سال جاری تقاضا برای تولید پروفیل‌های صنعتی افزایشی بوده و از میزان فروش خود در این مدت رضایت داریم. البته باید توجه داشت که در سال گذشته نیز تقاضای بازار و مشتریان مناسب بود و همواره نیاز به تولید پروفیل‌های صنعتی احساس می‌شود. شایان ذکر است که امسال با بررسی شاخص‌های عملکردی ماهانه متوجه شدیم که در کنار تقاضای سایر مصرف‌کنندگان پروفیل‌‌های آلومینیومی، فعالیت‌های صنایع روشنایی نیز افزایش یافته است؛ به همین دلیل در پی این اتفاق، درخواست برای تولید پروفیل و قطعاتی که برای تولید لامپ‌های ال ای دی و وسایل الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند، روند صعودی به خود گرفته است.

رمز موفقیت در میدان رقابت

وی در ادامه با اشاره به دلایلی که بر میزان فروش و تقاضای مشتریان برای تولید محصولات موثر است، عنوان کرد: پیش‌بینی بازار و تقاضای مشتریان در آینده به طور دقیق امکان‌پذیر نیست اما شکی در این موضوع وجود ندارد که اگر تولیدکنندگان محصولات باکیفیت و مرغوبی را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند، میزان فروش و درخواست برای تولید محصولات از سوی مشتریان حفظ و حتی افزایشی خواهد بود. در این میان باید اضافه کنم که ارتقای کیفیت و جلب رضایت مصرف‌کنندگان فقط در گرو انجام اقدامات بزرگ نیست و باید به تمام موارد اعم از جزئیات، دقت کرد زیرا خروجی باکیفیت نتیجه توجه به تمام مولفه‌های موثر بر فرایند تولید است. به عنوان مثال، یکی از موارد مهمی که باید همواره به آن توجه کرد، نظارت بر خطوط تولید به منظور بررسی کیفیت محصولات در حین و پایان کار است؛ به همین دلیل زمانی که تولیدکنندگان این دیدگاه را داشته باشند که خط تولید فعال بوده و امور مجموعه در حال اجراست، نمی‌توانند انتظار دستیابی به نتایج مطلوب را داشته باشند. در این صورت کارشناسان و مسئول کنترل کیفیت واحدهای تولیدی باید دقت‌نظر کافی را داشته و وظایف خود را به خوبی انجام دهند. علاوه‌براین، استفاده از دستگاه‌های به‌روز و آلیاژ‌سازی مذاب بر اساس استانداردهای تعیین شده، تاثیر بسزایی در افزایش کیفیت محصولات دارد. باید توجه داشت که آلیاژ‌سازی مذاب فرایند بسیار مهمی بوده و باید به صورت دقیق انجام شود زیرا کاربرد محصولات و نیاز مشتریان با یکدیگر یکسان نیست و باید برای تولید هر مقطعی از آلیاژ مخصوص استفاده کرد تا کیفیت و استحکام آن مناسب باشد. در نتیجه با تولید محصولات طبق خواسته‌ مصرف‌کنندگان، همکاری آن‌ها با مجموعه ادامه می‌یابد و تولیدکنندگان در زمینه فروش با چالش خاصی مواجه نخواهند شد. با توجه به اهمیت این موضوع، شرکت آلوم مانا نیز تعامل خود را با مشتریان خود افزایش داده است تا با آگاهی از نیاز آن‌ها، فرایند آلیاژسازی را به درستی انجام دهد و پروفیل‌هایی را تولید کند که علاوه بر کارایی بالا، کیفیت مناسبی هم داشته باشند.

مدیرعامل شرکت آلوم مانا در رابطه با رقابت شکل گرفته میان تولیدکنندگان پروفیل آلومینیومی، تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل تعداد بالای واحدهایی که در زمینه تولید این محصول فعالیت دارند، رقابت شدیدی میان تولیدکنندگان احساس می‌شود. به عنوان مثال، بخش بزرگی از شهرک صنعتی شمس‌آباد فاز صنایع آلومینیومی به تولیدکنندگان پروفیل اختصاص دارد. یکی از مسائلی که باعث شده شاهد افزایش تعداد واحدهای صنعتی باشیم، این است که برخی از مشتریان به دلیل مصرف بالای پروفیل به سمت تکمیل زنجیره تولید و خرید ماشین‌آلات و دستگاه‌های پرس اکستروژن به منظور ورود به صنعت پروفیل آلومینیومی حرکت کرده‌اند. همچنین برخی از افرادی که در واحدهای تولیدی فعالیت دارند، پس از کسب مهارت‌های لازم و تجربه کافی با همکاری و شراکت سرمایه‌گذاران نسبت به راه‌اندازی خطوط تولید پروفیل آلومینیومی اقدام می‌کنند. البته باید توجه داشت که فعالیت تمام این بنگاه‌های اقتصادی پایدار نیست و پس از مدتی برخی از تولیدکنندگان مجبور به تعطیلی و غیرفعال کردن خطوط تولید می‌شوند زیرا توجهی به مدیریت زمان، درصد هدررفت مواد اولیه، فرایند آلیاژسازی و کیفیت محصول ندارند و فقط کسب سود را در اولویت قرار داده‌اند.

معتمدی با اشاره به زمینه فعالیت این مجموعه در سال‌های گذشته، ابراز کرد: مجموعه آلوم مانا فعالیت خود را از سال ۱۳۶۷ در زمینه ریخته‌گری و تولید قطعات شروع کرد اما با گذشت زمان به منظور افزایش درآمد و سودآوری مجموعه، گسترش فعالیت‌های آن و تکمیل زنجیره تولید، نسبت به خرید دستگاه‌های پرس اکستروژن اقدام کردیم و اکنون در زمینه تولید پروفیل‌های آلومینیومی مشغول به ‌کار بوده و ریخته‌گری بیلت‌های مورد نیاز را با توجه به توان دستگاه‌های شرکت، انجام می‌دهیم. لازم به ذکر است که در دهه ۷۰ یکی از کارخانه‌های بزرگ فولادسازی در کشور (شرکت ذوب آهن اصفهان) از شمش‌های آلومینیوم ۱۴ کیلوگرمی برای فرایند اکسیژن‌زدایی از مذاب استفاده می‌کرد اما پس از بررسی تمام جوانب و هزینه‌ها، ادامه این کار خارج صرفه اقتصادی بود و مهندسان این شرکت به دنبال خرید و استفاده از نیمکره آلومینیومی بودند. در آن زمان ریخته‌گری نیمکره آلومینیومی کار آسانی نبود و اکثر واحدهای صنعتی توانایی تولید آن را نداشتند که به همین دلیل ما جزو اولین تولیدکنندگان این محصول در کشور بودیم.

وی در خصوص مواد اولیه مورد استفاده در این مجموعه، اظهار داشت: به طور کلی تولیدکنندگان پروفیل آلومینیومی برای تولید محصولات از دو نوع مواد اولیه (بیلت و ضایعات آلومینیوم) استفاده می‌کنند که ما در این مجموعه با خریداری ضایعات، ذوب و تبدیل آن‌ها به بیلت‌هایی طبق استانداردهای درخواست شده از سوی مشتریان، پروفیل‌ آلومینیومی با مصارف صنعتی را تولید می‌کنیم. لازم به ذکر است که برخی از واحدها با خریداری دستگاه‌های به‌روز و کوره‌های «DC» توانایی تولید بیلت‌هایی در اندازه‌های بزرگ را دارند اما این مجموعه به دلیل استفاده از کوره‌های کوچک، ریخته‌گری بیلت‌ها را نسبت به توان دستگاه‌ها در اوزان مختلف (۱۰ تا ۱۴ کیلوگرم) به روش سنتی انجام می‌دهد. باید توجه داشت که قیمت ضایعات آلومینیومی با توجه به کیفیت آن‌ متفاوت است اما در مقایسه با سال گذشته می‌توان گفت که تغییر محسوسی در بهای ضایعات مشاهد نمی‌شود و تقریبا در یک سطح قرار دارد. آخرین باری که ضایعات را خریداری کردیم، قیمت نوع باکیفیت آن حدود ۱۲۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم و ضایعات با درجه کیفی پایین‌تر حدود ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود.

مدیرعامل شرکت آلوم مانا در رابطه با کیفیت و قیمت ماشین‌آلات ساخت داخل، تاکید کرد: در حال حاضر با توجه به توانایی بالای ماشین‌سازان ایرانی، دستگاه‌های پرس اکستروژن تولید شده در داخل از کیفیت خوبی برخوردار هستند؛ همچنین قیمت این دستگاه‌ها بسیار پایین‌تر از نمونه‌های مشابه خارجی است که به همین دلیل از ماشین‌آلات ایرانی در خطوط تولید خود بهره‌ می‌بریم. شایان ذکر است که قیمت ماشین‌آلات با توجه به توان و قدرت آن‌ها با یکدیگر یکسان نیست اما قیمت یک دستگاه پرس اکستروژن ۳ اینچ ایرانی حدود هفت تا هشت میلیارد تومان بوده و بهایی که باید برای نمونه مشابه خارجی آن صرف کرد بیش از این مقدار است. علاوه‌براین، در سال‌های گذشته میزهایی که برای جابه‌جایی محصول در خطوط تولید مورد استفاده قرار می‌گرفتند از کشور چین وارد می‌شدند اما اکنون این میزها با کیفیت مناسب در داخل تولید شده و در اختیار صنعتگران قرار می‌گیرند.

توسعه در گرو مدیریت فرایندهای تولید

معتمدی در ادامه یادآور شد: شرکت آلوم مانا در زمینه رنگ‌آمیزی و آنودایزیگ پروفیل‌های آلومینیومی فعالیتی ندارد و ما برخلاف تمایل زیاد خود برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای، به دلیل مهیا نبودن شرایط لازم نمی‌توانیم اقداماتی را در این زمینه انجام دهیم. در نتیجه با تعدد تولیدکنندگان و تولید محصولات در تناژ بالا، سهم این مجموعه از بازار مصرف پروفیل‌های صنعتی چشمگیر نیست و محصولات ما فقط در استان تهران عرضه می‌شوند. البته باید توجه داشت، اجرای‌های توسعه‌ای و گسترش فعالیت‌های مجموعه زمانی موثر و مفید فایده است که تولیدکنندگان توانایی مدیریت و کنترل هم‌زمان اقدامات واحدهای مختلف را داشته باشند و کیفیت محصولات به دلیل توجه و توسعه یک بخش تحت تاثیر قرار نگیرد. در نتیجه اگر افراد از این توانایی برخوردار نیستند، بهتر است نسبت به اجرای طرح‌های توسعه‌ای اقدام نکرده و تمرکز خود را روی فعالیتی که به درستی انجام می‌دهند، معطوف کنند اما اگر امکان کنترل شرایط را دارند، رشد و توسعه مقوله مهمی در حوزه تولید محسوب می‌شود که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در خصوص سرمایه‌گذاری بیشتر در صنعت پروفیل آلومینیومی، خاطرنشان کرد: همان‌طور که اشاره شد، کیفیت یکی از مسائل مهم در جذب مشتریان و وفاداری آن‌ها به برند مجموعه است؛ به همین دلیل اگر واحدهای جدیدی هم راه‌اندازی شوند، می‌توانند با تولید محصولات مرغوب و تقاضای مشتریان خارجی برای پروفیل‌های صنعتی، در بازارهای صادراتی همانند عراق، ترکیه و ازبکستان عرض‌اندام کنند. در نتیجه پیش‌بینی می‌کنیم که آینده صنعت پروفیل آلومینیومی با توجه به تقاضای مناسب مشتریان برای تولید محصولات، روشن خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آلوم مانا در پاسخ به این سوال که قیمت‌گذاری پروفیل آلومینیومی بر چه مبنایی صورت می‌گیرد، گفت: قیمت محصولات نسبت به پیچیدگی قالب‌‌های تولید آن‌ها تعیین می‌شود؛ به طوری که اگر ضخامت یک قالب پایین بوده و پرس بیلت با آن دشوار باشد، دستمزد بالاتری برای آن در نظر گرفته می‌شود. همچنین اگر حساسیت فرایند آلیاژ‌سازی و آبکاری محصولات پایین بوده و نیاز به استفاده از آلیاژ‌های خاص نباشد، قیمت پروفیل پایین‌تر خواهد بود. در مقابل بهای پروفیل‌های ساختمانی که فرایند آنودایزینگ روی آن‌ها انجام شده، نسبت به نمونه‌های معمولی بالاتر است. البته باید در نظر داشت که قیمت مواد اولیه و مصرفی نیز روی بهای محصولات تاثیرگذار هستند و روند افزایشی این موارد، صعود نرخ تمام شده پروفیل را به دنبال خواهد داشت. در اینجا ممکن است این سوال مطرح شود که آیا با رشد قیمت محصولات، تقاضای مشتریان روند نزولی به خود خواهد گرفت؟ باید توجه داشت، مشتریان به دقت جریانات بازار را رصد می‌کنند که به همین دلیل از نوسان قیمت آلومینیوم و سایر مواد مصرفی و شرایط بازار مطلع و نسبت به فرایند قیمت‌گذاری محصولات آگاه هستند.

انتهای پیام//

یک فعال صنعت آلومینیوم در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین»:

12:56 /چهارشنبه/23 خرداد 1403

مدیرعامل شرکت آلومینیوم سراج آذربایجان:

17:16 /چهارشنبه/9 خرداد 1403

مدیرعامل شرکت آذران فضا نما:

13:10 /سه شنبه/8 خرداد 1403

قائم مقام شرکت آلومینیوم مازندران در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

5:31 /چهارشنبه/19 اردیبهشت 1403

مدیرعامل شرکت آلومینیوم صنعت بهاران مطرح کرد:

14:22 /چهارشنبه/5 اردیبهشت 1403

یک فعال صنعت آلومینیوم در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

8:03 /سه شنبه/21 فروردین 1403

سید نوید موسوی، مدیرعامل شرکت پایدار فلز ویرا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

5:53 /شنبه/30 اردیبهشت 1402

محمود حکیمی، عضو هیئت مدیره شرکت آکپا ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

16:13 /چهارشنبه/7 مهر 1400

مجتبی گلشنی، مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

18:20 /یکشنبه/22 دی 1398

آرش فداکار، مدیرعامل شرکت سایتال ساخت در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین» مطرح کرد:

16:58 /چهارشنبه/18 دی 1398

سلیمان جعفری‌عنصرودی، مدیرعامل شرکت‌یکتا ارس درگفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

18:34 /شنبه/4 خرداد 1398

حسین آخانی، مدیرعامل شرکت آلومینیوم آخانی طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:57 /شنبه/18 شهریور 1402
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/13

156571

فلزات آنلاین

1403/04/13

483684

فلزات آنلاین

1403/04/13

635024

فلزات آنلاین

1403/04/13

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/13

23592

فلزات آنلاین

1403/04/13

2500

فلزات آنلاین

1403/04/13

42457

فلزات آنلاین

1403/04/13

51616

فلزات آنلاین

1403/04/13

44720

فلزات آنلاین

1403/04/13

41589

فلزات آنلاین

1403/04/13

26633

فلزات آنلاین

1403/04/13

28613

فلزات آنلاین

1403/04/13

26477

فلزات آنلاین

1403/04/13

36910

فلزات آنلاین

1403/04/13

33521

فلزات آنلاین

1403/04/13

46287

فلزات آنلاین

1403/04/13

25907

فلزات آنلاین

1403/04/13

41977

فلزات آنلاین

1403/04/13

45607

فلزات آنلاین

1403/04/13

3478500