سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: در حال حاضر با همین قیمت ارزی که در بازار وجود دارد، مردم امکان خرید خودرو کارکرده خارجی را دارند؛ بنابراین بازار و به خصوص نرخ ارز، نقش اصلی در گرانیهای اخیر بازار خودرو ندارد اما بهانه خوبی برای افزایش قیمت و پیشبرد اهداف خودروسازان بوده است.
به گزارش «فلزات آنلاین»، بهرام پارسایی با اشاره به گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شــورای اسلامی درخصوص صنعــت خــودرو کشــور، اظهــارداشت: گــزارش ارائــه شــده در صحن چکیــده ۱۰ جلــد پرونــده شامــل حجــم زیــاد شکایات و اشکالات موجــود در صنعــت خودرو بود.
وی، یکی از ایرادات موجــود در صنعــت خــودرو را افزایــش ناگهــانی قیمـت دانست و اظهار داشت: طبق بررسیهای صورت گرفته، تاثیر ارز در تعیین قیمت تمام شده خودروها کمتر از ۲۰ درصد است و نشان میدهد که در پس گرانیها، فسادها، رانتها و منافع کلان اقتصادی است، ازاینرو نمیتوان همه افسار گسختیگی بازار به قیمت ارز نسبت داد.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: با قیمت ارز امروزی و معادل قیمت خودروهای داخلی، مردم امکــان خریــد خودرو کارکرده خارجی را دارند بنابراین ارز، نقش اصلی در گرانیهای اخیر بازار خودرو ندارد ولی بهانه خوبی برای افزایش قیمت و پیشبرد اهداف خودروسازان بود.
پارسایی ادامه داد: بدون شک کمیسیون اصل ۹۰ از تولید داخلی حمایت میکند مشروط بر اینکه حقوق مصرفکنندگان حفظ شود و خودروسازان قدرت رقابت داشته باشند.
وی حمایتهای احساسی و غیرکارشناسی از صنایع خودروسازی و اعطای امتیازات رانتی از دلایل گرانیهای اخیر بازار خودرو برشمرد و اضافــه کــرد: انحصــاری بــودن بــازار بــرای خودروسازان باعث شده تا انگیزه پیشرفت و توسعــه در تولید نداشته باشند.
سخنگــوی کمیسیــون اصــل ۹۰ مجلــس با اشـــاره بـــه رخنـــه کـــردن لابیهـــای قـدرت بـه صنعــت خودروســازی، عنــوان کـــرد: ســـوء مدیریــت در ایــن صنعــت موجب شــده تـــا خودروســازان داخلــی انحصــار را در اختیــار داشتـــه باشنــد و مسائلــی ماننــد کیفیــت، تعهدات انجام شده، کاهش میزان مصرف سوخت، طراحی، قیمت واقعی هیچکدام از حقوق مصرفکنندگان رعایت نشود.
پارسـایی گفت: با توجه به شرایط موجود در بازار خودرو و سودهای کلان چندهزارمیلیارد تومـــانی بــرای افــراد ذینفــع، مبارزه با این جریــان را سخــت میدانــم مگــر اینکه ارکان اصلی حاکمیــت ماننــد ســران سه قــوه اراده جــدی در دفــاع از حقــوق مصــرفکننـــده داشته باشد.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تصریح کــرد: در گــزارش کمیسیــون اصــل ۹۰ مجلــس خسارتهای وارد از سوی صنعت خودرو به کشـور برشمــرده شــد و در بحــث کرونا، قیمت خودرو در جهــان کاهــش یافــت امــا در ایران افزایش پیــدا کــرد که نشان میدهد بازار خودرو اصولی ندارد و باید اصلاح شود.
پارسایی تاکید کرد: مردم نباید وارد عمل شوند و اقدام به خرید خودرو گران کنند؛ البته با توجه به اینکه پول سرگردان دراختیار مردم وجــود دارد و خودرو بــه کالای سرمایــه تبدیل شده است.
وی با اشاره به نقش ممنوعیت واردات و سایتهای واسطهای در گرانیهای اخیر بازار خودرو، اشاره کـرد: ممنوعیت واردات بدون شک فضای انحصاری دراختیار خودروسازان داخلی قرار داد؛ در حالی که ممنوعیت شامل ۵ درصد بازار خودرو میشود اما با ایجاد عدم رقابت و بوجود آوردن افسار گسیختگی، انحصار کامل را برای خودروسازان ایجاد کرد.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه خودروسازی داخلی توان پاسخگویی به نیازهای داخلی ندارد، افزود: زمانی که معادله عرضه تقاضا بهم میخورد، تبدیل به عامل اصلی گرانی خودرو میشود.
پارسایی با اشاره قیمتهای بدون ضابطه در بازار خودرو، اظهار داشت: سایتهای واسطه مانند دیوار و شیپور میتوانند در گرانیها موثر باشند اما اگر عرضه و تقاضا متعادل بود هیچ عاملی نمیتوانست باعث گرانی خودرو شود.
وی افزود: یکی از دلایل عدم عرضه خودرو منافع کلانی است که بازیگران پشت پرده بازار خودرو دارند که مانع از تحقق تولیدهای توسط خودروسازان انبوه شده است.
سخنگــوی کمیسیــون اصــل ۹۰ مجلــس بــا انتقـاد از نحوه ثبتنام و واگذاری خودرو به مــردم، گفــت: شعــارهــای خــودروسازان بایـد عملـی شـود و به یک نفر بیش از یک خودرو داده نشود اما مسئولین ذیربط اذعان دارند کــه سایتهــای ثبتنـام توسط رباتهایی هک میشـود و افراد از ضعف موجود سوء استفاده میکنند.
بر اساس گزارشی از ایرنا، پارسایی با بیان اینکه از لحاظ علمی و فناوری کشورمان توانایی ایجاد سایت غیرقابل هک وجود دارد، بیان کرد: به نظر میرسد کسانی که اقدام به طراحی این گونه تارنماها میکنند، راههایی را در نظر گرفتند تا افراد سودجو بتوانند سوء استفاده کنند.