عضو هیئت نمایندگان انجمن صنایع همگن قطعهسازان کشور گفت: مشکلاتی برای تامین مواد اولیه خودرو وجود دارد که البته تلاشهایی هم برای تامین ارز آن صورت گرفته است. با این حال باید تاکید کرد که یکی از دلایل گران شدن خودرو را میتوان افزایش ۶۰ درصدی مواد اولیه دانست.
به گزارش «فلزات آنلاین»، محمود نجفی سهی با تاکید بر اینکه تفاوت نرخ کارخانه بازار خودرو با طرحهای پیشفروش و پیشفروش قرعهکشی شده کاهش خواهد یافت، اظهار داشت: به نظر ما محدود کردن فروش قولنامهای خودروهای پیشفروش شده برای مدت یک یا دو سال موجب میشود که خریدار واقعی خودرو کسی باشد که میخواهد خودروی خریداری شده را استفاده کند.
وی افـــزود: سیستـــم تحویـــل خـــودرو بـــا قرعهکشی، با توجه به شرایط کشور، به اجبار در پیش گرفته شده است. نقدینگی سرگردان که از بازاری به بازار دیگر در گردش است به بازار خودرو نیز تمایل دارد و مردم برای حفظ ارزش پول خود در شرایط تورمی، تلاش میکنند تا با خرید خودرو یا سایر کالاها از کاهش ارزش نقدینگی خود بکاهند.
عضو هیئت نمایندگان انجمن صنایع همگن قطعهسازان کشور گفت: با طرح پیشفروش تلاش شده است تا دلالان حذف شوند و به نظر میرسد که قرعهکشی بتواند دلالی را کنترل کنـــد. بـــا توجـــه بــــه افزایـــش نقـــدینــگی، خودروسازان، دولت و وزارت صمت، چارهای جز تامیــن خودرو بــرای افرادی کــه واجــد شرایط هستنـد و مایـــل بـــه خریـــد خـــودرو از طریـــق قرعهکشی بودهاند را نداشتند.
نجفی سهی یادآور شد: خودروسازان و قطعهسازان باید تولید بیشتری داشته باشند تا بتوانند به تعهداتی که به مشتریان دارند، عمل کنند. البته با نقدینگی که حاصل از پیش فروش در اختیار قطعهسازان و خودروسازان قرار میگیرد، انجام این کار شدنی است. این امیدواری وجود دارد که قطعهسازان هم از این مبالغ پیشفروش سهمی داشته باشند.
تلاش مشترک قطعهسازان و خودروسازان از خلف وعده به مردم جلوگیری میکند
عضو هیئت نمایندگان انجمن صنایع همگن قطعهسازان تصریح کرد: تعامل خودروسازان و قطعهسازان موجب خواهد شد تا مردم زودتر به خودروهایی که پیشخرید کردهاند، دسترسی پیدا کنند. خوشبختانه خودروسازان این توان را دارند که تولید خود را بهبود ببخشند و اگر نگوییم که «جهش تولید» اتفاق میافتد اما میتوان گفت تولید امکان دستیابی به تیراژ بالاتر را دارد.
نجفی سهی با تاکید براینکه امیدواریم خودروسازان خلف وعده نکنند، اظهار کرد: تفـــاوت نـــرخ کارخانـــه و بـــازار بــا طرحهــای پیشفــروش و پیشفــروش قرعـــهکشی شــده کاهــش خواهــد یافـــت و افـــرادی کــه خریــدار واقعی خودرو بودهانــد بــا قیمــت منــاسب از کارخانه و در تفاوت فاحش با بازار موفق به دریافت خودرو میشوند.
وی ادامــه داد: اگرچـــه نمیتـــوان گفـــت صددرصد افرادی که در طرح قرعهکشی ثبتنام کردهاند، خودرویی را که تحویل میگیرند سوار میشوند اما بخشی برای حفظ ارزش پول خود ثبتنام کردهاند و اگر حتی یک دســت خودرو را بفروشند از وضعیت دپوی خودرو در حجم زیاد و در پارکینگ خودروها خارج خواهیم شد.
عضو هیئت نمایندگان انجمن صنایع همگن قطعهســازان کشـــور عنــوان کــرد: اگــر شرایـــط اقتصادی کشور عادی بود، هجمهای که اکنون برای خرید خودرو وجود دارد نیز وجود نداشت. اکنون شرایط اجبار کرده است که مردم چنین تصمیمهایی بگیرند. دلالان دیگر قادر به خرید در پیشنویس نخواهند بود و باید از فروش قولنامهای خودروها با توجه به پلاک ماشین، شماره فنی خودرو و سایر مشخصات جلوگیری شود.
نجفی سهی تاکید کرد: به نظر ما محدود کردن فروش قولنامهای خودروهای پیشفروش شده برای مدت یک یا دو سال موجب میشود که خریدار واقعـی خـودرو کسـی باشـد کــه میخواهد خودروی خریداری شده را استفاده کرده و بر آن سوار شود.
وی اضافه کرد: مذاکرات و هماهنگی مناسبی میان خودروسازان و قطعهسازان برای افزایش تولید انجام شده است. اکنون قطعهسازان با ظرفیت بسیــار اندکی در حال تولید هستند و تمایل زیادی دارند که در این طرح به کمک خودروسازان بروند.
عضو هیئت نمایندگان انجمن صنایع همگن قطعهسازان کشور یادآور شــد: قطعهســازان از چهارم فروردین کار خود را آغاز کردند تا بتوانند به خودروسازان برای طرح تحویل فوری خودروها یاری دهند.
نجفـــی سهـــی بـــا اشـــاره بـــه مطالبـــات قطعــــهســـازان از خودروســـازان اظهـــار کـــرد: خودروسازان باید بخشــی از مبــالغ پیشخریــد را در اختیار قطعهسازان قرار دهند تا چرخه تولید رونق بیشتری داشته باشد.
مواد اولیه بیش از ۶۰ درصد افزایش قیمت داشته است
بر اساس گزارشی از پانا، عضو هیئت نمایندگان انجمن صنایع همگن قطعهسازان کشور بیان کرد: چارهای جز پرداخت بخشی از تعهدات قطعهسازان وجود ندارد. مشکلاتی برای تامین مواد اولیه وجود دارد که سال قبل نیز وجود داشت و تلاشهایی برای تامین ارز آن صورت گرفت. یکی از دلایل گران شدن خودرو نیز این است که مواد اولیه بیش از ۶۰ درصد افزایش قیمت داشته که روی قیمت قطعه و خودرو تاثیرگذار است.
نجفی سهی عنوان کرد: در مورد قطعات وارداتی نیز با افزایش ارز قیمت این قطعات افزایش مییابد.
وی در پاسخ به این پرسش که کرونا چه تاثیری بر قطعهسازی داشته است، خاطرنشان کرد: محدودیتهایی به وجود آمده است اما کار متوقف نشده است.