مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اعلام این خبر که با هدف بومیسازی قطعات مورد نیاز صنعت خودرو، با ۴۸ مجموعه دانشبنیان قرارداد همکاری امضا شده است، گفت: بهترین و کوتاهترین مسیر برای برطرف کردن کمبودها و نیازهای فناورانه صنعت خودرو، افزایش همکاری با مراکز علمی کشور است که گروه خودروسازی سایپا این مهم را به صورت جدی در دستور کار خود قرار داده است.
به گزارش «فلزات آنلاین»، چند روزی است که موضوع ضرورت همکاری خودروسازان و شرکتهای دانشبنیان برای استفاده از دانش فنی نخبگـــان مطـــرح شـــده و در ایــن زمینــه دانشگاههـــا و شرکتهـــای دانشبنیــان اعلام امادگی برای همکاری با خودروسازان و در جهت رفع نیـــاز بــرای واردات قطعاتی کــه تاکنــون داخلیسازی نشده بودند، کردهاند.
در این زمینه کارشناسان و فعالان این دو حوزه (صنعت خودرو و شرکتهای دانشبنیان) به ضـــرورت ورود دانــشبنیـــانهـــا به صنعـــت خودرو پرداختهاند.
جواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به اقدامات این گروه خودروسازی طی یک سال اخیر برای افزایش همکاری با استارتآپها و مجموعههای دانشبنیان، اظهار کرد: بهترین و کوتاهترین مسیر برای برطرف کردن کمبودها و نیازهای فناورانه صنعت خودرو، افزایش همکاری با مراکز علمی کشور است که گروه خودروسازی سایپا این مهم را به صورت جدی در دستور کار خود قرار داده است.
وی در رابطه با ایجاد کمیته همکاریهای مشترک با مجموعههای دانشبنیان، افزود: طی سالهای گذشته شرکتهای خودروسازی فعالیتهای متعدد و بزرگی انجام دادهاند اما اکنون با تعدد و بلوغ مجموعههای دانشبنیان میتوان فعالیتهای مشترک تعریف کرد تا به واسطه آن بتوان صنعت خودرو را متحول کرد.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه صنعت خودرو در بخش طراحی و تولید خودرو به پیشرفتهای مطلوبی رسیده است، گفت: اما هنوز در تولید برخی از قطعات به خصوص قطعات «هایتک» نتوانسته به سمت خــوداتکایی بــرود؛ لــذا مـــا از تمــام نخبگــان، مجموعههای دانشبنیان و استارتآپ که میتواننـــد بــه صنعــت خودرو کمک کننــد، دعـــوت میکنیــم تا بــا حضـــور در کمیتــه «همکاریهـــای مشتـــرک بــا مجموعههـــای دانشبنیان» ایدههای خود را مطرح کنند.
ایدههای خوب و قابل حصول به سرعت عملیاتی میشوند
سلیمانی ضمن تاکید بر اینکه تمامی ایدههای خوب و قابل حصول دانشبنیانها و نخبگان با سرعت عملیاتی خواهد شد، اذعان داشت: گروه خودروسازی سایپا در همکاریهای جدید اجازه نخواهد داد که فرصت و زمان در شرایط موجود کشور که در بدترین وضعیت تحریمی است از بین برود، لذا امیدواریم با اعتماد دو طرفه بتوان صنعت خودرو را از تولید سنتی به سمت تولید دانشبنیان هدایت کرد.
وی ادامه داد: گروه خودروسازی سایپا در مسیر تکمیل پروژه بومیسازی قطعات خودرو قرار گرفته است و در این مسیر پر پیچ و خم نیازمند همکاری بخشهای مختلف چون معاونت علمی ریاست جمهوری، سازمان ملی کارآفرینی و پارکهای علم و فناوری است.
بر اساس گزارشی از ایسنا، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در پایان خاطرنشان کرد: هماهنگی بین صنعت خودرو و دانشبنیانها یک ضرورت است. اگر همکاریها پیوسته و تعریف شده باشد، نتایج خوبی سهم صنعت خودرو خواهد شد. در سال «جهش تولید» به دنبال این هستیم که حجم کارهای مشترک با مجموعههای دانشبنیان با هدف تولید قطعات «هایتک» افزایش دهیم؛ به اعتقاد ما رسیدن به تولید داخلی تمام قطعات خودرو دور از دسترس نیست.